Polkupyörällä EI SAA ajaa jalkakäytävällä

Jalankulkija

Kevät tulee ja taas ovat jalkakäytävät polkupyöräilijöitä pullollaan. Helsingin keskustassa on varmasti yleisessä tiedossa, että polkupyörillä tulee ajaa ajoradalla tai pyörätiellä - ei jalkakäytävällä! Minkä vuoksi tätä sääntöä on vaikea tai mahdoton noudattaa? Minkä takia sinä ajat jalkakäytävällä, vaikka se on kiellettyä? Asiallisia kommentteja kiitos.

109

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37män

      Yksi hyvin yleinen syy on, että pyöräilijä, sen paremmin kuin jalankulkijakaan, ei tiedä varmasti onko pyöräily luvallista, vai ei.
      Esimerkiksi, jos risteyksen jälkeen ei ole mitään merkkiä, niin jatkuuko yhteinen väylä vai ei?
      Tai jos jaetun väylän tolppamerkit ovat kaukana toisistaan ja asfalttiin maalatut merkit ovat kadonneet. jne.
      Varsinainen syy tuohon kauheaan kurittomuuteen on näissäkin tapauksissa tien hoidosta vastavilla.

      • Jalankulkija

        Ymmärrettävää monissa tapauksissa lähiöissä yms., joissa kyse onkin nimenomaan kevyenliikenteenväylästä. Eli se voi olla jaettu valkoisella viivalla. Helsingin keskustassa ei kuitenkaan ole lainkaan kevyenliikenteenväyliä, vaan yksinomaan jalkakäytäviä. Pyörällä tulee ajaa siis joko ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä - ei milloinkaan jalkakäytävällä. Näin esim. Töölössä, Skattalla, Krunikassa, Ulliksessa, joissa ajetaan hyvin paljon jalkakäytävällä. Se aiheuttaa vaaratilanteita lastenvaunujen ja koirien kanssa, kun pyöräilijät ilmestyvät päätäpahkaa kulman takaa. Eli, minkä vuoksi jalkakäytävällä ajetaan, kun se on selkeästi kielletty pienen sakon nojalla? (Vaan kukapa täällä olisi sakottamassa.)


      • Ainasattuu

        Enemmän vaaratilanteita keskustassa tulee kun jalankulkijat eivät ymmärrä missä menee pyörätie ja missä jalkakäytävä.
        Jalankulkijat muuttavat suuntaansa arvaamatta ja sivuilleenkatsomatta kun ylittävät pyörätien. Samoin jalankulkijat odottavat liikennevalojen vaihtumista pyörätiellä seisoen ja tukkien sen.
        Itse kuljen enemmän jalan kuin pyörällä ja tulee itsekin törttöiltyä kun ei aina muista että jalankulkijallakin on velvollisuuksia yhteisillä väylillä.
        Pyörällä ajaessa saa kokoajan olla sydänsyrjällään kun jalankulkijoilla ei ole mitään käsitystä siitä miten vaarallisia liikkeitä he tekevät aivan arvaamatta.
        aikuiset tietysti pääosissa, mutta myös pienten lapsien vanhempien tulisi pitää lapset koko ajan "kytkettynä" pyörän alle ryntääminen tapahtuu paljon helpommin ja nopeammin kuin auton alle ryntääminen.

        Itse pidän suurimpana syyllisenä sitä että pyöräilijät ja jalankulkijat sullotaan samaan tilaan. Siitä tulee väistämättä vaaratilanteita ja onnettomuuksia.


      • Gomentator

        Helsingin keskustassa on paljon kevyenliikenteen väyliä.
        Siellä on myös pyöräteitä, joilla jalankulkijat tallaavat surutta.
        Kevyenliikenteen väylillä juuri jalankulkija aiheuttaa suurimmat ongelmat holtittomalla asenteellaan.


      • käsitteitä
        Gomentator kirjoitti:

        Helsingin keskustassa on paljon kevyenliikenteen väyliä.
        Siellä on myös pyöräteitä, joilla jalankulkijat tallaavat surutta.
        Kevyenliikenteen väylillä juuri jalankulkija aiheuttaa suurimmat ongelmat holtittomalla asenteellaan.

        Helsingin keskustassa on aika paljon jaettua tilaa, jossa saa sekä kävellä että pyöräillä. Sen sijaan yhdistettyjä pyörä- ja jalankulkuteitä siellä ei käytännössä ole ollenkaan. Esimerkki ensimmäisestä: Kampin kortteli Narinkkatoreineen. Esimerkkiä jälkimmäisestä en heti edes löydä, keskustaa lähimmän keksin Stadikan luota keskuspuiston suuntaan.

        Nyt ollaan muuttamassa käytäntöä jalankulun ja pyöräilyn suunnitteluohjeista lähtien. Siellä ei enää puhuta kevyenliikenteenväylistä, vaan pyöräteistä ja jalkakäytävistä. Kevyt liikenne käsitteenä on sikäli mielenkiintoinen, että siinä sekoitetaan jalankulkua ja erilaisia ajoneuvoja. Vähän sama kuin hedelmätiskillä laitettaisiin appelsiinit ja melonit samaa laariin, ovathan ne pyöreitä.

        Ajoneuvot ajoradalle! Yksisuuntaiset pyörätiet voisivat olla myös mopoväyliä, jos ne voidaan rakentaa niin, etteivät jalankulkijat poukkoile arvaamattomista suunnista eteen.


      • Gomentator

        "Ajoneuvot ajoradalle!"
        Nopeutensa takia mopot kuuluvat autojen sekaan, kuten moottoripyörätkin. Siellä on turvallisempaa.
        Polkupyöräilijöidenkin olisi turvallisempaa ajella keskellä bussikaistoja bussien edessä. Bussit kun ei poukkoile sinne tänne.


      • Jalankulkija
        Gomentator kirjoitti:

        Helsingin keskustassa on paljon kevyenliikenteen väyliä.
        Siellä on myös pyöräteitä, joilla jalankulkijat tallaavat surutta.
        Kevyenliikenteen väylillä juuri jalankulkija aiheuttaa suurimmat ongelmat holtittomalla asenteellaan.

        Helsingin keskustan ainoa kevyenliikenteenväylä on Baana... eli kaikki ne "pikkutiet" kaupunginosissa ovat jalkakäytäviä. Polkupyörällä tulee ajaa ajoradalla, eikä nk. kävelytiellä. Munkkiniemessä ja muualla kantakaupungissa on sitten taas enemmän kevyenliikenteenväyliä.


      • 37män

        "Helsingin keskustan ainoa kevyenliikenteenväylä on Baana... "
        Mitäs ovat Bulevardi, Mannerheimintie, aseman edusta, jne. Eikös ne ole keskustassa?
        Jalankulkija ei vain niitä huomaa, kun kävelee niillä ja luule olevansa jalkakäytävällä.


      • NO JOLLEI TIEDÄ MENNÄÄN SEN HITAIMMAN /JALANKULKIJA SÄÄNTÖJEN MUKAAN JA TALUTETAAN FILLARI ... ...YKSINKERTAISTA JA TAKUULLA OIKEIN


      • Tiedettävä-on

        Ei voi vedota tiedon puutteeseen. Jos aikoo liikkua liikenteessä, tulee tietää säännöt omalta kohdaltaan (jalankulkijan tai pyöräilijän säännöt). Lasten kohdalla on tilanne eri koska opettelevat vasta mutta aikuisten ihmisten tulee jo tietää miten toimitaan.


      • kaaheaa
        käsitteitä kirjoitti:

        Helsingin keskustassa on aika paljon jaettua tilaa, jossa saa sekä kävellä että pyöräillä. Sen sijaan yhdistettyjä pyörä- ja jalankulkuteitä siellä ei käytännössä ole ollenkaan. Esimerkki ensimmäisestä: Kampin kortteli Narinkkatoreineen. Esimerkkiä jälkimmäisestä en heti edes löydä, keskustaa lähimmän keksin Stadikan luota keskuspuiston suuntaan.

        Nyt ollaan muuttamassa käytäntöä jalankulun ja pyöräilyn suunnitteluohjeista lähtien. Siellä ei enää puhuta kevyenliikenteenväylistä, vaan pyöräteistä ja jalkakäytävistä. Kevyt liikenne käsitteenä on sikäli mielenkiintoinen, että siinä sekoitetaan jalankulkua ja erilaisia ajoneuvoja. Vähän sama kuin hedelmätiskillä laitettaisiin appelsiinit ja melonit samaa laariin, ovathan ne pyöreitä.

        Ajoneuvot ajoradalle! Yksisuuntaiset pyörätiet voisivat olla myös mopoväyliä, jos ne voidaan rakentaa niin, etteivät jalankulkijat poukkoile arvaamattomista suunnista eteen.

        näyttää olevan yhteinen kävelytie myös pakettiautolle
        kauhea tapaus


      • Sauvakävelijä

        Pyörällä tulee ajaa siis joko ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä - ei milloinkaan jalkakäytävällä, paitsi lapset alle 10v. Missä on salittu pyörä-mopo/jalankulkija suosittelen että kävelijä kävelee vasentapuolta liikennettä vastaan niin näkee hyvissä ajoin varoa. Hyvää kesää


      • AlfMelmac
        Gomentator kirjoitti:

        Helsingin keskustassa on paljon kevyenliikenteen väyliä.
        Siellä on myös pyöräteitä, joilla jalankulkijat tallaavat surutta.
        Kevyenliikenteen väylillä juuri jalankulkija aiheuttaa suurimmat ongelmat holtittomalla asenteellaan.

        Kotihoidon hoitajaa poliisi sakotti, ajoi jalankulkutiellä. Itselleni aiheutti Topeliuksenkadulla alamäkeen ajanut pyöräilijä vaaratilanteen. meinasi lähteä olkapäällä ollut takki pyöräilijän mukaan. Tahallaan pelotteli. Muualla kuin pyöräteillä tai ajoradalla ajavat fillaristit välinpitämättömiä kuin myös tilannenopeus yms.


      • Pyöräkaeri
        Ainasattuu kirjoitti:

        Enemmän vaaratilanteita keskustassa tulee kun jalankulkijat eivät ymmärrä missä menee pyörätie ja missä jalkakäytävä.
        Jalankulkijat muuttavat suuntaansa arvaamatta ja sivuilleenkatsomatta kun ylittävät pyörätien. Samoin jalankulkijat odottavat liikennevalojen vaihtumista pyörätiellä seisoen ja tukkien sen.
        Itse kuljen enemmän jalan kuin pyörällä ja tulee itsekin törttöiltyä kun ei aina muista että jalankulkijallakin on velvollisuuksia yhteisillä väylillä.
        Pyörällä ajaessa saa kokoajan olla sydänsyrjällään kun jalankulkijoilla ei ole mitään käsitystä siitä miten vaarallisia liikkeitä he tekevät aivan arvaamatta.
        aikuiset tietysti pääosissa, mutta myös pienten lapsien vanhempien tulisi pitää lapset koko ajan "kytkettynä" pyörän alle ryntääminen tapahtuu paljon helpommin ja nopeammin kuin auton alle ryntääminen.

        Itse pidän suurimpana syyllisenä sitä että pyöräilijät ja jalankulkijat sullotaan samaan tilaan. Siitä tulee väistämättä vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

        Samaa mieltä olen siitä että jalankulkijat ne oikoo ja kävelevät jopa rinnakkain pyöräilyväylillä tukkien pyöräilijöiden kulun tai sitten kävellessään näppäilevät kännykkään eikä kato eteen päin ja yhtäkkiä sitten kääntyvät pyörätieväylällä eteen ja sitten pyörätieväylällä ulkoilutetaan koiraa ja lapsia jotka yhtäkkiä saattavat hypätä pyörän eteen. Kyllä sais olla selvät liikennemerkit ja riittävästi niitä, että jokainen ymmärtää missä kukin kulkee. pyöräilijöille ei aina löydy kulkuväylää tai opastetta mistä voisi ajaa jos yksi tie on kielletty kokonaan pyörältä niinkuin on Oulussa monessa paikassa. Muualla toimii mielestäni jopa paremmin kevyen liikenteen opastus kuin ns. pyöräilykaupunki Oulussa. Täällä ei oikein pyörällä pääse minnekkään kaupungilla.


      • Henkikulta
        Ainasattuu kirjoitti:

        Enemmän vaaratilanteita keskustassa tulee kun jalankulkijat eivät ymmärrä missä menee pyörätie ja missä jalkakäytävä.
        Jalankulkijat muuttavat suuntaansa arvaamatta ja sivuilleenkatsomatta kun ylittävät pyörätien. Samoin jalankulkijat odottavat liikennevalojen vaihtumista pyörätiellä seisoen ja tukkien sen.
        Itse kuljen enemmän jalan kuin pyörällä ja tulee itsekin törttöiltyä kun ei aina muista että jalankulkijallakin on velvollisuuksia yhteisillä väylillä.
        Pyörällä ajaessa saa kokoajan olla sydänsyrjällään kun jalankulkijoilla ei ole mitään käsitystä siitä miten vaarallisia liikkeitä he tekevät aivan arvaamatta.
        aikuiset tietysti pääosissa, mutta myös pienten lapsien vanhempien tulisi pitää lapset koko ajan "kytkettynä" pyörän alle ryntääminen tapahtuu paljon helpommin ja nopeammin kuin auton alle ryntääminen.

        Itse pidän suurimpana syyllisenä sitä että pyöräilijät ja jalankulkijat sullotaan samaan tilaan. Siitä tulee väistämättä vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

        JOO, jalankulkijat ei vilkaise jalkoihinsa, kumma kyllä, huutavat ohittavalle pyöräilijälle jopa pyöränkuvan ollessa katuun maalattuna juuri "nenän edessä"- voisiko pyöräväylän reunustaa viirein ellei aidoin, jolloin olisi sekaan erehtyneen vika, jos osuu kipeästi. Tosiasiassa kannatan käppäilijöille ja polkeville yhteistä kaistaa, jos vaihtoehto on kahdella renkaalla osallistua mottoroitujen ajoneuvojen joukkoliikenteeseen.


      • yhteentörmäys

        Minua lähinnä autoilijana risoo pyöräilijät ( tekstiiliurheilijat), jotka ajaa autojen seassa vaikka osoitettu pyörätie menee vierellä! Ne poukkoilevat kuin lehmät kesälaitumelle päästyään. Ajan itse myös pyörällä silloin tällöin, olen todella varovainen ja valpas...niin ja kävelenkin, sitä puolta, mikä on merkitty jalankulkioille!!!


    • seniilit_autoilijat

      Kevät tulee ja liikkeelle lähtevät viimeistään nyt nekin autoilijat, jotka ovat löytäneet ajokorttinsa muropaketista. Liikennesäännöistä ei ole haisuakaan ja meno on sen mukaista

      - liikenneympyrässä ei tiedetä väistämissääntöjä eikä osata käyttää vilkkua
      - nopeusrajoitukset, etenkin aluerajoitukset, menee yli hilseen -> pienillä teillä ajetaan 50 ja isommilla 80 mittarissa, sanoi kyltti mitä tahansa
      - reppanat luulevat olevansa "etuajo-oikeutettuja" jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin verrattuna aina & kaikkialla, siis suojateillä, risteyksistä kääntyessään, ajaessaan pihasta ajoradalle...
      - toki on myös niitä yltiövarovaisia, jotka pysähtyvät antamaan tietä ollessaan etuajo-oikeutettujakin ... parhaat sankarit "pysäköi" liikenneympyrään päästääkseen kolmion takaa autoja eteensä
      - luonnollisesti väistämissäännöt (ja kaasupoljin) ovat hukassa myös moottoriteiden ym. liittymiskaistoilla

      ...mutta netissä ovat kovaan ääneen julistamassa omia sääntöjään & valittamassa, miten kaikki muut aina kaahaa!

      • polkuautoilija

        Ihanaa kun aina on joukossa näitä jotka jaksaa väsymättä meitä vanhoja seniilejä_autoilijoita ojentaa ja oikoa meidän tekemisiä tuolla liikenteessä niin ja hehän eivät koskaan eikä missään tapuksessa julista mitään omia sääntöjä.


    • pyörätiellä

      En aja jalkakäytävällä. Ikinä. Jos on pakosta mentävä pyörän kanssa jalkakäytävää, talutan.

      Helsingin keskustassa ainoa yhdistetty jalankulku- ja pyörätie on kauppatorin nurkalta Meritullintorille. Joka paikassa muualla pyöräily ja jalankulku on merkinnöin erotettu.

      Pyöräilyn ei tarvitsisi kaupungissa olla ollenkaan erotettua muusta ajoneuvoliikenteestä. Jos rajoitus on joka tapauksessa 30 tai 40 km/h, pyöräilijät sopivat rytmiin ihan hyvin. Tähän on sitten ihan turha sanoa "ei niitä rajoituksia kukaan noudata". Varsinkaan niiden, jotka jo nyt sniidaavat siitä, missä ylipäätään saa pyöräillä. Ihmiset pyöräilevät jalkakäytävillä, kun eivät uskalla pyöräillä miten sattuu sinkoilevien autojen seassa.


      P.S. Eikö kukaan näe mitään kummallista siinä, että "Kevyt liikenne"-palsta ei ole Liikenne-kokonaisuudessa vaan täällä yksin erikseen?

      • eikaistalle

        Taajamissa 30km/h autoille olisi ihan ok, mutta siitä huolimatta vaatii hieman hullua rohkeutta mennä autojen sekaan ajelemaan polkupyörillä. Hämärässä (pahimmillaan sateella) saa heti pelätä, milloin auto ajaa takaa päälle, kun ei havainnut sitä ainoaa peräheijastinta, kun katse oli liikennevaloissa, suojatiellä tai missä lie.


      • omatoimisuutta

        Ei sitten ole tullut mieleen asentaa pyörään taakse punaista valoa? Ja eteen tietenkin valkoita valoa näyttävää lamppua. Sitähän lakikin edellyttää kelin niin vaatiessa


      • 20-20-20
        eikaistalle kirjoitti:

        Taajamissa 30km/h autoille olisi ihan ok, mutta siitä huolimatta vaatii hieman hullua rohkeutta mennä autojen sekaan ajelemaan polkupyörillä. Hämärässä (pahimmillaan sateella) saa heti pelätä, milloin auto ajaa takaa päälle, kun ei havainnut sitä ainoaa peräheijastinta, kun katse oli liikennevaloissa, suojatiellä tai missä lie.

        Tämä on kuultu ennenkin.
        Olenkin päättänyt siirtyä henkilöautollani pyöräteille, koska pelkään linja- ja kuorma-autoja


    • jakskaksi

      kuka voi kieltää minua ajamasta jalkakäytävällä
      terv:
      jaakko 11 vuotta

      • Poliisisetä_voi

        Poliisi voi puuttua ajoosi jos aiheutat kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Lakipykälässä lukee näin: "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."


      • miem
        Poliisisetä_voi kirjoitti:

        Poliisi voi puuttua ajoosi jos aiheutat kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Lakipykälässä lukee näin: "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."

        No pelkkä tietoisuus polupyörästä jalkakäytävällä on jo monelle kohtuuton haitta vaikka ei ole poistunut yksiöstään viikkoon


      • jaksakaa
        Poliisisetä_voi kirjoitti:

        Poliisi voi puuttua ajoosi jos aiheutat kohtuutonta häiriötä jalankululle.

        Lakipykälässä lukee näin: "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."

        ei poliisisetä voi puuttua minun tekemisiin
        olen alle 15v ja haistatan poliisille paskat


      • jaksakaa kirjoitti:

        ei poliisisetä voi puuttua minun tekemisiin
        olen alle 15v ja haistatan poliisille paskat

        oletpa tietämätön poliisi voi määrätä kaiken ikäisiä ja kaltaisesi pentukin voidaan ottaa kiinni ja toimittaa lasten suojelun haltuun suljetulle


      • jukni69 kirjoitti:

        oletpa tietämätön poliisi voi määrätä kaiken ikäisiä ja kaltaisesi pentukin voidaan ottaa kiinni ja toimittaa lasten suojelun haltuun suljetulle

        Päivän paras!


    • Älä_lätise

      Haista sinä mursu paska! Vittu minähän ajan polkupyörällä vaikka lentokentällä jos haluan saatana! Minä en perkele noudata mitään sääntöjä jumalauta helvetin mulkku!

      • aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

        kiitos sain hyvät naurut kommentistasi ja samaa mieltä oon haistakaa paska ajetaan missä huvittaa!


      • SUKSI SUOLLE NOITUMAAN TÄÄLTÄ JUTTELUPALSTALTA ! ! !
        JOS ET OSAA KÄYTTÄÄ OIKEAA KIELTÄ, PAINU ITSE HELEVETTIIN ! ! ! !


      • aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        kiitos sain hyvät naurut kommentistasi ja samaa mieltä oon haistakaa paska ajetaan missä huvittaa!

        Juuri näin.


      • Älä_lätise
        Pusumies kirjoitti:

        SUKSI SUOLLE NOITUMAAN TÄÄLTÄ JUTTELUPALSTALTA ! ! !
        JOS ET OSAA KÄYTTÄÄ OIKEAA KIELTÄ, PAINU ITSE HELEVETTIIN ! ! ! !

        Mutta enpäs suksinutkaan mursu vaan tulin takaisin että hajoo siihen ihihihihihihihihi :D

        Tuun ajeleen fillarilla sun talon eteen ja soittelen pirikelloa hähää :P


      • setäjokapanimutsiasi

        Mutsis haistoi.


    • Kansankomissaari

      Suomi on erikoistapaus EU:n valtioiden joukossa. Täällä pyörällä saa ajaa ainoastaan Velodromilla. (Siirtymädirektiivin 105 poikkeuslupapykälä 6.)

    • mulkerom

      Härski ohitus vaaransi jalankulkijaa Helsingissä

      Perjantai 22.5.2015 klo 07.44

      Nordenskiöldinkadun ja Reijolankadun kulmassa tallentui kameraan todella härski ohitus. Pakettiauto koukkasi törkeästi jalkakäytävän puolelta ja aiheutti vaaraa jalankulkijalle.

      • Ainasattuujatapahtuu

        Harkintakyky on pettänyt pahasti. Pakun saa toki pysäköidä jalkakäytävälle, mutta ajaminen on eri asia.


      • Näytä
        Ainasattuujatapahtuu kirjoitti:

        Harkintakyky on pettänyt pahasti. Pakun saa toki pysäköidä jalkakäytävälle, mutta ajaminen on eri asia.

        Näytä se kohta tieliikennelaista jossa sanotaan että pakun tai muun auton saa pysäköidä jalkakäytävälle


    • ..;;))) Jalkakäytävällä saa ajaa polkupyörällä jos sen reunassa / alussa on liikennemerkki jolla sallitaan myös pyörällä ajaminen jalkakäytävällä.
      Parempi ja turvallisempi on ajaa jalkakäytävällä kuin vilkkaalla ajoradalla.

      • juustoq-

        Pusumies: no tuli selväksi, että sinua ei lakikirjan teksti kiinnosta.


      • juustoq- kirjoitti:

        Pusumies: no tuli selväksi, että sinua ei lakikirjan teksti kiinnosta.

        Ketäpä se kiinnostaisi?


      • Jalankulkija

        Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä. Jos siinä alussa on liikennemerkki, jossa myös pyöränkuva niin silloin se on joko yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai jaettu väylä. Jos ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä/-kaistaa niin miksi te pyöräilijät luulette, että saatte vaarantaa meidän jalankulkijoiden turvallisuuden? Itse en ole koskaan ajanut jalkakäytävällä sen jälkeen kun täytin 12-vuotta. En edes Helsingissä ja hengissä olen. Yksikään autoilija ei ole ajanut päälleni, mutta niiden pyöräilijöiden määrä en ole edes laskenut (ja niitä riittää), jotka ovat ajaneet päälleni jalkakäytävällä tai yhdistetyllä väylällä, jossa olen kulkenut sääntöjen mukaan.


    • Itsesuojeluvaisto_Ohjaa

      Ennemmin ajan jalkakäytävällä ja ärsytän jotakuta kaltaistasi kukkahattutätiä tai -setää kuin lähden liikenteen sekaan tapattamaan itseni. Pelkään autoja enkä todellakaan aio ottaa mittaa monen tonnin painoisesta ajoneuvosta vanhan fillarin kanssa, suojana pelkkä kypärä.

      • mikäliesuaohjaa

        Lopeta pyöräily ja siirry jalankulkijaksi jos on noin vaikeaa noudattaa yhteisiä sääntöjä!


      • Itsesuojeluvaisto_Ohjaa
        mikäliesuaohjaa kirjoitti:

        Lopeta pyöräily ja siirry jalankulkijaksi jos on noin vaikeaa noudattaa yhteisiä sääntöjä!

        Liian hidasta. Jlakakäytävällä pyöräillen pääsee 20-30km/h.


      • Teen itse samoin, vaikka olen pyöräillyt ja autoillut Helsingissä paljon. Jos olen urheilumielellä ja/tai kiireinen, niin sitten ajan 30km/h hiki hatussa 45 km/h ajavien autojen seassa vaarantaen henkeni.

        Ei jalkakäytävällä pyöräilyssä ole mitään ongelmaa, kunhan ei kaahaa siellä. Minusta pitäisi sallia jalkakäytävällä pyöräily nopeusrajoituksella 15 km/h.


    • Ärsyttäääää

      Ei pyöräilijöitä autojen sekaan, vaaratilanteita! V*tuttaa kun poukkoilevat pyörinensä edessä ja hyvä ettei alle jää, ajavat keskellä autokaistaa. Pyöräilijät menkää sinne jalankulkijoiden ja pyöräkaistan suojiin.

    • rikolliset

      Aluksi ne otti hammastahnat ulos ja nyt ne paistaa mun munat. Rikosta ei tapahtunut. Itse teit kaiken.

    • 9-5Saab

      En ajakkaan polkupyörällä vaan autolla !

    • ajantarvittaessa

      Ajan jalkakäytävällä oman turvallisuuteni vuoksi. En vaaranna jalankulkijoita.
      En ole pilkunnussija. En aja pyörällä keskustan alueella.

      • Alfmelmac

        Puhut vaan, esim Hakaniemessä pyörätie kiertäisi hiukan niin ei muuta kuin suorinta reittiä jalankulkijoiden sekaan. Fillaristit kiroilevat, kun jalankulkijat eivät väistä. Fillaristeilla aina tuli persiissä tai keltaista ainetta päässä ...


    • pyörälläkovaa1

      haha päivän naurut tästäkin lisää kiitos tällästä:D kaikesta jaksatte vääntää kättä... itse ainakin ajan missä huvittaa ei vois vähempää kiinnostaa ja kytille näytän keskisormee:Dja poljen lujempaa ainakin 50 kymppiä:D etenkin jos mummoja tulee vastaan haha...

    • Ajatus12

      Minusta ihan turha sääntö kaiketi Helsingissä. Itse en nyt ole huomannut täällä vaivaa siitä jos siellä on pyöriä mukana. Onhan se vaarallisempaa pyöräily autojen seassa. Yksi turvallisuus tekijä voisi olla joukkoliikenteen siirto pysäkkeineen keskikaistalle samalla voisi hyödyntää ratikkapysäkit ja näin poistus väistämisvelvollisuus pysäkiltä lähtevää linja-autoa kohtaan.

    • Vastaukseni on tässä. Vuonna -97 tehtiin sellainen uusi tieliikenneasetus, että oikelata tulevan pyöräilijän saa ajaa autolla kumoon. Siihen asti olin noudattanut pedantisti liikennesääntöjä pyöräillessäni. Sen jälkeen rupesin soveltamaan sääntöjä ja olen huomannut kulkevani sujuvammin ja huomattavasti turvallisemmin.
      Esim. Helsingissä Meklulla, Manskulla, Hämärillä ja Runskilla pysyy paljon pidempään hengissä, kun polkee jalkakäytävällä. Ideaaliahan toki olisi, että 12-vuotias voisi ajaa rauhassa ajoradalla vaikkapa Kaisaniemenkadulla. Mutta niin kauan, kuin se pari prosenttia autoilijoista saa ohitella pyöräilijöitä alla puolentoista metrin etäisyydeltä - ja silti pitää korttinsa, suosittelen kaksikaistaisilla kaduilla jalkakäytävää.

    • Missku

      Onpa tämä S24-kommenttipalsta edelleen ruman näköinen, pelkkää valkoista. Kun tuli, luvattiin että kehitetään eteenpäin ja plussaamiset ym. tulee takaisin. Tais sitten rahat loppua.

      Asiaan. Poliisin pitäisi reippaasti tulla kaupungille sakottamaan pyöräilijöitä, koska mikään muu ei näytä auttaneen. Varsinkin miespyöräilijät tuntuu olevan täysin ulalla säännöistä. Johtuneeko siitä, että ajokortti on, mutta pyöräillessä ajatellaan, että liikennemerkit on vain autoilijoille.

      Tampereen yliopiston "kampusalueen" halki kulkee kävelytie, joka on selvästi merkillä osoitettu vain jalankulkijoille. Siitä huolimatta hippi-jopoilijat kurvailee siitä. Samoin on Kaupinkadun pohjoispäässä, ja kaikkialla muuallakin, missä on pelkkä jalkakäytävä. Pyöräillä halutaan, mutta kun ei ole munaa mennä autojen sekaan poukkoilemaan niinkuin pitäisi, niin kaahataan jalankulkijoiden lomassa. En ymmärrä moista vätystelyä.

      Itsekin olen pyöräillyt menneinä kesinä, mutta enää en uskalta identifioitua noin kahjoon joukkoon. Olen kävelijä, kunnes yhteispeli alkaa sujua.

    • Ajan kadulla kun ei pyörätietä ja muuten pyörätiellä, mutta yllättäen tulee merkki Pyörätie päättyy, niin ei silloin voi mitenkään ajaa minkään säännön mukaan.

    • mieoonmualta

      Tämä oli helsinkiläisten viestiketju.

    • Pyörä-mummeli

      Ajan aina jalkakäytävällä tai suojatiellä. Niin on turvallisempaa. Ei sinne autojen sekaan ole syytä mennä, ajavat kovempaa ja vielä päällekin. Jotkut ovat pysäköity kadun reunaan ihan pyörien eteen. Liikennevaloja kait pitäisi noudattaa, mutta eihän ne näy hyvin eikä aina ole päälläkään. Pyöräilijä on vähän kui jalankulkija, menee vaan vähän kovempaa. Sillä lailla maallakin ennen ajettiin ja käveltiin, hitaammat reunemmalla, nopeammat keskemmällä, sulassa sovussa. Jos syyttömiä pyöräilijöitä vielä syyllistetään aion tehdä lakialoitteen, että kaikki saisivat ajaa jalkakäytävillä ja typerä höpötys lopetettainsiin. Vihreät ovat tehneet paljon hyvää Helsingissä, mm. kaadatuttavat vanhat puut katujen vierestä, etteivät pyöräilijät törmää puuhun.

      • ajoneuvonkuljettaja

        Hyvä pyörä-mummeli pyöräilijä ei missään nimessä ole verrattavissa jalankulkijaan kun hyppäät sen pyöräsi selkään ja survaiset sen vauhtiin olet ajoneuvon kuljettaja joten siitä hetkestä lähtien sinulla on ihan laissa kirjatut liikennesäännöt. Jos et ole tietoinen pyöräilyn lakiin kirjatuista säännöstä, niin käyppä tutustumassa niihin löydät ne täältä internetin ihmeellisestä maailmasta. Toivottavasti sinulla on pyöräilykypärä ettei tuuli puhalla tuulitunneliasi ihan tyhjäksi.


    • aija111221

      Kyllä saaaa AJAAAAaaaaaa

      • Aijalleterveisiä

        Aija Aija sääntöjä lukemaan laiskanläksynä. Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä auto tai moottoripyöräkin, ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Polkupyörää koskevat liikenteessä siis suurelta osin samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Lisäksi pyöräilijällä on joitakin omia sääntöjä ja määräyksiä. Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan oikeaa reunaa. Ajoradalla ei siis saa pääsääntöisesti pyöräillä, jos kulkusuunnassa on pyörätie. Näin on kirjattu liikennesääntöihin ja paljon paljon muuta, Joten Aija käy ennen kuin möläyttää jotakin selvittämässä asia.


      • säännötSäännöt

        Kulkusuunnassa? Tarkoitatko että pyörätietä ei tarvitse käyttää jos se on"väärällä" puolella tietä? Kyllä muuten tarvitsee. Ja nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Jos pyöräilijä ei pysty huolehtimaan siitä ettei aja jalankulkijan päälle, hän ajaa liian kovaa. Se jalankulkija voi olla vaikka kotoa karannut kuuromykkäsokea dementikko, eikä hänenkään päälle saa silti ajaa.


    • Hyvästix

      Minä ajan jalkakäytävällä bussilinjan päättärin kautta kulkevan pyörä- (ja jalankulku)tien ykskaks jatkuessa liikennemerkin mukaan vain jalankulkijoille sallittuna vaikka leveänä, yleensä kulkijoista tyhjänä väylänä. Bussit ja muu nelipyöräliikenne pelottavat vanhalla vaihteettomalla ja ruosteisella fillarilla ns. mummovauhtia liikkuvaa nivelvaivaista, varsinkin kadun katkaisevien tietöiden (putki-yms.) kohdalla. Vaaratilanteista olen välttynyt nimenomaan jalkakäytävälle koukattua. Pyörän päältä en ole noussut kun ei ketään näy ja käveleminen sattuisi fyysisesti. Kun ja jos havaitsen ruuhkaa horisontissa kehkeytyvän kulkuväylälle, jalkautumisen sijasta olen pakotettu koukkaamaan ajoväylälle- jolla epäilemättä joku kerta menehdyn pärjättyäni huonosti moottoriajoneuvoille.

    • kävelijät_pois_stadista

      Kävely on köyhän tapa liikkua, se ei sovi stadiin.

      • kuitds

        Siis Intiassa polkupyöräilijä on sitä köyhällistöä : )

        Kävelijät ja autolla-ajelijat rikkasta väestöä.


      • muikkaulikji

        pyörän vero poistuu heinäkuussa
        autoihin lisätään veroa 40%
        tulee paljon pyöräilijöitä lisää
        bensiinin hinta nousee 10000€ litra
        nafta 120000€


    • lijh

      Sitten näkee vielä törkiämpääkin.
      Kun pyöräilijä ajaa jalkakäytävää ja ylittää suojatien keskaria näyttäen.
      Kun sattuu kolari: Tuo ajoi päälle.

      Eräskin täti toimitti kun jäi pyörällään auton töytäisemäksi: Otin sellaisen Vakuutuksen, että korvaa kaiken, kun liikenteessä töppäilen, teen virheitä, aina vakuutus korvaa minulle.

      Onko sellaisiakin nykyään tarjolla?????

    • urpot
    • Eiautotiellä

      Ei autotielläkään tartte ajaa pyörällä, jos pyöräkaista on selvästi merkitty. En tykkää että pyöräilijä hidastelee edessäni, kun ajan.

    • eiautotielle

      Enemmän ne pyöräilijät häiritsevät ja ovat vaaraksi autoväylillä kuin jalkakäytävällä. Itse asun kaupungissa, jossa on jalkakäytävillä lääniä vaikka muille jakaa vaan kun ei ole pyörätietä merkitty. Kyllä se on kamalaa katseltavaa kun pyörät poukkoilevat autojen seassa ja oikovat risteyksiä tms mielensä mukaisia ahtaita kohtia jalkakäytävien kautta poukoten taas tielle. Ei päätä eikä häntää. Minusta pyörien ajaminen autotiellä tulisi kieltää ja tehdä kunnon pyörätie/jalkakäytävät, jos sellaisia ei kaupungissa jo ole. Hyvä pyöräilijä ajaa rauhallisesti jalkakäytävän reunaa eikä vahinkoja pääse syntymään.

      • Jalankulkija

        Polkupyörä on ajoneuvo ja se kuuluu ajoradalle siinä kuin autokin. Pyöräilijöillä on pääsääntöisesti samat liikennesäännöt kuin autoilla. Jos on pyörätie tai -kaista niin silloin on sitä käytettävä. Kävele itse jalkakäytävällä, joka on täynnä jalankulkijoita (esim. Helsingin keskusta) ja siellä sitten pyöräilijät pujottelevat ajaen jopa päälle. Pyöräilijän nopeus jopa 20-30 km/h ja jalankulkijan 4-5 km/h, kun taas monissa taajamissa on nopeus 40 km/h tai jopa 30 km/h. Pyöräillessäni ajan mieluummin sellaista reittiä missä ei ole pyörätietä, sillä autoilijat huomioivat pyöräilijän paremmin ajoradalla kuin pyörätiellä ajaessa. Lisäksi noudatan liikennesääntöjä: en aja punaisia päin, väistän oikealta tulevaa, en poukkoile ja päästän jopa jalankulkijan suojatien yli.


    • plx

      Eikös polkupyörällä saa ajaa jalkakäytävällä yhden korttelin pätkän?

      • jalankulkija

        Ei saa ajaa. Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä. Pyörää voi taluttaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa jalankulkijoille.


    • pyptpyfhdg

      Alle 12 v. PITTÄÄÄ ajaa jalkakäytävällä

      • Jalankulkija

        Ei pidä ajaa, mutta saa ajaa ellei aiheuta haittaa muille.


    • qwert123

      Mun mielestä koko sääntö on aika pepusta. Jos sattuu kolari polkupyöräilijän ja jalankulkijan kesken, molemmat selviävät naarmuilla. Jos kolari sattuu pyöräilijän ja autoilijan kesken, pyöräilijä saattaa vammautua tai kuolla. Vaikka itse pyöräilee varovasti niin kolari saattaa johtua autoilijasta, sen takia mä valitsen mieluummin ne naarmut kämmenissä ja polvilla kun loppuelämä pyörätuolilla tai aivokuolleena.

      • Jalanjapyörällä

        Ei aina selviä vain naarmuilla. On jopa muutama jalankulkija kuollut, kun pyöräilijä ajanut päälle. Toinen sattui jopa jalkakäytävällä. Jalankulkijat ovat saaneet muitakin vammoja kuin naarmuja mm. lihasvammoja, murtumia eri puolille ja jopa päähän kohdistuvia vammoja. Tuttujani on joutunut pitkille sairaslomille ja itsekin olen monesti joutunut kolhituksi ja sen myötä myös toisinaan sairaslomalle. Eli sinun mielestä saat vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuuden, jos et uskalla ajaa ajoradalla. Mieti, jos siellä jalkakäytävällä jää sinun läheisesi pyörän kolhimaksi niin mitä mieltä sitten olet? Polkupyörä on ajoneuvo, joten sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Ehkä kannattaa jättää pyörä kotiin ja kulkea jalan tai autolla.


    • Poiskokosääntö

      Minusta koko sääntö on hanurista. Eihän niitä pyöräilijän ja jalankulkijan törmäyksiä satu. Taas pyöräilijän ja auton törmäyksiä sattuu ja pyöräilijä on aina altavastaaja vaikka olisikin oikeassa. Miksi tästä joka kevät nostaa joku metelin. Itse ainakin jos kävelen ja pyöräilijä tulee niin hän kyllä väistää. Taas olen huomannut että jos jalankulkija kävelee pyörätiellä niin hän ei väistä tai koiranomistajat pitää sen koiransa varmasti siellä.

      • Jalankulkija

        Jalankulkija ja pyöräilijän törmäyksiä sattuu paljon, mutta niistä ei kirjoita lehdissä eikä edes yleensä tehdä rikosilmoitusta, koska niitä ei tutkita. On muutama pyöräilijä tappanut jalankulkijan ja toinen niistä sattui jopa jalkakäytävällä. Itse en koskaan väistä pyöräilijää jalkakäytävällä, sillä jalkakäytävä on kokonaan jalankulkijoiden. Ja enkä myöskään yhdistetyllä väylällä, jos kuljen liikennesääntöjen mukaan eli reunassa (joko oikea tai vasen). En myöskään kävele pyörätiellä enkä odota bussia tai valojen vaihtumista pyörätiellä. Ajan myös pyörällä, mutta en koskaan jalkakäytävällä en Suomessa enkä muualla maailmassa. Autoilijat huomioivat pyöräilijät huomattavasti paremmin, jos ajaa ajoradalla tai ajoradasta erotetulla pyöräkaistalla kuin pyörätiellä. Jos ei uskalla ajaa ajoradalla niin silloin on jätettävä pyörä kotiin.


    • Hiljaa *v piip* kitisijät

    • ie7e6r7ritir

      ÄLKÄÄ SAAKELI JAKSAKO TÄTÄ PASKAA JAUHAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • anttirokka

      Tässä maailmassa tulee vastaan aivan liian paljon ihmisiä.
      He eivät kulje sinun polkujasi. He eivät kunnioita kenenkään ajatuksia.
      Jos olet onnekas, saat ajaa jonkun verovaroilla rakentamaa ajoväylää.
      Älä sä valita.

    • assssss

      Esim. Virossa ei ole mitään lakia joka estäisi pyörällä jalkakäytävällä ajon.
      Menepä itse liikenteen sekaan pyörällä Helsingissä niin päästään sinusta eroon.

    • lll00022288

      Rikon aivan tarkoituksella lakia tässä asiassa. Suomalaiset autoilijat ovat niin huonoja kuskeja, etten enää kyllä aio mennä liikenteen sekaan pyöräilemään. Olin nimittäin muutamia vuosia sitten viikon sairaalassa sen seurauksena, että bussi töytäisi minua, kun ei huomannut minua. Silloinkin pyörä ja varusteeni olivat asianmukaiset.

      • eimikäänjokamiheneoikeus

        > "Suomalaiset autoilijat ovat niin huonoja kuskeja, etten enää kyllä aio mennä liikenteen sekaan pyöräilemään."

        Erittäin huonoilta kuskeilta pitää ottaa ajokortti pois lopullisesti.


    • TerpiKalevi

      MOPPOOO!!!!!!!!!!!!!!!!

    • kdkfkfkfk

      Ajoin autotiellä ja siitä kiitoksena on paikoiltaan lähtenyt solisluu ja repeytyneet nivelsiteet, kiitos autoilijalle joka touhus auto ihan jotain muuta 40 kymppii päälle hyvä etten kuollu. Mitä järkeä mennä pyörällä autojen sekaan kun massa ero on niin suuri ja se tappaa. Jalankulkijan ja pyöräilijän painoero paljon pienempi ja kuomemantapauksia sattuu harvemmin. Tänään ajoin taas autotiellä ja joku audikuski meinas tulla päällä ja ei voi olla kyse näkemisest ku o 1000lumenin lamppu. Olenkin tullu tuloksee et ajankin täst lähin aina jalkakäytävällä.

    • spöde88
    • selvemmäksi-

      Jalkakäytävät kannattaisi merkitä polkupyöräilyn kieltävillä merkeillä, siis kieltävillä, ei pelkällä jalkakäytävän merkillä. Suurin osa pyöräilijöistä tuskin tajuaa sen kieltävää merkitystä. Parasta olisi vielä teksti alla, EI POLKUPYÖRIÄ tms.

      • Anonyymi

        Lain mukaan jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Ei tarvitse olla jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta voidaan myös sillä merkitä.

        Lain mukaan pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei sitä ole niin se on jalkakäytävä.

        Helsingissä on nyt muutettu liikennejärjestely siltä osin, että pyöräilijät joutuvat kiertotielle ja me jalankulkijat saamme turvallisemman tilan.

        https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/pyoraily-yhteys-katkaistaan-ruoholahdessa-itamerenkadulla

        Väylän alussa on molemmista suunnista pyörällä ajo kielletty -liikennemerkki, joka tarkoittaa sitä, että siellä ei saa ajaa polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla, lukuun ottamatta alle 12-vuotiasta.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät sieltä siirry pois.

        Todettakoon, että siellä on jalankulkijana vaarallista kulkea. Siellä liikkuu päivittäin myös päiväkotiryhmiä, joten he ovat myös vaarassa pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden takia. Hihaa hipoen, kovaa vauhtia, vasemmalla ajaen jne jne, pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat siellä ajavat.

        Ei muista väliä, kunhan vain itse pääsevät tekemään matka-aikaennätyksen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Ei tarvitse olla jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta voidaan myös sillä merkitä.

        Lain mukaan pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei sitä ole niin se on jalkakäytävä.

        Helsingissä on nyt muutettu liikennejärjestely siltä osin, että pyöräilijät joutuvat kiertotielle ja me jalankulkijat saamme turvallisemman tilan.

        https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/pyoraily-yhteys-katkaistaan-ruoholahdessa-itamerenkadulla

        Väylän alussa on molemmista suunnista pyörällä ajo kielletty -liikennemerkki, joka tarkoittaa sitä, että siellä ei saa ajaa polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla, lukuun ottamatta alle 12-vuotiasta.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät sieltä siirry pois.

        Todettakoon, että siellä on jalankulkijana vaarallista kulkea. Siellä liikkuu päivittäin myös päiväkotiryhmiä, joten he ovat myös vaarassa pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden takia. Hihaa hipoen, kovaa vauhtia, vasemmalla ajaen jne jne, pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat siellä ajavat.

        Ei muista väliä, kunhan vain itse pääsevät tekemään matka-aikaennätyksen!

        Joo. Tuolla loukkaantuu kymmeniä kävelijöitä päivittäin pyöräilijöiden takia. Samoin Lauttasaaren sillalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa. Ei tarvitse olla jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta voidaan myös sillä merkitä.

        Lain mukaan pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Eli ellei sitä ole niin se on jalkakäytävä.

        Helsingissä on nyt muutettu liikennejärjestely siltä osin, että pyöräilijät joutuvat kiertotielle ja me jalankulkijat saamme turvallisemman tilan.

        https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/pyoraily-yhteys-katkaistaan-ruoholahdessa-itamerenkadulla

        Väylän alussa on molemmista suunnista pyörällä ajo kielletty -liikennemerkki, joka tarkoittaa sitä, että siellä ei saa ajaa polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla, lukuun ottamatta alle 12-vuotiasta.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät sieltä siirry pois.

        Todettakoon, että siellä on jalankulkijana vaarallista kulkea. Siellä liikkuu päivittäin myös päiväkotiryhmiä, joten he ovat myös vaarassa pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden takia. Hihaa hipoen, kovaa vauhtia, vasemmalla ajaen jne jne, pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat siellä ajavat.

        Ei muista väliä, kunhan vain itse pääsevät tekemään matka-aikaennätyksen!

        Nyt on Helsingin kaupunki kerrankin tehnyt jotakin meidän jalankulkijoiden turvallisuuden eteen!

        Mutta taitaa vain olla niin, että pyöräilijät eikä sähköpotkulautailijat siirry kiertotielle!

        Poliisit valvomaan itsekkäitä ajoneuvon kuljettajia, sillä ehtiväthän se valvoa mielenosoittajiakin tuntikaupalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on Helsingin kaupunki kerrankin tehnyt jotakin meidän jalankulkijoiden turvallisuuden eteen!

        Mutta taitaa vain olla niin, että pyöräilijät eikä sähköpotkulautailijat siirry kiertotielle!

        Poliisit valvomaan itsekkäitä ajoneuvon kuljettajia, sillä ehtiväthän se valvoa mielenosoittajiakin tuntikaupalla!

        Ei poliisit ehdi valvoa pyöräilijöitä, kun niillä on kiire kahvitauolle.


    • fillarilstadis

      Jep, itte ajan fillarilla stadissa, siis kantakaupungissa, about 3000 km kesässä. Ajan aina autojen seassa, jos ei ole omaa fillarikaistaa, enkä ole koskaan pelännyt, eikä mitään ole koskaan sattunut. On ihan turvallista, jos ajaa liikennesääntöjen mukaan ajokaistan reunassa ja risteyksissä oikein ryhmittyen. Tietty voi olla vaikeaa, jos ei osaa liikennesääntöjä.
      Jalkakäytävillä en aja koskaan, ettei jalankulkijoiden tarvitse säikkyä ja pelätä.
      Mikä tässä hommassa on ylivoimaisen vaikeaa ? Jos et uskalla ajaa stadissa autolla, jätä se landelle, jos et uskalla ajaa fillarilla niin kuin kuuluu, jätä se himaan. Kato, sä voit talsii tai ajaa vaikka sporalla.

    • Anonyymi

      Täällä yhdistettyjä teitä on paljon eli on pakko mennä jalankulkijoiden seassa usein. Omat kokemukseni kertovat joidenkin jalanjulkijoiden olevan kuuroja ja sokeita. Koiran ulkoiluttajat varsinkin omistavat koko tien kun piski menee laidasta laitaan ja ulkoiluttaja keskellä tietä kuulokkeet päässä nenä kiinni puhelimessa. Sitten on niitä porukkaremmejä eli muutama ihminen kävelee rinnakkain ja tukkii koko tien. Kellon käyttö tai sanominen tuottaa monelta pahoja katseita. Ainoa neutraali, mutta hölmö tapa on hidastaa vauhtia ja tulla ihan kiinni kunnes huomaavat ja väistävät. Sen verran rapisee asfaltillakin se vähä hiekka renkaiden alla, että ihmeellistä kun useimmat eivät kuule mitään. Eikä niillä ole kuulokkeita edes. Itse huomaan aina pyöräilijät, lautailijat sun muut, jos olen kävelemässä. Ne kuuluu ihan selvää jo kauempaa ja väistän ajoissa, jos ei ole tilaa.

      • Anonyymi

        Miten se yhdistetty tie, jonka mainitsit, on siellä maaseudulla merkitty?

        Mikäli väylän alussa on sini-valkoinen liikennemerkki, jossa jalankulkijan ja pyörän kuva on päällekkäin niin silloin se on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

        Ellei ole mitään liikennemerkkiä niin silloin se on jalkakäytävä eikä siellä saa ajaa ajoneuvoilla eli ei myöskään pyörällä tai sähköpotkulaudoilla.

        Tänään olen kaupungissa kävellyt jalkakäytävällä, jonka molemmissa päissä on pyörällä ajo kielletty -liikennemerkki, mutta niin vain siellä pyöräilijät ajoivat. Huomenna täytyy varautua oman turvallisuuden takia, jotta saan turvallisen tilan jalkakäytävällä.


    • Anonyymi

      Hepo valittaa pyöräliikenteen väliaikaisista kiertoteistä ym:

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailijoita-opastetaan-jopa-rikkomaan-liikennesaantoja-helsingissa-emme-odota-tasta-kiitosta/8180678#gs.4krxo3

      Eivät ole yhtään huolissaan, että me jalankulkijat joudumme jatkuvasti vaaraan pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden takia!

      Pyörällä ajo kielletty liikennemerkki tarkoittaa sitä, että siellä ei ajeta pyörillä eikä sähköpotkulaudoilla. Nyt tuossa kartassa merkityllä pätkällä ajaa kaikki Lauttasaaresta Itämerenkadun suuntaan menevät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat. Ajavat siellä kuten muutenkin liikenteessä eli rikkovat kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä! Meistä jalankulkijoista viis, kunhan vain pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät joudu hidastamaan vauhtia tai kiertämään metriäkään enempää.

      Porkkalankadulla saa ajaa ajoradalla Tallberginkadun Länsisatamankadun välillä tultaessa Lauttasaaren suunnasta. Eikö siinä ole nopeusrajoitus 30 km/h ja sitä vauhtia Te ajatte jalkakäytävilläkin?

      Lauttasaaren sillan pyörätiet on merkitty selvästi yksisuuntaisiksi, mutta mitä tekevät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Tietysti ajavat väärään suuntaan vaikka on lisänä kielletty ajosuunta liikennemerkki.

      Hepo:n porukka tulkaa katsomaan, kun pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat siellä missä on pyörällä ajo kielletty!

      • Anonyymi

        Valita tästä sitten Paikkakunnat > Helsinki palstalla.


      • Anonyymi

        Tätä se on ollut jo vuosia eli pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat saavat omasta mielestään ajaa jalkakäytävillä, mutta jalankulkijat eivät saisi heidän mukaan kävellä siellä estämässä heidän "kilpailujaan"!

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ellei sitä ole niin se on jalkakäytävä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautaan sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Jalkakäytävät ovat vain jalankulkijoille!

        Poliisit eivät pahemmin puutu pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden esim. jalkakäytävällä ajamiseen. Taitaa olla jo tämän vuoden kiintiö valvonnasta täynnä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä se on ollut jo vuosia eli pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat saavat omasta mielestään ajaa jalkakäytävillä, mutta jalankulkijat eivät saisi heidän mukaan kävellä siellä estämässä heidän "kilpailujaan"!

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä ellei sitä ole niin se on jalkakäytävä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautaan sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Jalkakäytävät ovat vain jalankulkijoille!

        Poliisit eivät pahemmin puutu pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden esim. jalkakäytävällä ajamiseen. Taitaa olla jo tämän vuoden kiintiö valvonnasta täynnä?

        Olet tosiaan jo toistakymmentä vuotta kuvitellut noin. Todellisuus on kuitenkin paljon parempi. Herääkin kysymys, miksi joku haluaa kuvitella sellaisen asiantilan, joka vaikuttaa ahdistavan kuvittelijaa todella paljon.

        Mutta meitähän on moneen junaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tosiaan jo toistakymmentä vuotta kuvitellut noin. Todellisuus on kuitenkin paljon parempi. Herääkin kysymys, miksi joku haluaa kuvitella sellaisen asiantilan, joka vaikuttaa ahdistavan kuvittelijaa todella paljon.

        Mutta meitähän on moneen junaan.

        Totta on, että pyöräilijät ovat valloittaneet jalkakäytävät, eikä virkavalta siihen puutu.
        Kerran asiasta partiolle huomautettuani, sain vastauksen:"älä sinä puutu töihimme".
        En todellakaan tiedä toista ammattia, jossa olevat jättävät kaikki työhönsä kuuluvat velvollisuudet tekemättä, kuin poliisi. Onhan se kivaa ajaa maijalla ympäri kaupunkia,mutta nähdessään selvän lain rikkomisen ei siihen puututa, sehän edellyttäisi astumista ilmastoidusta autosta haalari päällä ulkoilmaan.
        Ei tuhaan puhuta pa**alakeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että pyöräilijät ovat valloittaneet jalkakäytävät, eikä virkavalta siihen puutu.
        Kerran asiasta partiolle huomautettuani, sain vastauksen:"älä sinä puutu töihimme".
        En todellakaan tiedä toista ammattia, jossa olevat jättävät kaikki työhönsä kuuluvat velvollisuudet tekemättä, kuin poliisi. Onhan se kivaa ajaa maijalla ympäri kaupunkia,mutta nähdessään selvän lain rikkomisen ei siihen puututa, sehän edellyttäisi astumista ilmastoidusta autosta haalari päällä ulkoilmaan.
        Ei tuhaan puhuta pa**alakeista.

        Poliiseilla on kyllä aikaa ja halua saa alkoholisoituneet ihmiset pois puistoista ja ihmisten näköpiireistä. Niistä ei ole mitään haittaa vaan keskenään örisevät, mutta ilmeisesti monet eivät tykkää siitä, että niitä näkyy.

        Minua ei yhtään haittaa alkoholisoituneet ihmiset eivätkä he edes aja pyörällä tai sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä.

        Itselläni samanlainen kokemus poliiseilta, kun olin jäädä pyörällä jalkakäytävällä kaahavan alle. Minä olin siinä suurempi syyllinen kuin se kaahaava pyöräilijä! Estin kuulemma pyöräilijää, koska en siirtynyt edestä pois vaan pyöräilijä joutui minua väistämään.

        Miten poliisit sitten tekisivät tai sanoisivat, jos joku perheenjäsen tai tuttu jää kaahavan pyöräilijän kolhimaksi tai tappamaksi?

        Ulkomailla poliisit puuttuvat erittäin tehokkaasti pyörällä tai sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä ajeleviin tai muihin niiden rikkeisiin. Siellä poliisit jopa kävelevät kaupungilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta on, että pyöräilijät ovat valloittaneet jalkakäytävät, eikä virkavalta siihen puutu.
        Kerran asiasta partiolle huomautettuani, sain vastauksen:"älä sinä puutu töihimme".
        En todellakaan tiedä toista ammattia, jossa olevat jättävät kaikki työhönsä kuuluvat velvollisuudet tekemättä, kuin poliisi. Onhan se kivaa ajaa maijalla ympäri kaupunkia,mutta nähdessään selvän lain rikkomisen ei siihen puututa, sehän edellyttäisi astumista ilmastoidusta autosta haalari päällä ulkoilmaan.
        Ei tuhaan puhuta pa**alakeista.

        Kuinka ison osan jalkakäytävistä pyöräilijät ovat vallanneet, ja kuinka iso osa pyöräilijöistä osallistuu sen toteutukseen?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tänään oli joku pelle kävelemässä pyörätiellä ja nenä kiinni kännykän näytössä koko ajan. Kyseessä ihan aikuinen nuori mies ja ei ollut kännissä, mutta kuitenkin toisessa maailmassa jatkuvan reunasta reunaan kävelytavan perusteella.

      Joku läski ämmä ulkoilutti kahta sylipiskiä, silläkin nenä kiinni kännykässä. Yhdistetyllä tiellä tietenkin hiljensin, koska joudun ohittamaan läheltä ne piskit. Siitä huolimatta tämä läskikasa huutaa minulle, että aja reunassa vaikka olin parin sentin päässä asfaltin reunasta. Piskit tietenkin meni miten sattuu siellä hihna löysällä. Meinasin huutaa että onko munasta puute kun noin kiukuttaa. Joskus tuollaiset roskat vain ottaa hermoon.

      • Anonyymi

        Tänään monet pellet ajelivat pyörillä ja sähköpotkulaudoilla jalkakäytävällä, kyseessä niin nuoret kuin vanhemmat ihmiset, miehet ja naiset! Osa pelleistä huusi minulle, että se on pyörätie, osa piti suunsa kiinni tai ei ainakaan ääntä tullut. Mistä pyöräilijöillä ja sähköpotkulautailijoilla on puutetta, kun täytyy vaarantaa meidät jalankulkijat? Eikö teillä ole mitään, millä ajatella?

        Mistä tiedän, että oli jalkakäytävä? Siitä, että se on rakenteellisesti ajoradasta erotettu eikä siinä ollut pyörätien liikennemerkkiä kummastakaan suunnasta. Toisesta suunnasta oli pyörällä ajo kielletty liikennemerkki ja toisesta suunnasta oli sekä pyörällä ajo kielletty liikennemerkki että jalkakäytävän liikennemerkkejä!

        Jalkakäytävää ei tarvitse merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä, mutta voidaa merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

        Taasen pyörätiet merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!!


    • Anonyymi

      Ihminen on itsekäs eläin: se MINÄ!
      Asian näkee erityisen hyvin nyt koronaikana.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      64
      2734
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      196
      1889
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1685
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1439
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1318
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      85
      1274
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1039
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      855
    9. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      800
    10. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      784
    Aihe