Apua kurkkukipuun.

Essi

Onko kellään hyviä kotikonsteja kurkkukivun hoitamiseen? Itselläni tuntuu flunssa pesiytyvän aina kurkkuun, vaikka nielurisoissani ei pitäisi olla mitään erikoista. Olen kokeillut suolaliuoksella huuhtelemista, kuuman juomista ja kylmän syömistä. Mikään ei tunnu auttavan. Joskus kipu on niin paha, että joudun sylkemään ämpäriin, kun en voi niellä. Särkylääkettäkin tietenkin käytän tarvittaessa, mutta mikä poistaisi varsinaisen kurkkukivun aiheuttajan?

41

35637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurlauskis

      Jos oot käyny lääkärissä näyttämässä, eikä ole löytynyt mitään vikaa, niin voisit kokeilla että syöt aina illalla valkosipulin kynnen (ei tyhjään mahaan) ja sitten otat auringonhattu-uutetta useita kertoja päivässä puoli teelusikallista. Jos ei parin viikon kuuri tehoa, niin veikkaan, että siellä on sittenkin joku pahempi pöpö, joka ehkä kaipais antibiootin.

    • nainen

      Bafucin-kurkkutableteissa on mukana puuduttavaa ainetta, mutta puuduttava vaikutus ei kestä kauan. Itse olen kuitenkin kokenut kurkkua desinfioivien tablettien lyhentävän kurkkukivun kestoa, vaikka niiden kirjo tuskin riittää tappamaan useampia taudinaiheuttajia. Kannattaa silti kokeilla.

    • neuvoja

      Kannttaa juoda kylmää! Yleensä on sanottu että kuumaa mutta mietippä ite jos paikat on turvoksissa niin laitetaanko päälle kylmää vai kuumaa. Sama pätee kurkkukipuun eli kurkku on turvoksissa! Paljon kylmää vaan päälle! =)

      • ***

        Luin juuri äsken eräältä palstalta seuraavan vinkin: laita 0,5-1 l kokista (sokerillista) kattilaan, lämmitä, pilko sekaan inkiväärin juurta. Anna porista miedolla lämmöllä 30 min, älä kiehauta liikaa. Sitten nypitään inkiväärit pois ja juodaan. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan kun en löytänyt inkiväärin juurta lähikaupasta. Mutta kurkku on kipeä joten aion testata kohtapuoleen.


      • ***
        *** kirjoitti:

        Luin juuri äsken eräältä palstalta seuraavan vinkin: laita 0,5-1 l kokista (sokerillista) kattilaan, lämmitä, pilko sekaan inkiväärin juurta. Anna porista miedolla lämmöllä 30 min, älä kiehauta liikaa. Sitten nypitään inkiväärit pois ja juodaan. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan kun en löytänyt inkiväärin juurta lähikaupasta. Mutta kurkku on kipeä joten aion testata kohtapuoleen.

        niin, on sama kumpaa kolajuomaa käyttää.


      • kurkkukatkeaa
        *** kirjoitti:

        niin, on sama kumpaa kolajuomaa käyttää.

        ihan uteliaisuutta kyselen et toimiko moinen litku? :)


      • puuduttaa
        kurkkukatkeaa kirjoitti:

        ihan uteliaisuutta kyselen et toimiko moinen litku? :)

        Kodeiinia sisältävä yskänlääke (aivan pieninä siemauksina)puuduttaa kokemukseni mukaan tehokkaasti kurkkukivun. Varo liian suuren määrän nauttimista!! Voi tulla sekava olo ;-)


      • kurkkukipu
        puuduttaa kirjoitti:

        Kodeiinia sisältävä yskänlääke (aivan pieninä siemauksina)puuduttaa kokemukseni mukaan tehokkaasti kurkkukivun. Varo liian suuren määrän nauttimista!! Voi tulla sekava olo ;-)

        jos mikään juoma ei meinaa mennä alas, niin juo jotai hiilihappopitoista juomaa kuten jaffaa, coca colaa, jaffa on ehkä parempi. tuo jaffa voi jopa auttaakin


      • Rooppi Poppanen
        *** kirjoitti:

        Luin juuri äsken eräältä palstalta seuraavan vinkin: laita 0,5-1 l kokista (sokerillista) kattilaan, lämmitä, pilko sekaan inkiväärin juurta. Anna porista miedolla lämmöllä 30 min, älä kiehauta liikaa. Sitten nypitään inkiväärit pois ja juodaan. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan kun en löytänyt inkiväärin juurta lähikaupasta. Mutta kurkku on kipeä joten aion testata kohtapuoleen.

        Joo, no puolen tunnin keittely kuulostaa ärsyttävän pitkältä tuossa colaohjeessa.
        Inkivääritee sen sijaan hoituu 5 minuutin keittämisellä. Ison peukalon kokoinen pala raasteeksi tai semmosiksi viipaleiksi ja kiehautetaan reilussa puolessa litrassa nestettä. Siihen sitten jotain maustetta, colaa tai vaikka teepussi* hetkeksi ja hunajaa ja sitruunamehua.

        Kamomillasta ja mintusta on apua kurkkukipuun sekä vatsa- ja päänsärkyyn. Minttuteen maku tekee tosin mulle ainakin pahan olon. Auringonhattua saa kuivattuna yrttinä ja sitä voi sekoittaa muuhun teehen.

        Ota kurlaaminen rutiiniksi, niin ei kerry liian pahoja mörköjä sinne sun nieluun. Valkoinen sokeri heikentää immuunipuolustusta ja alkoholi ja *kofeiini.


    • kurkkukipuun

      Kävin tänään ottamassa nielunäytteen, ei ollut angiinaa (onneksi). Mutta kurkku silti todella kipeä.. Hoitaja neuvoi vain, että kuumaa juomaa ja särkylääkettä, niin pitäisi helpottaa. Ja villasukan painaminen kurkun päälle on myös hyvä niksi. :)

      • vcxvcvcxvxc

        Itse olen huomannut kurkkukivun joskus katoavan kun laittaa juurikin jotain lämmintä kurkulle mahdollisimman isolle alueelle (kaulan yläosa ja melkeen korviin asti) eikä nielaise vähään aikaan. Paras tähän on lämpöpussi, jonka lämmittää mikrossa sopivan lämpimäksi.


      • Anonyymi

        Jaa niin mäkin...


    • nimimerkki !!

      Kannattaa juoda mahdollisemman paljon kuumia juomia, syödä väkeviä kurkkupastilleja ja bafuciineja, koska bafuciinit puuduttavat kurkun kipeää kohtaa, myös kipeään kurkkuun auttaa, kun sekoitat suolaa ja lämmintä vettä keskenään ja sen jälkeen kurlaat vähän aikaa. Toivottavasti vinkeistäni oli edes vähän apua:)

      Ps: Muista ottaa rennosti, älä stressaa !

    • =)

      kylmä Marja pirtelö auttaa

    • rolle324

      Kurkkuni sattuu niin helvetisti että Puhumaankaan ei meinaa pystyä joten hörppäsin kokista ja helpotti xD

    • kurkkukivulias

      http://www.kipuakurkussa.fi/?gclid=CNvzovPEkbQCFeF7cAodKX8ATQ

      itekin oon aina ollut sellanen että flunssan tullessa pahin oire on ylivoimasesti aivan kamala kurkkukipu! Oon kokeillut varmaan kaikki mahdolliset neuvot ja vinkit mitä netistä löytyy mutta viime flunssan aikaan ostin apteekista uuden tuotteen, tuon Pharysol-suihkeen, ja on ehdottomasto ollut paras lääke IKINÄ kurkkukipuun!! :-) (mies sanoi samaa vaikkei yleensä usko tuollaisiin "hömpötyksiin" :D)

      Osta ja käytä ohjeen mukaan, ainakin itse luotan jatkossakin tuotteeseen :)
      Mua ei ainakaan nuo Strepsilsit/Bafucinit auta YHTÄÄN mitään, ehkä joillain auttaa..

    • koiltu on

      Itsellä toimii ainakin trepsils mint tabletit aptekista. Auttaa kipuun ja poistaa bakteereita.

    • Epäilys

      Kurkkukivulias, viestisi haiskahtaa IHAN vähän suosittelemasi lääkkeen tietoiselta mainostamiselta. Eikös tuollainen toiminta ole mainonnassa kielletty? Että terveisiä vaan sinne mainostoimistoon...

      • Äläpä viiti :D

        Hahhahaha, c'maan! :D Kommentistasi voisi päätellä että olet joku vanha hapannaama... Ei siinä mitään erikoista mainostamista ollut. Tyyppihän vaan suositteli lääkettä kun sitä kysyttiin.


    • NytkinKurkkukipua

      Strepsils tepsii miul ainaki. Sitä saa lähes kaikkialt jopa Kyproksen supermarketeista oon niitä törmänny. Jos ei oo niitä ni sitte juo teetä tai vettä. Kuuma tee tai jäävesi auttaa sitte. Käy nukkumaa vaikka.

    • kokemusta on

      keksikää äkkiä konsti koska oon kokeillut kaikkea mutta ei toimi!!! strepsilsssin piti toimia 5-15min ja ei mitään tehoa!!!

    • ANGIINA TAI JOKU

      KURKKU IHA SAIRAAN KIPEE OLLU TÄNÄ VUONNA 4-5 KERTAA JO ANGIINA NY SIEL ON JOTAI NÄPPYJÄ JA KUIVAA KURKKUA VESI EI AUTA JOTEN MITÄ TEEN!!!!!!

    • dirre

      ku kurlaa 70% viinaksella niin hieman helpottaa

    • Aspiriini hätäapuna

      Aletaan siitä että kannat jotain joka sen aikaan saa.

      Keitä hammasharja ja muki. Vaida tyynyliinat lakanat ja pyyhkeet kaikki keitto pesuun tai silitä ne.

      Viimeisin ameriikan uutinen oli aspiriinilla kurlaaminen tei itse sen, eli 1/2dl vettä 3 kpl aspiriini tapletteja ja kurlasin sillä huolellisesti.
      Pidin myös yöllä friiskankaasta tehtyä kauluria.
      Kurkku parani kolmen kurlauksen jälkeen.

      Googleta uutinen se on tässä kuussa ollut, en muista missä...

    • Kurlaus

      Pharysol-suihke auttaa varmasti, strepsils miltei pelkkää sokeria ja bafucin ei tuo toivottua tulosta.

    • moikkaaa

      Hunajaa ruokalusikallinen auttaa väliaikaisesti

    • kurkkukipuinen

      Nyt kerron mun vinkit:
      Hunajaa ruokalusikallinen sopivin väliajoin
      Kuumaa teetä/ hunajavettä/mehua
      Jos turvonnut kurkku niin jäätelö, mehujäitä tai jääpalojen imeskelyä
      Suolavedellä kurlaus
      Ja perus kurkkukarkkien imeskely (ei mikään paras keino)
      En suosittele strepsilssejä koska kieli ärtyy siitä. En myöskään lääkkeitä suosittele

    • Inkiväär

      Inkivääri tuoreena tai jotain säilöttyä tahnaakin olen kokeillut. Pieniä murusia pureskelemalla kurkkukipu katoaa, isommilla paloilla häipyy tunto koko suusta (minulla ainakin). Jos tuoreena on kertakaikkiaan liian vahvaa, keittelee siitä ensin teetä ja juo sen ja syö viipaleet hieman kypsennettyinä vaikka leivän kanssa.

      Myös jokin kurkkuun suihkutettava hunaja-lääke toimii, en muista nimeä.

    • kaaulahuiv

      Kun menette nukkumaan laittakaa kaulahuivi kaulanne ympärille. Lievittää kipua aamuun.

    • Flunssainen

      FluAcute zinc hyvä, mutta kallis.

    • Jekkun

      Jogurtti auttaa mulla ainakin ja jäätelö/mehujää kannattaa kokeilla ja tietysti myös lepo. Ite teen niin et eka sanon äitille et ostaa jogurttia ja mehujäätä ja syön niitä ja seuraavana päivänä on poissa.

    • Anonyymi

      No siis vetäkää vaan hunajaa suoraan purkista niin pitäis auttaa. Se on vaan niin hemmetin pahaa🤮

    • Anonyymi

      Mulla on sairaan kipee kurkku en voi syödä enkä juoda. Oonkäyny nielutestissä eikä oomitään ja myös korona testissä eikä oo koronaa mikä autais.pliiis autakaa.

      • Anonyymi

        Koita kestää n. 5pv. sit helppaa. Voit vain lievittää muttei nopeuttaa oireita. Mulla on kuumeinen olo muttei kuumetta ja olo ihan rätti. Vielä ei oo kurkkukipeä mutta edessäpäin kumminkin ja testit ym. Nyt justiin tämän piti iskeä kun ei sais sairastua. Ei maha mittää..


    • Anonyymi

      Sinun kannattaa vilkaista osotetta www.siinto.com. Sieltä saat tarkat ohjeet juuri sinun ongelmaasi.

      Kurkkukipu häviää, jos et juo etkä syö kuumaa, vaan huoneenlämpöistä. Lisäksi sinun täytyy oppia, että kaulaa pitää kylmentää vaikka lumella. Lisäksi jalkojen pitää olla lämpöiset, jos jalkasi ovat kylmät, sinulla tuntuu kuin olisi leipäpala tarttunut kurkkuusi.

      Tässä kohden useimmat tekevät väärin: Lämpö on tarpeen muulle keholle, mutta kaulaa pitää jäähdyttää, niin ei tule suurempia kaulakipuja. Sama pätee myös korvakipuun!

      • Anonyymi

        Olen noudattanut tuota ohjetta. Ja hyvin tuntuu toimivan!


    • Anonyymi

      Keitä vettä. Laita keitetty vesi mukiin. Sotke siihen tee-lusikalla vähän suolaa. Vaikka 1tl. Kun jähtynyt eli haaleaa. Kurlaa suusi ja kurkusi sillä.Sylkäse lopuksi se sutasi pois Wc-pytyyn. Keitetty vesi ja suola. On kautta aikojen tapannut Bagteerit suussa kuin iholla. Käytetty myös hammaspesuun,hammastahanan sijaan. Jos hampaissa käytetty suolavesi on merisuolasta tehty. Hymy on kaunis. Valkoiset hampaat ihan varmasti,kun jatkuvasti käytät. Nykysin on vaan niin helppoa ostaa esim.hammastahnaa ja apteekista läkeet kurkku kipuun.

    • Anonyymi

      Minulla itsellä ainakin auttaa Jaffan ja veden juonti, jotta nesteytys pysyy kunnossa. Kylmän jäätelön tai mehujään syönti viilentää kivasti kurkkua. Turkinpippureitakin tulee ainakin itsellä syötyä, kun kurkkuun sattuu. Illalla saunominen ja hyvät yöunet edistävät parantumista (:

    • Anonyymi

      Älä mene ainakaan Pihlajalinnaan hoitoon. Sain vakavia neurologisia oireita. Testipuikossa on kontaminaatioita. Riippumaton tutkija löytänyt murkkyjä ja parasiitteja. Yksikin Häneenlinnan yleislääkäri vetelee kolmen firman kautta 600 000 euroa/vuosi. Ei ole normaalia tuo.

    • Anonyymi

      60% vodgalla kurlaat HETI kun tunnet,että kurkkukipu tuntuu,kurlauksen jälkeen desinfioiva kurkkutabletti päälle.Tällä konstilla pidät flunssan loitolla.On vuosikymmenen kokemus.

    • Anonyymi

      60% vodgalla kurlaat HETI kun tunnet,että kurkkukipu tuntuu,kurlauksen jälkeen desinfioiva kurkkutabletti päälle.Tällä konstilla pidät flunssan loitolla.On vuosikymmenen kokemus.

      Olen täysin samaa konstia käyttänyt kuin ed,kommentoija,Tämä toimii,kun käyttää kurkun ensi "kutinaan",
      Kurkkukipu on yleensä flunssan ensioire.En ole sairastanut flunssaa 15-vuoteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe