Luumun kokoinen kasvain

pollapökäle

Sattumoisin löytyi magneettikuvassa luumun kokoinen hyvänlaatuinen pökäle, kun etsittiin syytä aurallisille kivuttomille migreeninäyille. Leikkausjono puoli vuotta. No siinähän ollaan, mutta...
Ne aikoo avata kallon ja raappia ukulin pois ja laittaa kallonpalan takas. Kuulemma rutiinia, muutama päivä sairaalassa ja sitten kotsaan 6 viikoksi.
Mua kyllä hirvittää, asun yksin, oon 50 v.
Onko kokemuksia?

8

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whatthehey

      Haloo eikö oo ketään, joka osaisi kertoa? Lääkäri sanoi, että on rutiinia...,

    • Kylläsesujuu

      No rutiiniahan se neurokirurgille varmasti onkin, mutta potilaalle ei. Itsellä leikattu hyvänlaatuinen kasvain päästä, mutta ei se toipuminen mun kohdalla ollut ihan läpihuutojuttu. Ei ne yksinasuvaa kotiin lähetä ennenkuin on siinä kunnossa, että pärjää. Nämä jutut on niin yksilöllisiä, ettei niitä kannata vertailla. Tsemppiä!

    • ouks-89

      hei! käyhän selaileen... tuolta "ryhmät" valikosta ja löytyy ainakin mun kokemuksia...!!!

    • Meningeoma

      Asun myös yksin ja minulta on leikattu aivokalvon kasvain. Kaikki meni hyvin. Käyn taas töissä ja jos ei kasvaimestani tiedä, ei voi arvata, että minulla on sellainen koskaan ollutkaan. Neurokirurgit ovat todella taitavia. Läheiseltäni, joka on sinun ikäisesi, on myös leikattu hyvälaatuinen kasvain päästä (isompi kuin sinulla) ja myös hän on kuntoutunut ja käy töissä. Hän on hieman väsyneempi kuin ennen leikkausta, mutta toisaalta kasvaimet aiheuttamat fyysiset oireet ovat poissa.
      Sairaalassa kannattaa muistuttaa, että asut yksin, jotta eivät kotiuta sinua ihan heti. Ja ensimmäisinä päivinä kotiuttamisen jälkeen olisi hyvä, jos joku kävisi päivittäin katsomassa kotonasi, että olet ok. Kotiin kannattaa varata tarpeeksi helposti valmistettavaa ruokaa kaappeihin, koska ensimmäisinä viikkoina leikkauksen jälkeen ei kannata stressata itseään liikaa, vaikka toki kevyet kotityöt ovat hyvää kuntoutusta. Suomalaiset neurokirurgit ovat huippuluokkaa ja voit olla onnellinen siitä, että kasvaimesi todettiin ennenkuin se alkoi aiheuttaa vakavampia haittoja. Facebookissa on ryhmä aivokasvainpotilaille, sieltä löydät vertaistukea (mutta myös turhaa pelottelua, koska ne ihmiset, joille kasvain on ollut helppo rutiinijuttu eivät tietenkään käytä aikaansa Facebookissa kokemustensa jakamiseen).
      Jos olet vähän rapakunnossa, ennen leikkausta kannattaa pyrkiä vähän kohottamaan fyysistä kuntoaan, siitä on hyötyä toipumisessa. Ja leikkauksen jälkeen kannattaa mahdollisimman pian alkaa ulkoilemaan, aluksi muutaman sadan metrin lenkki pari kertaa päivässä riittää.

    • Hemuli441

      Moikka!
      Minulta leikattiin 19 ja 20 vuotiaana aivokasvain. Sairaalassa olin molemmat kerrat n.2-3 viikkoa. Paranemisprosessi oli kyllä tosi nopea, voi tietenkin liittyä siihen että olin niin nuori ja kasvain poistettiin nenän kautta eikä avattu koko päätä.
      Kun siellä sairaalassa hillui niin paljon niin huomasi miten paljon samankaltaisia tapauksia ja leikkauksia on.. Kyllä ne neurokirurgit hommansa osaa! Tsemppiä!!

    • pollapökäle

      Vielä kysyisin: paljonko maksaa Töölön sairaalassa leikkaus ja (lääkärin mukaan) pari-kolme päivää?

      • Meningeoma

        Leikkaus ei maksa muuta kuin sairaalamaksut eli reilut kolmekymppiä per vrk, mikäli muistan oikein. Taksikyydin kotiin maksaa Kela, ellet saa ketään läheistä hakemaan sinut.
        Jos kaikki menee hyvin (ja miksei menisi), voi joutua olemaan sairaalassa tosiaan vain pari, kolme päivää, mikäli lääkärikin on näin arvioinut. Itse olin reilut 3 vrk.


    • taasmeningeoma

      Mulla on avattu kallo kolme kertaa ja neljäs kerta on tulossa. Muutaman päivän aina särkenyt päätä, ei kauempaa. En ole saanut leikkauksien takia mitään aivokalvontulehdusta tai mitään muutakaan. Leikkauskohta on jonkin aikaa (kuukausia mahdollisesti) tunnoton, mutta se nyt ei liity siihen kallon avaamiseen vaan ihan sen ihon leikkaamiseen, kun siinähän ne hermot on. Jos ei olis ollut ketään kotona pitämässä huolta niin ne olis voineet kotiin päästämisen sijaan lähettää kotikunnan terveyskeskukseen vuodeosastolle parantelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe