Kun asunnottomuus uhkaa

Hurraa12

Mitä tässä oikein tekisi, kun asunnottomuus uhkaa? Helsingissä kukaan yksityinen vuokranantaja ei halua työtöntä työnhakijaa vuokralaiseksi, vaikka luottotiedot on kunnossa ja aina olen vuokrani maksanut ajallaan, olin sitten opiskelija, työssäkäyvä tai työtön. Kaupungilta, VVO:lta SATO:lta tms. ei asuntoja heru. En ilmeisesti työttömyyteni takia ansaitse asuntoa. Olen pohjasakkaa ja ansaitsen asua katuojassa. Pitää vissiin kehitellä päihdeongelma niin saa kaupungilta asunnon sit tai pääsee edes sellaiseen päihdeongelmaisille tarkoitettuun asuntoon.

23

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdbbffdbbfdbfd

      Varmaan ensimmäinen asia mikä kannattaa tehdä on muuttaa ne asuntohakemuksesi sellaisiksi että olet valmis vastaanottamaan "ihan mitä tahansa" ettet jää asunnottomaksi. Hyvin usein ihmisillä on hakemuksessa vain pari kaupunginosaa valittuna ja niistäkin etsitään sitä alle 600 euron/kk vuokralla olevaa parvekkkeellista kaksiota ja sitten ihmetellään kun ei mitään tarjouksia tule.

      Ja jos nykyinen vuokrasopimuksesi on päättymässä, niin yleensä sitä uutta asuntoa tarjotaan vasta ihan muutaman viimeisen viikon aikana.

      Ja kuka oikein sanoo että sinun pitää juuri Helsingissä asua? Mikset hae asuntoa myös Espoosta, Vantaalta tai vaikka Keravaltakin?

    • Kohta_Asunnoton

      Mulla sama ongelma kuin ap:lla. Olen ollut jo monta vuotta erittäin kiireellisenä Stadin asuntojen haussa. Nyt on tulossa avioero ja joudun pihalle 2 viikon päästä. Kaikki alueet valittuna Stadin asunnoille. Lisäksi haen Espoosta, Vantaalta, VVO:lta jne. Olen opiskelija HY:ssä, ja hakenut HOAS:ltakin, mutta eivät anna koiran takia muuta kuin pikkukaksioita Vantaalta, joihin on monen kuukauden jono. Ehdin varmaan valmistua ennen kuin sieltä saan asunnon. Ei ole turvaverkostoa, joka auttaisi :(

      • poissaläsnä

        Onko paljon läsnäolopakkoa yliopistolla? Muuta Saloon jos ei. Tai jopa turkuun, sieltä saa ainakin halpislinjojen bussikyytejä muutama euro per matka.


      • Elämänvalintoja

        Kannattaa kyllä tarkkaan vähän pohtia sitä mikä on omassa elämässä tärkeämpää, se että sinulla on koira vai se että sinulla on oma asunto. Joillekin tuo valinta on helppo, ehkä sinullekin kunhan vain vähän ajattelet asiaa.


      • Lamaantunut

        jos löydät kaksion tai suurempi asunto, niin ilmoita. Minulla samanlainen asunnottomuus. Joksikin ajaksi, että oma kämppä löytyy.

        kauas ei kannata muuttaa (turku), koska siellä ei ole mitään. Pääkaupunkiseutu on ainoa varteenotettava paikka asua Suomessa. Jos rauhaa etsii, niin Lappi on paras silloin.

        Kommuun tai kimppakämppä voisi aluksi olla, jotta oma paikka löytyisi. Itse en usko kaupungin mahdollisuuteen auttaa. Kukaan ei auta, olitpa kauniaisin päin menossa tai Liperiin. Ei edes yksityiset vuokraa enää paljoakaan mitään. Pitävät vain ilmoituksia netissä, mutta ajavat jokaista pois. Opiskelevat siis asiakaskuntaa. Tyhmät. Köyhien kustannuksella. OIkea yritysmies osaa otttaa riskejä ja asuttaa sellaisen ihmisen joka tulee ja tekee vuokraajan oltavista siedettävän, kuten kaupunkiasunnoissa on. Yksityinen vuokran antaja tahtoo kyttää koko ajan, mitä vuokran antaja tekee, eikä yksityisellä asuta kuin vuoden tai kaksi, jonka jälkeen yksityinen kyllästyy vierasperäiseen samanlaisuuteen ja vaihtaa asukasta. Inhoan yksityisiä. Harva tahtoo asukasta kymmeneksi vuodeksi.

        Eli olen tässä yksi joka etsii kommuuniasuntoa. Jos mukaan tulee muita, niin tietoa tänne. Kiitos.


    • poissaläsnä

      https://m.facebook.com/ystavyydenmajatalo

      Tätäkin voi kokeilla, uskallan suositella vaikka en ole käynyt. Uskon, että hinnoista voi sopia erikseen pidemmän asumisen kanssa :-) Rohkeutta ja zemppiä jokaiselle asian kanssa jumittavalle!

    • sepposeponsepon

      Yhteiskunta maksaa työttömän asumiskulut, voiko varmempaa vuokranmaksua olla edes?
      Tosin onko se kai niin että sulle maksetaan asumistuki ja vuokra sun pitää maksaa itse sitten...

    • dsfg345dsfg345

      Laita kaikki ympäryskunnat myös. EIköhän vuokraovi.com sieltä löydy. Jotkut olleet kaupungin vuokrajonossa pari kymmentä vuotta, tuskin nappaa. Nykyään ovat vuokranantajat varovaisia kun on kaikenlaisia kämpän tuhoajia liikkeellä. Jos on auto niin eiköhän halvempia kämppiä löydy vaikka vihdistä tai karkkilasta.

      • Kohta_asunnoton

        Ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hyvä julkinen liikenne olisi välttämättömyys. Menkööt autolliset ympäryskuntiin.


      • semmonentapaus
        Kohta_asunnoton kirjoitti:

        Ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hyvä julkinen liikenne olisi välttämättömyys. Menkööt autolliset ympäryskuntiin.

        Olet tyypillinen pullamössösukupolven tuotos. Sinä et osaa elättää itseäsi ja sinulle tulisi kaikki antaa/tuoda suoraan lautasella eteesi. Äänestät varmaan vihreitä tai vasureita?


      • kalsa_fakta
        Kohta_asunnoton kirjoitti:

        Ei ole autoa eikä ajokorttia, joten hyvä julkinen liikenne olisi välttämättömyys. Menkööt autolliset ympäryskuntiin.

        Eikä ole duunia vaikka asut stadissa ?? H:ki-Espoo-Vantaa alueelta saa duunia heti.....
        jos haluaa.


      • Kohta_asunnoton

        EI saa töitä ei, vaikka on kaksi tutkintoa ja paljon työkokemusta. Nyt on lama, jos et ole sattunut huomaamaan. Sinnikkäästi on yritetty töitä etsiä, mutta en pääse edes kahvilaan tai kaupan kassalle. Muutamaan oman alan haastatteluun olen päässyt, mutta niihin on aina monta sataa muuta hakijaa, niin en ole päässyt jatkoon. Nyt keskityn vaan opiskeluun, jos se parantaisi mahdollisuuksia työelämässä.

        Juu. vasemmistoliittoa ajattelin äänestää. He ymmärtävät, että edullista vuokra-asuntotuotantoa on lisättävä paljon.

        Mikäs sinua riepoo, kun pitää tulla haukkumaan niitä, joilla menee heikosti? Ihminen, jolla on kaikki asiat hyvin, ei tunne tarvetta alentaa toisia.


      • kullikalevinen
        kalsa_fakta kirjoitti:

        Eikä ole duunia vaikka asut stadissa ?? H:ki-Espoo-Vantaa alueelta saa duunia heti.....
        jos haluaa.

        Kaisa_fakta ! Saanko tulla nuolemaan anustasi ja imemään kikuliasi ?


      • gfgfffc
        semmonentapaus kirjoitti:

        Olet tyypillinen pullamössösukupolven tuotos. Sinä et osaa elättää itseäsi ja sinulle tulisi kaikki antaa/tuoda suoraan lautasella eteesi. Äänestät varmaan vihreitä tai vasureita?

        No, jos itse joutuisin työttömäksi, myisin välittömästi autoni. Jos sattumalta löytyy työpaikka, jossa vaaditaan autoa, voi aina hankkia alle 500 euron auton. Pienituloisen ei kannata haaskata euroakaan auton kaltaiseen pihalla ruostuvaan romuun. Ja opiskeluaikoinakaan ei autoa tarvita.


    • huomioitämä

      Älä nyt rakas lapsi vasemmistoliittoa tai vihreitä äänestä, he haluavat lisää maahanmuuttajia joille asunnot helsingissä pääsääntöisesti menevät.

      • Köyhä

        Asunnot on sijoittajien bisnes Ei ne ole köyhille edes tarkoitettu !Helsingin kaupungin Asunnot menee kaikki maahanmuuttajille ? Helsinkiläiset perus asukkaat pitääkin muuttaa maalle koska Helsinki jakaa heille tarkoitetut asunnot maahanmuuttajille !Helsingissä asuneet Suomalaiset saa vain Helsingin kaupungin asunnon jos olet yhtäjaksoisesti asunut Helsingissä 20 vuotta vaikka olisit syntynyt Helsingissä ,Jos asut vaikka Vantaalla 2 vuotta välillä et ole oikeutettu Helsingin kaupungin asuntoon pitää asua taas 20 vuotta,että voit edes hakea asuntoa Helsingin kaupungilta ? Siis turha edes yrittää.


      • niksulanväki

        "Suomalaiset saa vain Helsingin kaupungin asunnon jos olet yhtäjaksoisesti asunut Helsingissä 20 vuotta vaikka olisit syntynyt Helsingissä ,Jos asut vaikka Vantaalla 2 vuotta välillä et ole oikeutettu Helsingin kaupungin asuntoon pitää asua taas 20 vuotta,että voit edes hakea asuntoa Helsingin kaupungilta ?"

        Jaaha Simo se taas täällä trollailee höpöhöpö juttuja.


    • olisikoapua

      Sitä on päivälehdissä juttua noista kauhuvuokralaisista ja sekin aiheuttaa pelkoa asunnonomistajissa. Vuokralaisten oikeudet on ajettu niin hyviksi, että asunnon omistajat eivät uskalla vuokrata asuntoa tilapäisesti esimerkiksi vuodeksi vahinkojen pelossa.
      Ilmoita vuokrahakemuksessasi, että sinulla on maksukykyiset vanhemmat tai isovanhemmat jotka takaavat sinun mahdollisesti aiheuttamasi vuokrarästit vahingot vuokrausajalta.

      • Kohta_asunnoton

        Ei ole rikkaita vanhempia tai sukulaisia. Olen 18-vuotiaasta asunut omillani ja aina hoitanut vuokranmaksun itse, vaikka olisin ollut joskus niin tiukoilla, ettei ruokaan olisi ollut enää rahaa. Vuokra on prioriteetti nro 1. Ei ole luottohäiriömerkintöjä ja aina olen siististi asunut vuokra-asunnoissa. En tupakoi eikä kukaan kavereistakaan sellaista typeryyttä harrasta. Ymmärrän kyllä vuokranantajia, että on vaikea luottaa vuokralaisiin, kun niitä kauhukertomuksia kuulee. Kunpa olisi jokin muu keino, millä todistaa luotettavuutensa. Eikö riitä se, että ei ole luottohäiriömerkintöjä, eikä rikosrekisteriä, ja on korkeastikoulutettu?


      • eläkeukko
        Kohta_asunnoton kirjoitti:

        Ei ole rikkaita vanhempia tai sukulaisia. Olen 18-vuotiaasta asunut omillani ja aina hoitanut vuokranmaksun itse, vaikka olisin ollut joskus niin tiukoilla, ettei ruokaan olisi ollut enää rahaa. Vuokra on prioriteetti nro 1. Ei ole luottohäiriömerkintöjä ja aina olen siististi asunut vuokra-asunnoissa. En tupakoi eikä kukaan kavereistakaan sellaista typeryyttä harrasta. Ymmärrän kyllä vuokranantajia, että on vaikea luottaa vuokralaisiin, kun niitä kauhukertomuksia kuulee. Kunpa olisi jokin muu keino, millä todistaa luotettavuutensa. Eikö riitä se, että ei ole luottohäiriömerkintöjä, eikä rikosrekisteriä, ja on korkeastikoulutettu?

        Pyydä vielä todistus entiseltä vuokran antajaltasi, Minun piti ainakin kerran antaa, kun kaveri meni etelään bussikuski kurssille ja tarvitsi sieltä asunnon.
        Vähän nolona kaveri tuli todistusta pyytämään. Laitoin siihen vaan että vuokrat on maksettu ja asunto luovutettu siistinä. Todellisuudessa siinä piti lukea.2kk vuokrat maksamatta, lattiamateriaalissa reikiä, ja häätöuhka päällä. Hän sai asunnon ja ajokortin. Vuosien perästä hän tuli uudelleen kyselemään asuntoa ,kertoi olevansa nyt muuttunut mies. Oli minulla sentään vielä muisti tallella. Ei luuserit muutu


    • Pösilöt_vuokralla

      Pösilöt haluavat välttämättä asua juuri siellä missä on 100.000 puuttuvaa kämppää, eikä puolen tunnin ajomatkan päässä puolet halvemmalla. Sitten kulkevat paikallisella joukkoliikenteellä ja matka kestää kauemmin kuin kauempaa autolla halvemmalla. Se että kaikki pakkaantuu yhteen ja samaan on se ongelma. Sitten vielä haluavat nostaa omia vuokria ja itse korottavat niitä maksamalla huippuvuokrapyyntöjä eivätkä laske niitä ostamalla (tai mieluummin rakentamalla) omaa ja olemalla vuokraamatta ja vuokria korottamatta. Niin se vain menee.

      • Miten ajat omalla autolla 596 €/vuosi (Helsingin sisäinen kausilippu), 1183 €/vuosi (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen), tai edes 1.759 €/vuosi (em. lisäksi Sipoo, Kerava, Nurmijärvi, Kirkkonummi). Pelkkä liikennevakuutus on jo helposti 600 €/vuosi, eli tuosta kalleimmasta lipusta jää sen jälkeen 1.159 € käytettäväksi muihin autoilun kuluihin. Puolen tunnin ajomatka omalla autolla tarkoittaa varmaan n. 40 kilometriä, eli päivittäinen työmatka on 80 km. Kun auto kuluttaa 7 l/sadalla, niin päivittäinen polttoainekulutus on 5,6 litraa mikä maksaa 8,40 € (1,5 €/litra). Työpäiviä on vuodessa n. 230, eli pelkiin työmatkoihin menee 1.974 €/vuosi. Sitten pitäisi vielä ostaa se auto ja huoltaa ja ylläpitää. Eli laske uudestaan.


    • UskonJeesuksenapuun

      Laita rukouspyyntö asunnottomuudestasi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe