Vauva-arki

fantsufaija

Heivaan.

Täällä naputtelis alle 1kk vanhan vauvan isukki. Näin yleisesti ajattelin kysyä että miten teillä menee vauva-arki? Ruokinnat, heräilyt yms. Minulla on siis 4vuotias muksu aikasemmasta suhteesta mutta olen siis etäisänä eli lapsi ei ole vieraskäsite, en vain ole tottunut täyspäiväiseen lapsiarkeen. Vanhempi luonani väh, jokatoinen viikonloppu. Mutta siis, kerkeääkö muut kaiken keskellä esim, harrastuksiin, omaa aikaa, näkeekö kavereita jne. ? Meillä ainakin näin alkuun mennyt hyvin, ollaan ruokintoja vähän jaettu jne. Mutta tottakai tulevaisuus jännittää, siksi nyt kysynkin. En haluaisi että minun ja naisystäväni suhde kaatuisi tästä johtuvaan uupumukseen sillä rankkaahan tämä on. Olemme nyt toki onnellisia ja rakastuneita. Kai se normaalia on että tuleva vähän pelottaa. Kokemuksia? Miten te jaksatte eteenpäin?

7

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivoton-olet

      Voi vittu; entisestä suhteesta 4v penikka ja se on ollut 3v kun olet uutta alulle laittanut. Mikä sua vaivaa?

      • hyhhhuhuh

        Mikä ihmeen kommentti tämä nyt oli? Pipo kireällä? Eikös se ole ihan hyvä asia, että sisaruksille ei tule liian suuret ikäerot.


    • vanhaäiti

      Mitä muita vaihtoehtoja sinulla on kuin elää vauva-arkea, kun olette vauvan kerran maailmaan saattaneet?
      Vai suunnitteletko toimivasi samoin kuin edellisen lapsen kohdalla?
      Nyt on lapsi tärkein, sinun harrastuksesi ja kaverisi tulevat kaukana perässä tai putoavat kokonaan kelkasta.

      • Mähaluunisin

        Joitakin vuosia sitten nuoret vanhemmat julistivat, että heidän lapsensa saa luvan opetella elämään perheen mukana. Hänet otetaan mukaan matseihin ja jätetään auton takapenkille, tai kannetaan kantokassissa mukana, jos on sovittu joku meno kavereitten kanssa tai halutaan shoppailla. "Se saa luvan oppia".
        Kuitenkin kävi niin, että vanhemmat saivat luvan oppia, että lapsi määrää elämän tahdin pitkän aikaa. Vauvalle oli turha sanoa, että saat nyt luvan oppia olemaan syömättä, kun me ollaan kavereitten kanssa matsia katsomassa ja pullo jäi kotiin.

        Lapsi vaatii omansa, Hän ei jousta. Hän pistää vanhempansa tiukkaan valvontaan. Kaikki hoiva heti.
        Se on vanhempien osa, ja kyllähän se on selvillä sellaisella isällä, jolla jo on yksi lapsi, vaikka etänäkin.


    • fantsufaija

      En haaveile siitä entisestä yksin elosta. Tottakai olen täysillä mukana ja tämä tuntuu hyvältä. Silloisesta suhteesta jäi ns, arvet jotka nyt kaivertaa.. Tiedän että nykyinen naisystäväni on eri ihminen eikä todellakaan toimi samoin kun entinen. Ehkä sekin persmäki piti silloin kokea, en ainakaan nyt toista niitä virheitä.

      Tällä keskustelulla nyt hain että onko kenelläkään vastaavia tilanteita ollut..

      Ap

      • helpottaavielä

        Meillä mies käy töissä joten minä hoidan yö heräilyt ja päivällä saan lapsen kanssa päikkärit. Molemmilla on aikaa harrastuksille kun toinen on sen 1-1,30h kotona lapsen kanssa. Ystäviä on tärkeää nähdä ja kunhan vauva kasvaa niin voihan olla että saatte lapsen isovanhemmille hoitoon ja yhteistä omaa aikaa puolison kanssa. Perheen kanssa vietetty aika on kuitenkin se arvokkain mitä olen saanut viettää. Meillä ei ole mahdollisuutta antaa lasta hoitoon joten olemme sovittaneet harrastukset yms pitkälti illoille kun lapsi on jo yöunilla. Koti iltoina katsomme yhdessä elokuvia tai teemme jotain muuta mukavaa. Yhteistä aikaa täytyy vaan järjestää:)


    • Nurmooooo

      Minulla on erilainen tilanne, koska en ole hypännyt vauva-arkeen, mutta kylläkin perhe-elämään sellaisesta etäisän roolista.

      Kun muutimme naiseni kanssa yhteen, minulla oli yksi lapsi, jota tapasin joka toinen vkl. Juurikin silloin 4v, kuten sinullakin. Naisella oli kaksi lasta, joista toinen oli 5v ja toinen 3v. Noiden lasten isä oli muuttanut meren taakse jo naisen nuorimmaisen odotusaikana. Ja minun lapseni oli "vahinko", eli parisuhteessa en koskaan ollut lapseni äidin kanssa. Mutta vastuuni olen aina halunnut hoitaa ja lapsesta välitän.

      No, jo kohtuullisen ikäiselle ikisinkulle oli hyppy tuntemattomaan kun muutin yhteen naisen kanssa, jolla oli pari pientä lasta. Ja omani vielä välillä porukkaan. Muuttoa harkittiin vuosi, eli ihan hetkessä ei hyppyä tehty. Olin kuitenkin omassa mielessäni tehnyt muutamia päätöksi ja miettinyt ajatuksia näin:

      -Halusin perheen. Olin halunnut jo jokusen vuoden, mutta ei löytynyt aiemmin sopivaa vakavasti otettavaa naista.
      -Ikää oli 40v, yksi omakin lapsi jo oli, eikä ollut mitään hinkua enää saada vauvaa. Oli siis oikein ok, että lapset tuli ns. valmiina.
      -Pelisäännöistä piti puhua etukäteen: molemmille oli selvää, että perheessä on oikeudet ja velvollisuudet molemmilla aikuisilla. Jotkut asiat ovat enemmän naisen vastuulla etenkin lasten suhteen, mutta minä en voi olla vain "vieras" lasten elämässä.
      -Sovimme että jos muutos alkaa ahdistamaan minua, ja alan kaipaamaan enemmän tilaa, rauhaa, hiljaisuutta ja aikaa, niin nainen auttaa sitä järjestämään, eikä suhde siihen heti sitten kaadu. Eli sitouduttiin, ja tiedostettiin että muutos voi tuntua isolta. Molemmille. Naisenkin piti oppia antamaan tilaa mulle ja lapsille muodostaa oma suhteemme.

      No, yhteiseloa takana jo vuosia. Yllättävää oli se, että vaikka tavallaan pelkäsin sitä työmäärää, äänimäärää ja hässäkkää, mitä lapset tuovat tullessaan, sekä sitä että pitkä parisuhde aina saman katon alla alkaisi vaivaamaan, niin EN OLE KOSKAAN KAIVANNUT ENEMPÄÄ OMAA AIKAA. Sitä tunnetta ei vaan tullut. Perhe-elämään siirtyminen kävi todellakin vaivatta. Ehkä aika oli minun kohdalla vaan kypsä sille.

      Hyvä ajoitus. Tietysti edelleen minulla on harrastuksia. Kerta viikkoon yhdessä naisen kanssa urheilua. Ja kerta viikkoon oma harrastus. Joskus sitten kausittain on muita omia harrastusreissuja tms. Nainen ei ole koskaan minua estellyt tai rajoittanut niiden suhteen.

      Koska nainen oli tottunut huolehtimaan lapsista yksin jo aikoinaan ennen minun kanssa yhteen muuttoa, niin hänelle se että jää toisinaan huolehtimaan perheestä yksin, ei oikein tunnu missään. Hän ei koe sitä raskaaksi. Nyt lapset ovat jo suht isojakin, eli eivät enää vaadi sellaista jatkuvaa hoitoa.

      Mitään baarissa kulkijoita emme ole kumpikaan. Ei sellainen mielestäni normaalille perheelliselle tai aikuiselle kovin usein sopivaa olekaan.

      Minun biologinenkin lapsi on meillä nykyään joka toinen viikko. Koska hän muodosti nopeesti aikoinaan läheiset suhteet uussisaruksiinsa, niin ei ollut parin vuoden päästä temppu eikä mikään hakea laajempia tapaamisoikeuksia. En ehkä niitä olisi saanut, jos käräjät eivät olisi painottaneet näiden uussisarussuhteiden merkitystä. Hyvin siis meni senkin suhteen.

      Koen että elämän palikat ovat nyt kohdallaan. Perheessäni on kolme lasta. Vaikka en koskaan ole päässyt vauva-aikaa kovin läheltä seuraamaan. Koen silti olevani isä kolmelle lapselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe