Tarsaalitunneli oireyhtymä kokemuksia

Firefoot

Hei,

Minulla diagnosoitiin äskettäin tarsaalitunneli oireyhtymä, eli hermopinne jalkaterässä. Haluaisin kuulla kokemuksia muilta. Onko teillä ollut kyseinen vaiva yhdessä /molemmissa jaloissa, miten vaiva alkoi ja mikä on auttanut/ ei auttanut ongelmaan.

Aluksi jalka alkoi kipeytyä liikunnassa, mutta kuukauden päästä kipua tuntui jo pienestäkin kävelystä tai seisomisesta. Muutamia viikoja sitten mukaan tulivat pistelyoireet ja turvotus. Pahimmillaan kipu on illalla. Nukahtamiseen tarvitaan nykyään unilääkettä. Hoitona on toistaiseksi fysioterapiaa ja kipulääkitys. Mietityttää mikä tässä on ennuste, koska tämä vaiva on nopeasti tehnyt minusta, entisestä urheilijasta käytännössä invalidin.

9

10857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pins_and_needles

Minulla saattaa hyvinkin olla tuo sama hermopinne. Nyrjäytin nilkkani 2009 Jukolan viestissä. Ensimmäiset pari vuotta se ei niinkään vihlonut levossa / kävellessä. Tykkäisin harrastaa kuitenkin urheilua ja kävin ortopedilla. Tällöin nilkasta otettiin magneettikuvat, mutta mitään operoitavaa ei löytynyt. Lähinnä epäiltiin nivelsiteiden osittaista repeämää. Hoitona oli fysioterapia nilkka venyttelyt.

Seuraavat pari vuotta jumppailin nilkkaa ja kävin lähinnä punttisalilla ja uimassa, mutta siitä huolimatta nilkka meni hitaasti vähän huonompaan suuntaan. Pahinta oli, että pyöräytin oikeankin nilkan 2013, jolloin oli pakko käyttää vasenta nilkkaa enemmän. Vasen nilkka löystyi lisää ja muuttui entistä pahemmin lättäjalaksi.

Onneksi tuo oikea nilkka parani ihan hyvin, mutta vasuri on alkanut vihloa vimeisen vuoden aikana yhä enemmän ja enemmän. Oireet ovat seuraavanlaisia: Kipua sisäsyrjässä etenkin iltaisin ja rasituksen jälkeen. Kipu on vihlovaa ja lyhytkestoista ja voi pistellä ihan yhtäkkiäkin vähän aikaa. Usein esim nukkumaan mennessä vihloo vähän aikaa. Unilääkkeitä en ole tarvinnut, mutta buranaa tulee otettua jos särkee pitkään.

Kova halu olisi palata takaisin urheilemaan ja kävin taas uudellen ortopedilla yksityisellä. Arveli, että nivelsiteeni ovat revenneet ja ne pitäisi korjata, ja hän passitti minut julkiselle jonoon. Tässä nyt sitten odotellaan ja kiroillaan päivittäin kun vihloo välillä... mutta jospa sinne pääsisi parin kuukauden sisällä...

Vituttaa vaan kun olin "optimistinen" pitkään ja yritin kuntouttaa jumpalla ja venyttelyllä. Mutta näyttää siltä, että ei tämä nilkka kuntouttamalla parane.

Tuo fysioterapia burana vaikuttaa olevan se ainoa hoitomuoto ensimmäisen 6kk-12kk aikana, mutta jos ei mitään edistystä tapahdu tai pahenee niin suosittelen menemään uudestaan ortopedin pakeille, eikä jäädä odottelemaan kuten minä tein...

Mutta olikos sulla mitään syytä, miksi se hermo painuu puristuksiin? Itselläni varmaan kyse tuosta että nilkka on löysä ja taipuu herkästi nimenomaan sisäänpäin (ylipronaatio).

• Firefoot

Mulla tälle pinteelle ei tunnu olevan mitään järkevää syytä. Alunperin vasen päkiä kipeytyi juoksussa, mutta parani pikku hiljaa levossa enkä käynyt silloin edes lääkärissä. Tuossa vuoden alussa vasen alkoi kipeytyä uudelleen. Lopulta jouduin ottamaan käyttöön sauvat, jolloin myös oikea kipeytyi heti vastaavalla tavalla. Mitään nyrjähdystä tai onnettomuutta ei ole ollut, eikä viime aikoina edes mitään rasitustakaan. Jalan asentokin on lääkärin mukaan normaali. Mullakin veikattiin syyksi jännetulehdusta, mutta se ei aiheuta pistely- ja puutumisoireita, eikä näitä kipuja joihin burana ei auta millään tavalla. Kipualue on nilkan alapuolella, jalan sisäsyrjällä ja säteilee välillä varpaisiin. Onko sinulla muuten ollut mitään muita oireita kuin kipu, siis pistelyä tai tuntomuutoksia?

Leikkaushoito tähän kyllä arveluttaa, leikkaus ilmeisesti on riskialtis, kaikilta ei kivut häviä ja joissain tapauksissa voivat jopa pahentua. Mulla ei näkynyt magneetissa mitään rakennetta joka aiheuttaisi pinteen, joten vaikea on leikata. Sun kertomuksesta päätellen tästä voi tulla pitkäaikainen riesa. Toivottavasti saat pian ajan tuolta julkiselta ja helpotusta. Jospa sua voidaan auttaa leikkauksella, kun vaivaan on järkevä syy.

• pins_and_needles

Nykyään nilkka myös rutisee ja paukkuu usein. Usein tuntuu että nilkkanivel "jumittaa" ja kun sitä nilkkaa pyörittelee niin kuuluu rusahdus ja nilkkanivel tuntuu taas liikkuvan normaalisti. Veikkaisin että jotain arpikudosta / irtokappaeleita on nilkkanivelessä, jotka pitäisi poistaa sieltä.

En ole ihan varma onko minulla juuri tuo tarsaalitunneli oireyhtymä, tai ainakin noiden kipujen syy on todennäköisesti nilkan löysyydessä. Minulla on kyllä noita pistelyjä, kylmän/kuuman tuntemuksia, mutta kipu ei säteile varpaisiin, vaan se on lyhyitä teräviä vihlomisia yleensä mediaalimalleolin (sisäsyrjän patti) etupuolella, mutta joskus myös lateraalimalleolin ympäristössä (ulkosyrjän patti). Kivut on kestoltaan yleensä lyhyitä ja teräviä, enkä tarvitse vielä keppejä. Esim kaupassa voi välillä vihlasta mutta menee pian ohi. Ja varsinkin jos astun päkiäpainotteisesti, niin vihlontaa ei yleensä ole.

Ja on tuo polvikin itsellä on alkanut oireilemaan, kun tuo nilkka pyörii sen alla ja samalla polvikin pyörii.

Valitettavasti minullakaan ei vielä ole selvillä mikä tarkasti ottaen on rikki ja mitä pitää korjata. Vajaa 3 vuotta sitten magneeteissa oli osittainen repeämä parissa nivelsiteessä. Silloin ei tehty mitään... Seuraavaksi käyn uudelleen ortopedilla ja varmaan otetaan uudet magneettikuvat. Toivottavasti sitten selviää, mikä on rikki ja miten se korjataan. Jumppa ei itsellä toiminut niin olen kyllä valmis leikkaukseen, vaikka siinä toki omat riskinsä onkin.

Hyvä että sinulla on kuitenkin nilkka suora eikä mitään nivelsiteitä ole rikki. Varmasti kannattaa yrittää tuota fysioterapiaa ensin. Toivottavasti se toimii sinun tapauksessa!

Entisenä urheilijana ainakin itellä tämä vituttaa ihan kympillä kun ei voi osallistua kavereiden kanssa peleihin enää... Onneksi tätä agressiota voi purkaa salilla ja siinä tulokset on lähtenyt kivasti nousuun :)

• firefoot

Hei, vitutuksen tunne ainakin on yhteinen. Itse olisin kyllä tyytäväinen jo saliharjoitteluunkin, vaikka kestävyyslajit ovat enempi mun juttu. Kuulostaa kyllä silti että sullakin on hermoperäisiä oireita, mikä sitten onkin juurisyy. Tsemppiä salitreenin ja toivottavasti leikkaus korjaa sun nilkan.

• vireä

Hei teille kaikille. Olen 70 vuotias ja oikea jalkani oireilee juuri noin. Vaiva alkoi elokuun lopulla. Ensin tuli aristusta kantapäähän ja myöhemmin jalan etusyrjään.
      Kävelylenkit loppuivat siihen. Ajattelin aloittaa vesijuoksun, mutta kuinkas kävikään.
      Huomasin, että isovarvas oli muuttunut punaiseksi ja kynsivallista tuli hieman nestettä, joten vesijuoksu jäi. Antibiottikuuri ja vieläkin varpaani punoitti, mutta ei kipeä. Julkisella puolella olen asioinut ja käynyt myös yksityisellä, mutta vauhti ei ole päätähuimaavaa julkisella puolella.
      Nyt olen käynyt fysioterapiassa kerran ja sain jumppaohjeet ja kokeilen kuntopyörää.
      Vielä elämässä kiinni ja uskon, että tämäkin vielä kääntyy voitokseni.

• vaivainen

Puolisolleni, jolla epäillään tarsaalitunnelioireyhtymää, ortopedi sanoi ettei tuo hermopinne näy magneettikuvissa juuri koskaan. Hän määräsi hermoratatutkimukseen, jossa tilanne pitäisi selvitä.

• Helluxyz

Tarsaalitunnelin oireyhtymä parani minulla kortisonipiikin avulla. Ortopedi pisti kaksi kertaa kantapään yläpuolelle, nilkan sisäsyrjään ja kappas, vaiva loppui siihen.

• Anonyymi

Hello, mulla tarsaalitunnelioireyhtymä on kestäny jo puoli vuotta ja kävely on vieläkin vaikeeta. Oon menossa hermoratatutkimukseen ja toivon että saan sitten hoitoa ja paranen. Leikkaukseen en aio mennä, liikaa riskejä.

• Anonyymi

Moikka,

mulla katkesi pohjeluu jonka seurauksena nilkka kääntyi ulospäin. Tarsaalitunnelissa kulkevat hermot pääsivät ilmeisesti venymään.

Onnettomuudesta on nyt 4 viikkoa. Koko jalkapohja on tunnoton ja jossain määrin turvoksissa. Varpaita vaikea liikuttaa. Kovia hermokipuja pitkin jalkapohjaa joihin Lyrica auttanut jonkun verran.

Murtumaa pitäisi kuntouttaa rasittamalla jalkaa, mutta rasitus taas provosoi hermokipuja.

Ortopedin mukaan ennuste on hyvä, mutta parantuminen voi kestää jopa vuoden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe