Jääkö rullalaiteasennuksessa vanttiruuvi pois? Vai mahtuuko se rullan sisälle? Huonosti löysin kuuklesta jelppiä, mutta kuvissa näyttäis olevan pelkkä vaijeri"pää", ei vanttiruuvia. Pitääkö hankkia uusi etustaagi (pituus=vanha staagi vanttiruuvin pituus rikattuna)?
Rullalaitteen asennus (Plastimo 609T)
11
218
Vastaukset
- kdjfshhdieog
Furlexin mukana tuli uusi vaijeri ja päätyhelat. Vanhasta otettiin mitta ja rakennettiin mukana tulleiden selkeiden ohjeiden mukaan uusi.
- staaginuusiminen
En ole asentanut Plastimoa, mutta mekanismi ei taida poiketa kovin paljoa Profurlista. Omaan veneeseni asensin Profurlin ilman vanttiruuvia. Mielestäni etustaagi kannattaa uusia, jos se on vanha tai paljon käytetty. Kun staagi ja vaijeripääte jäävät uuden rullalaitteen suojaan, vaijerisäikeen katkeamista on vaikea havaita. Staagi ei ole kallis investointi, ei varsinkaan verrattuna staagin katkeamisen seurauksiin!
- Skuupi
Jep, uusiksi menee, kun ei mahdu vanttiruuvi. Eikä se kallis investointi ole, mutta kun vanha staagi on vain pari vuotta vanha, niin ei olisi muuten vaihtokunnossa.
Noh, nyt jää yksi vaijeri vanhan purjekerran kaveriksi....eli ikuisiksi ajoiksi varastoon pyörimään :-)
- seppomartti
Vanttiruuvi on ihan hyvä säätäadollisuus mutta tuossa mallissa ei taida olla. Lisää yksi togle, mik pitää huomioida pituudessa.
- Skuupi
Seppomartti: kannattaako siis tilata uusi staagi "yhden togglen" verran lyhyenä? Miksi?
Ja onko säädettävä päätyhela mahdollinen vaihtoehto?
Esim. http://img.nauticexpo.com/images_ne/photo-m/threaded-toggle-articulated-sailboats-22690-8034002.jpg- seppomartti
Kuvan togle on hyvä. Rautasahalla olen katkaissut vaijerin teippauksen jälkeen. Toglen pituus pitää huomioida eli lyhentää vaijeria, muuten maston kaltevuus/ "rake" muuttuu hämmästyttävän paljon. Trigonometrialla sen voisi laskea mutta ei voijättäähuomioimatta.
- seppomartti
"Säädettävää päätyhelaa" ?. Ei ole tullut vastaan, voisi olla hyväkin innovaatio. Tarkoitat ehkä niiden reikäisten lattarautojen korvaamista. Ne ovat ainakin minulla aina olleet turhan pitkät ja nostavat rullan tarpeettoman korkealle. Ehkä joku on keksinyt virityksen tähän kohtaan jos siis rullaa ei ole siirretty kannen alle.
- seppomartti
Jatkan yksinpuhelua etustaagin vaihdosta. En havainnut aloituksesta syytä, miksi 2v vanha staagi pitäisi vaihtaa. Toglen lisääminen saattaisi onnistua entiseen vaihtamattakin.
Rikifirman ammattimiehet väittivät pari vuotta sitten minulle, ettei uutta staagia saa pujotetuksi foiliin sitä purkamatta. Purkaminen ei ole yksinkertaista korrosion vuoksi. Onnistui silloin kyllä mutta ei siis välttämättä aina.
Toglekuvaan palatakseni: Rengassokka on korvattava perinteisellä ja itse olen käyttänyt aina alla aluslevyjä. - Skuupi
No meinasin pokkana lyhentää parin reiän verran niitä "reikärautoja" (heh), jotta rulla ja näin purje tulevat 5 cm lähemmäs kantta. Ja vielä mahtuu rulla pyörimään...
- Skuupi
Ja siis staagi menee uusiksi, koska hankin rullalaitteen ja profiilin perinteisen vaijeri ratsastajat tilalle.
Ja staagissa on tällä hetkellä vanttiruuvi. Ruuvi ei mahdu rullalaitteen/profiilin sisällä pyörimään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172