Kuinka luotettavia ovat ? Teetimme tutkimukset ja yllätys oli suuri, kun yksi ainakin pinnalta kovasavisin paikka tuli ainoaksi paalutettavaksi. Ollut peltoviljelyssä vuosikymmenet, todella kova savi ja kesällä maan kuivuessa usean sentin raot, vieressä vanha kyläalue--luvulla rakennettu osalla kellaritkin eikä mikään paaluilla eikä uponnut. Nyt kuitenkin viimetalvena tehdyn tutkimuksen mukaan vesi jo metrin syvyydessä, jolloin vaihtoehto oli teräspaalu ja mahdollisesti reunavahvistettu laatta. Voiko olla mahdollista, vai onko näissäkin virhemahdollisuus ?
maaperätutkimus ?
2
87
Vastaukset
- Maainssi
Tutkimukset ovat luotettavia. Niiden tulkinta vaihtelee. Se paikka, johon joku määrittää paaluperustuksen, saattaa joku toinen tuumia, että kyllä se reunavahvistetulla pysyy.
Mitä tulee noihin kellareihin, niin savikolla ne "parantavat" talon ylhäällä pysymistä, koska ainakin puurunkoisen ja puuverhoillun rakennuksen alla kellarin paikalta poistettu maa painaa enemmän kuin päälle tuleva rakennus. Tällöin nettopaineenlisäys pohjamaahan perustamistasossa on nolla tai vähemmän....kellarin syrjäyttämän maan paino tosiaan helpottaa pinnalla pysymistä.... ellei kellaria kaivettaessa mennä kuivakuoren läpi ja alla ole 15 m saven väristä nestettä :-)
Paalutuksen tarvetta arvioitaessa pitää huomioida paljon seikkoja mm sen kuivakuoren alapuolisen kerroksen paksuus ja painumisominaisuudet - ja tietysti päälle tulevan talon paino etc.
Itse luotan noihin tutkimuksiin ja perustelen sitä itselleni: nuo jätkät tekee tätä työkseen, kait ne tietää asiasta pikkuisen enemmän kuin minä.
Tosin viikko sitten viimeksi olen itse suositellut asiakkaalle paalutusta vaikka pohjatukija suositteli jäykkää arinaperustusta - ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315693
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134012- 1962369
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661760Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791676Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351467Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741345viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241204- 941195