http://www.yacht.de/sport/volvo_ocean_race/der-vestas-report-diverse-defizite/a96867.html?utm_source=newsletter&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=yacht_07_2015
Navigaattorille potkut. Elektronisten karttojen puute osoittaa laajalla zoomauksella matalikkoja tai saaria vahvistettiin samoin kuin navigaattorin virheellinen toiminta. Vene aiotaan korjata viimeiselle legille!
Vektorikartalla detaljit katoaa zoomattaessa laajalle. Rasterikartassa kaikki detaljit säilyy mutta pienenee. Näinkö se menee?
Vestas Wind kerran vielä
17
59
Vastaukset
- Joakim1
Tässä vielä raportti onnettomuudesta: http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf
Ei tietysti ole täydellistä, että zoomatessa matalikot ja jopa saaret häviävät kokonaan, mutta tilalla oli sentään iso sininen läntti ja 40 m syvyys keskellä valtamerta pitäisi herättää edes jokseenkin huolellinen navigaattori tutkimaan aluetta tarkemmin ennen ylitystä 20 solmun nopeudella.- seppomartti
Se olikin navigaattorin moka. Mutta voi olla jopa 2oom tai 2000m syvyysmerkintä alueella mistä saari ei ole uponnut. Eli osa kartoista on älyttömiä.
Mutta onko ero vektori- ja rasterikarttoihin liittyvä?. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Se olikin navigaattorin moka. Mutta voi olla jopa 2oom tai 2000m syvyysmerkintä alueella mistä saari ei ole uponnut. Eli osa kartoista on älyttömiä.
Mutta onko ero vektori- ja rasterikarttoihin liittyvä?.On ja ei. Rasterikarttaa ei voi hirveästi zoomata eli tarvitaan kuitenkin useita karttoja samalta alueelta, jotta päästään riittävän suuriin zoomeihin ja toisessa päässä kartalla näkyy jotain muutakin kuin saarten, syvyysmerkintöjen ja merimerkkien sekamelska.
Vanhat CD-merikartathan olivat rasteripohjaisia. Niissä zoomatessa kartta vaihtui pariin kertaan ja lopullinen tarkkuus saaatiin vasta erikoislehdistä.
Rasterikartasta ei tietenkään voi poistaa mitään eli siinä mielessä asia liittyy niihin. Poisto/lisäys tehdään siis koko karttaaa vaihtamalla. - Rasterii
Nimenomaan erikoislehdiltä, joita on sieltä mistä tarvitaan, satamat, vaikeasti navigoitavat paikat. Nykymaailman aikana Google Earthkin on parempi satamakartta kuin moni vektorikartta, jos vaan yhteys pelaa tai tallennettu näkymä valmiiksi...
- Joakim1
Rasterii kirjoitti:
Nimenomaan erikoislehdiltä, joita on sieltä mistä tarvitaan, satamat, vaikeasti navigoitavat paikat. Nykymaailman aikana Google Earthkin on parempi satamakartta kuin moni vektorikartta, jos vaan yhteys pelaa tai tallennettu näkymä valmiiksi...
Niin, mutta tuo ei poista ko. karilleajoon johtanutta ongelmaa eli siinä puolta valtamereä kuvaavassa kartassa ei voi läppärin ruudulla näkyä pienehköjä saaria tai matalikkoja kuin enintään parin pikselin kokoisena tuhruna. Matalikko näkyy vasta ohjelman/käyttäjän valitessa seuraava karttataso eli ongelma on aivan sama kuin vektorikartassa, joka taas on paljon selvempi zoomausalueellaan.
Vektorikartta fiksu ohjelma tietysti pitäisi mahdollistaa sen, että kartalla oleva saari tai matalin syväys näytettäisiin paljon pienemmälläkin zoomilla vaikkapa karimerkkinä tms. Mutta tuostakin voi olla turhaa haittaa jonkun mielestä, kun plotteri näyttää, että pian ollaan karille ajamassa, vaikka matkaa olisi vielä kymmeniä/satoja maileja.
Mielestäni kartta-aineisto oli ko. tapauksessa riittävä. Sininen alue keskellä ei mitään pitää herättää katsomaan tarkemmin zoomailemalla tai paperikartalta mitä tuolta löytyy. Suomestakin löytyy sadoittain vastaavia tilanteita. Eli kartalla näkyy vain sininen läiskä tai joku mukamas riittävä syvyyslukema, mutta kohdalla onkin luoto tai matalikko, joka näkyy vasta zoomailemalla.
Tuossa suhteessa pidän Navionicsin uudehkoa hyvin tarkalta näyttävää syvyyskäyrästöä pahasti harhaanjohtavana. Sehän on vain joku sovite mittauksista eli käyrät eivät ole todellista mittausdataa. Katso joku tuttu paikka täältä ja paina tuota WiFi-merkin näköistä nappia: http://webapp.navionics.com/?lang=en - seppomartti
"Mielestäni kartta-aineisto oli ko. tapauksessa riittävä."
Westas Windin haverin arvovaltainen tutkimuskomissio totesi raportissaan kohdassa 260 elektronisissa kartoissa vakavia puutteeita ja kehoitti valmistajia korjaamaan puuteet.
Uloszoomauksessa pitäisi ainan säilyä matalin/ vaarallisin/ tärkein paikkatieto. Nyt ainakin Navionicsissa ohjelma on vaarallisesti laadittu.
Vanha Tsunamis ilmeisesti on rasterikartta, enkä siinä havainnut zoomailemalla samanlaisia detaljien katoamisongelmia kuin Navionicsissa, vaikka karttalehdet zoomatessa vaihtuivat. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
"Mielestäni kartta-aineisto oli ko. tapauksessa riittävä."
Westas Windin haverin arvovaltainen tutkimuskomissio totesi raportissaan kohdassa 260 elektronisissa kartoissa vakavia puutteeita ja kehoitti valmistajia korjaamaan puuteet.
Uloszoomauksessa pitäisi ainan säilyä matalin/ vaarallisin/ tärkein paikkatieto. Nyt ainakin Navionicsissa ohjelma on vaarallisesti laadittu.
Vanha Tsunamis ilmeisesti on rasterikartta, enkä siinä havainnut zoomailemalla samanlaisia detaljien katoamisongelmia kuin Navionicsissa, vaikka karttalehdet zoomatessa vaihtuivat.Katsoppas tuosta linkistäni Navionicsin uusin kartta-aineisto. Siinä karilleajoriutta näkyy nyt kaikilla zoomeilla. Tuo on varmaankin imagosyistä "korjattu" erikseen käsin. Jos katsoo vaikkapa Helsingin ja Porkkalan väliltä ulimman väylän ja avomeren välistä karikkoista vyöhekettä eri zoomeilla, havaitsee että saaria ja kiviä häviää ulospäin zoomatessa. Vaaran paikoilla on kuitenkin aina sinistä, ainakin muutaman zoomitason verran saaren/kiven häviämisestä. Tuossa tuskin mikään on muuttunut viime kesästä.
Suomessa tietysti saa karikko-oppia aivan erilailla kuin monella muulla vesialueella, mutta mielestäni tuo sininen alue on riittävä varoitus. Sehän tarkoittaa kuitenkin matalaa ja silloin on syytä katsoa tarkemmin mitä tuolla on. Se tarkemmin katsominen kuitenkin onnistui zoomaamalla. Ei ehkä täydellistä, mutta ko. kartta-aineistoon tottuneelle amatöörillekin aivan rutiininomaista. - seppomartti
Suomenlahtea en enää ulkoa muista kun olen niin vähän Navionicsilla purjehtinut. Lähinnä potuttanut reimareiden katoaminen liian aikaisin ulos zoomatessa. Sininen ei säily Navionics Europa HD:ssä matalikon varoituksena. Itämerellä esimerkkinä esim. Gotska Sandön pohjoispuolella Koparstenar. Ja Kanarian pohjoispuolella Salvagem saaret.
Vaarallinen ominaisuus avomerellä, haitallinen saaritossa. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Suomenlahtea en enää ulkoa muista kun olen niin vähän Navionicsilla purjehtinut. Lähinnä potuttanut reimareiden katoaminen liian aikaisin ulos zoomatessa. Sininen ei säily Navionics Europa HD:ssä matalikon varoituksena. Itämerellä esimerkkinä esim. Gotska Sandön pohjoispuolella Koparstenar. Ja Kanarian pohjoispuolella Salvagem saaret.
Vaarallinen ominaisuus avomerellä, haitallinen saaritossa.Kopparstenareissa sininen säilyy kohtuullisen pitkään ja sen hävittyä näkyy syvyyskäyrä ja teksti. Myös Selvagemin saarissa ei tosiaan juuri sinistä näy, mutta sentään nimi ja syvyyskäyrä aika pitkään. Saaret ilmestyvät ainakin nettiversiossa n. 100 M zoomissa. Kai nyt tuon verran pitää zoomata päivän aikana? Nimi kuitenkin näkyy lähes 1000 M zoomiin saakka.
Parempi tietysti olisi, että sinistä tai karin merkki tms. näkyisi isommallakin zoomilla. - Rasterii
Joakim1 kirjoitti:
Niin, mutta tuo ei poista ko. karilleajoon johtanutta ongelmaa eli siinä puolta valtamereä kuvaavassa kartassa ei voi läppärin ruudulla näkyä pienehköjä saaria tai matalikkoja kuin enintään parin pikselin kokoisena tuhruna. Matalikko näkyy vasta ohjelman/käyttäjän valitessa seuraava karttataso eli ongelma on aivan sama kuin vektorikartassa, joka taas on paljon selvempi zoomausalueellaan.
Vektorikartta fiksu ohjelma tietysti pitäisi mahdollistaa sen, että kartalla oleva saari tai matalin syväys näytettäisiin paljon pienemmälläkin zoomilla vaikkapa karimerkkinä tms. Mutta tuostakin voi olla turhaa haittaa jonkun mielestä, kun plotteri näyttää, että pian ollaan karille ajamassa, vaikka matkaa olisi vielä kymmeniä/satoja maileja.
Mielestäni kartta-aineisto oli ko. tapauksessa riittävä. Sininen alue keskellä ei mitään pitää herättää katsomaan tarkemmin zoomailemalla tai paperikartalta mitä tuolta löytyy. Suomestakin löytyy sadoittain vastaavia tilanteita. Eli kartalla näkyy vain sininen läiskä tai joku mukamas riittävä syvyyslukema, mutta kohdalla onkin luoto tai matalikko, joka näkyy vasta zoomailemalla.
Tuossa suhteessa pidän Navionicsin uudehkoa hyvin tarkalta näyttävää syvyyskäyrästöä pahasti harhaanjohtavana. Sehän on vain joku sovite mittauksista eli käyrät eivät ole todellista mittausdataa. Katso joku tuttu paikka täältä ja paina tuota WiFi-merkin näköistä nappia: http://webapp.navionics.com/?lang=en24 arpoi vastauksen jonnekin... jurputus jatkuuu
Mutta rasterikartoissa on ikivanha menetelmä rajata erikoiskartan alue, kun alus sinne saapuu käyttäjä halutessaan voi kurkistaa mitä erikoiskartta kertoo. Eikä olisi vaikeaa koodata näkymä aukeamaan automatic:-)
Amerikkalaiset ja nyt jo Suomenkin rasterikartat on vapaasti saatavissa (ainakin USA NOOA) ja käytettävissä mm. SeaClear sovelluksella maksutta. Ei häviä saaret, riutat eikä kepit. Paras paperi/rasterikartta kertoi Cargadosilla olevan kaksi valoa, toinen kaakos toinen luoteessa, CMap ja Transas näyttää kaakon valon minne Vestas haaksirikkoutui.
Google Earth näyttää paikan tosi tarkkaan kuin myös voin katsoo onko veneeni kotisatamassa - ihan maksuttomalla siviiliversiolla ja päivitystahti vaihtelee.
Noilla tietysti nettiyhteys kisassa oli evätty... - Joakim1
Rasterii kirjoitti:
24 arpoi vastauksen jonnekin... jurputus jatkuuu
Mutta rasterikartoissa on ikivanha menetelmä rajata erikoiskartan alue, kun alus sinne saapuu käyttäjä halutessaan voi kurkistaa mitä erikoiskartta kertoo. Eikä olisi vaikeaa koodata näkymä aukeamaan automatic:-)
Amerikkalaiset ja nyt jo Suomenkin rasterikartat on vapaasti saatavissa (ainakin USA NOOA) ja käytettävissä mm. SeaClear sovelluksella maksutta. Ei häviä saaret, riutat eikä kepit. Paras paperi/rasterikartta kertoi Cargadosilla olevan kaksi valoa, toinen kaakos toinen luoteessa, CMap ja Transas näyttää kaakon valon minne Vestas haaksirikkoutui.
Google Earth näyttää paikan tosi tarkkaan kuin myös voin katsoo onko veneeni kotisatamassa - ihan maksuttomalla siviiliversiolla ja päivitystahti vaihtelee.
Noilla tietysti nettiyhteys kisassa oli evätty...Kerrotko vielä mikä oleellinen ero on siinä, että alueesta on rasterierikoiskartta tai että samat tiedot tulevat vastaavalla tuota erikoiskarttaa vastaavalla zoomilla esiin vektorikartasta? Kysehän ei ollut siitä,ettei matalaikkoa ja kaikkea muuta oleellista tietoa olisi ollut ko. kartassa, vaaan siitä että se tuli näkyviin vasta riittävästi zoomattaessa. Ei sitä rasterierikoiskarttaakaan voi näyttää valtavilla zoomeilla.
- Rasterii
Ei mulla ole tuota paperikarttaa sieltä, mutta Carajos näkyy jopa Karttakeskuksen Maailma - kartassa mittakaava 1:30 000 000...
- Rasterii
Ja urputtaisin kuin päämisteri:
1: kun kippari selvittää meriselityksessään ettei hän ole syventynyt/hallitse näitä karttasovelluksia niin ei hän niistä voi vastata. Kapteenin velvollisuuksiin kuuluu ensijassa turvallinen navigointi niillä menetelmillä kun on käytettävissä tai sitten luotsi.
2. Miten ihmeessä navigointijärjestemä voi hukata saaret, joissa on myös loistot?
3. Reitin briefingissä (selostuksessa) oli tuosta saaristosta kerrottu.
4. Kippari lusmuilee vastuustaan....
5. Vektorikartan sijaan katso rasterilta tai paperilta missä ollaan:-(
Siis vaikka tuo Karttakeskuksen maailma - sekunurputat
Rasterii kirjoitti:
Ja urputtaisin kuin päämisteri:
1: kun kippari selvittää meriselityksessään ettei hän ole syventynyt/hallitse näitä karttasovelluksia niin ei hän niistä voi vastata. Kapteenin velvollisuuksiin kuuluu ensijassa turvallinen navigointi niillä menetelmillä kun on käytettävissä tai sitten luotsi.
2. Miten ihmeessä navigointijärjestemä voi hukata saaret, joissa on myös loistot?
3. Reitin briefingissä (selostuksessa) oli tuosta saaristosta kerrottu.
4. Kippari lusmuilee vastuustaan....
5. Vektorikartan sijaan katso rasterilta tai paperilta missä ollaan:-(
Siis vaikka tuo Karttakeskuksen maailmaJa kartalla näkyville kivillehän ei kukaan koskaan aja...
Noissa veneissä on määrätty työnjako. Sen työnjaon mukaan kippari pitää parasta mahdollista vauhtia navigaattorin määrittelemällä reitillä. Jos kippari ei luota asialleen vihkiytyneen navigaattorin tekemisiin, ei sitten luottane siihenkään, että kansimiehistö tekisi työnsä. Jos mennään oikeuteen, kaivellaan varmasti päällikön vastuita, sitä ennen kipparin pääasiallinen velvollisuus on johtaa kuoroa ja pitää vene vauhdissa. - Rasterii
Ja vielä miljoonaprojektissa oliko filmaattista säästää kahden pc:n siis sääaseman maailmankartan ja navigaattorin täyden sovelluksen kesken... Noin 10 keuroo. Voisi ajatella, että toisella ajaa tarkalla ja toisella ikäänkuin. Donglen ehkä voi vaihtaa, josei tunniste tökkää toisen koneen kuollessa...
.?
Mutta olen mäkin kiviä kolistellu... En noin kovalla vauhdilla. Ikävä juttu Vestas porukalle!
- Rasterii
Katsottuna taas tulee mieleen....
Kippari vastaa veneestä, olisi uusi tulkinta ettei kapteeni osaa lukea karttaa/karttajärjestelmää vaan vastuu on navigaattorilla. Onko luotsi laivalla joka mutkalla?
Rasterikartassa siis peruskartassa se paras versio näkyi myös loistot kuten myös aiemmin viittaamassani Transasissa ja cmapin osapalassa. Karilleajovideossa mitä he tähystivät, loistoja vai murtuvia aaltoja?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059