Sopiva laji minulle?

1184

Olen 24v mies ja aikeissa aloittaa harrastamaan jotain kamppailulajia. Mitään aiempaa kokemusta näistä lajeista ei ole, joten en tiedä minkä lajin valitsisin. Olen melko pienikokoinen, kuntosalilla on jonkun verran tullut käytyä ja fyysinen kunto ihan ok.

En ole notkea, nopea tai muutenkaan mitenkään ketterä. Suoraan sanottuna olen ehkä hieman kömpelö. Joten mikä itsepuolustuslaji voisi näillä lähtökohdilla olla hyvä kokeilla - vai olenko jo liian vanha aloittamaan? Toisaalta harmittaa kun ei jo lapsena/nuorena tullut kunnolla urheiltua, mutta minkäs sille enää voi.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Judokako

      Koita vaikka judoa. Hyvä monipuolinen eikä edes kallis. Seuroja löytyy ympäri suomea.

    • Seekali

      Aikidoa suosittelen. Monipuolista mielen ja kehon halintaa ilman kilpailua. Aloituksen yläikää on tuskin missään lajissa

    • fighter111

      Lähde kokeilemaan judoa! Se sopii kaikille ikään ja kuntotasoon katsomatta. Lihaskunto, notkeus ja koordinaatiokyky paranee kuin huomaamatta.

    • sal-

      BJJ.
      Pienikokoiselle ainoa oikea valinta on painilaji.

    • ValintojenMaailma

      Riippuu vähän siitä, mitä olet hakemassa. Haluatko kilpailla, kuntoilla, vai haluatko treenata valmiuksia puolustaa itseäsi? Täyskontaktilaji, vaiko ns. hippalaji, jossa otellaan pisteistä, joita saa hyvistä osumista? Itsepuolustuslajit, kuten esim. krav maga ja jujutsu keskittyvät, kuten nimestäkin voi päätellä, itsepuolustukseen, eli niissä harjoitellaan päällekarkaustilanteissa selviämiseen. Kamppailulajeissa, kuten karate ja judo otellaan ja kilpaillaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Niissäkin voi olla itsepuolustustreeniä, mutta se ei ole niin itsetarkoituksellista kuin itsepuolustuslajeissa.

      Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa hyvää harrastusta. Kuntoilumielessä voi treenata minkäikäisenä tahansa, vaikkakin joissain lajeissa ikä saattaa tuoda esteitä, esim. niveliä paljon rasittavat lajit, taikka akrobatia. Kilpaillakin voi vaikka ikämiehenä, kun on seniorisarjat.

      Jos et nyt mitään ankaraa häkkitappelua varten ole aikeissa ruveta treenaamaan verenmaku suussa, niin lajinvalinta on oikeastaan vain siitä kiinni, minkä nyt koet mielekkäimmäksi, ja mitkä ovat tarkoitusperäsi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe