Nytt vapen mot pakkoruotsi.

håhhåjaja

Jag besöker då och då Uusi Suomi puheenvuoro.Nu har en blogist (markku laitinen )hittat på ett nytt vapen mot pakkoruotsi.Alla finskspråkiga bör bojkotta alla firmor och tjänster som uppehålls av finlandssvenskar.Ivår tvåspråkiga familj måste jag väl sköta uppköpen i fortsättningen.Det blir för jobbigt för min äkta hälft att kolla om nu grönsakerna tex.råkar vara "svenskspråkiga ".

13

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alldelessjukt

      En blogg fylld av otroligt hat mot den svenskspråkiga befolkningen.

      • libertas

        när ska ni titta på spegeln ni hyllade storpersoner. Tagas bort tvångsvenskan i finnsprkiga skolor och freden är tillbaks. Enkelt men kanske tvångssvenskan är där för att mobba finska barn för eras stor tillfredställesse. Skäms ni kermapyllyt int.


      • ingensyndabock
        libertas kirjoitti:

        när ska ni titta på spegeln ni hyllade storpersoner. Tagas bort tvångsvenskan i finnsprkiga skolor och freden är tillbaks. Enkelt men kanske tvångssvenskan är där för att mobba finska barn för eras stor tillfredställesse. Skäms ni kermapyllyt int.

        Varför röstade era invalda finskspråkiga riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för slopandet av obligatorisk skolsvenska ?SFP har endast 9 röster.Jag skäms åtminstone inte,jag har inte bestämt att finskspråkiga barn måste läsa pakkoruotsi.Hela "tvångssvenska "har ingen betydelse för en vanlg svenskspråkig finländare.Ni har alla verktyg att slopa skolämnet om viljan finns.Onödigt att skylla på oss.


      • libertas
        ingensyndabock kirjoitti:

        Varför röstade era invalda finskspråkiga riksdagsledamöter emot medborgarinitiativet för slopandet av obligatorisk skolsvenska ?SFP har endast 9 röster.Jag skäms åtminstone inte,jag har inte bestämt att finskspråkiga barn måste läsa pakkoruotsi.Hela "tvångssvenska "har ingen betydelse för en vanlg svenskspråkig finländare.Ni har alla verktyg att slopa skolämnet om viljan finns.Onödigt att skylla på oss.

        Sa det. Men för SFP det tycks vara livets fråga. Och har köpt finnska röster ? Alltså rösta ni inte SPF så har vi alla bättre i vårt land.


      • östnyland
        libertas kirjoitti:

        Sa det. Men för SFP det tycks vara livets fråga. Och har köpt finnska röster ? Alltså rösta ni inte SPF så har vi alla bättre i vårt land.

        Har du några bevis för att SFP har köpt finskspråkigas röster eller kastar du bara ut ett löst påstående ?Är finskspråkiga faktiskt så "kriminella ",det har jag svårt att tro på.


      • libertas
        östnyland kirjoitti:

        Har du några bevis för att SFP har köpt finskspråkigas röster eller kastar du bara ut ett löst påstående ?Är finskspråkiga faktiskt så "kriminella ",det har jag svårt att tro på.

        hur annars skulle det gå så där mot folkets majoritets vilja gällande det initiativ av frivilliga svenskan. vanligtvis det är pengar som agerar även mot riksdagledermöters egen vilja. tala om judas. nån utpressning tror jag inte.


      • 6756tr
        libertas kirjoitti:

        hur annars skulle det gå så där mot folkets majoritets vilja gällande det initiativ av frivilliga svenskan. vanligtvis det är pengar som agerar även mot riksdagledermöters egen vilja. tala om judas. nån utpressning tror jag inte.

        Riksdagen jobbar inte efter några gallupsresultat.Eller för att 62 000 människor av Finlands befolkning vill slopa obligatorisk skolsvenska.


    • Lusikkakäteen

      Boikotointi ei oo kiellettyä.

    • Toimii_jo

      Älä osta suomenruotsalaista -vuosi 2015. Välkommen och tervetuloa.

    • HyväMarkku

      Ruotsinkielisiä palveluita saa Ruotsista ihan ilman itkemistä ja pakottamista.

    • Raiskaustilastot

      Mutta oisko ruotsalaisia pikkasen vaikeempi sortaa? Ei välttämättä. Liian kilttejä ovat hekin.

    • lyckatillbara

      Om man anser att vi behöver mera arbetslösa (nu svenskspråkiga finländare )då bör man ju absolut bojkotta svenskspråkiga företagare,jordbrukare,fiskare och deras produkter och tjänster.

    • Perkel

      Nyt ko ryssä on taas tulossa olisko parempi lähettää kakarat taas Ruotsiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe