Tyrä

MTH

Minkälaisia oireita on, jos on tyrä? Missä kohtaa se on ja miten sen tuntee? Eikö se voi tulla nivusien lisäksi myös johonkin kohtaa vatsassa?

15

30297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      Mummollani oli nivusessa tyrä joka oli välillä täysin oireeton mutta ärtyi aina jos mummo liikkui liian paljon. Oireita olivat kovat mahakivut, ripuli ja oksentelu, ja lopulta vasta leikkaus poisti oireet kokonaan.

      Nivustyrän lisäksi on olemassa ainakin napatyrä ja palleatyrä. Yleensä oireet ovat juuri erilaisia kipuja, ja sen voi löytää tunnustelemalla aristavaa kohtaa. Joskus tyrä voi kuroutua ja silloin on tosi kyseessä. Kuroutumisen alkuoireita on lisääntynyt kipu ja suoliston liikkeiden vilkastuminen.

      • MTH

        Miten sen tyrän voi huomata? Löytyykö se tunnustelemalla? Onko se kuinka ison kokoinen?


      • mie vaan
        MTH kirjoitti:

        Miten sen tyrän voi huomata? Löytyykö se tunnustelemalla? Onko se kuinka ison kokoinen?

        Yleensä tyrän voi tuntea käsin painellen: kipukohdassa tuntuu pieni muhkura. Alkuvaiheessa se pullistuu ulos vain ponnistaessa (esim. yskäistessä tai noustessa selinmakuulta vatsaa jännittäen) tai seistessä, makuulla ollessa se häviää. Palleatyrä näkyy vain röntgenkuvassa tai tähystyksessä. Koko vaihtelee, mutta joskus se voi kasvaa niin suureksi että liikkuminen on vaikeaa.


      • Anonyymi

        Miehelläni on tutkittu usean vuoden ajan virtsavaivoja, jotka ovat pahimmillaan yöllä nukkuen. Hänellä on erittäin suuri tyrä, joka vaan kasvaa. Erittäin pahan näköinen! Olen alkanut miettiä, että, kun hän selällään yleensä nukkuu, että se tyrä painaa ja pitää usein juosta vessassa. Harvemmin nukkuu kyljellään ja silloin saa paremmin nukuttua. Mieheni on 72 v.


    • Kokemusta....

      Leikkauksen jälkeisestä arpityrästä ja se on kasvanut ja haittaa monella tapaa.
      Lääkäri vain sanoi, ettei leikata, kuin pakon edessä.
      Ei kaksista elää sen kanssa.

    • Itsellänikin oli

      Itselläni oli tyrä molemmilla puolilla alavatsaa, mutta vasemmalla puolella oli paljon "vakavampi" Siinä vaiheessa menin lääkäriin ku tyrä laskeutui kivespussiin. Kivut olivat välillä hyvinkin kivuliaita ja kävelymatkat kouluun välillä yhtä helvettiä. Leikkaus oli simppeli eikä sitä tarvinnut pelätä.

      • Anonyymi

        Mutta jos se laskeutuu kivespussiin onko se vaarallista ja itsellä sattuu vaan jos vedän vatsaa sisään ja kipu on ehkä 3 kertaa kuukaudessa ja mulla on tyrä ja se sattuu vaan jos vedän vatsaa sisään ja ei ole pattia enkä tunne sitä kuulemma niin pieni niin eikai se ole kuroutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos se laskeutuu kivespussiin onko se vaarallista ja itsellä sattuu vaan jos vedän vatsaa sisään ja kipu on ehkä 3 kertaa kuukaudessa ja mulla on tyrä ja se sattuu vaan jos vedän vatsaa sisään ja ei ole pattia enkä tunne sitä kuulemma niin pieni niin eikai se ole kuroutunut.

        Tarkoitin kerran 3 kuukaudessa


    • tyrä...

      ja kysymys kuuluu niin että milloin kannattaa/on lähdettävä päivystykseen kivun takia???

      onko kenelläkään kokemuksia enne aikaiseen leikkauseen juotumisesta, ennen varsinaista leikkauspäivää ja minkälisia oireet on kun käy näin???

      lainaus yheltä sivulta

      "Tavallisesti tyrä painuu sisään makuulla ollessa eikä useinkaan aiheuta mitään hait-taa makuuasennossa."

      mulla tuntuu myös kipua silloin kun tyrä painuu itsestään sisään ja kipu on paljon kovempi silloin kuin se on sisällä kuin ulkona.

      onko tämä normaalia???

      ja voiko kyse olla tästä???

      "Tyrän kureutuminen?

      Joskus harvoin tyrä voi kureutua. Silloin se ei makuuasennossakaan painu sisään ja tulee hyvin kivuliaaksi, punoittavaksi ja kosketusaraksi. Jos tyräpussissa sattuu olemaan suolenmutka, tulee potilaalle suolentukosoireita, eli vatsa pullistuu ja potilas oksentelee.

      Tyrän kureutuessa potilas tuntee itsensä niin sairaaksi, että hakeutuu välittömästi hoitoon. Kureu-tunutkin tyrä voidaan useimmiten hoitaa turvallisesti päivystysleikkauksella. Kirurgi pystyy arvioi-maan miten suuri kureutumisvaara on erityyppisissä tyrissä."

      onko kenellekään kokemuksia tästä???

      • että...

        oksentelua ei ole mutta kivut on kovat!


    • broor

      18
      broor

    • 16poika

      itselläni leikattiin noin kolme vuotiaana napatyrä. nyt tässä 2 viikon sisällä olen alkanut kärsiä kivuista oikealla alavatsassa ja se on myös turvonnu.. olen ollut lukuisissa verikokeissa ja olin sairaalassa tiputuksessa 12 tuntia tuloksetta.. masentaa tämä epätietoisuus. olen myös oksentanut jonkin verran ja kuumetta on ollut ja on edelleen. kipu on jaksottaista ja on ilmennyt kolme kertaa, ensimmäisen kerran lievänä. toisen kerran tosi kipuliaana ja loppui kun seinään... kolmannen kerran kipu alkoi lievänä ja pahentui niin että jouduin sairaalaan. nyt kipu on jatkunut 47 tuntia... en kestä enään.

    • SirLii

      Millainen on palleatyrä? Missä kohtaa sijaitsee ?

    • Anonyymi

      Osako joku sanoa mulla on aina välillä ehkä kerran 3 kuukaudessa tyrä kipuja kipu on vaan noin 2 tunnin ajan ja sattuu vaan jos vedän vatsaa sisään ja se on kai laskeutunut kives pussiin mutta vetäytyy aina takaisin enkä tunne pattia tai nää. Sitä

    • Anonyymi

      Tyrä, lue Wikipediasta.
      Mutta mistä ei puhuta on jooga, joka hoitaa tyrän ilman leikkausta.
      Kirurgi jättää arven kehoon, joka on vaarassa hiertää entisestään ja kasvattaa tyriä.

      Ilman leikkaamista selviää jooga asennoilla joita katsotaan YouTubesta.

      Ei muuta kuin venyttää kehoa ja palauttaa jumiin jääneet kudokset vaurioitumasta.
      Keho kuin ovi, että mitä jää oven väliin, niin kipeytyy.
      Venyttely palauttaa kudokset oikeisiin paikkoihin, mistä ovat joutuneet puristuksiin.

      Älä leikkaa, kertoo vanha traditio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe