Tsau
Mulla on 4-tahti Johnson vm. 2006 eli kymppiheppainen, jonka voi jollain konstilla saada 15 hv: ksi, mutta miten? Kenellä on kokemusta ko. mallista?
Johnson 9.9hv->15hv
23
2439
Vastaukset
- räivipäsänen
Kai olet ottanut huomioon, että muutoksen jälkeen joudut hakemaan tyyppihyväksynnän ce merkkeineen, jos aiot käyttää moottoriasi vesiliikenteessä.? Periaatteessa, jos teet muutoksen pilkuntarkkaan niin kun tehtaan 15 hv:ssa on ja pystyt sen luotettavasti todistamaan, voit saada hyväksynnän melko helpostikkin. Käytännössä et tule ainakaan valmistajalta saamaan mitään todistusta siitä, joten homma on sitten aikalailla monimutkaisempi ja kalliimpi.
- näillä
Miksi pitäisi hakea mitään tyyppihyväksyntää? Jos pystyy muutoksen tekemään, niin ajoa vaan. Itse ajelin vuosikymmenen 35hv Evikalla johon olin laittanut 20hv.n kopan. Kävi suoraan paikoilleen. Ei tarvinut rekisteröidä.
- Lisäätehoa
näillä kirjoitti:
Miksi pitäisi hakea mitään tyyppihyväksyntää? Jos pystyy muutoksen tekemään, niin ajoa vaan. Itse ajelin vuosikymmenen 35hv Evikalla johon olin laittanut 20hv.n kopan. Kävi suoraan paikoilleen. Ei tarvinut rekisteröidä.
Samaa mieltä, muutenkin suomi on täynnä turhia kieltoja ja pykäliä! Jos tuommoisesta ei aiheudu kenellekään vahinkoa niin siitä vaan! Itsellä oli nuorena poikana 90 cc kawa johon vaihdoin mopon kilvet ja joitain pappatuntskan osia ja eikun kovaa ajoa! Alkuperäiseen kyssäriin en osaa antaa neuvoja, sori.. Laittaahan moni autonsa prsiiseen turbo- tai gti -logon, vaikka ois perus motti..
- Julma-Juha
Siispä, kuka osaa neuvoa kysyjää: kuinka saan 9,9hv koneesta 15hv?
- hummat
Kävele liikkeeseen ja vaihda isompaan, tulee ajan oloon halvemmaksi.
- E-rnesti
"Kai olet ottanut huomioon, että muutoksen jälkeen joudut hakemaan tyyppihyväksynnän ce merkkeineen"
Ja höpöhöpö, kaikenlaista tuubaa tänne naputellaan. Vesillä saa ajaa millä tahansa itse kyhätyllä moottorilla. Ja näin muuten on iät ajat jo tehty. Etkö muka ole - kapulaykälä
Vaihdoin jyrkemmän potkurin viime kesänä. Olisko pitänyt hakea tyypihyväksyntä sille?
- trafisti
Ei olisi. Potkuri on tarkoitettukin tarvittaessa vaihdettavaksi komponentiksi, jolla voidaan optimoida moottori veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Sen sijaan moottoria, jonka polttoaineensyöttölaitteita tai vaikka ohjausyksikköä on muutettu alkuperäisestä, ei saa käyttää yleisessä vesiliikenteessä. Moottori ei enää vastaa päästormeiltaan sille asetettuja vaatimuksia, sen ikäisestä koneesta kun on kyse. Vanhemmat moottorit ovat asia erikseen. Tulee myös huomioida ylitehoisen moottorin mahdollisesti mukanaan tuoma turvallisuus näkökohta. Trafin tarkastajat seuraavat myös näitä nettikirjoitteluja.
- 854
trafisti kirjoitti:
Ei olisi. Potkuri on tarkoitettukin tarvittaessa vaihdettavaksi komponentiksi, jolla voidaan optimoida moottori veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Sen sijaan moottoria, jonka polttoaineensyöttölaitteita tai vaikka ohjausyksikköä on muutettu alkuperäisestä, ei saa käyttää yleisessä vesiliikenteessä. Moottori ei enää vastaa päästormeiltaan sille asetettuja vaatimuksia, sen ikäisestä koneesta kun on kyse. Vanhemmat moottorit ovat asia erikseen. Tulee myös huomioida ylitehoisen moottorin mahdollisesti mukanaan tuoma turvallisuus näkökohta. Trafin tarkastajat seuraavat myös näitä nettikirjoitteluja.
Ja hölöpön pölöpön!
- vesille
En tunne kyseistä merkkiä.mutta estääkö jokin stoppari kaasuvivun liikettä,onko kuristinta kaasarin kurkussa.suuttimia voi kans joutua vaihtamaa jos näillä konsteilla saat sen viisi heppaa lisää.
- Sama_perusrunko
Lähes varmasti se perustapa jota useat valmistajat käyttävät eli kampikammio/lohko on sama useammalla eritehoisella ja usein kansikin. Polttoaineen syöttöjärjestelmä osittain tai kokonaan eri ja pakopuolella saattaa pienempitehoisessa olla kuristus. Varaosalistasta yms. voi selvitellä mitä osia pitäisi vaihtaa.
- 50cc150hp
No ei sitä tehoa voi mitenkään merkittävästi muuttaa millään pikku hieronnalla.
Moottorin tilavuus on pakko olla suurempi jos haetaan merkittävää eroa.- Kustannustehokkuutta
Kuten yllä kerrottiin valmistajilla on usein samasta lohkosta eri tehoisia versioita, tuolloin iskutilavuus on sama ja tehoero tulee polttoaineen syötöstä ja imu/pakokanavista muista pikku eroista (4-tahtisessa usein eri nokka-akselit). 2 eritehoista mallia samalla lohkolla on hyvin yleistä, joskus 3 eri tehoista ja se tehoero varsinkin pienemmissä (alle 20hv) voi olla suhteessa isokin. 10 ja 15hv mallit voivat hyvinkin olla samalla lohkolla. Valmistaja säästää kustannuksissa käyttämällä samaa lohkoa (ja suurta osaa muistakin komponenteista) eri tehoisissa malleissa.
- tsautsesku
Tää on tyly palsta persaukisten tyhmille kysymyksille.
- hummat
Persaukisten juttuja nuo muutostyöt todella ovat. Jos nyt koneen saa muutaman solmun nopeampaa kulkemaan sillä, että menee muuttamaan alkuperäisiä asetuksia, täytyy "jossain" olla vikaa tyhjän lompsan lisäksi.
Jos itselleni tulee kiire, menen autolla.- JaahaHaaha
Sitä ollaan niitä miehiä, ettet osaa soutuveneeseen airoja laittaa paikalleen.
Et varmaan saa pyöräsi satulaakaan säädettyä, kun siitä menee alkuperäiset asetukset ihan sekaisin. - JulmempiJuha
No niin, tulihan niitä vastauksia tähän ketjuun. Osa tosi asiallisia, ja osa ääliömäisiä tuherruksia, kuten itsensätehostajilla on tapana, itse asiasta kuitenkaan mitään ymmärtämättä.
Alunperin tarve oli saada hieman lisäpotkua koneesta, kun kaksi 100kg karjua lähtee kalaan, jolloin vene ei nouse plaaniin vaan kyntää. Silloin sitä polttoainetta kuluu enempi ja kalareissut jää lyhyemmiksi. Kiitos asiallisille vastaajille! - pellevehkeet
Pellekysymyksille tulee pellevastauksia.
- Iso-Arska
Ja pellevastauksia näköjään antavat asiasta mitään ymmärtämättömät pellet.
- KoneGuruNeuvoo
Mä laittaisin 5 heppaisen lisämoottorin perälautaan. Ei tarvi näppäillä konepellin alla turhaan.
Sama lopputulos helpommalla, eli lisähevosia rapisee lisää. - onkosemoottorisi
Alkuperäinen Omc 4tahtinen- vaiko-vaiko suzukin tekemä ?
Jos Omssin tekemä,-niin luultavasti vain kaasuttimessa eroa.
Mutta jos kaasutin on sama, niin imuläpät ovat rajoitetut.- EIKUrajoitettu
Tietysti 4tahtisessa venttiileitä nokka-akselin erilaisuudella.-Piti sanomani.
- JulmaJUha
EIKUrajoitettu kirjoitti:
Tietysti 4tahtisessa venttiileitä nokka-akselin erilaisuudella.-Piti sanomani.
Käytin huollossa, missä huoltomies totesi, että mun kone on suzukin valmistama vaikka kopassa lukee johnson. Vanhat 2-tahti johnsonit oli omaa tuotantoa, mutta kun alettiin valmistaa 4-tahtikoneita niin suzukilta tuli moottori.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1826604- 1481824
- 1131598
- 511320
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️471029Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢41985Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu98952Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5879Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan248871- 41839