Proxy-palvelin ja IP-osoite

Jukka

Hei!
Onko tuo proxy-palvelin elin tärkeä surffaillessa.

Minä käytän XP-käyttöjärjestelmää ja
Mozilla Firefox-selainta.
Elisan tietoturva-paketti automaattisella päivitksellä.
Koneessa on SpyBlaster, Ad-Aware SE ja Spybot 1.3.

Siis, jos haluan käyttöön Proxy-palvelimen, kuinka se tapahtuu?

Ja, jos en halua IP-osoitetta jäljitettävän, tarvitsen Proxyn?
Näin olen käsittänyt.

Mitä asetuksia täytyy muuttaa?

Kannattaako ryhtyä kyseiseen hommaan,
jos käyttää pääasiassa sähköpostia,
imuroi jotain kotimaista,
esim. MBnetistä ja selaa näitä foorumeita.

Ulkomaiset sivut ei jaksa innostaa, johtuen olemattomasta kielitaidosta.:)

Yritin etsiä oman IP-osoitteeni koneelta, mutta palomuuri oli toista mieltä.
Voiko Elisan palomuuriin luottaa?

Nuo ohjelmat eivät ole löytäneet, paria MRU:ta lukuunottamatta, mitään järkyttävää.

Tunnustan olevani laiska etsimään(kauheesti kahlattavaa)
ja eikä tuo ÄÖ (kengän numero) ole vastaanottavainen.:)

16

1996

Äänestä

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh!
    • -Eräs vaan-

Proxyn käyttö surffaillessa on melko turha. Jos haluat kuitenkin sellaista käyttää, niin sun pitää imuroida joku proxy palvelimien hakuohjelma esim. Webtunnel. Silloin voit surffailla anonyymisti.

Mielestäni voit luottaa Elisan palomuuriin jos et ole tehnyt siihen muutoksia. Oletusasetukset ovat melko turvallisia.

Oman julkisen ip-osoitteen saat selville nettiosoitteesta www.whatismyip.com. Todennäköisesti käytössäsi on DHCP, jolloin saat automaattisesti ip-osoitteen. Saat sen selville komentokehoitteessa komennolla ipconfig /all .

• Juzukka

Siis eihän proxy eli välityspalvelinta käytetä IP-numeron peitttotarkoitukseen tai ei ainakaan ole tarkoitettu. Ja kyllähän se IP jää sinne palveluntarjoajan välityspalvelimen muistiin.
      Tämän proxyn ajatushan on jotakuinkin tällainen että se on eräänlainen välimuisti mihin kasataan eniten ladattuja tiedostoja tai sivuja.
      Toisin sanoen jos ystävämme Idi on Ugandassa julkaissut "mahtavan" ohjelman jonka kaikki haluavat ladata koneelleen niin välityspalvelin tallentaa ohjelman muistiinsa jottei seuraavien lataajien tarvi ladata sitä Ugandasta asti vaan välityspalvelimen muistista.
      Proxy kuitenkin saattaa hidastaa joitakin latauksia koska tiedosto/sivu ladataan ensin välimuistiin ja sitten vasta kotikoneelle. Yleensä välityspalvelinta ei käytetä kotimaisille osoitteille (jotka voi laittaa ohituslistaan).
      Oman proxyn asetukset saa selville palveluntarjoajalta eli tässä tapauksessa Elisalta.
      Itse en käytä kun en ole huomannut siitä olevan mitään hyötyä päinvastoin hidastanut kaistaa.
      Siitä voisi olla hyötyä esim. kun vaikka MS julkaisee ison päivityspaketin joka pitää jakaa joka koneeseen niin silloin voisi pistää proxyn päälle.

• Ami(n)

Ei vaiskaan, vaan näin, että, entäs miten tuo sitten Firefoxissa toimii, jos laittaa siihen automaattinen valinta kohtaan sen täpän?
        Eli selain (?) valitsee itsekseen, käyttääkö suoraa yhteyttä, vai välityspalvelinta?
        Onko se joku optimivalinta, joka valitseea aina nopeimman tien?
        Kerran vähän kokeilin, mutta ensivaikutelma oli,että suora yhteys olisi toimivampi?
        Tämä ei mitään lopullista totuutta ole, kun kokeilin niin vähän aikaa ja saattoi yhteydet pätkiä ties mistä syystä.

• Juzukka
        Ami(n) kirjoitti:

Ei vaiskaan, vaan näin, että, entäs miten tuo sitten Firefoxissa toimii, jos laittaa siihen automaattinen valinta kohtaan sen täpän?
        Eli selain (?) valitsee itsekseen, käyttääkö suoraa yhteyttä, vai välityspalvelinta?
        Onko se joku optimivalinta, joka valitseea aina nopeimman tien?
        Kerran vähän kokeilin, mutta ensivaikutelma oli,että suora yhteys olisi toimivampi?
        Tämä ei mitään lopullista totuutta ole, kun kokeilin niin vähän aikaa ja saattoi yhteydet pätkiä ties mistä syystä.

Enpä osaa sanoa tosta Firefoxista, että mistä hakee asetukset mutta voisi olettaa että ettii nopeimman, tai sitten vaan ettii jostain tietokannasta sopivimman.
        Palveluntarjoajat käyttävät kuulemma nykyään useasti "Läpinäkyvää" välityspalvelinta eli proxy on käytössä vaikkei sitä kotikoneella huomaakaan.

• Jukka

Suuret kiitokset vastauksistanne.
        Taidanpa jättää kaikenlaiset muutokset tekemättä.:)

• sonera-elisa

Suuntaappa selaimesi tuonne, proxy päällä ja sitten proxy pois päältä(tai mitenpäin haluat). Kerro onko ip:ssä eroa?
        http://gemal.dk/browserspy/ip.cgi
        Muihin proxyn tarkoitusperiin ei väittämistä.

• Juzukka
        sonera-elisa kirjoitti:

Suuntaappa selaimesi tuonne, proxy päällä ja sitten proxy pois päältä(tai mitenpäin haluat). Kerro onko ip:ssä eroa?

Tarkoitin tossa, että ensimmäistä kertaa kuulin proxya käytettävän sen vuoksi, että oma IP jää piiloon. Kyllähän se siihenkin tarkoitukseen käy.

• Jukka
        sonera-elisa kirjoitti:

En ole vielä kokeillut tuota.
        Minä alan uskoa, ettei siitä mihkään muutu.:)
        Minulla ei ole proxy päällä ja parista eri paikasta
        kokeiltuna tulos on sama.

Täytyy illan mittaan testata tuo vielä.
        Jos ei muuten, niin vakuudeksi itselleni.:)

Kiitos sinulle.

• Anonyyymi

proxyista, jos niitä haluaa kaäyttää . Jotkin toimii, toiset ei.

• roksy

Sinulla on ilmeisesti elisan liittymä? Jos on niin kirjoita siihen selaimen yhteydet kohtaan (työkalut/yleiset/yhteysasetukset/aseta välityspalvelinasetukset käsin) "www-cache.kolumbus.fi" ilman lainausmerkkejä ja portiksi 8080. Vielä täppä kohtaan "sama välityspalvelin kaikille yhteyskäytäville. Siihen Socks palvelin kohtaan ei pidä tulla mitään muihin kyllä. Nyt sinulla on elisan proxy päällä.

• Jukka

Tuo oli hyvä juttu.
        En ikinä olis tuota osannu tehä ite, kun tää on minulle täysin "hepreaa".

Täytyy sanoa, että vaikka olen kasannu koneita ja asennellu ohjelmia ja käyttiksiä, olen silti täysin aloittelija noissa asioissa.

Onneksi on osaajia, joilta saa vinkkejä ja neuvoja.
        Ettei tarvi mennä ina paikalliseen liikkeeseen kyselemään. ne, pirulaiset, alkavat tuntea jo.:)

Erityiset kiitokset tuosta neuvosta sulle.:)

• oikeaa tietoa

Sinun koneen IP-numero ei edes näy missään nettisivustoilla jossa surffailet siellä näkyy vain ja ainoastaan palveluntarjoajasi IP-numero, joka vasta ohjaa omasta IP-numerostaan sinun IP-numeroon ne nettisivustot jonne haluat mennä.
      Palveluntarjoajasi ei saa mitään sinun tietojasi luovuttaa kenellekkään muulle kuin poliisille ja sillekin vain käräjäoikeuden päätöksellä vakavien rikoksien tutkintaa varten.

Tarkista itse asia niin uskot:
      Klikkaa linkkiä niin näet oman IP-numerosi, ota numero hetkeksi muistiin:
      http://www.whatismyip.com/

Mene sitten tänne sivustolle ja kirjoita IP-numerosi ja klikkaa Search niin näet mitä tietoa sinusta nettisivustot saa selville eli eivät saa yhtään mitään tietoa sinusta:
      http://www.ripe.net/whois

>Voiko Elisan palomuuriin luottaa?<
      -Kyllä voi luottaa Elisan tietoturvapalvelun (secure( palomuuriin ja palomuureihin yleensäkkin valmistajasta riippumatta.

• nytihan

>Sinun koneen IP-numero ei edes näy missään nettisivustoilla jossa surffailet siellä näkyy vain ja ainoastaan palveluntarjoajasi IP-numero,...

Jos ei ole proxy päällä niin kyllä se oma iipee näkyy ja vaikka on proxykin niin silti se näkyy...

niin sevain on.

• Jukka

Jess! Ei sielä näkyny, kuin elisan tietoja, mikäli taaskaan oikein tulkitsin.
        Tuon oman IP:n olen saanut näkyviin parista paikasta, kumpikin sama. Ellei se sitten ole palvelimen IP?:) Taasko minä...

Elisa palomuuriin olen ollut melko luottavainen , koska viruksia ei ole(tietääkseni) ollut koneella.

Pistin asetuksiin kyllä:poista automaattisesti.
        Toisaalta, tietoturvapakettiin kuuluu se, ettei ne lähde palvelimelta minun koneelle tulemaan.

Loki ainakin ilmoittaa(sitä katsellessa)jokaisesta hyökkäyksesta ja tietomurtoyrityksestä.
        Ja siitä, että ne on estetty.

Alussa mainitsemani ohjelmat ovat pitäneet koneeni(toistaiseksi) puhtaana.

Alkaa luottamus kohota jo enemmän verkkoa kohtaa.

Kiitokset sinulle ja kaikille, jotka olette vastanneet tyhmän juntin kysymyksiin.:)

Etukäteen kiitoksia myös niille, jotkä vielä kirjoittavat.:)

Täytyy poistua koneelta pariksi tunniksi, korjausten pariin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      455
      918
    2. 56
      579
    3. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      158
      559
    4. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      51
      545
    5. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      164
      527
    6. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      224
      503
    7. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      20
      436
    8. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      90
      434
    9. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      64
      422
    10. Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!

Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht
      Maailman menoa
      185
      413
    Aihe