Johnson 9.9hv->15hv

Julma-Juha

Tsau

Mulla on 4-tahti Johnson vm. 2006 eli kymppiheppainen, jonka voi jollain konstilla saada 15 hv: ksi, mutta miten? Kenellä on kokemusta ko. mallista?

23

2439

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räivipäsänen

      Kai olet ottanut huomioon, että muutoksen jälkeen joudut hakemaan tyyppihyväksynnän ce merkkeineen, jos aiot käyttää moottoriasi vesiliikenteessä.? Periaatteessa, jos teet muutoksen pilkuntarkkaan niin kun tehtaan 15 hv:ssa on ja pystyt sen luotettavasti todistamaan, voit saada hyväksynnän melko helpostikkin. Käytännössä et tule ainakaan valmistajalta saamaan mitään todistusta siitä, joten homma on sitten aikalailla monimutkaisempi ja kalliimpi.

      • näillä

        Miksi pitäisi hakea mitään tyyppihyväksyntää? Jos pystyy muutoksen tekemään, niin ajoa vaan. Itse ajelin vuosikymmenen 35hv Evikalla johon olin laittanut 20hv.n kopan. Kävi suoraan paikoilleen. Ei tarvinut rekisteröidä.


      • Lisäätehoa
        näillä kirjoitti:

        Miksi pitäisi hakea mitään tyyppihyväksyntää? Jos pystyy muutoksen tekemään, niin ajoa vaan. Itse ajelin vuosikymmenen 35hv Evikalla johon olin laittanut 20hv.n kopan. Kävi suoraan paikoilleen. Ei tarvinut rekisteröidä.

        Samaa mieltä, muutenkin suomi on täynnä turhia kieltoja ja pykäliä! Jos tuommoisesta ei aiheudu kenellekään vahinkoa niin siitä vaan! Itsellä oli nuorena poikana 90 cc kawa johon vaihdoin mopon kilvet ja joitain pappatuntskan osia ja eikun kovaa ajoa! Alkuperäiseen kyssäriin en osaa antaa neuvoja, sori.. Laittaahan moni autonsa prsiiseen turbo- tai gti -logon, vaikka ois perus motti..


      • Julma-Juha

        Siispä, kuka osaa neuvoa kysyjää: kuinka saan 9,9hv koneesta 15hv?


      • hummat

        Kävele liikkeeseen ja vaihda isompaan, tulee ajan oloon halvemmaksi.


      • E-rnesti

        "Kai olet ottanut huomioon, että muutoksen jälkeen joudut hakemaan tyyppihyväksynnän ce merkkeineen"

        Ja höpöhöpö, kaikenlaista tuubaa tänne naputellaan. Vesillä saa ajaa millä tahansa itse kyhätyllä moottorilla. Ja näin muuten on iät ajat jo tehty. Etkö muka ole


      • kapulaykälä

        Vaihdoin jyrkemmän potkurin viime kesänä. Olisko pitänyt hakea tyypihyväksyntä sille?


      • trafisti

        Ei olisi. Potkuri on tarkoitettukin tarvittaessa vaihdettavaksi komponentiksi, jolla voidaan optimoida moottori veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Sen sijaan moottoria, jonka polttoaineensyöttölaitteita tai vaikka ohjausyksikköä on muutettu alkuperäisestä, ei saa käyttää yleisessä vesiliikenteessä. Moottori ei enää vastaa päästormeiltaan sille asetettuja vaatimuksia, sen ikäisestä koneesta kun on kyse. Vanhemmat moottorit ovat asia erikseen. Tulee myös huomioida ylitehoisen moottorin mahdollisesti mukanaan tuoma turvallisuus näkökohta. Trafin tarkastajat seuraavat myös näitä nettikirjoitteluja.


      • 854
        trafisti kirjoitti:

        Ei olisi. Potkuri on tarkoitettukin tarvittaessa vaihdettavaksi komponentiksi, jolla voidaan optimoida moottori veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Sen sijaan moottoria, jonka polttoaineensyöttölaitteita tai vaikka ohjausyksikköä on muutettu alkuperäisestä, ei saa käyttää yleisessä vesiliikenteessä. Moottori ei enää vastaa päästormeiltaan sille asetettuja vaatimuksia, sen ikäisestä koneesta kun on kyse. Vanhemmat moottorit ovat asia erikseen. Tulee myös huomioida ylitehoisen moottorin mahdollisesti mukanaan tuoma turvallisuus näkökohta. Trafin tarkastajat seuraavat myös näitä nettikirjoitteluja.

        Ja hölöpön pölöpön!


    • vesille

      En tunne kyseistä merkkiä.mutta estääkö jokin stoppari kaasuvivun liikettä,onko kuristinta kaasarin kurkussa.suuttimia voi kans joutua vaihtamaa jos näillä konsteilla saat sen viisi heppaa lisää.

    • Sama_perusrunko

      Lähes varmasti se perustapa jota useat valmistajat käyttävät eli kampikammio/lohko on sama useammalla eritehoisella ja usein kansikin. Polttoaineen syöttöjärjestelmä osittain tai kokonaan eri ja pakopuolella saattaa pienempitehoisessa olla kuristus. Varaosalistasta yms. voi selvitellä mitä osia pitäisi vaihtaa.

    • 50cc150hp

      No ei sitä tehoa voi mitenkään merkittävästi muuttaa millään pikku hieronnalla.
      Moottorin tilavuus on pakko olla suurempi jos haetaan merkittävää eroa.

      • Kustannustehokkuutta

        Kuten yllä kerrottiin valmistajilla on usein samasta lohkosta eri tehoisia versioita, tuolloin iskutilavuus on sama ja tehoero tulee polttoaineen syötöstä ja imu/pakokanavista muista pikku eroista (4-tahtisessa usein eri nokka-akselit). 2 eritehoista mallia samalla lohkolla on hyvin yleistä, joskus 3 eri tehoista ja se tehoero varsinkin pienemmissä (alle 20hv) voi olla suhteessa isokin. 10 ja 15hv mallit voivat hyvinkin olla samalla lohkolla. Valmistaja säästää kustannuksissa käyttämällä samaa lohkoa (ja suurta osaa muistakin komponenteista) eri tehoisissa malleissa.


    • tsautsesku

      Tää on tyly palsta persaukisten tyhmille kysymyksille.

    • hummat

      Persaukisten juttuja nuo muutostyöt todella ovat. Jos nyt koneen saa muutaman solmun nopeampaa kulkemaan sillä, että menee muuttamaan alkuperäisiä asetuksia, täytyy "jossain" olla vikaa tyhjän lompsan lisäksi.
      Jos itselleni tulee kiire, menen autolla.

      • JaahaHaaha

        Sitä ollaan niitä miehiä, ettet osaa soutuveneeseen airoja laittaa paikalleen.
        Et varmaan saa pyöräsi satulaakaan säädettyä, kun siitä menee alkuperäiset asetukset ihan sekaisin.


      • JulmempiJuha

        No niin, tulihan niitä vastauksia tähän ketjuun. Osa tosi asiallisia, ja osa ääliömäisiä tuherruksia, kuten itsensätehostajilla on tapana, itse asiasta kuitenkaan mitään ymmärtämättä.
        Alunperin tarve oli saada hieman lisäpotkua koneesta, kun kaksi 100kg karjua lähtee kalaan, jolloin vene ei nouse plaaniin vaan kyntää. Silloin sitä polttoainetta kuluu enempi ja kalareissut jää lyhyemmiksi. Kiitos asiallisille vastaajille!


      • pellevehkeet

        Pellekysymyksille tulee pellevastauksia.


      • Iso-Arska

        Ja pellevastauksia näköjään antavat asiasta mitään ymmärtämättömät pellet.


    • KoneGuruNeuvoo

      Mä laittaisin 5 heppaisen lisämoottorin perälautaan. Ei tarvi näppäillä konepellin alla turhaan.
      Sama lopputulos helpommalla, eli lisähevosia rapisee lisää.

    • onkosemoottorisi

      Alkuperäinen Omc 4tahtinen- vaiko-vaiko suzukin tekemä ?

      Jos Omssin tekemä,-niin luultavasti vain kaasuttimessa eroa.
      Mutta jos kaasutin on sama, niin imuläpät ovat rajoitetut.

      • EIKUrajoitettu

        Tietysti 4tahtisessa venttiileitä nokka-akselin erilaisuudella.-Piti sanomani.


      • JulmaJUha
        EIKUrajoitettu kirjoitti:

        Tietysti 4tahtisessa venttiileitä nokka-akselin erilaisuudella.-Piti sanomani.

        Käytin huollossa, missä huoltomies totesi, että mun kone on suzukin valmistama vaikka kopassa lukee johnson. Vanhat 2-tahti johnsonit oli omaa tuotantoa, mutta kun alettiin valmistaa 4-tahtikoneita niin suzukilta tuli moottori.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6604
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1598
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1029
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      879
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      871
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe