Sopiva laji minulle?

1184

Olen 24v mies ja aikeissa aloittaa harrastamaan jotain kamppailulajia. Mitään aiempaa kokemusta näistä lajeista ei ole, joten en tiedä minkä lajin valitsisin. Olen melko pienikokoinen, kuntosalilla on jonkun verran tullut käytyä ja fyysinen kunto ihan ok.

En ole notkea, nopea tai muutenkaan mitenkään ketterä. Suoraan sanottuna olen ehkä hieman kömpelö. Joten mikä itsepuolustuslaji voisi näillä lähtökohdilla olla hyvä kokeilla - vai olenko jo liian vanha aloittamaan? Toisaalta harmittaa kun ei jo lapsena/nuorena tullut kunnolla urheiltua, mutta minkäs sille enää voi.

5

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Judokako

Koita vaikka judoa. Hyvä monipuolinen eikä edes kallis. Seuroja löytyy ympäri suomea.

• Seekali

Aikidoa suosittelen. Monipuolista mielen ja kehon halintaa ilman kilpailua. Aloituksen yläikää on tuskin missään lajissa

• fighter111

Lähde kokeilemaan judoa! Se sopii kaikille ikään ja kuntotasoon katsomatta. Lihaskunto, notkeus ja koordinaatiokyky paranee kuin huomaamatta.

• sal-

BJJ.
      Pienikokoiselle ainoa oikea valinta on painilaji.

• ValintojenMaailma

Riippuu vähän siitä, mitä olet hakemassa. Haluatko kilpailla, kuntoilla, vai haluatko treenata valmiuksia puolustaa itseäsi? Täyskontaktilaji, vaiko ns. hippalaji, jossa otellaan pisteistä, joita saa hyvistä osumista? Itsepuolustuslajit, kuten esim. krav maga ja jujutsu keskittyvät, kuten nimestäkin voi päätellä, itsepuolustukseen, eli niissä harjoitellaan päällekarkaustilanteissa selviämiseen. Kamppailulajeissa, kuten karate ja judo otellaan ja kilpaillaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Niissäkin voi olla itsepuolustustreeniä, mutta se ei ole niin itsetarkoituksellista kuin itsepuolustuslajeissa.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa hyvää harrastusta. Kuntoilumielessä voi treenata minkäikäisenä tahansa, vaikkakin joissain lajeissa ikä saattaa tuoda esteitä, esim. niveliä paljon rasittavat lajit, taikka akrobatia. Kilpaillakin voi vaikka ikämiehenä, kun on seniorisarjat.

Jos et nyt mitään ankaraa häkkitappelua varten ole aikeissa ruveta treenaamaan verenmaku suussa, niin lajinvalinta on oikeastaan vain siitä kiinni, minkä nyt koet mielekkäimmäksi, ja mitkä ovat tarkoitusperäsi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1947
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1411
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe