OPS-työ on turhuuksien turhuus

Hyrrä

Miksi on olemassa opetussuunnitelmat?

Kuka niitä luo ja kuka niitä noudattaa?

Yliopistopedagogiikka ei ole tekemisissä kentän kanssa.

Miksei OPS-työstä voi kieltäytyä. Vallankumous?!

14

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopsajalkahb

      Aiheellinen kysymys jota pohtii ilokseni joku muukin. Tasaisin väliajoin yritetään kehittää jotain uutta ja mahtavaa vaikka edellisienkään opsien tavoitteisiin ei ole päästy. Turhaa touhua; lisätään ja vähennetään vuoron perään ilman resurssimuutosta. Opet tärisee innoissaan mahdollisuudesta tehdä tärkeää työtä opetusalan eteen.

    • Hyrrä

      Onkohan Suomessa yhtään opettajaa, joka olisi innostunut tästä alkavasta voimainponnistuksesta.

      Minua ottaa päähän eniten juurikin tuo kaiken turhuus. Että tällainen paperi tehdään mutta kukaan ei sitä koskaan lue. Aikaa käytetään mutta mitään konkreettista ei saada aikaan. En ymmärrä miksi otan tähän edes osaa. Miksen voisi vain odottaa jonkin normaalikoulun OPSia ja sieltä pastettaa omalle koululle olennaiset osat?

      Minusta tuntuu että olen terve ihminen sairaassa maailmassa, vaikka tällaisen väittäminen voikin tuntua joistakin hieman ylimieliseltä. Maailma on sairas kun tällaisia turhia papereita väännetään.

      Mutta voi huojentua esim. näillä ajatuksilla: joissain toisissa ammateissa vasta onkin kaikkia tällaisia paperityöprojekteja, niissä ei muuta olekaan. Vuodesta toiseen on projekteja ja suunnitelmia ja työt tehdään ja lopulta mitään ei ole tehty. Opetustyössä tämä on vain kerran vuosikymmenessä keskimäärin.

      Suomen PISA-menestys ei johdu opetussuunnitelmista tipan tippaa. Sen voi päätellä siitä että kukaan ei ole niitä koskaan lukenut. Menestys johtuu luullakseni jostain tasa-arvoa korostavasta kulttuurista koko yhteiskunnassa, ja siitä että koulutukseen on aina uskottu. Tämän takia opettajat jotka ovat suomalaisen yhteiskunnan kasvatteja saavat oppilaista ulos hyviä oppimistuloksia.

      Aloittelevalle opettajalle tärkein asia on oppia, että pedagogiset opinnot olivat melkein alusta loppuun silkkaa sontaa. Ei missään tekemisissä kenttätyön kanssa. Koko tämän homman voi hoitaa maalaisjärjellä. Mitään niitä hienoja pedagogisia systeemejä on turha alkaa käyttää oppilaiden kanssa jotka eivät ole niihin tutustuneet jo alakoulusta asti. Ei muuta kuin että täti/setä piirtää/kirjoittaa taululle ja te kirjoitatte vihkoon ja pidätte turpanne kiinni. Siitä se lähtee, oikea elämän meininki ja hyvät PISA-tulokset.

      Mutta OPSia emme tarvitse mihinkään. Toisaalta emme voi sen tekemisestä kieltäytyäkään, koska se ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Miksi emme siis tekisi oikein kunnolla jonkinlaista culture jamming -tyylistä vastarintaa, ja tekisi OPSin mahdollisimman huonosti/helposti/vittumaisesti?

      Ehdotuksia miten tämän voisi toteuttaa?

    • Kaiken_nähnyt

      Kentällä olis tarvetta opettajille ja avustajille, mutta iso osa ihmisistä ei näissä töissä pärjää. Mutta jotainhan niille kentällä pärjäämättömille paperinpyörittelijöillekin on keksittävä. Heitä varten on sitten ministeriöt, opetushallitus, opettajankoulutuslaitokset ja muut vastaavat suojatyöpaikat.

      Siellä puunaavat opsejaan ja inkluusioitaan ja kirjoittelevat hesarin vieraskynäpalstalle. Ei kai kukaan oikeasti kentällä työskentelevä noita papereita kaipaa eikä lue.

    • Ops_x

      Kaikki opetus lähtee liikkeelle opetussuunnitelmassa määritellyistä tavoitteista. Miten voit edes opettaa, jos et tiedä, mitä opetussuunnitelmassa sanotaan? Silloinhan opetat "mitä sattuu" ja homma etenee aivan tuuliajolla.

      Luulen, että nämä opetussuunnitelmien väheksyjät eivät ole edes koulutettuja opettajia. Yhteiskunta muuttuu ja opetussuunnitelmien on muututtava sen mukana.

      • munopillu

        Tui, tui! Diginatiivien konstruktiivinen kommunikaatio on tätä päivää. Opetussuunnitelma peilaa negaatioiden kautta kolmiportaisen tuen mallia. Krista kiurukin on todennut oaj:n edunvalvonnan olevan relevantti asia luukkosen perseessä. Inkluusion, konkluusion ja vaginaasion invaasio on opettajien ja rehtorien globalisaatio. Nuoli tunne, nuoli tänne, nuoli sisään nuoli ulos, nuoli persettä, mutta kenen persettä? Cassiatore pauhaa, aina samaa nauhaa. Trendikkäästi kaikille samaa, eli kenellekään ei mitään. Lisää suunnitelmia ja hankkeita- JÄTETÄÄN MUKULAT OPETTAMATTA


      • sainjuuripilluanam

        ps. Olen KM, entinen opettaja. Minä hyppäsin pois, mutta jääkää te loput odottamaan päivää jolloin opetusala näkee viimeisen päivänsä...


    • Hyrrä

      Itse olen toiminut sillä tavalla että oppikirjasarja on opetussuunnitelma. Sitten käytän maalaisjärkeä koko hommaan. Pyrin käyttämään monipuolisia opetustapoja jne.

      Mutta koulumme opetussuunnitelmaa en ole koskaan kunnolla lukenut. En pysty lukemaan teoriatekstiä joka yrittää ottaa kantaa ja vaikuttaa käytännön todellisuuteen.

      Tällä tavalla siis ilman opetussuunnitelman tuntemusta on mahdollista opettaa ainakin aineenopettajana yhtä ainetta. Tietenkin voidaan mieltää että on hieman väärin olla liikaa käytettävän kirjasarjan vietävänä, mutta kirjat nyt kuitenkin ovat opetussuunnitelman mukaisia.

      Ei se homma muuttuisi minulla sen paremmaksi, vaikka olisin onnistunut oman aineeni koulu-OPSin omaksumaankin.

      • Mymmiina

        Ai. Minä olen lukenut oman koulun Opsin. Olen sitten jättänyt opetuksesta sivuun kaiken, mitä Opsissa ei ole. Aikaa on muutenkin liian vähän. Käyttämässäni oppikirjasarjassa on tolkuttomasti turhia, liian yksityiskohtaisia sisältöjä. Toisaalta kaikkea Opsissa mainittua ei kirjasta löydy.

        Jos uuden Opsin painotukset todella toteutuisivat oman aineeni kohdalla, opetus menisi pitkälti uusiksi. Mutta en usko, että asiat ihmeemmin muuttuvat.


      • Hyrrä

        Myöhäinen vastaus.

        Tuo on kyllä itse asiassa totta. Että Opsia kannattaa katsoa, että tietää mitä jättää pois. Jos pitää oppikirjaa Opsina, on oikeastaan kustantajan armoilla täysin. Toisaalta kuulemma ennen vanhaan kirjat ja Ops olivat todella epäsuhtaisia.

        Nykyään ilmestyy Opsin mukaisia kirjoja jo ennen kuin Ops on valmis, koska Opsin sisältö jotenkin saatetaan kustantajien tietoon jo etukäteen.

        Oppiaineen sisällöt ovat kuitenkin eri asia kuin Opsin muut ajatukset, esimerkiksi oppimiskäsityksestä tms. Niitä on todella vaikea omaksua, eli ainakin näiden osalta kannattaa mielestäni mennä vain maalaisjärjellä. Tällaisten ajatusten luojat eivät ole tekemisissä tavallisen kenttätyön kanssa, joten Opsin sisältö ja todellisuus eivät kohtaa.


    • gbbrgrgbrbrb

      Joku, olikohan meksikolainen, oli tutkinut opetussuunnitelmien noudattamista erittäin monessa maassa. Suomi oli ollut ainoa maa, jossa opettajat eivät noudata OPSia. Oiskohan selitys hyville PISA-tuloksille....?

    • nmlkji

      Opetussuunnitelma määrää mitä kussakin oppilaitoksessa opetetaan - ja miten. Useimmat opettajat toimivat virkavastuulla ja siihen liittyy lakien, asetusten ja ops:n noudattaminen. Ihan samalla tavalla kuin poliisi joutuu noudattamaan työssään lakia tai lääkäri lakia, THL:n ja monen muun viraston määräyksiä. Virkamies tuottaa julkista palvelua ja joutuu tekemään sen niin kuin yhteiskunta määrää.

      Ihanko oikeasti pätevä opettaja sanoo, ettei pysty lukemaan ja ymmärtämään teoriaa tai ops-tekstiä? Kyllähän sitä kuperkeikkakoulutuksesta puhutaan, mutta kai maisteri sentään lukea osaa? Eikö siellä yliopiston kasvatustieteen laitoksella opetettu mitään virkavastuuseen liittyviä asioita?

      Oppikirja ei ole opetussuunnitelma. PISA-menestys on perustunut vain siihen, että tehtävät on laadittu Suomessa.

      Yhä useampi opettaja esimiehineen joutuu vuosittain oikeudelliseen vastuuseen kun säännöt on jäänyt noudattamatta mm. arvostelussa. Siinä on sitten hyvä vedota oppikirjaan ja omaan maalaisjärkeen.

    • Emis1

      Olen opettaja ja hämmentynyt siitä, että joidenkin mielestä ops on joku vitsi. Sehän kertoo, mitä mun pitää opettaa. Painopisteitä voi itse hiukan viilata, mutta KIRJA EI OLE opetussuunnitelma vaan opetussuunnitelma on ERILLINEN DOKUMENTTI. Me teemme työtä virkavastuulla ja lakikin velvottaa noudattamaan opetussuunnitelmaa. Piste. Se on jokaisen opettajan luettava ja siihen tutustuttava.

      Ja mitä uuteen ops:iin tulee, niin hyvä se on. Koulun tulee muuttua ja mm. digitalisointi ja tvt- taidot on opettajilla TODELLA heikot. Hyvä, että siihen pakotetaan lain ja uuden ops:n avulla paneutumaan. Nuoretkin opet on kädet pystyssä ja kuvittelee voivansa opettaa jatkossakin samalla tavalla kuin opetettiin vuonna nolla ja yksi jossain kansakoulussa. Tehdään tehtäviä kirjaan, askarellaan käsitöitä jne. Maailma on muuttunut ja lasten reaalimaailma ei vastaa enää koulua.

      • digidigidiidigidikidiidi

        Mitäköhän se opettajien digitalisointi on? Edustat juurikin tuota tvt-pässilaumaa, joka juoksee nykyisen digitrendin perässä. Oma harkintakyky ja käsitys todellisista kansan sivistystarpeista on haudattu.

        Mitä tulee koulun digitalisaatioon, ei se ole juurikaan tuonut lisäarvoa opiskeluun. Aika vaan kuluu tietoteknisiin ongelmiin eikä varsinaisiin aihekokonaisuuksiin päästä kunnolla kiinni. MIkä hupaisinta, monen rehtorin ja opettajankin käsitys tietotekniikan käytöstä opetukseen rajautuu tablettien räpläämiseen ja googletteluun. (eiköhän lapsukaiset tuota tee vapaa-ajallaankin)


    • töttörööööö

      Eli edustat digitvt pässilaumaa. Onneksi olkoon! Maailma pelastuu tabletin räpläämisellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8568
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      99
      4025
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3902
    4. 55
      3373
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      42
      2704
    6. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      364
      1864
    7. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      53
      1864
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      44
      1813
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1771
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1511
    Aihe