Satamamaksuista valittaminen

saippuapurkki

Näin talvisin on tullut luettua lukuisia purjehdusblogeja. Tyypillistä tuntuu olevan, että alla on 40-jalkainen paatti ja valitellaan 30 euroa hipovista satamaksuista (täyden palvelun satamat kyseessä).

Nopea laskutoimitus: Vene maksaa 150000 euroa. Satamamaksu 30 euroa on 1/5000 osa veneen sijoitetusta pääomasta. Jos veneellä yöpyy vaikkapa 30 kertaa vuodessa satamassa, kestää 167 vuotta että veneen hintaa vastaava summa on törsätty satamiin.

Oma veneeni maksoi 4000 euroa. Maksan saman 30 euroa, se on kuitenkin 1/133 veneen hinnasta. Kestää kuitenkin vain reilut 4 vuotta, että olen yöpynyt satamissa veneen hinnan verran.

Eikö minulla olisi siis suurempi oikeus valittaa? En silti valita. Yövyn jossain läheisessä luonnonsatamassa jos palvelusatama ei satu kiinnostamaan. Suosittelen samaa näille valittajille. Kitisemällä saadaan vain maksut nousemaan, ainakin jos kitisijät ovat niitä kenellä oikeasti olisi varaa maksaa. Vai pitäisikö satamiin laittaa jyrkkä progressio veneen koon mukaan?

24

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmistö

      On kaksi tapaa vaurastua, yksi on käyttää vähän rahaa (ei ne suuret tulot vaan pienet menot) ja toinen tapa on tehdä jotain sellaista, mistä ihmiset ovat valmiit maksamaan. Jälkimmäinen vaatii älyä ensimmäinen ei.

      Siksi on niin paljon varakkaita ihmisiä, jotka valittavat pienistäkin maksuista

    • harbortax

      Tottahan toki, sun pitää saada satamakasut halvemmalla, kun kerran veneilet 4000 euron veneellä! On vähintäänkin oikeus ja kohtuus.

    • rahaaonjapaljon

      jätän maksun suorittamatta aina kun se vain on mahdollista, piileskelen rahastajaa ym!
      kaikkki on kotiinpäin, maksun maksamatta jättäminen on tuplasti kotiinpäin!

    • yksinkertaista

      Joka on laittanut 150 000 veneeseen niin ei ole enää rahaa, sinulla taas on halpa vene.

    • Sps

      Itämeren alueella voi esim Ruotsissa veneillä ilman satamamaksuja. Satamaan klo 11-12. Osa lähtenyt vesille ja paikat vapautuneet.Suihkut ja wc:t juuri siistitty. Ostoksille. Ruokailu. Merelle klo 17 ennen kuin maksujen kerääjä tulee. Toimk ennen hyvin. Nyt voi joutua itse maksamaan saadakseen ovikoodin. Ajat heikkener.

    • Papihaam_Boik

      Riku Räsänen Poroholmasta kirjoitti joskus lehteen, että voi poistaa laiturimaksun kokonaan. Siihen vain tarvitaan joku / jotkut, joka ilmaiseksi tyhjentää roskikset, siivoaa wc:t ja suihkut, rakentaa ja korjaa laiturit, lämittää ja siivoaa saunat. Ja vielä kustantaa pesutuvan, saunat, veden satamaan ja jäteveden pois.
      Eipä se sen merkillisempää ole.

      Ja kuka tahansa voi perustaa ilmaisen sataman - paitsi Espooseen - jossa kaikki palvelut, mm. aamiainen veneeseen tarjoiltuna yms.

      • multiveto

        Suurin osa satamamaksusta taitaa mennä monenlaisiin veroihin joita verottaja vetää joka välistä.


    • tavisailor

      Tahtoo olla niin, että mitä enempi rahaa sitä pihimpää ja ahneempaa porukkaa.

    • RoobeAncca

      Kyllä rikaskin saa valittaa! Ei sitä rikastuisi, jos ei olisi visukinttu aina kuin voi.

    • tinkiii

      Säästetty euro on moninkertainen tienattuun euroon verrattuna.
      Kyllä suomessa pystyy päivän käyttämään palveluita ja yöksi karkuun,
      kyllä sen ovikoodin aina selville saa, siitä se ei kiinni jää.
      Monessa paikassa lukee päivämaksu esim 10€ mut eipä ole peritty milloinkan.

    • Pepponen

      Itellä kumppari mukana, yöksi ankkuriin sataman lähistölle ja kumpparilla pizzalle ja kauppoihin. Ei tartte kilpa-ajaa tukkoisiin ruuhkasatamiin vaan voi veneillä pitkin iltaa rauhassa. Viime kesänä reilut kaksi kuukautta saaristossamme ja kolme maksettua satamamaksua! Pitää toki olla omavarainen sähköntuotannossa. Tarvittaessa vettä ja löpöä huoltsikan laiturilta.. Eikä tartte piileskellä ja muutenkaan venkoilla! Eikä oma tyyli ole pelkästä nuukailusta tai rahanpuutteesta johtuvaa, enemmänkin itse mielekkääksi mieltämästään tyylistä..

    • Vanha_Volvo

      Minä maksan mielelläni parikymppiä satamapaikasta. Saan tyhjennettyä roskiksen, tankattua vettä veneeseen, käytettyä rannan vessaa niin ei taas tartte etsiä sitä toimivaa septi-imuria jonka etsimiseen menee välillä hermot ja useampi kymppi polttoaineeseen jne. Usein satamamaksuun sisältyy myös sauna tai vähintään suihku. Useimmiten otan sähkönkin muutaman euron lisämaksulla vaikken ihan välttämättä tarvitsisikaan. Tiedän ettei se satamayrittäjä minun rahoilla rikastu mutta pidän huolen siitä että joka yö tulee maksetuksi vaikkei perintä tehokas olisikaan. Jos satamassa myydään paikallista kalaa niin ostan joka kerta. Ylipäänsä toivon että niitä satamia olisi olemassa vielä 10 vuoden päästäkin. Jotkut satamat toki jätän väliin ensimmäisen huonon kokemuksen jälkeen.

    • Pepponen

      No jos 20€/yö ja vaikka 70 yöpymistä (reilu 2kk:n reissu), siihen sähköt ja savukalat päälle, niin liikutaan parin tonnin summassa, kaikkien muiden kulujen päälle!? Ei vaan ole minun juttu..

    • öffmf

      Miettikääpä yhtälöä. Veneilijät vaativat tiptop satamia eli hienot saunat, pesulat, ravintolat, laiturit, bensa-pumput, septityhjennykset jnejne. Asiakkaita käy juhannuksesta elokuun alkuun ja päälle muutamat viikonloput. Eli kymmenisen kuukautta vuodesta satama kumisee tyhjyyttään. Mitä luulette mistä yrittäjä saa rahaa ellei satamamaksuista.

      • MikkoJee

        Kuuluu samaan sarjaan kun porukat valittaa saaristokaupassa kalliista maitotölkistä. "Miten voi maksaa näin paljon kun koti-Prismassa maksaa paljon vähemmän". Käykääpä katsomassa vaikka marraskuussa millainen "ruuhka" saaristossa on. Saaristo kumisee tyhjyyttä sesongin ulkopuolella.


    • Srttff

      Monet satamat on kuntien omistamia ja joku pitää niitä ilman riskiä. Kunta saa tulot. kun veronmaksajilta, joiden palveluita käytämme esim.kauppa

      • ei-se-niin-helppoa-ole

        Ei se välttämättä ole "ilman riskiä" se satamanpito, vaikka kunta omistaisi laiturit yms. Jotkut kunnat ovat vuokranneet sataman yrittäjälle tarjouspohjalta eli yrittäjän pitää sitten saada veneilijöistä irti vuokrakulut, muuttuvat menot ja oma elantonsa.
        Niitäkin kuntien vierassatamia toki on, joissa koko homma on kunnan pyörittämää eli satamaporukkakin saa elantonsa suoraan palkkana.

        Mutta voihan tuota miettiä: metri betoniponttonilaituria maksaa karkeasti ottaen tuhat euroa (sähköistys ja vesipiste mukana). Eli yhden vieraspaikan investointikustannus on pyöreästi 3500 euroa. Siihen päälle vessat, saunat, toimisto-/myymälätilat. Vesi ja sähkö maksaa satamallekin. Henkilökunnan palkat; kesähessut varmaan ovat hommissa jollain 1500 euron brutolla; pari heeboa tarvitaan yrittäjän itsensä lisäksi.


    • Pepponen

      Onneksi ainakaan vielä ei ole pakollista "veneilijöiden YLE-veroa".
      Pitäisikö minun kokea huonoa omaatuntoa jos käytän pääasiassa luonnonsatamia enkä rahoita satamayrittäjyyttä? Minulle kun riittää huoltsikat piipahtamis-laitureineen.. Täällä kritisoidaan laituri- ja satamamaksuja, miksi ihmeessä sitten käyttää niitä?!

    • Kusettaja

      Naurettavia kommentteja. Siis luuleekohan veneilijät, että satamia ylläpitää joku hyvä haltija, joka vaan toteaa, että "no, ei se mitään, jos lähti jamppa livohkaan ja jätti maksun maksamatta". Pinnajaat ovat varkaita. Saariston satamissa pidetään yhteistä mustaa listaa, johon veneitä lisätään talviristelyn aikana ja surraan, kuinka valitetavaa on, että yrittämiselle ei voida antaa sille kuuluvaa ropoa. Käykää vaan toisten nurkissa kusella ja paskalla, satamayrittäjä voi olla sinun kotona tortua vääntämässä, jos unohdit vääntää ulko-oven lukkoon, kun lähdit aamulla ansioon.

    • seviilis

      Jollei maksuja makseta, satama isäntää tueta niin satamien määrä ja palvelu laskee auttamattomasti.
      Harmittaahan sitä 25€ maksaa jos heti huomaat että satamassa kaikki on rempallaan ja kolmas kesä viivytys taistelusta menossa, toisaalta 30€/yö maksaa vielä jos paikassa on fiilis että yrittäjä oikeasti yrittää viedä paikkaa eteenpäin.

    • nuurdikki

      Onhan se kieltämättä hieman outoa jos on valmis ensin sijoittamaan 150 000 euroa josta tulisi jossakin muussa kohtessa hyvinkin 5000e korkotuloa vuodessa. Tämä summa siis harrastusvälineeseen joka on aktiivisessa kätösä ehkä pari viikkoa vuodessa. Korkotappiota tulee harrastuksen vuorokadelta siis sellaiset 350e/vrk ja sitten valitetaan satamamaksuista. Ehkä tässä onkin juuri niin että kun kaikki oaisuus on kiinni rakkaassa harrastuksessa ei rahaa jää sitten muuhun joten 30e satamamaksu alkaa tuntua suureta.

      • vene_on_uusi_mökki

        Mä aina ihmettelen noita "aktiivisessa käytössä pari viikkoa vuodessa". Varmaan niitäkin veneilijöitä, joilla se noinkin menee. Mutta vastineeksi useimmat minun tuntemani veneiljät, niin purje- kuin moottorisellaiset, käyttää venettään huomattavasti enemmän. Koko kesäloman ja suurimman osan vapun ja lokakuun välisistä viikonlopuista. Ja sitten ovat erikseen vielä hyväkuntoiset eläkeläiset, jotka saattavat käytännössä asua veneessään kesäkuukaudet.


    • erityyy

      Taitaa tässä käydä niin, että satamat eriytyvät.
      Niille, jotka ovat valmiita maksamaan palveluista, tulee omistuspohjaisia satamia, joissa on kaikki pelit ja vehkeet ja hinta, joka vastaa kustannuksia.

      Ne, joille riittää vähempi, maksavat sitten vähemmän, mutta joutuvat olemaan omatoimisempia. Hinta vastaa niissäkin kustannuksia ja palvelua.

      Molempia tarvitaan, mutta on vaikea kuvitella, että halvalla tulee saamaan ainakaan määrällisesti suurta palvelua, kalliilla voi tietenkin saada huonoa, kuten ennenkin.

    • PaljonKiertänyt

      Eipä näistä suomen satamien maksuista ole kovinkaan valittamista. Mutta menkääpä esim. Välimerelle missä 50€/vrk. on ihan normaali ja lisäksi usein palvelut eri hinnalla ja on monissa turisti paikoissa 100€ ....150€/vrk. siellä te todella köyhtyisitte reippaasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe