Miksi tämä palsta?

palaeo

Eihän ole olemassa mitään 'maantiedettä'. On ehkä maantietoa, jota itse kukin koulussa luki. Miten se Kalliolan kirjassa menikään: tasanko, alanko, KANKAREmaa, mäkimaa, vuorimaa, ylhiömaa ......Siinä sitä tiedettä kerrakseen, heh.
Oikea tiede on sitten ihan jotain muuta esim: morfologiaa, sedimentologiaa, glasiologiaa, hydrologiaa, eri geologian sektoreita jne

4

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poikkitieteilijä

Montako maantiedon professoria kykenet luettelemaan Suomen korkeakoulumaailmasta? Itse en tiedä yhtäkään, maantieteen proffia kylläkin.

Tällä Suomi24:llä ei sinänsä ole juuri mitään tekemistä juuri minkään tieteen kanssa.

• XeniaOnatop

Tulipahan mieleen lukion maantiedon kurssi, jossa puhuttiin Maapallon Coriolis-ilmiöstä. Coriolis-ilmiö havaitaan vapaasti liikkuvan kappaleen radan poikkeamana, kun tilannetta tarkastellaan pyörivästä koordinaatistosta. Kappaleen radan kaareutuvuus johtuu siitä, että koordinaatisto on kiihtyvässä liikkeessä (pyörii). Erityisesti siitä puhutaan meteorologiassa ja ballistiikassa.
      Tämä ilmiö liittyy tieteellisesti ajatellen erityisesti klassiseen mekaniikkaan ja kuten edellä sanoin meteorologiaan. Mutta mitä tulee maantieteeseen ja tarkastellaan Maan pinnan suuntaisia liikkeitä, ilmiö ilmenee voimakkaimmillaan napa-alueilla, mutta päiväntasaajalla ei lainkaan. Lisäksi tulee kysymyksiä liittyen vuorovesi-ilmiöihin ja miksi matalapaineet pyörivät Suomessa vastapäivään ja Australiassa myötäpäivään. Maan pyörimisestä aiheutuva Coriolis-ilmiö voidaan todeta myös Foucault'n heilurin avulla. Tällainen valtava heiluri sijaitsee mm. Iisakin kirkossa. Tavallaan on jännää, että tämä matemaattisesti ajatellen vaikea ilmiö otettiin esille juuri lukion 1. luokan maantiedon tunnilla, enkä muista, että sitä oltaisiin käsitelty pitkässä fysiikassa mitenkään.

Kun tämä "maantiede"-palsta on enemmänkin lukiolaisten kysymyspalsta, niin udelkaa vaikkapa Coriolis-ilmiöstä. Toivottavasti palstalla vierailee fyysikoita.

• Käpy2

Itse olen maantieteilijä ja maantiede koostuu monista osioista esim. hydrologia, klimatologia, geomorfologia, kaupunkimaantiede, maisemamaantiede vain muutamia osa-alueita mainitakseni, Ns. maantieto; paikkojen nimien, korkeimpien vuorien ym. tietäminen on vain hyvin marginaalinen osa maantiedettä.

• tiatoo

Ennen kansakoulussa luettiin maantietoa. Tiede on siitä ylöspäin oleva juttu. Yliopistoissa tiedekuntina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe