kauhean pakkastalven jälkeen, jolloin olivat nuoret miehet kärsineet Karjalan metsissä
pitkin ja poikin ja taistelleet maamme itsenäisyyden puolesta.
Talvisota päättyi 13.03. 75 vuotta sitten
25
253
Vastaukset
- Taatustisehelpotti
Kyllähän se sillon kait onnenpäivä oli ja helpotti heitä niinku sanotkii.
Onnenpäivä se ei ollut. Suomen liput olivat puolitangoissa ja surunauhoilla koristeltuina.
Helpottavaa oli tietysti tietää, että enää ei kukaan menetä henkeään sotatoimissa, mutta edessä oli satojen tuhansien ihmisten elämän järjestäminen ja asuttaminen.
- Valtava.ilo
Ensimmäinen RAUHANpäivä!!!
http://www.hs.fi/kotimaa/a1426140814482- mmmooouuuummm
Ne Suomen nuoret, jotka 5 vuotta olivat Karjalan metsissä korpia kömynneet,
kokivat 13.03. RAUHAN tullessa SUURTA ILOA. Kuten myös heidän omaisensa.
Se on pääasia.
Aluksi papiksi opiskellut J.S halusi Suomen kun olimme saaneet itsenäisyytemme vain 22v. aikaisemmin.
Hyvät sattumat tulivat hätiin, kun Suomen puolustuskalusto oli lähellä romahduspistettä.
Saksalainen taistelulentue Kuhlmey pelasti paljon tuhomalla NL:n lentoontoa rajan takana. Toisaalla saksa oli jo lyöty itärintamalla. J.S halusi voitonjuhliin Berliiniin.- juuri_niin_
totta, CC, tuon olen kuullut myöskin, vaikka siitä ei lue missään. Vai lukeeko?
- captcöpenick
juuri_niin_ kirjoitti:
totta, CC, tuon olen kuullut myöskin, vaikka siitä ei lue missään. Vai lukeeko?
Kai niistä on kirjojakin. Netistä olen näitä lukenut. Myös sotakolumneista.
captcöpenick kirjoitti:
Kai niistä on kirjojakin. Netistä olen näitä lukenut. Myös sotakolumneista.
Tuotanoin, Kuhlmay vaikutti suames vasta jatkosovas, joten ehket ihan liene tietopuolisesti jyvällä?
he-ma kirjoitti:
Tuotanoin, Kuhlmay vaikutti suames vasta jatkosovas, joten ehket ihan liene tietopuolisesti jyvällä?
Toki tiesin asiasta luettuani. Jatkosodan loppuvaiheessa tuo lentue saatiin Suomea pelastamaan kun meiltä alkoi jo asehuolto hyytymään.
https://www.google.fi/search?q=kulhmey&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=V34zVbWCKeWdygOzgYGABQ
- jjoutava
Kokemattomia punikkien poikia heitettiin suoraan kuolemaan toivottomassa puolustustilanteessa kuten kaksi setääni. Ehtivät aivan talvisodan viimeisellä viikolla rintamalle Viipurin lahdella ja niin kaatuivat.
- Sama-jatkuu
Nyt ISIS ,radikaali-islamistinen kopla samoin värvää nuoret ja tyhmät riveihinsä tapettaviksi tai itsemurhapommittajiksi
lupailemalla heille maailman muuttuvan yhtäkkiä paratiisiksi- - jakolasku
Kuka sinne ryssien suuhun Suomen toivoja ylioppilaita olisi työntänyt. Heikommin koulutetut oli sopivaa tykin ruokaa jj...mutta näin on käynyt että punikki ei päässyt sotimaan ryssää vastaan koska oli epäluotettava.
- jjoutava
Molemmat isäni veljet olivat siviilissä jo työnjohtajia ja armeijassa alikersantteja. Talvisota oli täynnä kokemattomuutta päällystöä myöten. Meri oli Suomenlahdella tankin kantavassa jäässä ja yllätyshyökkäys pimeän aikana oli tuhoisa suomen joukoille.
- jakolasku
Joo en ollut aliarvioimassa sukulaismiehiäsi jj.
Kyllä ne muutkin olivat kokemattomia ja Malli Cajanderin asussa. Tasapuolisesti siellä kaatui nuoret miehet kaikista yhteiskuntaluokista.
- Suomussalmi_rules
Makriina kirjoitti:
Kyllä ne muutkin olivat kokemattomia ja Malli Cajanderin asussa. Tasapuolisesti siellä kaatui nuoret miehet kaikista yhteiskuntaluokista.
Kun suuren ja mahtavan sotilaat lähtivät vapauttamaan Perämeren asukkaita Raatteentietä pitkin, heillä oli heppoiset varusteet aseidensa lisäksi.
Olen lukenut, että he olisivat olleet enimmäkseen ukrainasta ja muuallta etelä-venäjältä. Marssin suomen läpi piti käydä rivakasti.
Toisin sitten kävi. Suomalaisilla oli aikaa ottaa "vapauttajat" vastaan. Olen käynyt siellä, kauniina kesäisenä päivänä. Tie oli hiljainen, ei muita liikkujia.
Menneisyyden kauhut tuntuivat yhä henkivän tiuhasta metsästä. Se oli vaikuttava käynti, veti hiljaiseksi jokaisen mukanaolijan.
- havumetsien_mies_
Talvi 1939-40 oli toiseksi kylmin viime vuosisadalla.
Talven keskilämpötilat Helsingissä ja Kuusamossa.1939-1940:
Joulukuu: Helsinki -4,4 / Kuusamo -13,1
Tammikuu: Helsinki -15,9 / Kuusamo -16,7
Helmikuu: Helsinki -12,1 / Kuusamo -14,1
Maaliskuu: Helsinki -8,8 / Kuusamo -12,3
Maaliskuussa oli siis jo leudompaa. Kylmintä oli tammikuussa. - evakko
Kauhulla kuuntelee Suomen ja Itänaapurin uhittelua. Vielä ovat muistissa edelliset konflektit. Uusi sukupolvi uhoo , kun ei tiedä mitä siitä voi seurata. Pienestä se viimeksikin alkoi. Ja loi surun ja pelon meihin kaikkiin. Ja sitä me kannamme vieläkin mukanamme, me sodan lapset.
Niin....omaan syntymääni oli aikaa Talvisodan loppuessa noin kaksi ja puoli kuukautta. Sainkohan minä joitain traumoja äitini kohdussa isäni palatessa sodasta haavoittuneena. Mistäpä sen tietää. Mutta kummastellen olen aina lukenut ´evakkojen´ mainintoja sodan muistoista, viisivuotiaatko tai sitäkin nuoremmat muistavat sodan. Onko masokismia väittää itse kokeneensa jotain sodan kauhuista. Kantavat vieläkin mukanaan...hohhoijaa.
- mamuttelua
Tällä nämä talvisodassa sotivat ja äänestävät persuja, josta seuraa uusia sotia.
Mamuttelijat valittiin valtaan, naapurimaalle on nyt kunnolla pyllistetty, kai ne kesäsotaa nyt seuraavaksi täälläkin--------- toivon - kaksitoista666
Merkillisiä heittoja idän suunnalta lähetellään, oudoksun noita uhoamisia noinkin suuren maan johdolta, puhutaan toista ja tehdään aivan muuta.
Ei tunnusteta vaiko ei tiedetä mitä tehdään sotavoimilla, ja valtion päämies käy kauneusleikkauksessa??
Valtavia määriä koneita ja miehiä sotaharjoituksissa kansainvälisillä meri- ja ilmailualueilla, häiritsemässä sivililiikennettä, olisiko aukko mitenkään tietoisuudessa paikattavana. - tuntematonkuuluisuus
Punaset ja valkoset soti sisällissodassa, oli aivan eri sota kuin talvisota ja jatkosota.
Ja mitä ajattelit moisesta, sisällisodasta? Isoiso ukilta olet ehkä kuullut sen oikean tilanteen, mikäli oli sodassa mukana ja kirjoista voit lukea kirjoittajan mielipiteitä, kuka milloinkin sen kirjoittaa.
Niin, olihan tuo kirjoituksesi tyhjentävä näistä sodista, mutta kuinka moni punikki pakeni itään leveämmän leivän perään? Jokunen tuli sieltä takaisinkin, kuten äitini heinäliiteriin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433117- 432498
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1082356- 311923
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851425- 391300
- 821159