Haluatko kummiksi

kummiski

*Kysely*
Haluaisit kummiksi mutta sinulla ei vain ole lähipiirissä ihmisiä jotka soisi sinulle kunnian olla lapsensa kummina.
Joten voisitko olla "vieraan" ihmisen lapsen kummi?
Miksi voisit olla ja miksi et?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • quuttorinen

      Miksi ihmeessä kukaan haluaisi olla ihan vieraan lapsen kummi?

      Minä toivoin hyvin nuoresta asti, että saisin olla jonkun läheisen lapsen kummi. Koska en kuulu kirkkoon, niin pari ystävääni eivät tästä syystä minua kummiksi pyytäneet. Mutta vaikka minulla on pari omaakin lasta, niin haave kummiudesta yhä säilyi.

      Reilu vuosi sitten syntyi maailmaan rakkaalle ystävälleni pienokainen, jolle pääsin kummiksi! Mahtava fiilis! Olin ollut koko perheen elämän mutkissa rinnalla vuodesta toiseen -samoin ystäväni on ollut minun rinnallani. Vanhemmat lapsemme ovat hyviä ystäviä keskenään jne jne... Tuntui luonnolliselta ja juuri oikealta olla kummi tuolle pienelle ihmiselle.

      Jos sen sijaan alkaisi kummiksi tuntemattomalle, niin miten osaisi suhtautua pieneen ihmiseen niin kokonaisvaltaisesti sen vastuun mukaan, mitä kummius tuo tullessaan? Kummilasta olisi kuitenkin hyvä rakastaa ja kunnioittaa. On tärkeää tuntea hänen perheensä, ja tietää mitä vanhemmat toivovat lapsensa suhteen. Tällainen ei vieraan perheen kanssa onnistu.

      No, meneehän jotkut naimisiinkin vieraan ihmisen kanssa...

      • Näinonmonillekäynyt

        Kaikki lapsethan ne ovat vieraita jos ei ole oma. Kummilla ei ole mitään vastuuta vaikka joku pölvästi kuvitteleekin. Ystäväsi kanssa jos menee sukset ristiin niin "kummiutesi" päättyy siihen.


    • Hei nimimerkki, kummiski

      Mielenkiintoinen ajatus ja ihan mahdollinen, miksei. Toki yleensä on niin, että kummi ja perhe tuntevat toisensa ennestään, pitkältäkin ajalta. Mutta eihän se välttämätöntä ole, voihan sitä tutustua "elämän matkan" varrella. Kun toiseen ihmiseen tutustuu, yleensä syntyy vuorovaikutusta, jonka kautta kasvaa kunnioitus ja tapahtuu kiintymystä, puolin ja toisin.

      On olemassa myös esim. "varamummo" / "ystävämummo" / "tukihenkilö" - toimintaa, joissa ennestään tuntemattomat ihmiset tutustuvat ja alkavat viettää aikaa yhdessä, kummankin toiveesta. Ja kuinka siinä käy? Yleensä hyvin; syntyy pitkä molemmin puolin tärkeä ihmissuhde. Näkisin tämän kaltaisen olevan mahdollinen kummiudessa vaikkei kummi olisikaan perheelle ennestään tuttu. Seurakunnissa voisi olla näitä "vapaaehtoiskummeja", joita voisi välittää perheille, joilla ei esim. ole kummikelpoisia lähipiirissä.

      Kevätiloa toivottelee,
      Pirkko-pappi

    • Velvollisuus

      Kummius tulee nykypäivänä kummille niin kalliiksi, etten siihen vapaaehtoisesti ryhdy.

    • yhden-lapsen_kummi

      kyllä voisin jos minulla olisi mahdollisuus olla lapsen kanssa tekemisissä ja tutustua lapsen vanhempiinkin, kummin tärkein tehtävähän on ymmärtääkseni lapsen puolesta rukoilu niin voihan sitä tehdä puolitutunkin kesken

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe