RIB-veneistä

kumijetti

Tuollainen kovapohjainen monikäyttöinen kumivene olisi harkinnassa. Käyttö olisi pääosin yhdysveneenä (tavaroiden ja ihmisten kujetusta) ja sukelluksen tukiveneenä. Pituus voisi olla 4,5m ja tehoa joku 50hv.

Miten mahtaa nuo kumireunat kestää aikaa? Jos ostaa vanhan veneen, niin tuleeko ongelmia esim. kumin hauraustumisen tms. ongelman vuoksi? Onko kumireunan vauriot helppoja korjata?

Toinen kysymykseni liittyy moottoriin. Jos tuollaiseen asentaa jetin, niin pitääkö olla joku valmispaketti, vai olisiko helppo asentaa erillinen moottori ja jet-vetolaite? Tuleeko ongelmia esim. kulkuasennon suhteen, kun noi on kai suunniteltu perämoottoreille ja jet-sisämoottorissa paino olisi paljon edempänä?

Entä kuluttavatko rib-veneet enemmän kuin vastaavan kokoiset pulpettiveneet?

23

6971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • njetjet

      Älä osta jettiä, hemmetin kallista kun imaiset hiekkapitoista vettä jossain matalammalla liikkuessasi. Välys kasvaa turbinin ja alumiini rungon välissä ja hyötysuhde laskee kuin lehmän häntä ja tätä myöden taas polttoainetta palaa.
      Perämoottori/t trimmeillä, niin pääset vaivatta matalaan veteen...

      Tottakai ne ns.kumi ponttoonit auringossa / käytössä kuluvat. On myös malleja joissa ponttoonit mustaa Pe muovia tai alumiinia ovat ehkä kestävämpiä?

    • RIB-veneilijä

      Ponttoonien kestävyys riippuu materiaalista, harvassa noista on kumia. Hypalon ja vastaavat laadukkaammissa käytetyt kestävät aikaa hyvin, itsellä kokemusta -84 tehdystä veneestä (Avon SR54) joka on edelleen käytössä (tosin viimeiset pari vuotta muiden käytössä) eikä vieläkään merkittävää haurastumista. Muutama vaurio siitä on korjattu melko kovan käytön myötä. Useimmat käytetyistä materiaaleista vaativat oman liimansa mutta korjaaminen on suhteellisen helppoa. Kulutus ei merkittävästi eroa vastaavasta "normiveneestä".

      Niitä muovi/alumiini yms. materiaaleista tehtyjä RIB-veneen näköisiä viritelmiä kannattaa varoa, useimmat niistä ovat ajo-ominaisuuksiltaan karmeita eli ennen mahdollista hankintaa ehdottomasti kunnon koeajo ja nimenomaan reilummassa aallokossa (suurin aallokko jossa venettä tullaan käyttämään).

      Noihin pätee sama kuin muihinkin, halvalla harvoin saa hyvää. Markkinoilla on heikkolaatuisiakin RIB-veneitä eli halvimpia ei välttämättä kannata ostaa.

      • kumijetti

        Kiitos kommentistasi. Onko sinulla mitään näkemystä tuohon jettiin? Niitähän tehdään jet-koneilla, joten ei kai jälkiasennuskaan mahdoton olisi. Olisi potkuria kivempi niin matalien rantojen kuin sukeltajien turvallisuudenkin takia.


      • RIB-veneilijä
        kumijetti kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Onko sinulla mitään näkemystä tuohon jettiin? Niitähän tehdään jet-koneilla, joten ei kai jälkiasennuskaan mahdoton olisi. Olisi potkuria kivempi niin matalien rantojen kuin sukeltajien turvallisuudenkin takia.

        Jetin ongelmat matalissa rannoissa tuli tuolla jo ylempänä eli ne imevät helposti pohjasta hiekkaa ja muuta rojua joka ei tee hyvää impellerille eli sille vetolaitteen sisällä olevalle "potkurille", lähinnä kuluminen kasvattaa välystä kehällä ja silloin hyötysuhde putoaa nopeasti. Perämoottorilla pääsee matalaankin rantaan kun nostaa konetta ylös. Puoliksi kipatulla (kavitaatiolevyn pää nousemassa jo pinnalle) voi vielä varovasti ajaa pienellä kaasulla, peruutus on ongelmallisempi koska vähänkin kaasua pakilla nostaa konetta ylös kun kippilukko ei toimi osittain kipattuna. Niin ja ohjattavuus heikkenee hieman eli se kannattaa huomioida ja ennakoida.

        Sukeltajien turvallisuuden kannalta jetti olisi periaatteessa parempi mutta toisaalta en mielelläni nouse pintaan veneen lähelle moottorin käydessä vaikka siinä oli jetti, jos siihen jettiin tottuu liikaa niin tulee helposti vaaratilanteita kun joskus sukeltaa potkurivetoiselta veneeltä ja unohtuu ettei se olekaan jetti. Perämoottorin turvallisuutta sukeltajille voi tosin parantaa tunneloimalla potkuri, tunneleita löytyy valmiinakin joihinkin malleihin. Tunneli toimii hyvin "kohtuullisilla" nopeuksilla, nopeimmilla veneillä toimiva toteutus alkaa käydä haastavaksi.


    • hiekänjyvä

      Muista myös että vaikka kenkiä/jalkoja kuinka putsaa ennen veneeseen menoa, niin aina veneeseen päätyy muutama kivi. Sitten kun kivet hiertää jonkun aikaa pohjan ja ponttoonin välissä niin lopputuloksen voit arvata.

      • Se_laatu

        Laadukkaammissa rakenne on tehty niin ettei sinne väliin pääse kivia tai hiekkaa eli käytännössä liimattu suikale ponttonimateriaalia sen sauman peitoksi. Halvimmissa tuossakin voi olla säästetty eli kannattaa varmistaa ennen ostoa se laatu.


      • RIB-veneilijä
        Se_laatu kirjoitti:

        Laadukkaammissa rakenne on tehty niin ettei sinne väliin pääse kivia tai hiekkaa eli käytännössä liimattu suikale ponttonimateriaalia sen sauman peitoksi. Halvimmissa tuossakin voi olla säästetty eli kannattaa varmistaa ennen ostoa se laatu.

        Kiitos, hyvä tietää tuo.


      • Missä_välissä_muka

        Et kai sekoita levypohjaista kumivenettä ja RIB-venettä ? RIB-veneissä ponttoonit on liimattu kiinni pohjaan eli ei sinne väliin kiviä/hiekkaa pääse elleivät liimaukset ole pettämässä jolloin huolto on jokatapauksessa ajankohtainen. Laadukkaammissa on vielä sauman päällä kaistale sitä ponttoonimateriaalia kuten yllä mainittiin (enemmän varmaan tukemassa liimasaumaa kuin estämässä kivia/hiekkaa).


    • vesille

      Kovassa pohjassa on ensin pokkaus ennen ponttoonia ylös sitten on vielä se suikale mikä tulee ponttoonista kovan pohjan päälle ei pääse kiviä väliin.tukeva on tavaroiden nosteluun.vähemmän vie polttoainetta on kevyempi.käytetty,onhan käyttövuodet loppupäästä pois.käyttöiän päässä on väistämättä edessä ponttoonien vaihto.trimmi koneessa en näkis ongelmana matalia rantoja jettilaitteessa matalassa vesi kiertää laitteiston läpi ja välys kasvaa teho laskee kuten oli jo mainittu.netti veneessä oli myynnissä vielä hetki sitten viimevuoden malli brig muistaakseni, 50 hv e-tec koneella oli ihan kohtuu hinta.onkohan enää?

    • mllflfmfmfm

      Ei kannata miettiä jettiä. Ovat kalliimpia kuin perämoottorit ja hyötysuhde heikompi. Lisäksi joka pajalla niitä ei korjata kun taas perus yammut ja hondia korjataan ja huolletaan liki jokaisella pajalla. Lisäksi koneen vaihto sujuu ripeästi kun sen aika tulee.

    • nähty_on

      Tuleeko ribbi johonkin uuteen "viranomaisleikkiin"? Muista kypärä päähän, kuten joku pelleporukka pitää kumiveneillessään.

      • RIB-veneilijä

        5 metrin kokoluokan RIB-vene ja nopeutta 45-50 solmua niin se kypärä on ihan fiksu ratkaisu oman turvallisuuden kannalta (ja sateessa visiiri alhaalla, vauhdissa vesipisarat alkavat tuntua aika ilkeiltä). Tosin tuolla aloittajan kyselemällä 50hv koneella ei päästä ihan noihin nopeuksiin. Avonin SR54 eli 5,4m pitkä RIB kulkee 115hv koneella 47-48 solmua ja siinä pitää ihan mielellään kypärää.


      • kova_meininki

        Onko kumipaattiin siniset vilkut asennettu myös?


      • veltolle_vätykselle
        kova_meininki kirjoitti:

        Onko kumipaattiin siniset vilkut asennettu myös?

        Poliisin veneissä noita sinisiä vilkkuja varmaan löytyy samoin kuin pelastusviranomaisten ja rajavartiolaitoksen veneistä. Ainakin pelastusviranomaisilla ja rajavartiolaitoksella on paljon RIB-veneitä käytössä, kumipaatteja tuskin montaa.


      • Grand

        Itselläni on CRAND GL 500, kone Suzuki 115 hp. Tekee 46 KTS . Vakaa ja helppo pienessä aallokossa, kovemmassa kelissä vauhtia pudotettavaa ei muuten kestä käsissä
        En suosittele vesisuihkuja perämoottori on paras. Kaikenkaikkiaan hyvä yhdistelmä mutta ei leikkipeli suurissa nopeuksissa


    • RIB-fun

      Itse en ole kokenut kypärää tarpeelliseksi normaalissa käytössä, vaikka kovassakin kelissä on vedetty. Erikseen tietysti, jos haluaa vetää extremeä ja pomppia isoa loikkaa. Tuossa joku mainostikin jo Avonin venettä, kannattaa myös Brig-kaupassa käydä vertaamassa. Eikä huono valinta ole myöskään XS-RIB. Suosiolla kannattaa unohtaa sitten kaikki epämääräiset merkit, en halua kuitenkaan alkaa niitä nimellä dissaamaan.

      Yleisesti RIB-veneet kestää kyllä normi käyttöä, mutta vaatii toki huolenpitoa, jos haluaa pitää puhtaissa väreissä. Käytettyjä hyviä vaihtoehtoja ei ole kovin paljon saatavilla tai sitten mukana tulee joku epämääräinen moottori.

      itse jos nyt lähtisin kauppaan, plussaa antaisin veneen perusrakenteiden ollessa kunnossa seuraavista, toki eri mieltä voi olla, mutta nämä omalla kokemuksella ja myös fiiliksellä:
      siisti ulkoasu ja yleislook
      hydrauliohjaus
      säilytystilojen käyttömahdollisuus/lukitusmahdollisuus
      paino niin, että saa vetää jarruttomalla trailerilla (vene kone)
      alle 8 vuotta vanha vene, koneessa käyttötunnit määrää eli alle 1000 h
      4tahti koneessa kulutus pieni alhaisella nopeudella, mutta painava ja huollot kalliit
      2tahti koneessa huollot halvat ja kevyt
      potkuri, jossa optimoitu lapakulmat veneelle järkeväksi (ei sudi ja kulutus...)

      Jos sitten niitä vilkkuja tai muita vehkeitä on pakko saada, joita edellisissä viesteissä ehdotetaan, niin tarkoitukseen sopiva targa-kaari pitää olla. Huomioi, että ovat aika tyyriitä ostaa irrallisena, välttämättä ei 1000 eur riitä pelkästä kaaresta.

      • allmostfireman

        täsmälleen samaa mieltä. Itse lisäisin huomioin arvoisena asiana myös penkin/istuimen, varsinkin kuljettajan näkökulmasta. Kokemusta on sekä perinteisestä penkistä, että jockey-tyylisestä (ratsastus tyyppinen) istuimesta. Jälkimmäinen on yleensä se selkäystävällisempi vaihtoehto, kun jaloilla voi joustaa. Toki riippuu taas käyttötarkoituksesta ja ajotyylistäkin :)

        Kohta pääsee ajaan, jäät jo melkein pois ja räntä sade ei haittaa! :D


    • MePe1

      Ihan oikein. Näitä RIB veneitä enimmäkseen käytetään, pienten tavaramäärien ja ihmisten kuljetukseen. Meidän VAPEPA:n Meripelastuksessa on käytössä kolme. No, isoin näistä koneteholtaan 2 X 150 hv. 25 jalkaa. Pieninkin 50 hv:n koneella taitaakin olla juuri 4,5m. Pääasiallinen käyttötarkoitushan näille on, että päästään nopeasti pelastustehtäviin tai onnettomuuspaikalle. Ponttoonit ei ole kumia. Ihan PE muovisekoitetta ja pohja on lasikuitua tai muovia. Elastista ja myös iskunkestävää. Hyvinkin helppoja korjata jos tarvetta tulee. Kerran myös kysyin olisiko jetit parempi ratkaisu puskemaan. Minua valistettiin, että ei ehdottomasti. Juuri tämä kulumis tai jopa tukkeutumisongelma on niiden riesa. Hiekka, pikkukivet tai jopa puunpalasetkin saa ne korjauskuntoon. Jopa tuolla pienellä 50hp:n vehkeellä päästään 3 henkilön ja
      tavarakuormankanssa lähelle 50 kn. vauhtiin. Muuten sitä sinistä vilkkua ei yksityisveneet saa käyttää. Meripelastus ja Rannikkovartiosto sekä poliisi. Ainoastaan normi kulkuvalot ja lisävalojakin voi olla. Takaraudoitus on ehdoton varuste, johon voi kiinnittää lastia tai vaikka tutkan. Istumasatulat on ehdottomasti tärkeä perusvaruste. Niissä turvavyöt ja jalkaremmit. Kypärät visiireillä on myös ehdoton varuste. Ajoviima ja pelkästään jo sadekelissä vesipisaran isku tuntuu läimäitykseltä isoissa nopeuksissa naamaan. Myöskään mitään ei saa olla veneessä irrallaan. Raskaskin esine on reelingin yli tai osuu jotain matkustajaa kohti. RIB veneet on tehty kulkemaan pienemmilläkin kierroksilla plaanaamaan. Kaikki meidän veneet on Brittiläiseltä valmistajalta. Valmistajaa en nyt muista. Mutta suuniteltu pohjanmeren oloihin ja keleihin. Onhan näitä 'mukamas' RIB veneitä, mutta kun niiden ominaisuudet ovat ihan muuta kuin aidon. Enemmänkin näköiskappaleita aidoista.
      Veneet on suunniteltu vartavasten nopeaan kulkuun. Ei kalastukseen tai uisteluun tms.
      Vene pystyy tekemään 180° käännöksen lähes täydessä vauhdissa kaatumatta.

      Huonojakin puolia löytyy. RIB ei ole kölivene, eli pienessäkin merenkäynnissä ja kovassa nopeuksissa kyyti on yhtä rodeota. Myöskin keveytensä johdosta kovassa merenkäynnissä plaanatessa. Saattaa yllättäen tuuli ottaa alle ja heittää koko paatin ylösalaisin. Näihin on manuaaleissa nopeudet ja Boforit merkittynä.

      Trimmithän näissä on vakiona ja niitä on opeteltava käyttämään myös. Moottoreiden kavitaatiolevyjen alapuoliset jäähdytysvedenottimet on aina oltava
      pinnanalla. Ehkä joitain sekuntteja koko veneen pomppiessa voi olla hetken ulkona.

      Eräs kesä paineltiin kolmestaan Ouluun katsomaan S/S Sedovin saapumista. Meiltäpäin matkaa tulee noin 50nm. Menomatka painettin alle tunnissa Oulu 1.
      ja oltiin saattamassa purjelaivaa aina Oritkarin satamaan asti.
      Polttoainetta paloi kahdella 150 hpN koneella ja paljon. Illalla lähdettiin kotiin ja
      tuulikin yltyi 17m/s. lähes vastaiseen. Tällä legillä tuli kyllä huomattua kypärän ja
      turvavöiden tarpeellisuus. Satoi myös ja kaikki RIB veneet on takaa itsetyhjentäviä.
      Paluumatkaan kotisatamaan kesti 2 1/2 h. Juuri tämän etukautta kaatumisen takia
      ja potkurit oli välillä ilmassakin. Pelättiin ylikuumenemista.

      Hollannissa ja Briteissä on myynnissä vähänkäytettyjä ja myös huollettuja veneitä.
      Poistettu juuri meripelastuksen tai muiden viranomaisten käytöstä. Sielläkun kalusto
      uusitan puolta tiheämmin. Kun ei ole meidän jääoloja.
      Jos tosiaankin haluaa satsata ihan kunnolliseen käytettyynkin, niin kannattaa olla
      vaikka yhteyksissä Helsingin Meripelastusyhdistykseen. www.meripelastus.fi

    • Grand

      En kannata kiinteitä turvavöitä jos laite menee ympäri jäät nalkkiin veneen alle jopa tajuttomana ja liivit työntävät paattia vasten, hukut siihen mm moottorivenekilpailuissa kiinteät vyöt on kiellettyjä jos ei ole F1 luokan ohjaamoa. Paras ratkaisu on mahdollisimman lyhyt tappokytkimen naru jotta kone sammuu heti ja kuski kiinnitetty 30 m purkautuvaan vahvaan henkilankaan että saa veneen tuulessa kiinni. Lyhyemmällä henkinarulla 40 KTS nopeudessa voi murtua selkäranka koska veneen nopeus ei ole ehtinyt pudota tarpeeksi pieneksi. Tämän kerron kokemuksesta

    • OstatkoMunRIBin

      Vanha aihe, mutta vastaan silti kun itse asia vanehenee.
      "
      Miten mahtaa nuo kumireunat kestää aikaa? Jos ostaa vanhan veneen, niin tuleeko ongelmia esim. kumin hauraustumisen tms. ongelman vuoksi?"

      PVC ponttoonin kestoikä on noin 10-12 vuotta, jonka jälkeen PVC ponttooni pitää vaihtaa. Se maksaa noin 1000 euroa / metri (eli 5 metrin veneeseen 5000 euroa). Hypalon kestää kuulema paljon enemmän.

      Pistän oman vuonna 2005 ostetun RIB (PVC ponttoonilla) Kuusankoskelle loppusijoitukseen nyt keväällä. Viimesiet 3 vuotta on ollut joka viikkoinen projekti pistää paikkoja ponttooniin, kun ovat niin hauraat. Eikä tähän kannata vaihtaa ponttooneita, joten lasikuituinen RIB osa menee Kuusankoskelle ja tästäkin joudun vielä maksamaan.

      Alussa kannattaa sijoittaa enemmän, jotta saa hypalonia. Auringon UV on Suomessa ihan riittävän tehokas, jotta PVC haprsituu siinä 10 vuoden aikana.

      Uuden kumiveneen hankinta siis edessä. Uudessa PVC vaihtuu hypaloniin ja lasikuitu alumiiniin. Näin se tieto karttuu ja materiaalit paranee.

      Ebn jatka aiheesta yhtään keskustelua, jos joku ttätä komenmtoi. Vituttaa tuo "en ole robootti" kuvasähläys sen verran paljon, ettei kiinnosta kerätä siitä vitutusta.

      • Hohhoijjaaa

        En tiedä mistä kaivoit 1000/EUR metri, mutta tosielämässä esim. 400mm PVC putki (6 m kanki) maksaa n.600-700 EUR riippuen ostopaikasta.


      • GummiPaatti
        Hohhoijjaaa kirjoitti:

        En tiedä mistä kaivoit 1000/EUR metri, mutta tosielämässä esim. 400mm PVC putki (6 m kanki) maksaa n.600-700 EUR riippuen ostopaikasta.

        Oletko ”hohhoijaa” samalla sivulla, mistä tässä on kyse.


      • Hohhoijjaaa

        Sorry, sekoitin ns. "paskaputki-ribbeihin" , joita on mm. viranomaiskäytössä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7171
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4757
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3889
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3818
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3787
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3363
    8. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2731
    9. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38
      2671
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      38
      2299
    Aihe