Onko toimivaa hoitoa?

psori

Olen kärvistellyt psorin kanssa nyt 12 vuotta.

Ainoastaan kerran olen saanut joitakin alueita puhtaaksi rasvaamalla, ankaralla sellaisella. No, sekin oli vain väliaikaista. Viikko ja kaikki tuli takaisin.

Ei oikein jaksa rasvausta tyyliin 365 x 2 / vuosi, jotta saisi tuloksia.

Käytetyt rasvat : Daivonet, Daivobet, Diprosolic ja Protopic....mikään näistä ei siis auta, muutoin kuin mielettömän pitkällä kuurilla kahdesti päivässä rasvaten. Ja siis viikko ilman ja on kuin et olisi ikinä rasvannut...kaikki tulee takaisin.

Pitäisiköhän jo antaa periksi, kun ei toimi mikään.

Helsingissä asustelen ja tapahtui myös niin, että lääkärini antoi lähetteen Iho - ja allergiasairaalaan, josta se palautui takaisin rasvaamisohjeiden kanssa.
Ihotautilääkärille en ole kertaakaan päässyt psoriania näyttämään.

Luonnehtisin omaa tapaustani keskivaikeaksi.
Hävettää kulkea kesällä lyhythihaisissa paidoissa tai shortseissa...niinpä en niin teekään, vaan aina on psorit peitettynä.
Ruokapuolen kokeiluja en jaksa enää tehdä...kaikkea on kokeiltu.

Mikähän auttaisi?

18

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletan

      että sulla on käytössä jo Trexan-lääkitys ja jos ei ole niin miksei ole? Tuo auttaa hillitsemään tulehdusta niin,että voiteet tehoavat paremmin tai niitä parhaassa tapauksessa ei tarvita ollenkaan. Itse olen syönyt Trexania 5vuotta.

      • psori

        En ole Trexania käyttänyt, koska minulle ei ole lääkäri siitä resptiä kirjoittanut.

        Ainoastaan siis rasvojen kanssa toiminut ja huonolla menestyksellä siis.

        Lisäksi toteaisin, että ainoa lääkäri, joka psoriani on tarkastellut, on siis terveyskeskuslääkäri.

        Katsoin hiukan tuon Trexanin tuoteselostetta ja pelästyin todella niitä mahdollisia sivuvaikutuksia. Tuskin uskaltaisin tuota lääkettä edes käyttää, jos vaikka lääkäri määräisi.


      • Trexaneiole
        psori kirjoitti:

        En ole Trexania käyttänyt, koska minulle ei ole lääkäri siitä resptiä kirjoittanut.

        Ainoastaan siis rasvojen kanssa toiminut ja huonolla menestyksellä siis.

        Lisäksi toteaisin, että ainoa lääkäri, joka psoriani on tarkastellut, on siis terveyskeskuslääkäri.

        Katsoin hiukan tuon Trexanin tuoteselostetta ja pelästyin todella niitä mahdollisia sivuvaikutuksia. Tuskin uskaltaisin tuota lääkettä edes käyttää, jos vaikka lääkäri määräisi.

        sen vaarallisempi kuin Burana,kun vaan käy turvakokeissa 3kk välein niin kuin tuon lääkkeen käytössä vaaditaan. Halpaa kuin saippua ja toimii. Ainoa on ,että lapsenteon kanssa ei sovi yhteen. Jos lapsia mielii on tuon lääkkeen käyttö lopetettava -6kk ennen lapsentekoa. Lukee minkä tahansa lääkkeen tuoteselostetta niin mahdollisia vakavia sivuvaikutuksia on iso liuta.


      • tuutikki845

        Onko sinulla trexan auttanut kuinka?


      • Onauttanut

        ei ole ihottumaa poistanut kokonaan,mutta nyt edes lääkevoiteet tehoavat ja ihottuma on taipeista poistunut kokonaan,millä ehkä elämänlaatuun eniten vaikutusta. Muuallakin se on lieventynyt. Lääkäreiden mukaan yli 90pros saa huomattavaa helpotusta sairauteensa. Itselle ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia.


    • oonkuullunäin

      Jos kokeilunhalua riittää, niin niinkin outo juttu kuin pihkavoide (saa apteekista, ruohonjuuresta) on joillain oikeasti auttanut paremmin kuin lääkkeet. Googlaa pihkavoide ja psori.

    • laihis

      Sisäisesti pitää psoria hoitaa, eli ruokavalio kuntoon. Viljat ja sokeri pois, tomaatti, paprika pois, HH:t minimiin. Deetä tarpeeksi, sinkkiä oikeita rasvoja, MHB:t käyttöön. Rasvat ova vain tekohengitystä, eivät paranna!

      • jakunlaitat

        ruokavalion kuntoon niin voit nauttia jopa yhdestä psorittomasta lisäpäivästä vuodessa.

        Enempää tehoa sillä ei nimittäin ole.


    • kiitollinen

      Olin 4 vuotta psorin kynsissä sitten löytyi apu. Biologinen lääke, Embrel toi avun.Vuosi stten aloitin ja nyt on nahka puhras. Ei minkään laisia sivuvaikutuksia. Nivelet parani lähes ennalleen. Ainoa haitta on KELA. Kuukausi maksaa 1170 euroa. Jos lääkäri saa resepti luvan kelalta on asia hoidossa.

      • Biologistalääkettä

        saadakseen ihottuman täytyy olla todella laajalle levinnyttä,valtaosa ihosta sen peitossa. Vaikka kuinka tuskallista olisi elellä taipeet auki niin Embreliä ei saa ilman että koko iho on tulehtunut.


    • yks.vaa

      Kai tämä on yksilöllistä, mulla ei noista edellä mainutuista ole mikään auttanut.
      Nytten on menossa vuoden pahin aika ainakin mulla, kesä ja aurinko helpottaa ihmeelisesti.
      Viime kesä oli kuuma ja aurinkoinen psori häipyi kokonaan kunnes syksy toi sen takaisin, näin on menny parikymmentä vuotta.

      HYVÄÄ KEVÄTTÄ JA KESÄN ODOTUSTA TEILLE :)))

      • onnenlähettiläs

        Eksyin sattumalta tänne ja huomasin viestisi. Minun tutulla on psoriasis ja hän on myös kokeillut kaikenlaista, saadakseen apua. Tuttuni onkin nyt löytänyt tuotteen joka todella toimii ja auttaa hillitsemään ihovaivoja. Tästä tuotteesta ollut apua mm: Atoopikoille. Jos haluat kuulla lisää tai muuten kiinnostaa niin ota yhteyttä. :)


    • lonkero5

      minä olen kärsinyt psorista 48 vuotta ainoa keino millä taudin saa osittain pidettyä kurissa on talvella aurinko ja merivedessä uinti lääkkeitä olen kokeillut kaikenlaisia en kyllä tiedä miten oikea ihotautilääkäri voisi auttaa onko lääkkeet kehittyneet

      • Semmostavaa

        te joilla on vaikea psori,niin vaatikaa lääkäriltä lähete ihotautien poliklinikalle. Siellä ne voi määrätä noita toimivia sisäisiä lääkityksiä,Trexan,Enbrel ym.


      • Ketäuskoa

        Kävin ihotautipoliklinikalla viime kesänä ja söin 3 kk Neotigasonia, mutta psori vain lisääntyi. Kortisonivoide jota lääkäri määräsi, oli varmaan suuri syy pahenemiseen koska minulle ei kortisonivoiteet sovi.
        Ehdotin Trexania mutta lääkäri sanoi ettei hän itse ainakaan haluaisi sitä syödä, jos hänellä olisi valittavana joko Trexan tai Neotigason. Mutta mitä järkeä syödä kallista lääkettä joka vain pahentaa oireita? Ennen oli guttata-tyyppistä pisarapsoriasista, nyt on muuttunut isoiksi hilseileviksi läiskiksi. Lääkäri sanoi että Trexan on solumyrkky ja heikentää immuniteettia ja samoilla linjoilla oli reumalääkäri.
        Miksi jotkut potilaat ja lääkärit kehuvat ja toiset lääkärit moittivat?
        Ihon aika -lehdessä oli taannoin kirjoitus, että Trexan jopa torjuisi psorin haittavaikutuksia sydän- ja verenkiertoelimistöön vähentämällä tulehdusta elimistössä.


      • Trexan

        ykskantaan vähentää tulehdustilaa elimistössä. Niin moni asia vaikuttaa tuohon immuniteettiin. Trexan jätetään tauolle jos sairastutaan,turha sitä on etukäteen pelätä. Mun elämä oli yhtä helvettiä 20 vuotta ennenkuin Trexan astui kuvioihin. Kannattaa punnita asioita ja valita niistä se vähempi paha.


    • odotetaanNyt

      Biologisten lääkkeiden korvattavuuden saantiin on tullut muutos.
      Nykyisin ei tarvitse olla kuin kokeilu että valohoito ja joku sisäinen lääke ei tehoa psorin vaikeus pisteasteikolla väh. 10, joka tulee ihottuman määrästä, hilseilystä, punoituksesta ja paksuudesta.. Mitään koko kehon peittävää ihottumaa ei tarvitse. Minullakin siellä täällä isompaa ja pienempää läiskää ja pisteet yli 10.

    • vilijonkkatyttö84

      Viekö tuo biologinen lääke psorin yleensä kokonaan pois, jääkö iholle minkälaisia jälkiä kun iho on parantunut? Tässä itse seuraavaksi kokeilemassa jotakin sisäistä lääkitystä syksymmällä, valohoito ei auttanut eikä oikein nuo voiteetkaan. Valohoitoa jatkettu tällä kesän normi valolla mutta ei vaikutusta. Nyt tosin kokeilen vielä tässä samalla tiukkaa ruokavaliota,jossa maitotuotteet, sokeri ja viljatuotteet pois. Pois myös hedelmät ja marjat..lisänä vitamiineja ym lisäravinteina. Vähän reilu viikko vasta kokeilua takana ja näin kesäaikana varsinkin pitkää pinnaa vaatii, kun kesäherkkuja joka paikassa tarjolla-ja tietysti perheellisenä vaatii myös omat sovellukset ruuista.. Noh, jos tämän veisi loppuun kuitenkin sitkeästi niin näkisi onko itsellä mitään vaikutusta. Väsyttävä vaiva todellakin- tosin mikäpä sairaus ei olisi...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe