Hei. Voisiko joku antaa mielipiteensä?
Tämä saattaa kuulostaa vähän oudolta, mutta minulla oli vuosia sitten aika lyhytaikainen seurustelukumppani, jota olen nyt jälkeenpäin alkanut epäilemään patologiseksi narsistiksi... Ja haluaisin auttaa häntä jotenkin. Miksi? Koska hän on edelleen minulle tärkeä ihminen.
Olen antanut mielessäni anteeksi hänelle ne kaikki hirveät teot, ja miten hän minua kohteli, käytti hyväkseen (siis emotionaalisesti) ja loukkasi minua. Jos hän on patologinen narsisti, nämä tapahtumat ovat narsismin syytä. En voi syyttää häntä.
Olen lukenut että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiville voi olla apua jostakin pitkäaikaisesta psykodynaamisesta psykoterapiasta.
Emme enää ole väleissä tämän henkilön kanssa, sillä hän katkaisi välit minuun yllättäen vähän aikaa sitten.. Sitä ennen olimme pitkään "kavereita", kuinka kaveri sitä nut narsistin kanssa voi sitten olla.. Hän on ollut oikutteleva, huomionhakuinen ja piikikäs koko sen ajan, jonka olen hänet tuntenut. Mutta osannut olla myös hyvä ja hauska tyyppi. Toisaalta hän on aina halunnut koetella minua ja testannut, millainen vaikutus hänellä minuun yhä on.
Kuitenkin yhä välitän hänestä suuresti, olen nähnyt hänessä paljon hyvää. Ja en haluaisi hänen elämänsä olevan epätoivoista. Mitä se eittämättä narsismista kärsivällä on. Tiedän, ettei tämä enää ole asiani puuttua, ja hän tuskin haluaisi minun puuttuvan hänen elämäänsä, saati että menisin puhumaan hänen tuoreimmalle uhrilleen mutta.. Tämä asia on minulla hampaankolossa ja haluan pureutua tähän.
Tämä ihminen on loukannut lukuisia läheisiään, ystäviään ja kumppaneitaan. Hän myrkyttää ihmissuhteensa. Hän jätti viimeisimmän seurustelukumppaninsa kohdeltuaan tätä kaltoin. Tuo kaltoinkohdeltu tyttö on nyt ihan maassa ja tiedän, mitä hän käy läpi parhaillaan.. Kun olin samassa tilanteessa itse joskus. Liikumme vähän samoissa piireissä, tunnemme samoja ihmisiä. Mieleni tekisi ottaa yhteyttä tähän tyttöön, ja jutella hänen kanssaan vähän. Olisiko se aivan järjetön idea?
Tuo tyttö edelleen haikailee narsistin perään, narsistilla on häneen edelleen selvästi vahva ote. Saman henkilön otteessa olin minäkin joskus. Haluaisin puhua tälle tytölle järkeä.. Kertoa epäilyksistäni, että tuo meidät molemmat pettänyt henkilö saattaa olla narsisti - jolloin tyttö osaisi ehkä suhtautua tilanteeseen uudella tavalla. Voisimme ehkä yhdessä puhua kokemuksistamme. (Kuulostaa vähän sellaiselta säälittävältä tukiryhmältä, jossa saman narsistin exät itkevät yhdessä... Mutta minusta se voisi auttaa meitä molempia?)
Ja ennen kaikkea, jos tyttö on samaa mieltä, voisimme yhessä miettiä, voisiko tuota narsistia auttaa jotenkin. Koska selvästi me molemman edelleen hänestä välitetään, ja meillä on oikeasti kokemusta hänen narsistisesta käytöksestään.
Nyt joku ihmettelee että miksi ihmeessä me narsistin uhrit rupeaisimme säälimään ja auttamaan meitä pahasti loukannutta henkilöä - miksi ei? Kaikki puhuvat siitä, miten narsistien uhreja pitäisi tukea ja auttaa, kukaan ei pureudu todelliseen ongelmaan, narsistiin itseensä!
Ehkä me voitaisiin vaikka puhua muille tämän narsistin kavareille, emme nimittäin ole ainoat, jotka ovat huomanneet hänen ongelmansa ja tuhoisan elämäntyylinsä... Ja voisimme vaikka puhua hänen äidilleen, tms muille läheisilleen? Minusta tämä narsisti olisi saatava jossain vaiheessa tajuamaan, ettei hän ole ihan terve, ja että hänet saataisiin osaavan hoidon piiriin. Se voi olla haastellista, mutta minusta kannattaisi yrittää. Yhdessä hänen ystäviensä, perheensä, ja muiden "uhrien" kanssa.
Jos ottaisin tuohon tyttöön yhteyttä ja vain saisimme keskusteltua.. Luulisin että hän voisi ymmärtää minua tässä.
Saman narsistin uhrit, voisimme lyöttäytyä yhteen?
41
233
Vastaukset
- Auta_itseäsi_
"Ja haluaisin auttaa häntä jotenkin. Miksi? Koska hän on edelleen minulle tärkeä ihminen."
Auta itseäsi. Kuolleena syntynyt ajatus, mikäli et halua liittyä narsistin hoviin, jonne väkeä aina mahtuu.. Jolloin auttaisit narsistia hänen kavalissa puuhissaan.
"Koska selvästi me molemman edelleen hänestä välitetään,"
Les*osuhteita maailmaan mahtuu.
"Minusta tämä narsisti olisi saatava jossain vaiheessa tajuamaan, ettei hän ole ihan terve,"
Sinä voit hyvinkin olla hitusen terveempi...
"Haluaisin puhua tälle tytölle järkeä.. "
Millä? Moni haluaisi varmaan puhua sinulle järkeä.
"Se voi olla haastellista, mutta minusta kannattaisi yrittää. "
Kerropa nyt, miksi ihmeessä et edes ajattele hankkia elämää. - TerapoikaaToisianneIrl
Miksi ette voisi ottaa toisiinne yhteyttä - enemmän ehkä kuitenkin oman terapointinne merkeissä kuin yrityksenä vaikuttaa johonkin, mihin ei ehkä kukaan voi vaikuttaa ja jos yrittää, saakin yllättäen kärsiä kahta kauheammin.
Ja tietysti siellä jossakin, ei netissä. Netissä kuin asioissa on niin vahva leimaamisen ja lavastuksen maku helposti, väärien ihmisten ajojahtia ja tarkoituksellista leimaamista. En tarkoita sinun tapauksessasi, mutta jokainen nettinassejen uhri tietää mitä tarkoitan.- Tuohon_vielä_
Tuohon vielä sanoisin, että aloittajan suuri halu "auttaa" nassea kuulostaa niin keskeneräiseltä ajatukselta, että se ei voi olla pohjana kypsälle mielipiteen vaihdolle eikä keskinäiselle keskustelulle, vaan voi luoda riitaa, kavaluutta ja eripuraa.
En kannata tapaamista toistaiseksi. Kuulostaa teinijuoneltakin...
- Narskuapyörittellyt
Lyöttäytykää yhteen MUTTA VAIN AUTTAAKSENNE TOISIANNE! Aivan kuin joku tuolla aiemmin jo ehdottikin.
Narsistia ei voi parantaa. Narsisti ei halua parantua. Narsistinen käytöshän ei ole ongelma narsistille itselleen. Vain hänen lähipiirilleen.
Minusta tuntuu, että aloittaja ei ole ihan rehellisesti liikkeellä. Aloittaja on edelleen emotionaalisesti koukussa narsistiin ja haluaisi edes jotenkin olla hänelle tärkeä. Vaikka sitten entisen tyttöystävän avustuksella.
Aloittajan "halu auttaa" kumpuaa ihan hänen omista tarpeistaan. Tarpeesta vieläkin olla osa narsistin elämästä.
Voin antaa neuvon, että tämä lähestymistapa ei tuo narsistia lähemmäksi sinua. Eikä sinun yrityksesi auta häntä mitenkään. Eikä se kyllä auta sinuakaan.
Jos haluat "auttaa" narsistia, teet sen parhaiten siten että sovit jonkun seksikkään ystäväsi kanssa, että harrastatte kolmen kimpaa narsistin kanssa.
Siitä narsisti ilahtuu ja suostuu varmasti! Kun sessio on onnistunut varmistu siitä, että saat sen toisen mimmin katoamaan kuvioista lopullisesti.
Tulet yllättymään kuinka pian narsku ottaa sinuun uudelleen yhteyttä. Sitten vaan hommaat taas uuden kolmannen pyörän ja homma jatkuu......Niin vertaistuki toki on hyvästä ja parasta se kaiketi on siellä reaali todellisuudessa ja vielä jos jollakulla on samankaltaisia kokemuksia, että tämä kohta kuullostaa ihan ookoolta
"Voisimme ehkä yhdessä puhua kokemuksistamme. (Kuulostaa vähän sellaiselta säälittävältä tukiryhmältä, jossa saman narsistin exät itkevät yhdessä... Mutta minusta se voisi auttaa meitä molempia?)"
Mutta joo, aloittajan tekstistä kyllä käy ilmi, että hänellä on ns. ketunhäntä kainalossa, että perimmäinen tarkoitus ei ole auttaa tuota uhria ja siinä samassa itseäänkin vaan taustalla tuntuu olevan oma "narsistin auttamisen" tarve...
No joissain vastauksissa viitatan, että aloittaja on hyvin nuori ihminen, itsekin niin päättelen, kun hän puhuu tytöstä, että siltä osin jollain tavalla voin ymmärtää häntäkin , kun itsekin nuorena sitä kuvitteli kaikenlaista, voivansa muuttaa/pelastaa jos ei koko maailmaa niin ainakin sen toisen ihmisen...
Mutta iän ja eletyn elämän lisääntyessä moiset luulot kyllä karisee itse kullakin varmaan, kun elämä opettaa kaikenlaista, että narsistin uhrin kohdallakin on enimmäkseen kyse omasta valinnasta valitsi sitten kumminpäin tahansa, lähtemisen tai jäämisen tai loputtoman yrittämisen olla edes jollain lailla osa sen narsistin elämää...
Näytti tuossa olevan ohjeistuksena olevan hyvä keinokin, millä se narsistin varmasti saa ainakin silloin itselleen jos muu ei auta. Keinohan on sama minkä Vakninkin mainitsee ja itsekin uskoisin, että se on toimiva...
Mutta toivoa sopii ettei kukaan ole niin epätoivoinen eikä se narsisti ny ole kuitenkaan niin tärkeä, että moiseen parittamiseen vain toista mielyttääkseen ryhtyy, kun semmosessa touhussa voi mennä niin rikki, ettei paluuta normi elämään ole.
No tämmöstä tähän kohtaan, tässä ny tuli jonkin verran tuttuja elementtejä liittyen siihen tuntemaani tapaukseen. Hän joskus esitti sellaisenkin vision, että vois olla jännä juttu jos hän järjestäisi teille kaikille hänen naisilleen tapaamisen mökille, että saisitte puhua hänestä sydämenne kyyllyydestä.
Niinkään tuo mainittu kimppajuttu asiana liipaa läheltä, hän hyvin usein tiedusteli minulta enkö tietäisi ketään naista joka tulisi kolmanneksi, mikä sitten loppupeleissä muuttuikin yhtäkkiä sellaiseksi, että hän kertoi suurena uutisena tehneensä tiedusteluja/löytäneensä jonkun sopivan miehen sitä varten, kun kuulemma minä halusin sellaista...- kimpassaollut
Voi kuule, en voi muuta sanoa kuin, että on se narsistisi ollut aivan mahtavaa laatuaan. Ei ihme, että vielä muisteluttaa yhteiset hetket, vaikka jotenkin tuntuu, että juurikin negatiivisia muistelet. Itselläni on positiivisena ihmisenä taipumus muistella vain hyviä hetkiä ja niitäkin realistisesti jalustalle palvottavaksi nostamatta. Lähtisitkö messiin, jos järjestäisi vielä sellaisen yhteistapaamisen, eräänlaiset muistelot, joissa hekuman kyllyydestä kilvan kehuisitte? Riittäisikö rohkeus tuohon tapaamiseen?
"Ei ihme, että vielä muisteluttaa yhteiset hetket, vaikka jotenkin tuntuu, että juurikin negatiivisia muistelet. "
No kukin tyylillään muistelee, toiset postiivisia ja negatiivisia asioita riippuen siitä mistä asiasta kulloinkin keskustellaan ja onko siihen jotain omakohtaista kokemusta ja miten itse ko. asian kokonaisuudessaan kokee, positiivisena vaiko negatiivisena asiana...
Tässä kohtaa ny joku otti esiin tuon kimppakivaan liittyvään parittamisen, mikä asia on tuttu minullekkin siihen tyyppiin liittyen.
Itse ajattelen että on eri asia etsiä kumppania kimppakivaan pelkästään saadakseen olla osa sen narsistin elämää/miellyttääkseen narsistia kuin jos semmosta haluaa itsekin...
Ensimmäsistä tilannetta pidän negatiivisena kun taas jälkimmäisessä ajattelen, että siinähän sitte kumpikin toteuttaa omia halujaan ja asia on positiivinen kummankin kannalta kun molempien toiveet/tarpeet toteutuu...
Mitä loppuusi tulee, niin ei mua varmaan tommosessa tilaisuudessa tilaisuudessa tarvittaisi, kun lähtökohtaisesti mun tapauksessa ne hyvätkin hetket oli pelkkää teeskentelyä, kun totuus ny on jotain sellaista, että olin hänelle pelkkä käyttötavara ja ihmisenä en merkinnyt mitään...
Etten ny kauheasti löytäisi kehumista, enkä usko, että kukaan kehujista haluaisi ees kuulla mun mielipiteitä, vaikka omalta kannaltani katsoen, olihan meillä mukavaakin, sitä en kiistä, mutta tosiaan ny kun tietää, että "mukavakin " oli hänen puoleltaan pelkkää teeskentelyä, niin kehumiseen ei ole tarvetta, että pilaisin vaan mukaviksi aiotut naisten yhden miehen kehumisjuhlat..
Sitä paitsi tietyllä lailla jos mut ylipäätään kutsuttaisiin, se olisi loukkaus/pelkkää ilkeyttä niitä toisia naisia kohtaan, kun he tuskin tietävät että heidän kehujensa kohde on saattanut pettää heitä minun kanssani ja esitellä heidät kyseenalaisessa valossa...
Etten minä ole niin ilkeä niitä toisia naisia kohtaan että tuntisin tarvetta romahduttaa heidän kuplansa ihanasta miehestä. Ei minua yhtään haittaa vaikka joku nainen häntä palvoisikin..
No joo, oikeesti ajatus naurattaakin, että joku järjestäis entisten/nykyisten naisten kokoontumisajot jonka tarkoitus olis kehua sitä yhtä miestä. Voiks tommonen ajatus ees tulla mieleen kuin narsistilla, mutta noh vitsit vitsinä...
No joo ei mulla ole tarvetta tietää hänen elämästään saati naisistaan enää kun suhde on päättynyt jo ajat sitten, oli ne naiset ny entisiä tai nykyisiä tai jotain siltä väliltä...
Toki jossain suhteen päättymisen alku vaiheessa kun näin hänen eksäänsä jossain sattumalta niin kävi mielessä, että voiskohan ton naisen kanssa joskus jutella, sitten joskus kun aikaa on kulunut enemmän...
Mutta nykyään ajattelen, että mennyt on sillä tavoin mennyttä, etten ny todellisessa elämässä koe tarvetta puhua nimenomaan hänestä ja täälläkin ny nykyään vain jos ny itsellä on joku kokemus jostain samankaltaisesta jutusta, mikä tulee keskusteluissa esille, kuten ny tässä tuohon ohjeistukseen liittyen, jonka Vakninkin mainitsee teksteissään merkittävänä keinona saada/pitää narsisti tyytyväisnä ja sitä kautta päästä osalliseksi narsistin elämään...- Etten_minä_
"Sitä paitsi tietyllä lailla jos mut ylipäätään kutsuttaisiin, se olisi loukkaus/pelkkää ilkeyttä niitä toisia naisia kohtaan, kun he tuskin tietävät että heidän kehujensa kohde on saattanut pettää heitä minun kanssani ja esitellä heidät kyseenalaisessa valossa...
Etten minä ole niin ilkeä niitä toisia naisia kohtaan että tuntisin tarvetta romahduttaa heidän kuplansa ihanasta miehestä. Ei minua yhtään haittaa vaikka joku nainen häntä palvoisikin.."
Miksi ihmeessä kuvittelet, että juuri s i n ä olisit liikaa noilla kutsuilla?
Miksi kuvittelet, että se, että narsisti on "pettänyt" s i n u n kanssasi, olisi jotenkin enemmän pettämistä kuin muiden kanssa pettäminen...
Miksi ajattelet, että narsistiksi tunnistettu elämäntapapettäjä ja elämäntapa-arvostelija joutuisikin "tuohon" valoon vasta, kun sinä olisit paikalla...
Eiköhän se narsisti ole narsistintemppunsa tehnyt ja ne on havaittu ilman sinuakin, jos kerran naiset narsistitapaamiseen saapuisivat, ilman sinuakin...
Vai haluatkö kenties nähdä itsesi eri valossa kun muut, kenen kanssa ännäsi risteillyt? Narsistit ovat risteilijöitä kauttaaltaan. "Miksi ihmeessä kuvittelet, että juuri s i n ä olisit liikaa noilla kutsuilla? "
Miksikö ? En kuvittele vaan koen ettei minulla ei olisi mitään asiaa tämänkaltaiseen "kilvan kehumis" tapaamiseen, josta tässä ny oli puhe...
"Lähtisitkö messiin, jos järjestäisi vielä sellaisen yhteistapaamisen, eräänlaiset muistelot, joissa hekuman kyllyydestä kilvan kehuisitte?"
Mitä tuohon tulee...
"Miksi kuvittelet, että se, että narsisti on "pettänyt" s i n u n kanssasi, olisi jotenkin enemmän pettämistä kuin muiden kanssa pettäminen.."
En kuvittele , että suhde minuun olisi mitään enemmän kuin kenenkään muunkaan kanssa , mutta uskon kyllä ettei hänen silloinen pitkäaikainen naisystävänsä, eikä kuvioihin tullut nykyinen nyksä tiennyt minusta...
Edelleen tuohon liittyen...
"Miksi ajattelet, että narsistiksi tunnistettu elämäntapapettäjä ja elämäntapa-arvostelija joutuisikin "tuohon" valoon vasta, kun sinä olisit paikalla..."
Tuo kuullostaa mielestäni hyvin kummalliselta, koska ei minulla ole tietoa että hänet tunnistettaisiin tuollaisena elämäntapa/arvostelijana saati narsistitemppujen tekijänä...
Että pikkusen ny huomauttaisin, että ei ny kauheasti kannattaisi "tietää" tuntemattomista ihmisistä yhtikäs mitään, kun sellaisessa saattaa se oma todellisuudentaju pettää, jos liiaksi yrittää "elää" toistenkin tarinoissa...
Kokemustahan jo on siitä mihin tuollainen kuvittelu johtaa, että alkaa kuvittelemaan jopa itsekin olevansa tarinani tyypin vaimo tai nykyinen naisystävä, minkä kuvitteelisen nyksän tiimoilta aikoinaan jo spostiakin mulle lähetettiin ja palstalla hehkutettiin miten hauska kun saan vielä jutella sen tyypin nyksänkin kanssa...
Että itse pyrin pitäytymään vaan siinä, että mielipiteeni hänestä olen muodostanut vain suhteessa minuun ja osin sen perusteella miten hän kohteli naisiaan (pettäminen usean naisen kanssa), miten hän puhui niistä naisista tai ylipäätään naisista ja joistain muista seikoista...
Mikä ei suinkaan tarkoita, että kaikki hänen muut naisensa/lähi ihmisensä olisivat hänestä samaa mieltä, kuin minä, että yritän pysyä ny vaan niissä asioissa joihin liittyen minulla on jotain faktaakin ja jätän luulemiset hänen muihin ihmissuhteisiinsa liittyen vähemmälle...
No joo, tämmöstä juttua, vieläkin huvittaa tuo ajatus "jos järjestäisi vielä sellaisen yhteistapaamisen, eräänlaiset muistelot, joissa hekuman kyllyydestä kilvan kehuisitte?"
Että oikeasti olen tuommoista "jos järjestäis yhteistapaamisen" kuullut elävässä elämässäkin sen tyypin suusta, mutta tosiaan kun mulla ei niin tarvetta kehua ole, niin en sillä tavalla kuulu joukkoon, eikä mun ny enää tarvitse niistä entisistä , nykyisistä tai jotain siltä väliltä naisista/muista suhteista mitään tietääkkään, etten koe tarvetta vartavasten tavata noita naisia...- Ai_siis_ännäsi_
"Tuo kuullostaa mielestäni hyvin kummalliselta, koska ei minulla ole tietoa että hänet tunnistettaisiin tuollaisena elämäntapa/arvostelijana saati narsistitemppujen tekijänä..."
Ai, siis ännäsi ei olekaan narsisti... Ei käytä defenssinä mitätöimistä (elämäntapa-arvostelija), ei tee narsistitemppuja (narsismin oireet)..
Ja olet vuosia täällä palstalla kirjoittanut ännästäsi, joka yleisesti on ymmärretty narsistiksi. Käsittääkseni olet häntä esitellyt narsistina... Eikö asia olekaan nyt noin? "Ja olet vuosia täällä palstalla kirjoittanut ännästäsi, joka yleisesti on ymmärretty narsistiksi. Käsittääkseni olet häntä esitellyt narsistina... Eikö asia olekaan nyt noin?"
jahas ehdit vastata kun minä vielä aattelin jatkaa tuosta kehumisesta, mutta ylläolevaan kysymyksii liittyen...
On totta, että ajattelen hänen olevan narsisti, mutta se ei tarkoita, että kaikki muutkin ihmiset olisivat sitä mieltä, etten tiedä että hänet tunnistettaisiin jonain elämäntapapettäjänä yms. Se että ajattelen häntä narsistina, on vain mun mielipide/kokemus, ei mikään fakta tieto...
Että edelleen oikea elämä, johon viittaan, eletään muualla kuin tällä palstalla, etten tiedä mitä hänen muut elämänsä ihmiset/toiset naiset ovat mieltä hänestä ja ne on syytä erottaa toisistaan, että kannattaa miettiä lukiessaan toisten tarinoita siltäkin pohjalta, että toinen puhuu elämänsä todellisesta ihmisestä ja lukija sitten ottaa kantaa itselleen kuvitteelliseen ihmiseen kirjoittajan tarinan pohjalta...
Toki voi jonkun toisen tarinan pohjalta ajatella, että joo narsistilta tuo kertomuksen tyyppi vaikuttaa, tai että kirjoittaja itse vaikuttaa narsistilta, mutta kuullostaa hullulta ajatus, että joku lukija tunnistaisi jonkun itselleen tuntemattoman ihmisen elämäntapapettäjänä ja narsistien temppujen tekijänä ts. ikäänkuin kuvittelisi tietävänsä siitä kuvitteelisesta ihmisestä ja hänen muista suhteistaan jotain enemmän kuin kertoja itse...
Mutta joo, tuosta kehumisesta vielä...
Että joo kyllähän se tyyppikin kehui minua ihanaksi, älykkääksi, tosi mukavaksi naiseksi, sanoi joskus jopa kauniiksikin ja kanssani seksikin oli mukamas oli jotain ainutlaatuista, ennen kokematonta...
Nuo kaikki asiat lukee jopa häneltä saamissani sposteissa, mutta totuus oli että ihmisenä en merkinnyt hänelle mitään, vaan kaikki tuo kehuminen oli vaan pelkkää teeskentelyä sitä yhtä tarkoitusta varten, saadakseen seksiä ihmiseltä, jota todellisuudessa halveksi oman riippuvaisuutensa takia...
Toisaalla jo mainitsinkin, että joskus tuo naisten tarve kehuskella sitä narsistia kuullostaa hyvin surkuhupaiselta jos pitäydytään siinä tosiasiassa , että narsisti vihaa/halveksii naisia ja rakkautta...
Että mietittäväksi jää, että ilmeisesti on naisia jotka jostain syystä haluavat olla suhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka tietävät halveksivan heitä ja tavallaan kehutaan ihmistä joka halveksii heitä, on minusta kyllä aika kummallinen juttu, mutta kaiketi heilläkin on siihen syynsä, miksi haluavat kehuskella sellaista ihmistä...
Että tavallaan naisten tuollainen narsistiin "kehumiskoontuminen" olisi bluffia, he narsistin tavoin valehtelevat tai sitten niiden naisten mielestä hän ei ole narsisti tai sitten naiset pitävät nimenomaan narsisteista, siitä että heitä kohdellaan esineinä...
Mutta joo, täällä ny asiat kuvataan/kerrotaan miten itsekukin kokee tarvetta sen ihmisen/suhteensa kuvata, todellisuuttahan emme toisten suhteista tiedä, mutta jos kumppani on oikeasti narsisti, voimme jotain aavistella...
Toki tuo kehuminen, kaipaus, ikävä, halu päästä takaisin, halu tulla kohdelluksi huonosti, ihanan seksin korostaminen yms. saattaa olla tarkoitushakuistakin, että tavallaan uhrista tehdään se "tyhmä" joka roikkuu narsistista sen ihanan seksin takia...
Niinhän se mun tuntemani tyyppikin antoi ymmärtää ettei hän itse niitä naisia halunnut, mutta kun ne naiset halusivat niin pakkohan hänen oli, kun se "märkä pimppi eteen tyrkättiin" hänen sanojaan lainatakseni...- Siltä_pohjalta_
"Se että ajattelen häntä narsistina, on vain mun mielipide/kokemus, ei mikään fakta tieto..."
Siltä pohjalta, mitä ns. "uhrit" kertovat, täällä keskustelua käydään... että jos nyt ajatellaan, että ännäsi ei narsismin kriteereitä täytä edes olennaisilta osilta, niin kaipa sitten voit lakata ajattelemasta häntä narsistina, edes omalta kannaltasi...
No, minulla on sellainen näkemys, että olet vain päättänyt jonkun oman henkilökohtaisen asenteesi takia fiilata pilkkua parissa kirjoituksissasi toistuvassa kohdassa... joista toinen on tuo, että ännäsi muistuttaa narsistia vain sinun kokemuksissasi, ja muusta et tiedä... Olkoonkin totta, että on noin.
Kun loppupeleissä, syvän filosofisesti pohdiskellen, emmekö voi tulla siihenkin tulokseen, että emme edes tiedä, ovatko muut ihmiset oikeasti olemassa... On vain rohkea veto, että päättelemme heidän olevan...
Päätelmiini omasta narsisti-psykopaatista liittyy näkemys, että hän on kauttaaltaan ja peruuttamattoman laatuisesti sitä mitä on kaikissa suhteissaan kaikkiin ihmisiin, eikä muuksi muutu...
"Että mietittäväksi jää, että ilmeisesti on naisia jotka jostain syystä haluavat olla suhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jonka tietävät halveksivan heitä ja tavallaan kehutaan ihmistä joka halveksii heitä, on minusta kyllä aika kummallinen juttu, mutta kaiketi heilläkin on siihen syynsä, miksi haluavat kehuskella sellaista ihmistä..."
Kokemuksesta ja kaikesta lukemastani tiedän, että narsismi ei avaudu kertaheitolla, vaan tuollaisten kokoontumisajojen suunnittelija on vielä vaiheessa, mitä tulee narsismin tiedostamiseen.
"Narsistien uhrien kurjuuden lähde on heidän pettymyksensä, heidän harhakuvitelmiensa haihtuminen, ja heidän yhtäkkinen, repivä ja itkuinen havahtumisensa siihen, että he rakastuivat itse laatimaansa ihanteeseen, unikuvaan, illuusioon, kangastukseen. Tämä "herääminen" on traumaattinen. Narsisti tulee aina olemaan sama. Mutta uhri muuttuu."
Ja vielä näin:
"Kaikki yritykset lähestyä narsistia emotionaalisesti ovat tuomittuja epäonnistumaan ja synnyttämään vieraantumista ja raivoa. Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan." - Lisään_vielä_
"Päätelmiini omasta narsisti-psykopaatista liittyy näkemys, että hän on kauttaaltaan ja peruuttamattoman laatuisesti sitä mitä on kaikissa suhteissaan kaikkiin ihmisiin, eikä muuksi muutu..."
Lisään vielä tähän, että näinhän narsismi määritellään, täyttämiensä kriteereiden pohjalta, eikä suinkaan sen perusteella, että oli "vain minua kohtaan sellainen".
Omalla tavallani vastaan niihin huutoihin, joissa parjataan "diagnoosin" tekemistä, että vastaan kyllä tekemästäni diagnoosista, jos sellaisen jostain joku löytää... : S - sillä_sitten_taas
"saattaa olla tarkoitushakuistakin, että tavallaan uhrista tehdään se "tyhmä" joka roikkuu narsistista sen ihanan seksin takia..."
Sillä sitten taas, kuinka sekaisin joku on hormoneiden toiminnasta, ei suinkaan ole mitään tekemistä hänen älynsä kanssa...
Monesti ehkä jonkin verran keskivertoa enemmän pidäkkeelliset voivat hyvinkin hurahtaa keski-iässä valloilleen kunnolla, kun vihdoin on vapaa kaiksesta järjen vaatimuksesta, mitä tulee moniin velvoitteisiin ja nuoruuden haasteisiin juuri älylliseltä kannalta. Ikäänkuin vihdoin vapautuu vain nauttimaan elämästä ja vihdoin saamastaan ja ansaitsemastaan rakkaudesta.
Esimerkkinä:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/09/16/gabriel-tule-takaisin
Lopulta viisas ja täysin järkevä Ullrika lankeaa itse... "Kun loppupeleissä, syvän filosofisesti pohdiskellen, emmekö voi tulla siihenkin tulokseen, että emme edes tiedä, ovatko muut ihmiset oikeasti olemassa... On vain rohkea veto, että päättelemme heidän olevan.."
Täh, het tuli mieleen tuosta, että narsistihan ei tunne olevansa olemassa ilman sitä toista, ts. kun hänen sisimpänsä on tyhjä, hän tarvitsee sen toisen ihmisen/jatkuvaa huomiota tunteakseen olevansa olemassa...
Mitä tulee mainitsemiisi kriiterihin niin minun mielestäni tuntemani tyyppi täyttää ne kaikki, että edelleen pidän häntä narsistina, mutta se on vaan mun mielipide.
Muiden mielipide saattaa olla eri, siitäkin huolimatta että hän minun näkökulmastani katsoen ainakin silloin kohteli niitä toisiakin naisia samoin kuin minua ts. oli narsistinen muissakin silloisissa suhteissaan, kun petti, puhui minulle halveksivasti, antoi ymmärtää niiden olevan niitä naisia jotka vaan "sitää munaa vaan haluaa" hänen sanojaan edelleen lainatakseni, nyksäkin rakastui kuulemma oitis palavasti häneen het eka kerrasta kun sitä munaa sai...
Että itsekukin voi päätellä ettei kyse ny ainakaan rakkaudesta ole hänenkään kohdalla, kukaan mies ei puhu arvostamastaan naisesta tuohon tyyliin toiselle naiselle...
Mutta edelleen painotan että kaikki tuo häneen liittyvä narsistisuus koskee sitä ajanjaksoa jolloin meillä oli suhde, etten tosiaan tiedä yhtään hänen ajatuksistaan/puheistaan, siitä miten kohtelee naistaan nykyään...- Jos_nyt_näin
"Mutta edelleen painotan että kaikki tuo häneen liittyvä narsistisuus koskee sitä ajanjaksoa jolloin meillä oli suhde, etten tosiaan tiedä yhtään hänen ajatuksistaan/puheistaan, siitä miten kohtelee naistaan nykyään..."
Jos nyt näin:
"Diagnostiset kriteerit 301.81 narsistiselle persoonallisuushäiriölle Pysyvä käyttäytymismalli ylisuuruutta (mielikuvissa tai käyttäytymisessä), tarve olla ihaltu, sekä empatian puuttuminen, alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi viisi tai useampaa seuraavaa:
(1) Suurisuuntainen tunne omasta tärkeydestä (esim., liioittelee saavutuksiaan ja kykyjään, odottaa tulevansa tunnistetuksi ylempiarvoisena ilman oikeaa suhdetta saavutuksiin)
(2) On syventynyt haaveisiinsa rajoittamattomasta menestyksestä, vallasta, loistosta, kauneudesta tai ihanteellisesta rakkaudesta
(3) Uskoo olevansa 'tärkeä' ja ainutlaatuinen eikä häntä voi ymmärtää, tai olla tekemisissä muut kuin toiset tärkeät tai korkea-arvoiset henkilöt (tai laitokset)
(4) Vaatii kohtuuttomasti ihailua
(5) Kokee olevansa etuoikeutettu, esim., kohtuuttomat odotukset saada erikoiskohtelua tai automaattista mukautumista hänen odotuksiinsa
(6) Käyttää ihmissuhteissaan toisia hyväkseen, esim., käyttää muita hyväkseen saavuttaakseen omat päämääränsä
(7) Empatian puuttuminen: on haluton tunnistamaan tai samaistumaan toisten tunteisiin ja tarpeisiin
(8) On usein kateellinen toisille tai uskoo toisten kadehtivan itseään
(9) Näyttää röyhkeältä, ylimielinen käytös tai asenne "
" Pysyvä käyttäytymismalli ylisuuruutta (mielikuvissa tai käyttäytymisessä), "
Korostan nyt tätä: pysyvä käyttäytymismalli.
Nimenomaan narsismiin liittyy pysyvyys.
Narsistinen ph on siis sellainen, joka syö kaikki parantamisyrityksetkin omalla mahdottomuudellaan, kaikki menee häiriön hyväksi...
http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/narsisti.html Korostan nyt tätä: pysyvä käyttäytymismalli."
Niin tiedän, mutta en voi ottaa asiaan kantaa, koska en tiennyt tuosta ihmisestä mitään etukäteen, enkä tiedä mitään nykyisestäkään elämästään muuta kuin että seurustelee sen silloisen nuoruuden rakkautensa kanssa...
Ainut asia minkä olen muualta kuullut on, ettei hänen avioeronsa syy ollut se minkä hän itse minulle kertoi ja toinen juttu oli kun hänen ent. vaimonsa sukulaismies sanoi tyypin olevan sellainen tarinoiden kertoja...
Että arvioni perustuu hänestä vaan siihen ajanjaksoon, kun meillä oli suhde ja hänen noin vuosi jälkeenpäin lähettämiinsä sposteihin ja niihin asioihin millä mielellä hän minua lähestyi(halusi seksiä), mitä hän niissä kertoi niin naisestaan(tuosta nuoruuden rakkaudesta jonka kanssa seukkasi) kuin omista ajatuksistaan häneen liittyen...
Tosiaan jos hänen juttujaan uskoisin, niin tuo nuoruudenrakkaus/hänen seurustelukumppaninsa hyvinkin olisi tuollainen juonitteleva/kostokirjeitä lähettävä, häntä halveksiva, vain munan takia miehen kanssa oleva nainen , jollaisia täällä palstallakin tuntuu olevan...
Että joo, kyllä mulla noihin seksi kehumisiin liittyen, tulee pakostakin mieleen sen tyypin jutut, että net osin natsaa noihin täällä esiintyvin kehumisjuttuihin, joissa tavallaan esitellään nainen samoin kuin se tuntemani tyyppi omia naisiaan.Lisättynä vielä sillä että tyypin kertoman mukaan nuoruuden rakkaus on narsistin uhri, hänen entinen kauhea narsistimiehensä, oli kuulemma yrittänyt myrkyttää hänet...
Että en tiedä mitä mieltä tuo hänen nyksänsä mahtaisi olla siitä kuvasta millaiseksi hänet on minulle esitelty, mutta en ny tosissaan usko sen tyypin juttuja siitä naisesta, vaan pidän niitä juurkin narsistin tapana halveksia naista tyyliin "kaikki naiset on sellaisia että sitä munaa vaan haluaa" on myös hänen suustaan kuultu lause ja jotenkin ny tuntuu että nimenomaan narsistien uhrit tuntuvat olevan "sellaisia"- Tässä_pohjaksi
"Täh, het tuli mieleen tuosta, että narsistihan ei tunne olevansa olemassa ilman sitä toista, ts. kun hänen sisimpänsä on tyhjä, hän tarvitsee sen toisen ihmisen/jatkuvaa huomiota tunteakseen olevansa olemassa..."
"Minä olen viime kädessä ajatukseni, siis, ajatteluolio. Ja niin kauan kuin ajattelen, nämä ajatukseni mitä minulla nyt on ovat olemassa, niin minäkin olen olemassa - cogito ergo sum; minä ajattelen, olen siis olemassa - ja tässä asiassa ei kaikkein taitavinkaan demonin silmänkääntötemppu onnistu minua huijaamaan. "
http://www.mv.helsinki.fi/home/olappi/lukionfilosofia/filosofit/descartes/descartesin_epailyn_metodi.htm
Tässä pohjaksi Descartesia...
Tässä vähän vasta-argumenttia Descartesin väittämälle.. vaikkakin vain Wikipediasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cogito_ergo_sum - Minusta_narsisti_
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Korostan nyt tätä: pysyvä käyttäytymismalli."
Niin tiedän, mutta en voi ottaa asiaan kantaa, koska en tiennyt tuosta ihmisestä mitään etukäteen, enkä tiedä mitään nykyisestäkään elämästään muuta kuin että seurustelee sen silloisen nuoruuden rakkautensa kanssa...
Ainut asia minkä olen muualta kuullut on, ettei hänen avioeronsa syy ollut se minkä hän itse minulle kertoi ja toinen juttu oli kun hänen ent. vaimonsa sukulaismies sanoi tyypin olevan sellainen tarinoiden kertoja...
Että arvioni perustuu hänestä vaan siihen ajanjaksoon, kun meillä oli suhde ja hänen noin vuosi jälkeenpäin lähettämiinsä sposteihin ja niihin asioihin millä mielellä hän minua lähestyi(halusi seksiä), mitä hän niissä kertoi niin naisestaan(tuosta nuoruuden rakkaudesta jonka kanssa seukkasi) kuin omista ajatuksistaan häneen liittyen...
Tosiaan jos hänen juttujaan uskoisin, niin tuo nuoruudenrakkaus/hänen seurustelukumppaninsa hyvinkin olisi tuollainen juonitteleva/kostokirjeitä lähettävä, häntä halveksiva, vain munan takia miehen kanssa oleva nainen , jollaisia täällä palstallakin tuntuu olevan...
Että joo, kyllä mulla noihin seksi kehumisiin liittyen, tulee pakostakin mieleen sen tyypin jutut, että net osin natsaa noihin täällä esiintyvin kehumisjuttuihin, joissa tavallaan esitellään nainen samoin kuin se tuntemani tyyppi omia naisiaan.Lisättynä vielä sillä että tyypin kertoman mukaan nuoruuden rakkaus on narsistin uhri, hänen entinen kauhea narsistimiehensä, oli kuulemma yrittänyt myrkyttää hänet...
Että en tiedä mitä mieltä tuo hänen nyksänsä mahtaisi olla siitä kuvasta millaiseksi hänet on minulle esitelty, mutta en ny tosissaan usko sen tyypin juttuja siitä naisesta, vaan pidän niitä juurkin narsistin tapana halveksia naista tyyliin "kaikki naiset on sellaisia että sitä munaa vaan haluaa" on myös hänen suustaan kuultu lause ja jotenkin ny tuntuu että nimenomaan narsistien uhrit tuntuvat olevan "sellaisia""Että joo, kyllä mulla noihin seksi kehumisiin liittyen, tulee pakostakin mieleen sen tyypin jutut, että net osin natsaa noihin täällä esiintyvin kehumisjuttuihin, joissa tavallaan esitellään nainen samoin kuin se tuntemani tyyppi omia naisiaan."
Minusta narsisti on juuri sellainen, että "taikoo" esiin naisesta juuri sen seksuaalisen puolen voimakkaasti, koska haluaa otteen urhiinsa ja seksi on heidän keinonsa...
Että hyvinkin saavat sen puolen esiin. Se on todettu täällä palstallakin jatkuvasti...
Kuten oma narsistini "taikoi" minusta esiin juuri mainitun puolen.
Ikävää tuossa on, että narsisti ei vastaa huutoonsa, vaan tekee kaiken keinotellakseen, käyttääkseen hyväksi ja päästäkseen käsiksi urhin voimavaroihin käyttääkseen tätä omana lähteenään.
Seksi on narsistille myös peitetarina hänen todellisissa pyrkimyksissään, jolloin uhri saattaa pahimmillaan kuvitella, että narsisti on hänen kanssaan seksin takia ja tuota kuvaa narsisti röyhkeästi tukee.
Vaikka narsistikin on seksiriippuvainen ja tekee kaikkensa saadakseen saman tunteen uhrilleen usein onnistuen, niin pahin jää uhrilta huomaamatta...
Huomaamatta jää se kauhea myyräntyö, mitä narsisti tekee hänen elämässään. Uhri vain paistattelee lämmössä, eikä tajua, että narsisti käyttää hyväkseen kaikkea mitä hänellä on. Narsisti soluttautuu kavalasti uhrin ja uhrin ympäristön elämään luoden sairastaa verkkoaan...
Noin uhri herää liian myöhään. - Vai_kokeeko_
"Kun loppupeleissä, syvän filosofisesti pohdiskellen, emmekö voi tulla siihenkin tulokseen, että emme edes tiedä, ovatko muut ihmiset oikeasti olemassa... On vain rohkea veto, että päättelemme heidän olevan.."
Täh, het tuli mieleen tuosta, että narsistihan ei tunne olevansa olemassa ilman sitä toista, ts. kun hänen sisimpänsä on tyhjä, hän tarvitsee sen toisen ihmisen/jatkuvaa huomiota tunteakseen olevansa olemassa...
Mitä tulee mainitsemiisi kriiterihin niin minun mielestäni tuntemani tyyppi täyttää ne kaikki, että edelleen pidän häntä narsistina, mutta se on vaan mun mielipide.
Muiden mielipide saattaa olla eri, siitäkin huolimatta että hän minun näkökulmastani katsoen ainakin silloin kohteli niitä toisiakin naisia samoin kuin minua ts. oli narsistinen muissakin silloisissa suhteissaan, kun petti, puhui minulle halveksivasti, antoi ymmärtää niiden olevan niitä naisia jotka vaan "sitää munaa vaan haluaa" hänen sanojaan edelleen lainatakseni, nyksäkin rakastui kuulemma oitis palavasti häneen het eka kerrasta kun sitä munaa sai...
Että itsekukin voi päätellä ettei kyse ny ainakaan rakkaudesta ole hänenkään kohdalla, kukaan mies ei puhu arvostamastaan naisesta tuohon tyyliin toiselle naiselle...
Mutta edelleen painotan että kaikki tuo häneen liittyvä narsistisuus koskee sitä ajanjaksoa jolloin meillä oli suhde, etten tosiaan tiedä yhtään hänen ajatuksistaan/puheistaan, siitä miten kohtelee naistaan nykyään..."narsistihan ei tunne olevansa olemassa ilman sitä toista, ts. kun hänen sisimpänsä on tyhjä, hän tarvitsee sen toisen ihmisen/jatkuvaa huomiota tunteakseen olevansa olemassa..."
Vai kokeeko olevansa, mutta ei sellaisena täydellisenä kuvajaisena, kuin haluaa ja mitä ajaa kaikilla toimillaan, vaan romahtaneena... masentuneena... - Josta_tästä_
Josta tästä tulee mieleen väkisinkin tavallinen ihminen, miten esim. työttömyys, sairastaminen ja muut vastoinkäymiset koitella ihmisen minäkuvaa ja todellista henkistä terveyttä...
Narsistien ominaisuudethan ovat myös muiden ihmisten ominaisuuksia, mutta narsistilla korostuvat. Narsistit tarvitsevat jatkuvasti suuria määriä lähdettä, kun toisille riittää ns. normaali huomio normaalissa määrin...
Mutta varmasti kuka tahansa voi kokea raskasta menetystä esim. edellä mainituista syistä.
Luultavasti tämä yleisinhimillinen näkökulma saa usein sen uhrin säälimään narsistia kuvitellen, että narsistin elämä on kohennettavissa normaalein keinoin ja näkemyksin.
Narsisti kuitenkin muistuttaa Hölmöläistä siinä, että narsistin tukeminen normaalein keinoin on kuin kantaisi valoa tupaan säkillä... - Tai_paremminkin_
"Narsisti kuitenkin muistuttaa Hölmöläistä siinä, että narsistin tukeminen normaalein keinoin on kuin kantaisi valoa tupaan säkillä..."
Tai paremminkin se narsistin uhri muistuttaa Hölmöläistä, kun kantaa sitä valoa tupaan säkillä... :) "Vai kokeeko olevansa, mutta ei sellaisena täydellisenä kuvajaisena, kuin haluaa ja mitä ajaa kaikilla toimillaan, vaan romahtaneena... masentuneena.."
Niin tuohon liittyen, narsisti kaiketi haluaa olla se "täydellinen" kuvajainen ja kokee varmasti esim. suhteen alkuvaiheissa sellainen olevansakin kun näyttelee parempaa kuin onkaan ja kumppani luulee ja näyttää/heijastaa että hän on kaikkea sitä mitä hän esittää, mukava, ihana, rakastettava jne...
Mutta eihän kukaan/narsistikaan jaksa loputtomiin näytellä parempaa kuin oikeasti on, että jossain vaiheessa se totuus tulee esiin ja täydellisyyden kuvajainen menee rikki...
Tietyllä lailla kumppanikin varmasti esittää alussa "parempaa" kuin onkaan, ts. pyrkii täyttämään sen narsistin tarpeita, mutta ei sellaistakaan kukaan loputtomiin jaksa, varsinkin kun narsistin "vaatimukset" kasvavat, koska hän tylsistyy helposti...
Että tavallaan molemmat pettyvät toisiinsa/siihen ettei toinen ollutkaan sellainen jollaiseksi hänet kuvitteli...
En tiedä, jotenkin ajattelen, että narsistilla saattaa olla kuitenkin tarve lopulta "näyttää" millainen ihminen hän oikeasti on...
Kun hän ei oikeasti ole olemassa sellaisena ihmisenä, mitä hän suhteen alussa näyttelee, se on vain se kuvajainen, valheellinen persoona.
Ajattelisin, että on raskasta esittää jotain muuta kuin on, loputtomiin, voiko silloin kokea olevansa olemassa, että tietyllä lailla narsistikin sitten ehkä loppupeleissä hakee oikeutta olemassaololleen sellaisena kuin hän on, sellaisena ihmisenä jollainen me käsitämme narsistin olevan...
Noinhan se todellisuudessa menee, ensin ihailtu "näyttelijänä", todellisena ihmisenä inhottu ja vihattu...
"Hän elää muista ihmisistä jotka valkokankaan lailla heijastavat hänelle sen kuvan jota hän projisoi heihin. Tämä on hänen maailmassaan heidän ainoa tehtävänsä: heijastaa, ihailla, taputtaa, inhota ja vihata - sanalla sanoen, vakuuttaa hänelle että hän on olemassa."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html
Voisin olettaa, että sellaiseksi inhotuksi vihatuksi narsisti tuntee itsensä ja uskoo hänestä pitävän henkilön hänen laillaan teeskentelevän, olevan samanlainen kuin hän(narsisti), koska hän sisimässään uskoo ettei kukaan voi hänestä pitää/häntä rakastaa koska
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva. Narsisti ei voi sietää ajatusta, että hän olisi valinnut puolisokseen valehtelijan tai idiootin. Puolison rakkauden vakuutukset ovat narsistin oman harkintakyvyn tuhoisaa arvostelua."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
Että tietyllä varmaan kyllä, narsisti saattaa hetkeksi masentua, kun kuva on todellinen mutta kyllä hän sitten tuon hetkillisen todellisuuden jälkeen kokoaa itsensä/koska ei kestä nähdä itseään todellisena ja etsii uuden lähteen, joka taas näyttää sitä hyvää kuvaa, kunnes taas käy niin, ettei jaksa loputtomiin näytellä ja todellisuus tulee esiin...
Kai se on loppumaton tarina ns. "tosi narsistin" kohdalla jollei hän sitten alistu ja tyydy saamaan huomiota vain inhottuna/vihattuna...Tai voihan se toki olla niinkin noihin "kehumiskerho" juttuihin liittyen, että narsisti tarvitsee kahdenlaisia lähteitä, niitä jotka ihailee ja niitä jotka inhoaa, maksimoidakseen, että huomiota tulee tuutista jos toisesta...
Mikä jälkimmäinen kaiketi paremmin todistaa että hän on oikeastikin olemassa sellaisena ihmisenä jollainen hän oikeasti on, eikä vain pelkkänä näyttelijänä/ihaltu vain teeskentelijänä...
Mietin tuossa sitä Narkissoksen tarinaa, narsistihan kuoli kun jäi sen "kauniin" kuvajaisen vangiksi, tiedä sitten onko narsistin elääkseen/ollakseen olemassa pakko näyttää jossain vaiheessa jollekkin se todellinenkin persoonansa...Hajatelmia...
Voiko narsisti kokea olevansa oikeasti olemassa sellaisena ihmisenä kuin hän todellisuudessa on jos kukaan ei tiedä, ei ole ketään jolle hän olisi paljastanut itsensä, että millainen ihminen hän oikeasti on (=narsisti)
Että tavallaan narsisti tarvitsee sen uhrinsa, että hän voi kokea myös narsistina olevansa olemassa, eikä vain pelkkänä kuvajaisena.Tavallaan uhri on todiste siitä hän/narsisti on myös todellisena ihmisenä olemassa...
No joo, tämmösiä hajatelmia taas tähän kohtaan...- Todella_hienoa_
Todella hienoa hajatelmaa nyt.. ellei peräti luovaa : ). Hyvää sunnuntai-illan jatkoa.
- yösydämellä
"Ei ihme, että vielä muisteluttaa yhteiset hetket, vaikka jotenkin tuntuu, että juurikin negatiivisia muistelet. "
No kukin tyylillään muistelee, toiset postiivisia ja negatiivisia asioita riippuen siitä mistä asiasta kulloinkin keskustellaan ja onko siihen jotain omakohtaista kokemusta ja miten itse ko. asian kokonaisuudessaan kokee, positiivisena vaiko negatiivisena asiana...
Tässä kohtaa ny joku otti esiin tuon kimppakivaan liittyvään parittamisen, mikä asia on tuttu minullekkin siihen tyyppiin liittyen.
Itse ajattelen että on eri asia etsiä kumppania kimppakivaan pelkästään saadakseen olla osa sen narsistin elämää/miellyttääkseen narsistia kuin jos semmosta haluaa itsekin...
Ensimmäsistä tilannetta pidän negatiivisena kun taas jälkimmäisessä ajattelen, että siinähän sitte kumpikin toteuttaa omia halujaan ja asia on positiivinen kummankin kannalta kun molempien toiveet/tarpeet toteutuu...
Mitä loppuusi tulee, niin ei mua varmaan tommosessa tilaisuudessa tilaisuudessa tarvittaisi, kun lähtökohtaisesti mun tapauksessa ne hyvätkin hetket oli pelkkää teeskentelyä, kun totuus ny on jotain sellaista, että olin hänelle pelkkä käyttötavara ja ihmisenä en merkinnyt mitään...
Etten ny kauheasti löytäisi kehumista, enkä usko, että kukaan kehujista haluaisi ees kuulla mun mielipiteitä, vaikka omalta kannaltani katsoen, olihan meillä mukavaakin, sitä en kiistä, mutta tosiaan ny kun tietää, että "mukavakin " oli hänen puoleltaan pelkkää teeskentelyä, niin kehumiseen ei ole tarvetta, että pilaisin vaan mukaviksi aiotut naisten yhden miehen kehumisjuhlat..
Sitä paitsi tietyllä lailla jos mut ylipäätään kutsuttaisiin, se olisi loukkaus/pelkkää ilkeyttä niitä toisia naisia kohtaan, kun he tuskin tietävät että heidän kehujensa kohde on saattanut pettää heitä minun kanssani ja esitellä heidät kyseenalaisessa valossa...
Etten minä ole niin ilkeä niitä toisia naisia kohtaan että tuntisin tarvetta romahduttaa heidän kuplansa ihanasta miehestä. Ei minua yhtään haittaa vaikka joku nainen häntä palvoisikin..
No joo, oikeesti ajatus naurattaakin, että joku järjestäis entisten/nykyisten naisten kokoontumisajot jonka tarkoitus olis kehua sitä yhtä miestä. Voiks tommonen ajatus ees tulla mieleen kuin narsistilla, mutta noh vitsit vitsinä...
No joo ei mulla ole tarvetta tietää hänen elämästään saati naisistaan enää kun suhde on päättynyt jo ajat sitten, oli ne naiset ny entisiä tai nykyisiä tai jotain siltä väliltä...
Toki jossain suhteen päättymisen alku vaiheessa kun näin hänen eksäänsä jossain sattumalta niin kävi mielessä, että voiskohan ton naisen kanssa joskus jutella, sitten joskus kun aikaa on kulunut enemmän...
Mutta nykyään ajattelen, että mennyt on sillä tavoin mennyttä, etten ny todellisessa elämässä koe tarvetta puhua nimenomaan hänestä ja täälläkin ny nykyään vain jos ny itsellä on joku kokemus jostain samankaltaisesta jutusta, mikä tulee keskusteluissa esille, kuten ny tässä tuohon ohjeistukseen liittyen, jonka Vakninkin mainitsee teksteissään merkittävänä keinona saada/pitää narsisti tyytyväisnä ja sitä kautta päästä osalliseksi narsistin elämään..."näin hänen eksäänsä jossain sattumalta niin kävi mielessä, että voiskohan ton naisen kanssa joskus jutella, sitten joskus kun aikaa on kulunut enemmän..."
En ymmärrä, mitä vielä haluaisit jutella hänen exänsä kanssa. Siis jonkinlaista varusteluvertailua kummalla paremmat avut vai että yhdessä moittisitte jotakin kolmatta? Miksi ihmeessä kaivella vielä exän kanssa asiat esille vai haluaisitko vielä tarkistaa jotakin yksityiskohtia ja niiden paikkansa pitävyyttä? Ajattelisitko, että juttelu toisi teille jotain positiivista elämäänne? "En ymmärrä, mitä vielä haluaisit jutella hänen exänsä kanssa."
En ny jaksa vierittää ylöspäin ja tarkistaa sanomisiani, mutta
Muistaaksesi lainaamasi kohta alkoi sanoilla suhteen päättymisen alkuvaiheissa ajattelin ja muistaakseni jatkoin, että nykyään ajattelen, että mennyt on mennyttä jne...
Että en enää ajattele siten, että niin se tyyppi kuin eksät, nyksät ja jotain siltä väliltä olevat naiset saavat mun puolesta elää ja olla ihan rauhassa...
Että jos vuonna "nakki" ajattelee jossain kohtaa jotain, niin se ei tarkoita että edelleen ajattelee samoin, katsos ajatukset ja ihmiset muuttuvat.
Muistaakseni jossain kohtaa ylempänä sanoin niinkin, etten välttämättä koe enää tarvetta keskustella nimenomaan hänestä, vaikka silloin tällöin jonkun aiheen/esimerkin vuoksi mainitsenkin ja vielä vähemmän koen tarvetta puhua hänen naisistaan, kun en niitä ees sillä tavalla tunne, kaikki "tiedot" heistä on peräisin siltä tyypiltä, en tiedä tunnistaisinko enää jos vastaan tulis kun en ole aikoihin nähnyt, ja en tiedä/ole varma tunnistaisinko välttämättä sitä tyyppiäkään enää...
- ghjjuttf
Aina täällä tätä samaa. Samat kirjoittelee samoja. Ei tämmönen kyllä palvele ketään :(
- Haluat_että_samat
Haluat että samat vastaavat eri kysymyksiin?
Vai pitäisikö samojen vastata kysymyksiin, joita ei ole esitetty?
Pitäsikö samojen antaa uhrien kysellä ja vain ohittaa kysymykset?
Pitäisikö kysyjien kysyä eri kysymyksiin?
Hirrrveä ongelma: Kysymykset ja vastaukset kohtaavat... - fghjkjj
Haluat_että_samat kirjoitti:
Haluat että samat vastaavat eri kysymyksiin?
Vai pitäisikö samojen vastata kysymyksiin, joita ei ole esitetty?
Pitäsikö samojen antaa uhrien kysellä ja vain ohittaa kysymykset?
Pitäisikö kysyjien kysyä eri kysymyksiin?
Hirrrveä ongelma: Kysymykset ja vastaukset kohtaavat...Jatkaisit vaan elämääsi etkä yrittäis päteä täällä.
- Tiedoksi_Jatkan
"Jatkaisit vaan elämääsi etkä yrittäis päteä täällä."
Tiedoksi. Jatkan elämääni ja täällä "pätemiseni" ;) ei estä sitä... - hjhhhfsjfskj
Tiedoksi_Jatkan kirjoitti:
"Jatkaisit vaan elämääsi etkä yrittäis päteä täällä."
Tiedoksi. Jatkan elämääni ja täällä "pätemiseni" ;) ei estä sitä...voi kuinpa tietäisit kuinka onneton olet :(
- Kuka_vain
"voi kuinpa tietäisit kuinka onneton olet :("
Tiedän omat onneni ja onnettomuuteni.
Sinä et tiedä omiasi... vaan projisoit näkyvästi omat onnettomuutesi toisiin täällä palstalla...
Muuten, tunnistan sinut kirjoituksestasi... Jätän mainitsematta, mikä nimimerkki olet, koska olet halunnut vaihtaa nimimerkkiäsi... ymmärrettävistä syistä...
Olethan menettänyt kaiken uskottavuutesi palstalla aiemmin.
Tämäkään aihe ei ole huraa huutoja nostattanut, kuten huomaat.
Olet ajatellut kompensoida vaikeuksiasi haukkumalla muita nimimerkkejä ja kuvittelemalla heistäkin olemattomia, joka on sinun vahva lajisi... se olemattomien kuvitteleminen..
...niin niin... vastaa vain, kyllä sinua uskotaan.... : ]
Ja vielä: hoida omat ongelmasi, joita sinulla on kosolti. - MrJuha82outolintu
Kuka_vain kirjoitti:
Sinä et tiedä omiasi... vaan projisoit näkyvästi omat onnettomuutesi toisiin täällä palstalla...
Muuten, tunnistan sinut kirjoituksestasi... Jätän mainitsematta, mikä nimimerkki olet, koska olet halunnut vaihtaa nimimerkkiäsi... ymmärrettävistä syistä...
Olet ajatellut kompensoida vaikeuksiasi haukkumalla muita nimimerkkejä ja kuvittelemalla heistäkin olemattomia, joka on sinun vahva lajisi... se olemattomien kuvitteleminen..
Ja vielä: hoida omat ongelmasi, joita sinulla on kosolti.No tuo fghj tyyppi on täysi kusipää, joka härnää ihmisiä.
Olen huomannu hänet muuallakin, ellei kyseessä eri tyyppi sitten. - Itse_tätä_mieltä
Kuka_vain kirjoitti:
Ja vielä: hoida omat ongelmasi, joita sinulla on kosolti.Kyllä hän mielestäni on oikeassa sinun suhteesi ja monen muunkin tänne kirjoittavan. Itse olen jo pidempään ihmetellyt tätä herkkänahkaisuutta täällä. Ja miesviha, perusteeton sellainen, paistaa kirjoituksista. Kyllähän siinä väkisinkin huomaa että ei kirjoittajalla ole kaikki hyvin. Ehkä hän nyt yritti sinuakin tuossa auttaa.
- Juu_juu_
Juu juu. Tietty.
- JuustopäälleSivusta
Juu_juu_ kirjoitti:
Juu juu. Tietty.
Tällaiset kommentit ovat täysin turhia, häiriintyneen mielen tuottamia. Jos ei ole mitään sanottavaa asiaan, antakaa olla älkääkä vain häiritkö kirjoittajia.
- Tietysti_tietysti_
Tietysti tietysti.
- Kuolemansynti
Unohda narsisti ja hanki oma elämä.
Narsistia ei voi parantaa kukaan. - minäolenuhrisiisminä
Narsistit kirjoittelee ja vastailee itse tähän koko paskaan. Nyt kun saan tod.näköisesti syyttäviä kirjoituksia takaisin ja narskun leiman,niin voin sanoa että ei haittaa...Luin hetken tätä palstaa niin on semmoista tekstiä ja liioiteltua oksennusta ettei mitää rajaa. Joo on vakava aihe kyllä.
Terv: Hölmöläis Narsisti!- Mitä_tarkoitat_
" niin on semmoista tekstiä ja liioiteltua oksennusta ettei mitää rajaa. "
Mitä tarkoitat "liioitelulla oksennuksella"?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006404
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283210Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701736- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46979Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11966Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869