Hankin 2014 kesällä Ford Focus 1.6 EcoBoos Flexifuel auton. Kulutukset oli alussa ja syksyn tullessa yllättävän suuria bensalla 8,5 ja enanolilla 10,5 litraa. Noilla kulutuksilla ja alkusyksyn hinnoilla hintaetu etanolilla oli kokonaista sentin kilometrillä. Eli 20 tonnin vuotuisella ajomäärällä polttoaineen rahallinen säästö olisi 200€. Mutta tuo 200€ ei taida toteutua koska RE85 polttoaineen kulutus tuntui kasvavan selvästi säiden jäähtyessä talvea kohti, joten ajelinkin talven 10E95 bensalla.
En tiedä kevenikö kaasujalka talven aikana, vai hioituiko moottori ja pääsi säätöihinsä, sillä polttoaineen kulutus on selvästi laskenut kesästä ja pyörinyt nyt bensalla 7 litran paikkeilla. Nyt olen ilmojen lämmettyä tankkaillut taas RE85 polttoainetta ja vaikukttaisi siltä että senkin kulutus on selvästi paljon alempana kuin viime syksynä, nyt on kulunut jotain 8 litraa satasella, mutta tankissa voi vielä olla vähän bensoja jäljeljellä.
Toivottavasti säästö polttoaineessa olisi nyt selvästi enemmän kuin sykysyllä, sillä sentti kilometrillä ei riitä oikein minkään, koska alkoholilla ajaessa huoltoväli on 20tkm sijaan vain 10tkm, eli huoltoväli puolittuu. Kun yksi huolto maksaa 200-400€, niin pitäisi saada polttoaineessa etua vähintään se kolme senttiä kilometrille, jotta touhussa on vähääkään järkeä.
RE85 tulee 10E95 bensaa kalliimmaksi.
14
7046
Vastaukset
- säätelijä
Voithan vaihtaa ne öljyt itse niin säästyy huoltoraha.
- Luonnonlait
Se on ihan luonnonlaki että E85 kuluu 30 - 35 % enemmän kuin bensaa, koska E85:n energiasisältö on pienempi eikä autoa kuljettava energia voi tyhjästä tulla.
Kovan kuorman ajossa E85:n korkea oktaaniluku voi tiputtaa kulutusta muutaman prosentin jos moottori osaa tunnistaa oktaanit. Saman tekee 98 95:n tilalla.
Lisäksi on tuo huoltovälin puolituksen lisäkustannus E85:llä.- 354555
Kaupunkiajossa ei tarvita paljoa tehoa, jolloin matalaenergia-polttoainekin riittää. Paljon tyhjäkäyntiä sisältävässä ajossa tulee edullisemmaksi polttaa halvempaa.
- PäinvastoinMenee
354555 kirjoitti:
Kaupunkiajossa ei tarvita paljoa tehoa, jolloin matalaenergia-polttoainekin riittää. Paljon tyhjäkäyntiä sisältävässä ajossa tulee edullisemmaksi polttaa halvempaa.
Ei vaan päinvastoin. Pienillä tehoilla ylimääräisistä oktaaneista ei ole hyötyä ja kulutus kasvaa paljon juuri sen matalan energiasisällön takia. Lisäoktaaneista on hyötyä silloin kun on kuormaa eli reippaassa tieajossa, jolloin kulutuksen nousu bensaan verrattuna on pienempi. Ruotsalaisten kokemus FFV-turbo-Saabien kanssa on että kulutus on huomattavan suuri nimenomaan kevyessä ajossa ja hyötyä E85:stä tulee vasta reippaassa ajossa.
- ViherLisä
Sitten kun vielä huomioit välirahan seuraavassa vaihdossa vrt. tavallinen 1.6 Focus.
- 10e95
siis 10 oktaania, ja 95 prosenttia etanolia? Joku biodieseli?
- DGC
Bensan ja E85:n hintaero vaikuttaa tietysti hintaan, mutta kaiken kaikkiaan E85 ei ole kovin paljon halvempaa. Olet osannut laskea oikeaa yksikköä käyttäen eli 1c/km eli 1€/100km. Hintaero riippuu autosta, käytöstä, olosuhteista. Yleensä E85:llä ajo on vähän halvempaa, mutta ei ratkaisevasti.
E85:ssä on kuitenkin bensaan verrattuna muitakin eroja joiden painoarvot jokainen käyttäjä harkitsee itse. Ostavat jotkut V-Poweriakin vaikka ei varmaankaan tule halvemmaksi. Minä ajan E85:llä vaikka tulisi kalliimaksi. Ja on tullutkin. Perustelut tärkeimmästä alkaen:
- Oktaaniluku ja sen tekemä vääntö.
- Avainlipputunnus. Käyttävätköhän vaakunapaitamiehet E85:ttä vai Vladimirin öljyä?
- Haluan kannattaa tuotanto- ja jakelutapaa joka on minun mielestäni nerokas.
- Viherpiiperrys.
- Sopii minun käyttööni, en aja usein lyhyitä pätkiä ja huollan kalustoni itse.
- Tulee joskus jopa halvemmaksi. Ei ihme sinällään, että etanolin kulutus lisääntyy ilman jäähtyessä. Eli mitä kylmemmäksi etanoli jäähtyy, sitä vähemmän sitä höyrystyy ja tällä on suora vaikutus syttymisherkkyyteen. Bensiini höyrystyy jo hyvin matalassa lämpötilassa eli -40 asteessa, jotenka bensiinin syttymisherkkyys ei alene juurikaan ja on näin ollen energiatehokkaampaa kylmissä olosuhteissa etanoliin verrattuna. Ja kuten tiedämme, kumpainenkin höyrystyy enemmän, kun ilma lämpenee. Energiatehokkainta etanoli on huoneenlämpöisenä.
- RigorMortis
Esimerkki ja aivan oikea fakta Ruotsista, missä E85 on ollut markkinoilla yli 10 vuotta; kesällä E85:ssä on 85% etanolia ja 15% bensiiniä. Talvella E85:ssä on 75% etanolia ja 25% bensiiniä. Näin on, ja syy on etanolin pienemmässä höyrynpaineessa, sillä E85:ttä talvella tankissaan auto ei välttämättä käynnisty pakkasella.
Sen vuoksi kulutus per km voi muuttua, paljonkin, energiasisällön suuren eron vuoksi.
-Talviajan aiheuttamien lpt-vaikutusten lisäksi. Laskekaa itse. Tai pyytäkää apuja.
Ruotsalaiset osaavat laskea milloin ja millä hinnalla E85:ttä kannattaa järkevästi ostaa (suhteessa 95:n hintaan (70%)) sen pienemmän lämpöarvon huomioiden. Joku päivä suomalaiset pystyvät samaan... Juu tottakai se kulutus kasvaa etanolilla koska siinä on vähemmän enrgiaa... Eihän asiaan tietenkään vaikuta se että polttoaineesta alle 10% muuttuu energiaksi moottorissa...
Oot sä fiksu tyyppi :D _D- Smileage
Energiasisällöt:
puhdas etanoli 26,8 MJ/kg
puhdas moottoribensiini 43,0 MJ/kg
98E5-bensiini 42,19 MJ/kg
95E10-bensiini 41,38 MJ/kg
Pelkän bensan energiasisältö painoyksikköä kohden on 1,6-kertainen etanoliin verrattuna. Toisaalta etanolilla käyvän moottorin hyötysuhde voidaan saada paremmaksi suuremmasta oktaaniluvusta johtuen (korottamalla puristussuhdetta).
Energiasisältöjä litraa kohden en ole selvittänyt. Muistaakseni bensiinin ja etanolin tiheydet ovat ”samoilla haminoilla”, joten erot ovat samankaltaisia vaikka vertailut tehtäisiinkin litra- eikä kg-pohjaisina.
On joka tapauksessa täysin luonnollista, että sekoitepolttoaineen etanolipitoisuuden noustessa kulutus samaa ajosuoritetta kohden kasvaa. Ei kannata tuijottaa yksioikoisesti polttoaineen litrahintaa vaan sitäkin, mihin asti litralla pääsee!
Minun autoni kävisi mainiosti 95E10-bensallakin, mutta ajan ihan valtiovallan kiusaksikin 98E5-liemellä. Vaikka se on kalliimpaa, sitä kuluu himpun vähemmän ja se tuntuu palavan hitusen kiihkeämmin.
:•)- DGC
"Toisaalta etanolilla käyvän moottorin hyötysuhde voidaan saada paremmaksi suuremmasta oktaaniluvusta johtuen (korottamalla puristussuhdetta)."
...tai ahtopainetta. Mutta sekään ei ole tarpeen, hyötysuhteen parantamiseen riittää sytytsennakon säätö ja sitä nykyaikainen auto tekee jatkuvasti sen perusteella, mitä nakutuksentunnistin käskee tekemään.
- J2223
Kokeilin niin , että tankkasin 20lt E85 ja 35 lt 95E, auto kulki hyvin mutta satasella meni polttoainetta 1.5lt enemmän. Palasin Poweriin, jolla loppuviimein teen matkan kaikein edullisemmin.
- Q444
Tarkka kulutussäästö Powerilla 1lt/100km. Mittarihinta ei siis kerro totuutta missään tapauksessa. Kerran kuukaudessa 55lt Poweria tankkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175117
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2182696- 301880
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella351847Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731707Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301678Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641237- 1571219
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81214Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti43994