Valekuukautiset

Koottuja kertomuksia

olen kuullut että "valemenkat" ovat runsaudeltaan normaalit, joskus niukemmat, mutta pää/selkä/vatsakipuja ja ripulointia/oksentelua ei ole tai mitä nyt kukin menkkojen aikanan kärsii vuodon lisänä.
lainatakseni erästä tuttavaa jolla oli tälläiset valemenkat raskauden alussa, "mitä mennä valittamaan lääkärille mukaviksi muuttuneista menkoista". tuttavani kärsi normaalien menkkojen aikoina kovista vatsakivuista ja oksentelusta/ripuloinista, ja valemenkkojen aikana näitä ongelmia ei ollut.

--------------------------------------------------------------------------------

Kyllä se on mahdollista, että on raskaana tietämättään. Minulla on 10-vuotias tyttö todisteena siitä... Itse huomasin olevani raskaana vasta n. 5 kuukaudella. Ennen lasta minulla oli epäsäännölliset menkat (saattoi kulua jopa 2-3 kk ilman menkkoja). Näin jälkeen päin todettuna minulla oli kait valemenkat kahtena ensimmäisenä raskauskuukautena. Pahoinvointia ei ollut koko aikana ja mieliteot sekä mielialan vaihtelut alkoivat vasta kun sain tietää olevani raskaana.
Epäilyni heräsivät vasta, kun rinnoistani alkoi vuotaa valemaitoa ja niitä pakotti jatkuvasti. Samoihin aikoihin alkoi myöskin vauvan liikehdintä yöaikaan. Sitten meninkin jo neuvolaan pää kolmantena jalkana...

--------------------------------------------------------------------------------

äippä (Perjantai 15.08.2003 - 15:05) - luettu 933 kertaa
tiesithän, että elimistösi voi tuottaa raskausoireita vaiiket olisikaan raskaana?

minulla nuo valekuukautiset olivat aivan normaalin oloiset ja tulivat säännöllisesti en osannut epäillä mitään.

MINULLA ON KAKSI TERVETTÄ LASTA, JA KOLMATTA NYT ODOTELLAAN JA JOKAISEN RASKAUDEN AIKANA MINULLA ON TULLUT KOLMET MELKEIN NORMAALIT KUUKAUTISET (VUOTO ON OLLUT HIEMAN VÄHÄISEMPÄÄ KUIN NORMAALISTI), JA MYÖS PARILLA YSTÄVÄLLÄNI ON KÄYNYT SAMOIN JA SE ON KUULEMMA TÄYSIN NORMAALIA!!!
ELI MYÖS MEITÄKIN LÖYTYY...

lähipiirissäni on monta tapausta jossa raskaus on "tullut yllättäin". esim. hyvä ystäväni oli viidennellä tai kuudella kuukaudella raskaana, ennen kuin huomasi. hän oli huomannut (vauvan) potkimisesta ja meni seuraavana päivänä lääkäriin. lääkäri oli myös ihmeissään näin pitkälle kehittyneestä raskaudesta ja siitä että lapsi oli hengissä äidin rankkojen hoitojen takia. toinen tapaus tässä esimerkiksi, entinen luokkatoverini oli mennyt lääkäriin kun mahaa koski, paino nousi, mutta menkat oli normaalit. diagnoosi oli: hän oli raskaana 4 kuulla raskaana.

mulla oli kans ihan kunnon 7pvä:n menkat, mut rinnat oli tosi kipeet ja huonoa oloakin oli usein... ihmettelin outoja oloja ja tein testin ihan vaa et saisin mielenrauhan ja iloinen yllätyshän siitä tuli, olin raskaana!!! nyt meillä reilun vuoden ikäiset kaksostytöt

tosi juttu
Kirjoittanut: hanna, 11.6.2003 klo 09.37

Haluan kertoa jutun joka kuulostaa uskomattomalta mutta on totta.

Ystäväni sai tietää olevansa raskaana. Se oli suuri yllätys. Mentiin sitten ensimmäiseen ultraääneen yhdessä ja suurempi yllätys oli että alkuvaiheiseksi raskaudeksi luultu odotus olikin jo seitsemännellä kuukaudella! Se oli aikamoinen shokki. Ystäväni kuukautiset kun tulevat 3-4 kuukauden välein ja hänellä oli ollut vuotoja joten raskautta hän ei osannut epäillä ja kun hän on vähän pyöreämpi niin ei se vauva ulos päin näkynyt. Pahoinvointia tai muitakaan oireita ei ollut ollenkaan. Nyt toukokuun lopussa vauva syntyi ja on aivan ihana! Hassu juttu!

T. ylpeä kummitäti

.........................................................................................................

Potkuista
Kirjoittanut: Sister, 11.6.2003 klo 16.52

Ei ne potkut välttämättä kaikilla tunnu. Jos istukka sijaitsee edessä niin potkut voi tosiaan jäädä tuntematta, sillä eteisistukka vaimentaa kaikki liikeet tehokkaasti. Jos kohtu on vielä taaksepäin kallellaan niin liikkeet tuntuvat vielä vähemmän ja kaikenlisäksi vatsakin tulee näkyviin joillakin vasta todella myöhään. Vielä kun on ylipainoinen niin eipä sitä välttämättä huomaa.

Oudoltahan tuo kuullostaa ettei olisi ollut aamupahoinvointiakaan tai ettei olis rinnat turvonnu ja ollu kipeenä. Minä olisin ainakin siinä vaiheessa jo huolestunut omasta terveydestäni enkä suinkaan nauttinut yhtäkkisistä uhkeista muodoista =) Harvinaisia tapauksiahan nuo taitaa olla että noin pitkälle raskaus pysyy salassa.
................................................ ............................................................

Oireita ei ole kaikilla
Kirjoittanut: hanna, 13.6.2003 klo 13.13

Ystäväni kun on tosiaan pyöreä, hänen kuppikokonsa ei kovasti kasvanut sillä hän on myös erittäin uhkea povinen. Hän sanoi luulleensa rintojen arkuutta kuukautis oireisiin liittyviksi sillä ne katosivat välillä. En kyllä itselleni voisi kuvitella samanlaista tilannetta, tosin minusta kyllä näkyisi heti että olen raskaana sillä olen hyvin hoikka mutta kyllä se voi näinkin käydä. Hän sanoi ettei muista kertaakaan voineen pahoin. Ei ainakaan niin että hän olisi siihen kiinnittänyt sen enempää huomiota.

.............................................. .....................................................

Kyllä vaan
Kirjoittanut: terttu, 24.6.2003 klo 10.30

voi olla raskaana tietämättä sitä. Tiedän omasta kokemuksesta. Olin kuudennella kuulla raskaana ennenkuin menin lääkäriin. Ei ollut muita oireita, kun älytön syöminen ja painonnousu. Vauvan potkutkin tuntu ilman kuplimiselta vatsassa.
......................................................................................................

Eteisistukka?
Kirjoittanut: Päippä, 13.6.2003 klo 17.05

Tarkoitatko eteisistukalla tilaa, jossa istukka on niin alhaalla, että joudutaan tekemään sektio? Miten se voi potkut vaimentaa? Itselläni viimeisessä raskaudessa oli istukka kohdun etuseinämässä - siis ei eteisistukka - mutta se ei kyllä potkuja vaimentanut. Sen sijaan se kyllä esti vauvan asennon tunnustelun tehokkaasti. Itselläni on kohtu taaksepäin kallistunut ja vatsa on aina tullut näkyviin vasta 30. raskausviikon jälkeen, eivätkä raskautta ole edes tutut huomanneet. Painoakaan ei ole paljon tullut eikä juuri muitakaan oireita ole ollut. Silti olen aina heti tiennyt, milloin olen pieniin päin. Edelleenkään en näitä juttuja usko. Uskon vain sen, että äiti tehokkaasti kieltää koko raskauden mahdollisuuden itseltään.

...................................................................................................
Eteisistukasta
Kirjoittanut: Näin on, 13.6.2003 klo 18.11

Kyllä noilla keskustelupalstoilla on ollut kovastikin juttua istukasta, myös eteisistukasta ja se todella vaimentaa vauvan liikkeitä niin ettei äiti niitä aina tunne. Olenpa kuullut jopa tapauksesta jossa äiti on katsonut monitorista kiivaasti potkivaa vauvaa, mutta itse ei tuntenut ainuttakaan iskua. Kaikki eivät noita liikkeitä tunne.
....................................................................................................

tällaista
Kirjoittanut: tapahtuu, 11.6.2003 klo 18.57

Näissä tällaisissa tapauksissa on usein kyse siitä, että tuleva äiti kieltää itseltääkin ajatuksen raskaudesta eikä siksi huomaa mitään muutoksia ja/tai selittää muutokset muista syistä johtuviksi.

Olen viimeisen äitiyslomani aikana kuullut työkaveristani, joka meni tk-lääkärille kovien selkäkipujen takia. Lääkäri sanoi, että ne ovat supistuksia, kun synnytys on selvästi alkanut. Työkaveri väitti, että ei ole mahdollista, että hän olisi raskaana. Mutta kuitenkin tk-lääkäri pani hänet taksiin päämääränä keskussairaala. Ja kolmen tunnin kuluttua syntyi poika.

Kukaan työpaikallanikaan ei ollut epäillyt naisen olevan raskaana, kun hän on pyöreämuotoinen ja yksinään elävä.
..................................................................................................

no elä usko:)
Kirjoittanut: hanna, 13.6.2003 klo 13.01

Kyllä ilmeisesti jonkin verran mutta sitä ei kerta kaikkiaan huomannut, ystäväni kun on tosiaan pyöreä vatsan seudulta ja muutenkin. Vannon että tämä on totta. Usko tai älä. Hänellä tosiaan oli vuotoa useamman kerran jotka hän luuli kuukautisiksi.
...............................................................................................

ei sentään paranormaalia...
Kirjoittanut: maksi, 14.6.2003 klo 21.13

Tätini sai myös tietää raskaudestaan vasta seitsemännellä kuulla. Epäsäännölliset kuukautiset ja lievä ylipaino auttoivat peittämään aika pitkälle. Eri äideillä raskaus näkyy ja tuntuu eri lailla, ja jos ei tule vain tule mieleen, että voisi olla raskaana, ei sitä tule ensimmäisenä arveltua kun mahaa nipistelee.
............................................................................................

niinpä
Kirjoittanut: Sara, 12.6.2003 klo 12.56

Osalla ihmisistä ei ole mitään hajua siitä mitä heidän kropassaan tapahtuu. Työpaikallani oli nainen, jolta kysyin onko hän raskaana kun oli sen oloinen. Nainen ihmettelin ja kielsi kaiken... muutaman päivän kuluttua sitten kertoi järkyttyneenä olevansakin neljännellä kuulla!! Tällainen on minusta outoa, sillä tunnen ovulaationkin hetken ja kaikki pienetkin muutokset kehossani.

.........................................................................................
:))
Kirjoittanut: hanna, 13.6.2003 klo 13.08

Kyllähän raskaus on helppo tunnistaa kun kuukautiset jäävät pois, esiintyy pahoinvointia tai muita selkeitä oireita. Mutta jos kuukautiset tulevat 3-4 kuukauden välein eikä kerta kaikkiaan ole mitään ihmeellisiä oireita. Tietenkin laihempi ihminen huomaisi vatsansa pyöristyvän kun raskaus olisi noin pitkällä (7kk) mutta vatsakas nainen ei kyllä. Potkujakin hän huomasi vasta tehtyään testin. Ehkä hän ei tosiaan halunnut huomata/tajuta niitä aiemmin. Ihme juttu myös on se että vatsa lähti pyöristymään vasta sen jälkeen kun hän sai tietää olevansa raskaana. Ihan kuin vauva olisi silloin saanut "luvan" alkaa kasvamaan vauhdilla. Kuulostaahan koko juttu uskomattomalta urbaani legendalta mutta halusin kertoa tämän tosi jutun sillä kaikilla ei ole oireita, eikä kuukautiset jää pois.
.........................................................................................

Kyllä tämä tarina voi olla aivan totta
Kirjoittanut: Cata, 15.6.2003 klo 11.14

Luin tämän sun kirjoittaman viestin ja päätin kirjoittaa oman tarinani pikkuserkustani.
Nimittäin hän on luonnostaan jo sellainen pyöreä, että aivan heti ei kyllä huomaisi muutenkaan hänen olevan raskaana. Hän sairastaa myöskin jotain ihmeellistä sairautta jotka liittyvät hormonaaliseen toimintaan. Sairauden nimi ei kuitenkaan ole PMS, mutta jokin samanlainen lyhenne se on.
Pikkuserkullani tuli kuukautiset joka kuukausi aivan normaalisti. Hän alkoi vain lihoa ja lihoa. Kulki lääkärissä yhtenään, että mikä hänen on, kun hänellä on niin outo olo. Lääkärit eivät kuitenkaan sen kummemmin asiaa tutkineet, koska menkat tuli ja muita raskauden oireita ei kerran ollut. Pikkuserkkuni ei niitä ainakaan tunnistanut. No sitten elettiin jo loppuaikoja, jolloin pikkuserkkuni alkoi jo itse epäillä, että nyt on jotain outoa, koska hän alkoi olla todella kipeä. Taas lääkäriin ja tuloksetta. Asialle ei tehty mitään. Oli vain sanottu, että se on jotain mahatautia! Voitteko kuvitella!? Hän meni kilttinä tyttönä kotia potemaan "mahatautia", kunnes sai illalla lähteä uudestaan. Siinä vaiheessa oli todella ystävällinen naislääkäri ollut paikalla, joka oli alkanut epäillä, nyt jotain todella epänormaalia ja tutkinut asiaa. Hän oli todennut kohduunsuun olevan jo 8 senttiä auki ja siitä paikasta passitus keskussairaalaan. Potra ja terve tyttö tuli. Että, kyllä näitä ihmetarinoita voi todellakin olla. Ei se ole mitenkään harvinaista.

Vastaanotto

Valekuukautiset ja laskettu aika [8/1997]
Olisiko mahdollista, että ultraäänitutkimuksella määritetty lapsen laskettu syntymäaika voisi heittää lähes viidellä viikolla? Kuukautiseni olivat normaalisti 10.12. ja seuraavat 15.1., jonka päivän aamuna tein negatiivisen raskaustestin kotona. Kiertoni on pitkähkö, keskimäärin 33 vrk. Positiivisen raskaustestin tein 24.2. Peruslämpömittauksen mukaan ovulaationi olisi ollut 2.2. tienoilla. Mittauksen tein huolellisesti samaan aikaan aamuisin ennen ylösnousua.Asiaa en ollut ajatellut ennen kuin luin eräästä kirjasta valekuukautisista ja niiden yleisyydestä jopa joka kuudennessa raskaudessa. Aloin oitis miettiä omia viimeisiä kuukautisiani ja niiden kestoa, jotka olivat ehkä päivää lyhyemmät kuin tavallisesti. Rintojen aristus ja turvotus hävisivät kuitenkin tavalliseen tapaan kuukautisten alettua. Myös peruslämpöni laski tavalliselle tasolle.Raskauteni alkamisen ensimmäinen merkki itselleni olikin rintojen tavallista voimakkaampi aristus ja turvotus, joka jatkui yli kaksi viikkoa, jolloin tein positiivisen testin. Valekuukautisten yhteydessä mainittiin myös raskaustestistä, joka onkin usein negatiivinen alhaisemman hormonitason vuoksi. Kauhistuin, koska juuri kyseinen tammikuu sekä aivan helmikuun alku sattui olemaan seuraelämältään normaalia vilkkaampi ajanjakso, johon kuului juhlia joka viikonloppu ja myös alkoholinkäyttöä, mikä varmasti ylitti sallitut määrät. Positiivisen testin jälkeen en ole käyttänyt alkoholia.Ultraäänitutkimuksessa olin 15:nnen raskausviikkoni alussa. Tällöin tehty ja 20. viikolla tehty UÄ-tutkimus antoivat saman lasketun ajan. Nyt huolenani on, voiko viikottainen reipas alkoholinkäyttö myös heikentää sikiön kasvua niin, että UÄ:ssä määritetty laskettu aika voisi heittää niin paljon?Valekuukautisten vuoksi lapsen olisi pitänyt syntyä noin 5 viikkoa aikaisemmin. Lukemani mukaan 15. viikolla tehdyssä on enintään 10-14 päivän virhemarginaali. Entä kuinka pian hedelmöityksestä alkaa rintojen turvotus ja aristus? Ennakoivia kivuliaita supistuksia minulla ei ollut, mutta laskeutuminen tapahtui mielestäni kolmisen ennen synnytystä.Näistä kysymyksistä ja syyllisyydentunteista on tullut minulle pakkomielle, joka uhkaa peittää alleen kyvyn iloita lapsestani, joka kuitenkin tähän saakka on normaalisti kehittynyt päivänpaiste. Olen 28-vuotias.

- Mielenterveys vaarassa

Alkuraskaudessa tehty ultraäänitutkimus antaa luotettavan lasketun ajan, mikäli sikiö on normaalisti kehittynyt, eikä näin saatu laskettu aika voi heittää viidellä viikolla. Valekuukautiset aiheuttivat ennen ultraäänen aikaa virheellisiä laskettuja aikoja, mutta ultraäänen myötä ongelmaa ei enää ole. Jos siis molemmat ultraäänitutkimukset antavat yhtenevän lasketun ajan, siihen on syytä uskoa. Viikottainen reipas alkoholin käyttö heikentää sikiön kasvua selvästi, mutta ei niin paljon, että jo 15. tai 20. viikolla sikiön koko jätättäisi 5 viikkoa. Subjektiiviset raskausoireet, kuten rintojen turvotus, alkavat usein jo 2-3 viikon kuluttua hedelmöittymisestä. Jos lapsesi on syntynyt normaalipainoisena ja hänen varhaiskehityksensä on ollut normaali, sinun ei pitäisi surra ja murehtia menneitä. Jos joit todella suuria määriä alkuraskaudesta (vähintään kolme annosta päivässä tai jokaisena viikonlopun iltana itsesi reiluun humalaan), voit toki viedä lapsesi kokeneen lastenneurologin arvioitavaksi. Todellinen sikiöalkoholivaurio syntyy kuitenkin vain pitkään jatkuneen rankan ja runsaan juomisen seurauksena.

- Erja Halmesmäki

0

12273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
        Maailman menoa
        446
        3839
      2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
        Jälleensyntyminen
        318
        1652
      3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
        Ikävä
        116
        1486
      4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
        Ikävä
        89
        1444
      5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
        Ikävä
        99
        1378
      6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
        Ikävä
        59
        1336
      7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
        Lapua
        50
        1266
      8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
        Kotimaiset julkkisjuorut
        93
        1204
      9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
        Ikävä
        44
        1049
      10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
        Tv-sarjat
        33
        1047
      Aihe