Asun v. -64 valm. kerrostalossa, jossa putki toisensa perään on viime aikoina poksahdellut. Nyt yhtiökokous päätti, että taloon laitetaan uudet vesi- ja viemäriputket. Eli täys putkiremontti edessä. Uudet vesiputket kuulemma vedetään pinta-asennuksena, jotta tulee halvemmaksi.
Talo koostuu 22 asuinhuoneistosta 3 liikehuoneistosta. Huoneistojen yhteenlaskettu pinta-ala noin 1300 m2.
Mitä arvioit putkiremontin kokonaiskustannuksen olevan (noin) ?
Miten remontti maksetaan, maksaako jokainen saman summan, vai maksetaanko oman asunnon koon mukaan? Jos ei maksa heti, niin mikä on suurinpiirtein korko jota yhtiölle tulevasta velasta maksetaan?
Kiitoksia sille joka osaa vastata!
PUTKIREMONTIN HINTA?
15
3864
Vastaukset
- Se_pelottaa...
Taloyhtiö sijaitsee maaseudulla. Minun asuntoni koko on 30m2 ja sen hinta vuosi sitten oli hiukan alle 20.000e. Mikä voisi olla minun asuntooni kohdistuva remonttikustannus?
- putki
niin sun asunto on hetkenpäästä nollan arvoinen ellei sitä remonttia tehdä.
Kustannukset jaetaan neliöitten mukaan ja sen voi rahoittaa taloyhtiö ja periä teiltä yhtiövuokrissa vähitellen.
Asuntoyhtiöllä voi olla rahaa säästössä ja silloin ei maksa sinulle mitään, mutta voi yhtiökokous päättää muunlaisesta ratkaisusta, joten käy kokouksissa kuuntelemassa ja sano oma mielipiteesi siellä. - jjjjjjjjj
Arvioksi vois heittää, että 150 eurosta per neliö lähetään. Riippuu niin paljon siitä mitä kaikkea korjataan. Jos vesikiertoinen lämmitys, käyttövesi ja viemärit uusitaan. niin varmaan 300 eurosta ylöspäin tulee neliölle hintaa. Iän puolesta näin varmaan käykin. Siis maaseudulla. Voi olla että olen väärässä, mutta jostain tälläisistä hinnoista olen kuullut puhuttavan. Helsingissä tosin huomattavasti enemmän. Siellä taitaa putkiremontti maksaa halvimmillaankin 500 euroa/m2
- Se_pelottaa...
jjjjjjjjj kirjoitti:
Arvioksi vois heittää, että 150 eurosta per neliö lähetään. Riippuu niin paljon siitä mitä kaikkea korjataan. Jos vesikiertoinen lämmitys, käyttövesi ja viemärit uusitaan. niin varmaan 300 eurosta ylöspäin tulee neliölle hintaa. Iän puolesta näin varmaan käykin. Siis maaseudulla. Voi olla että olen väärässä, mutta jostain tälläisistä hinnoista olen kuullut puhuttavan. Helsingissä tosin huomattavasti enemmän. Siellä taitaa putkiremontti maksaa halvimmillaankin 500 euroa/m2
Siis että koko talon (1300m2) putkiremontin hinta olisi 300 e/m2 mukaan 390.000 euroa eli 2.318.835 markkaa. Hiukkasen huikaisevalta hinnalta kuulostaa. Itse asiassa ei voi edes uskoa, että noin kallis!
Ajatelkaa nyt, asuntoa kohden tulee keskimäärin 40 metriä putkea plus asennukset. Mikä siinä maksaa??
Paljonko on hintaeroa siinä, vedetäänkö uudet putket pinta-asennuksena vai upotetaanko kuten alkuperäiset? - Vanhempi suunnittelija
Se_pelottaa... kirjoitti:
Siis että koko talon (1300m2) putkiremontin hinta olisi 300 e/m2 mukaan 390.000 euroa eli 2.318.835 markkaa. Hiukkasen huikaisevalta hinnalta kuulostaa. Itse asiassa ei voi edes uskoa, että noin kallis!
Ajatelkaa nyt, asuntoa kohden tulee keskimäärin 40 metriä putkea plus asennukset. Mikä siinä maksaa??
Paljonko on hintaeroa siinä, vedetäänkö uudet putket pinta-asennuksena vai upotetaanko kuten alkuperäiset?Tuolla keskimäärin 20.000 euron panostuksella tehdään yleensä putkiremppa vanhoihin hormeihin piiloon, kylppärit uusitaan täysin, yhtiön saunatilat uusitaan ja yleisten tilojen sähköt, nousujohdot asuntoihin ja kaikki keskukset.
Pintavedot ovat ensimmäinen askel huonoon suuntaan. Toinen, jos viemäriä ei uusita, kolmas jos kylppäreitä ei uusita. Noin voi jatkaa.
Pahimmillaan yhtiö tilaa suoraan urakointiliikkeeltä putkistorempan ilman suunnittelua. Ja saa pelkästään käyttövesiputket pinnalle eikä muuta vaikka samalla rahalla saa paljon näkyvääkin. Tosin tuossa hallitusherrat tulee saattaa sitten taloudelliseen vastuuseen. - Harry
Paljonko on hintaeroa siinä, vedetäänkö uudet putket pinta-asennuksena vai upotetaanko kuten alkuperäiset?Kyllä asunnonostajia neuvotaan putkirempan tulossa ollessa varautumaan 300-500 euron neliökustannuksiin.
- rok
Jos nyt myyt, saat suhteessa paljon paremman hinnan kuin rempatusta talosta.
- Se_pelottaa...
Löysin tuossa juuri netistä Sampo-pankin teettämän selvityksen, jonka mukaan huonoin hetki myydä asunto on juuri ennen putkiremonttia.
Näin ovat myös muut asiantuntijat lausuneet.
Minkä alan asiantuntija Sinä olet?
- vastausta
ei pysty antamaan kun et kerro kun koko pinta-alan talosta. Ellet sitten itse omista koko taloa ja kaikkia huoneistoja siitä. Siiten sinä joudut maksamaan koko putkirempan. Muuten maksat vain oman asuntosi osuuden neliöissä...
- Se_pelottaa...
On 30m2.
- jjjjjjjj
On 30m2.
Tuohon aikaisemmin kirjoittamaani voin lisätä, että ne neliöhinnat ei ollut hatusta temmattuja vaan toteutuneita hintoja.
Ainut lohtu on, että kerrostalo sijaitsee maasedulla. Saattaa joku urakoitsija tehdä ilman katetta, jos tehdään talviaikaan ja työt muuten vähissä. Sekin vaan, että osa urakoitsijoista kyllästynyt tekemään noita. Niin huonot katteet ja vittumainen työmaa. Melkein joka asiasta tulee sanomista kun paljon huoneistoja taloyhtiössä.
Tarkoitan siis lähinnä rakennusteknisten töiden osalta.
LVI-firmoille tietoni mukaan yleensä ihan kohtuu hyviä urakoita. Yleensä niissä vähemmän tarjoajia, jolloin ei tarvitse ilmaiseksi tehdä.
Mutta älkää nyt ketään LVI-ihminen mua täysin teilatko. Urakkasummia kun vaan olen vertaillut. - Se_pelottaa
jjjjjjjj kirjoitti:
Tuohon aikaisemmin kirjoittamaani voin lisätä, että ne neliöhinnat ei ollut hatusta temmattuja vaan toteutuneita hintoja.
Ainut lohtu on, että kerrostalo sijaitsee maasedulla. Saattaa joku urakoitsija tehdä ilman katetta, jos tehdään talviaikaan ja työt muuten vähissä. Sekin vaan, että osa urakoitsijoista kyllästynyt tekemään noita. Niin huonot katteet ja vittumainen työmaa. Melkein joka asiasta tulee sanomista kun paljon huoneistoja taloyhtiössä.
Tarkoitan siis lähinnä rakennusteknisten töiden osalta.
LVI-firmoille tietoni mukaan yleensä ihan kohtuu hyviä urakoita. Yleensä niissä vähemmän tarjoajia, jolloin ei tarvitse ilmaiseksi tehdä.
Mutta älkää nyt ketään LVI-ihminen mua täysin teilatko. Urakkasummia kun vaan olen vertaillut.Jos laskee, että meidän 1300m2 talossa tehtäisiin putkiremontti hintaan 500e/m2, koko remontin hinta olisi 650.000e eli 3.864.724.50mk. Jos tuosta summasta saa edes neljänneksen menemään tarvikkeisiin ja palkkakustannuksiin, niin kyllä ihme on. Meillehän tulis jo halvemmaksi rakentaa uusi talo tämän vanhan viereen!!
Etteikö maaseudulla tehtäis putkiremonttia pinta-asennetuilla putkilla 100e/neliöhintaan? Uskoisin että tehdään. Eihän täällä muuten kukaan ikinä antaisi periksi koko remontin aloittamista. Talo täynnä vähävaraisia eläkeläisiä ja huonopalkkaisessa työssä käyviä.
Miten sitten yleensä on mahdollista, että joku yrittäjä ryhtyisi putkiremonttiin ilman katetta, kuten mainitsit? Eihän siinä ole mitään järkeä. - Pieni on...
On 30m2.
eihän tuon kokoisessa kanakopissa rempat maksa paljoa.
- Se_pelottaa...
Pieni on... kirjoitti:
eihän tuon kokoisessa kanakopissa rempat maksa paljoa.
Kiitos kannustuksesta. Sitä kun vihdoinkin on saanut hankittua ihan oman asunnon, onpa mukavaa kuulla asuvansa kanakopissa. Mutta parempi vaan äkkiä vetää ne uudet vesijohdot, ettei eläinsuojeluvalvoja tule ja määrää lopetettavaksi.
- Pete
Meillä tehtiin putkiremppa alkuvuodesta 2000. Rempassa uusittiin sekä pysty- että vaakavedot ja sekä lähtevä, että tuleva vesi. seinät ja lattiat piikattiin ja kaikki laitettiin piiloon, niinkuin ennestään. Urakka makso 440 euroa per neliö ja tämä siis Helsingin Töölössä 2000 alussa. Toinen tarjous oli 560 euroa neliö. Hintaan sisältyi putkien lisäksi peruslaatat seiniin ja lattiaan, sekä Oraksen perushanat. ja halvimmat mahdolliset posliinikalusteet. Omia extratöitä sai sopia urakoitsijan kanssa miten halusi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965