Kuulostaako lievältä psorilta vai joltain muulta?

Reetta9

Te joilla psori/psoriepäilys!


Millainen ihonne on muuten lukuunottamatta selviä psorilaikkuja? Olen pitkään miettinyt onko minulla hyvin matala-asteinen psori, kun:

1) Varpaiden iho ja kantapäät hilseilevät jatkuvasti. Kun vertaan muihin näkemiini ikäisteni naisten jalkoihin, ovat poikkeavan näköiset. Kynsinauhoissa paksuja valkoisia sarveistumia. Varpaankynnet paksut, niiden alle kertyy hirveästi jotain ylimääräistä ihojätettä.

Toki vähäinen rasvaus voi vaikuttaa sekin, samoin krooninen jalkasieni. Mutta jalkasienikin on omituinen juttu, vaikka mitä teen, se ei lähde pois, olen syönyt usean kuukauden voimakkaan lääkekuurinkin.

2) Ihoni uusiutuu reipasta tahtia. Iho kasvaa karvojen päälle herkästi. Siksi karvoja ei kannata kauheasti ajellakaan.

3) Ihovaurioiden kohdalle ainakin varpaissa tuppaa nykyään kasvamaan valkoista, paksua, hilseilevää ihoa. Esim. jos olen leikannut ihoa varpaan syrjästä.

4) Kyynärpäissä ollut lapsesta asti karheat läntit. Välillä ne ovat poissa, sitten tulevat taas, ilman mitään havaittavaa logiikkaa. En ole koskaan rasvannut niitä.

Lähisuvussa on henkilö jolla tiedän olleen aika pahan psoriasiksen.

Ikää minulla 40v, nainen. Yksi autoimmuunitauti on, usein jos on yksi, tulee/on monta.

3

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihananseksikäs

      nainen olet!

    • oikeesoot

      Jos olet saanut jalkasieneen hoitoa, ei se silloin ole sitä (toki tuo hoitojakso saattaa olla todella pitkä), tällöin nuo muut ihomuutoksetkaan ei ole sienen aiheuttajia. Atooppia tai psoria kärsivillä voi tulla ongelmia myös jalkapohjien kanssa ja varpaankynsien kanssa, johon sienihoito ei auta ja sääret kuivuvat ja tulehtuneita karvatuppeja on herkemmin. Haluaisin itsekin jo lääkärin, joka ei sitä sieni tablettia ja penslauksia suin muita määrää, koska noihin tehoaa muut jutut.

    • Halkeava

      Minulla alkoi iho kuivua ja halkeilla noin 5 vuotta sitten ensin vain käsistä, eli kämmenistä ja sormenpäistä. Varsinkin sormet olivat tosi kipeät välillä.
      Nyt vaiva on levinnyt jalkapohjiin (noin vuosi sitten). Siellä on pienillä alueilla kovettumia, joihin tulee nopeasti kuivaa, halkeilevaa ihoa paksulti.
      Jalkojen hoitokoneella ajelen kovettumia noin kerran viikossa ja se vähän auttaa, kovettumiinhan ei mikään rasva tepsi. Mutta varsinkin kantapäissä ja varpaiden väleissä ja alla on syviäkin haavoja.
      Ceralan voidetta käytän paljon, ainakin aamuin illoin jalkoihin, käsiä rasvaan pitkin päivää. Kortisonia käytän melkein jatkuvasti kerran päivässä, nyt olen syönyt Neotigason tabletteja muutaman viikon ajan, niiden tehosta en vielä tiedä. Huulet ainakin kuivuvat.
      Diagnoosi on pitkäaikainen ihosairaus... Psoria on alettu epäillä.
      Kesäksi pitäisi saada jalat kuntoon, ei näillä halkeilevilla paljain jaloin kävellä...
      Mikä neuvoksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1615
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1057
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      820
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe