Femoston 1/10, uskaltaako aloittaa?

Aloittaavaiei

Täytän vuoden lopussa 54 v ja kuukautisia ei ole tänä vuonna enää kuulunut. Viime vuonnakin oli ainoastaan enää yhdet tosi olemattomat.
Hikoilu on lisääntynyt, mutta ei mitenkään kauhean paljon häiritse. Eniten häiritsee muut vaivat: lihaksista on kadonnut voima. Epämääräisiä paikkaa vaihtavia nivelkipuja tai milloin mikäkin paikka tuntuu pettävän, joskus käsissä, tai ranteessa ei tunnu olevan voimaa ja pitoa, joskus polvessa ja toisinaan lonkat oireilee & alaselkä ja tuntuu siltä kuin tukiranka ei kohta enää kestäisi. Kaikki paikat alkaneet veltostua ja ihan kuin selkärankakin alkais jotenkin painua kasaan. Mulla on kyllä todettu jo vuosia sitten osteopenia, mutta ei siis vielä osteoporoosia. Virtsankarkailua ponnistaessa jne. Lisäksi kolesteroli on pompannut pilviin, ilman mitään muuta muutosta.
Sitten nää vatsavaivat... Refluksi on mennyt aika pahaksi (jos se sitä nyt on) ja useimmat happolääkkeet tekee vielä kauheemman olotilan. Kokoajan röyhtäyttää yms..
Uni on myös ollut huonoa. Ihme pyörimistä ja levotonta oloa, katkonaista unta, ilman hikoiluakin. Välillä tuntuu, että henkikään ei kulje, etenkin nukahtamisvaiheessa saa pompata joskus haukkomaan ilmaa.
Lisäksi paino on noussut lyhyessä ajassa 5-6 kg. Olen ennen koko ikäni ollut alipainoinen, söin mitä hyvänsä, mutta nyt tuntuu, että pelkkä ruoan katsominen saa painon nousemaan, Sitten myös turvottelee herkemmin.
Liikun kuitenkin monta kertaa viikossa ihan 10 000 askelmaa päivässä, koska työssäkin joutuu liikkumaan.
Sitten on tämä "dementia". Olo on hajamielinen, joutuu hakemaan sanoja, unohtelee asioita jne.

Aiemmin, kun kuukautiset vielä tulivat oli usein ennen niitä kaameita päänsärkyjä, mutta ne on onneksi sentään nyt helpottaneet.
PMS-oireet oli aiemmin aika voimakkaat.

Nyt sain siis gyneltä Femoston-reseptin, mutta en uskalla aloittaa sitä.
Kun jatkuvasti on näitä mystisiä kolotuksia ja kipuja, usein jaloissa, niin olen ihan varma, että olisin sen jälkeen ihan hysterian partaalla, kun sais jatkuvasti arpoa mikä johtuu mistäkin. Onko mahdollisesti jokin verisuonitukos alkamassa.
Lähisukulaisella oli aivoinfarkti tässä iässä.
Rintasyöpää ei suvussa sentään ole, mutta siitäkin on muutama terveyskeskuslääkäri mua pelotellut, jos aloitan hormonien käytön.
Näiden lisäksi epäilyttää se, jos alan hormonien aloituksen jälkeen lihomaan/turpoomaan tästä vieläkin enemmän, kuten olen kuullut monelle käyneen.
Tukiranka ei sen jälkeen kyllä enää pysy kasassa. Mulla on yliliikkuvat nivelet ja paino täytyis pitää kurissa. Ei siis enää lisää lihomista, kiitos!
Rintoihinkin olen kuullut noiden lääkeiden käytön seurauksena tulevan lisää massaa. Sitäkään en tottavie halua. Rinnat on nyt jo ihan tarpeeksi suuret, tän lihomisen myötä kuppikoko kasvanut ja kun olen muuten pienikokoinen, niin alkaa olla jo vaikeeta löytää istuvia vaatteita ilman, että rintavarustus näyttää epäsuhdalta muuhun vartaloon nähden ja rasittaahan se lisäksi niskoja ja hartioita, jotka on jo muutenkin kipeet.
Lisäksi, jos lääke tuo takaisin päänsäryt (?), niin ei kiitos!
Vatsaankin saattaa kuulemma vaikuttaa ja sekin on jo siis ennestään jo huonona.

Nyt olen kokeillut yhtä luontaistuotetta, mutta en tiedä kuinka se vaikuttaa pitkällä aikavälillä elimistöön. Aika hintaviakin noi vaihtoehtorohdot tuntuu olevan.
Jotain minimaalista lievitystä on ehkä tuonut, mutta en ole varma. Saattaa johtua myös lisääntyneestä valosta, joka tuntuu myös vaikuttavan jotain hormoneihin.

Gynen mielestä Femoston vois kuitenkin vaikuttaa suotuisasti kolesteroliarvoihin (ja osteoporoosialttiuteen)..hmm...
Vähän siis kaksijakoinen olo, kun noita haittavaikutuksiakin tuntuu kuitenkin olevan pilvin pimein...
Kokemuksia?

5

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokija_63_v

Mitä jos kokeilisit vaikka neljä kuukautta, kun on noin kovasti vaivoja. Ei lääke ehdi mitään suuria ongelmia saada aikaan. Itse aloitin tuon lääkkeen 53-vna ja lopetin n. 60nä. En lihonut, näytin nuorelta, nukuin kohtalaisen hyvin ja olin energinen. Lopetin ihan kokeillakseni pärjäänkö ilman, taitaa olla vieläkin yksi täysi pakkaus laatikossa. Ei ollut sen kummempia ongelmia, ehkä vähän limakalvojen kuivumista, johon auttaa paikallishoito. Ja ehkä vähän vanheneminen nopeutui, mutta en pidä tärkeänä näyttää nuoremmalta kuin olen, siisti olomuoto ja terveiden elämäntapojen myötä reipas olemus riittävät. Joskus on saamaton, innostumaton olo, mutta menee onneksi vielä ohi.

• naurismaa

Aloita vhh-ruokavalio

• Raisanna

Hei! Olen 52. Sain karmeisiin vaihtari-oireisiin juurikin tuota Femostonia v. 2012. Kuumottelusta kyllä pääsin, mutta pää meni aivan sekaisin: olin lyhytpinnainen, hermostuin vähäisemmästäkin ja olo oli ärtynyt koko ajan. Lopetin mutta kuumien aaltojen vuoksi aloitin uudelleen ja oireet olivat ihan samat. Ei sovi minulle. Syksyllä 2013 vaihdoin gyneä ja sain Estalis-laastarin ja Estrena geelin. Laastari on riittänyt hyvin oireisiin. Vaihdetaan 2 krt/viikossa. Ikävää on että ihoni alkaa helposti kutiamaan ja ärtyy, joten laastarille joutuu etsimään koko ajan uutta paikkaa... Mietinkin tässä että pystyisinkö lopettamaan omin päin tuon laastarin ja kokeilemaan pysyykö oireet poissa geelillä. Vai pitäiskö mennä lääkärin kanssa neuvottelemaan... ---- noi sun oireet kuullostaa tutuilta: nivelet kipeytyy, pallea pullistuu, lihasvoima surkastuu ilman kuntoilua. Muistikin pätkii. Olen yrittänyt minimoida kaiken stressin, muistaa vain tärkeimmät asiat ja rakennella erilaisia muistilappusysteemejä. Vaikka vaihdevuosiin liittyy paljon ikävää, kannattaa miettiä arkeen ilon hetkiä ja repiä niistä kaikki irti. Yritän vielä muistuttaa että elämää on todennäköisesti edessä vielä pitkään, joten itsestä kannattaa pitää fyysisesti ja henkisesti hyvää huolta! Aurinko kevääseen!

• helpottunut

Aloitin 9/2014 juuri Femoston 1/10 ja lisäöksi Vagisan kapseleilla ja apu tuntui melko pian! Olin ehtinyt kolmen vuoden aikana paisua liki 7 kg kovasta treenaamisesta ja ruokavaliosta huolimatta ja sekin alkoi hoitua kuin itsekseen tämän vuoden alussa - nyt olen 9,5 kg kevyempi. Mun vaihtarioireissa oli myös tuo lihasten heikkous ja siksi olin alkanut käydä salilla ja käytin myös PT:n apua saadakseni nimenomaan voimaharjoittelua, hölkällä ja muulla aerobisella yritin hillitä turvotusta ja painonnousua (ehkä olisin lihonut enempi ilman treeniä, kuka tietää).
      Menkkojen kaltaiset tulivat joulukuussa ja nyt tänään toisen kerran, eli säännöllisyyttä niihin ei tullut. Kapselit jätin pois helmikuussa kun huomasin ettei kuivuutta enää ole.
      Eniten nautin siitä, että vihdoinkin saan nukkua. Vain kerran käyn yöllä wc:ssa kun kroppa tottui siihen jo vuosia sitten yövuorotyön takia.
      Rohkaisen aloittamaan.

• femostooni

Eiköhän lääkärisi ole punninnut nuo kaikki mahdollisuudet jo puolestasi, se on hänen työtään;) Joten aloita ihmeessä! Syöpäriski toki aina monia pelottaa, mutta noh, itse joudun samaista lääkettä syömään yli 30 vuotta elämästäni, enkä minäkään ole turhan huolissani syöpäriskin kasvamisesta (-niin moni muukin asia voi aiheuttaa syöpää ja syöpä on kuitenkin usein vain sattumaa). Sama juttu infarktien kanssa, tulee jos on tullakseen, koska lääkkeen hyödyt ovat kuitenkin niin suuret, joten ne kyllä päihittävät nuo MAHDOLLISET haitat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      280
      2621
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2453
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2195
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      76
      1877
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1628
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1406
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1308
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1130
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      76
      1099
    Aihe