Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä meni pieleen?

RAL

Yritin kuvata auringonpimennystä mutta ei onnistunut. Nikon D3100 ED 55-200 mm.
Putken eteen teippasin hitsauslasin DIN 8 ja kokeilin myös DIN 12. Ei tarkennu
mitenkään. Suttuinen valopallo vain näkyy jonka muodosta ei saa selvyyttä vaikka aurinko oli
parhaimmillaan ihan sirppi. Miksi ei tarkennu automaatilla eikä käsin? Missään asennossa kuva
ei ole terävä. Vuosia sitten olen kuvannut auringonpimennyksen filmille ongelmitta mutta nyt
digillä ei onnistu.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei varmaan tarkennukaan automaatilla mutta käsin tarkentuu jos muistat valita M asennon. Minulla ainakin käsintarkennus toimi joskin käytin hieman eri värkkejä.

      Täällä missä minä kuvasin oli ainakin lähes tasainen pilvipeite ja jos kuvasi liian suurilla arvoilla niin sai todella vain suuren kirkkaan sutun. Tuollainen kuvaus pitää tehdä M arvoilla ja itsellä ainakin F11 ja 1/100 sek oli aika hyvä (ISO200). Kokeilin tosin myös hieman eri arvoilla mutta jos valoa päästi liikaa niin ympärille alkoi muodostua aikamoista valopuuroa.

      Oma "suodattimeni" oli self made ja sai aikaan punaisen auringon joka on tosin varsin helppoa korjata jälkikäteen.

    • jhwqdhqghr

      Ei tietenkään tarkennu. Valo, eikä kontrasti ei riitä AF:lle voimakkailla suotimilla.
      Ehkä "suotimesi" ei ollut optisesti tarpeeksi hyvä. Olisi pitänyt olla valokuvaukseen tarkoitettu filtteri.
      Tarkennus voidaan tehdä myös etukäteen johonkin tarpeeksi kaukaiseen kohteeseen ja merkata paikka teipillä ja tussilla.
      Jotkut objektiivit on myös niin herkkiä, että tarkennus ja zoomauskin voi "valua" valotuksen aikana objektiivin osoittaessa ylös tai alaspäin.
      Ennen kuvausta kannattaa siis objektiivin tarkennus teipata paikoilleen.

      Kuvasin juuri itse, mutta terävää ei tullut, kun paksun pilvipeitteen vuoksi ei edes suotimia tarvittu. Pimentyminen nkyi kuitenkin hyvin.

    • RAL

      Käsitarkennuksellakaan ei tullut teräväksi missään asennossa. Oli vain suttuinen valopallo.

      • Kun kuvaat aurinkoa niin se ääretön on se ainoa oikea etäisyys ja silloin terävyysalue riittää kuusta aurinkoon. Ei se tähtäinkuvassa eikä takanäytössä välttämättä olekaan muuta kuin se valopallo mutta kun kokeilet oikeat arvot ja laukaiset sen koneesi niin saat sen kuvan.


    • pimennystä

      Mikä meni pieleen
      1. Et pessyt lasia puhtaaksi tai se oli hitsauksessa käytetty (palanut)
      2. Kuvasit himmentämättä
      3. Et osaa tarkenaa manuaalisesti
      4. Liian pitkä valotusaika

      Kuvasin kaarihitsausmaskin lasilla ”8” ISO 200, 300 mm, 1/8000 sec, f/16. Peili lukittuna yläasentoon, kuvanvakain pois päältä, kamera jalustalla. Kaikki kuvat onnistuivat

      • Kun monella on se AUTO asento normaali niin ei sitä oikein osata käyttää käsiarvoja edes kokeilu mielessä. Valitettavasti olemme oppineet jottei mitään pidäkään oppia koska konehan sen tekee puolestamme ja kun joskus, tosin harvoin, ollaan tilanteessa jossa pitäisi ajatella itse eikä automaatilla niin meneehän se sormi suuhun.


      • pimennystä
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kun monella on se AUTO asento normaali niin ei sitä oikein osata käyttää käsiarvoja edes kokeilu mielessä. Valitettavasti olemme oppineet jottei mitään pidäkään oppia koska konehan sen tekee puolestamme ja kun joskus, tosin harvoin, ollaan tilanteessa jossa pitäisi ajatella itse eikä automaatilla niin meneehän se sormi suuhun.

        Onneksi on AUTO kuvanvakain, himmennin, ajansäätö, tarkennus ja ISO-arvo niin sellainenkin voi kuvata joka ei halua oppia mitään. On kai hienoa kuvata ihan itse vaikka netistä voisi ladata netistä paremmat auringonpimennyskuvat.
        Harmi, ettei kameroissa ole vielä puheohjausta, että siltä voisi tilata haluamansa kuvan :)
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia, epäonnistuminenkin voi olla ihan kivaa.


    • arvailua

      Ihme dissausta... Aloittajahan sanoi, että on onnistunut kuvauksessa aiemmin filmikameralla.

      Tulee mieleen ainakin sellainen mahdollisuus, että hitsauslasin ohi pääsi valoa. Nehän on usein objektiivia kapeampia. Olisi ehkä kannattanut kokeilla myös laittaa ne 2 lasia päällekkäin. DIN 8 ainakin on yksinään liian vaalea lasi. Jossain suositeltiin vähintään tummuutta 14, joka on hitsauslasiksi jo todella tumma ja siksi harvinaisempi. Mitä itse katselin pimennystä aurinkolasien ja hitsauslasin läpi, niin kyllä se aurinko jonkin verran häikäisi silti. (Käytetyn) lainalasin tummuus oli tuntematon. Jos valo on paljaalla silmällä häikäisevä, niin (digi)kameralla se palaa hyvin tod.näk. puhki. Filmillä dynamiikka oli parempi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe