Onko siitä haittaa vai ei?

ihmettelijoina

On aika häkellyttävää lukea kahta eri linjaa, joihin annetaan täysin vastakkainen vastaus.

1. Jos kyse on siitä, että varoitetaan ihmisiä lähtemästä suhteeseen bibolaarista sairastavan kanssa, niin sanotaan, ettei se mikään este ole, eikä siitä ole sanottavampaa haittaa.

2. Jos kyse on siitä, ettei bibolaarinen kanna vastuuta tekemisistään, niin mennään sairauden taakse ja selitetään, ettei sairaana pysty kantamaan vastuuta maniassa tehdyistä asioista.

Kohta 1 ja 2 ovat täysin ristiriidassa keskenään.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no_jaa__

      no yleensäkkai ne on eri ihmiset jotka noita asioita 1 & 2 sanovat

      itse olen sitä mieltä että bipoista suurimman osan kanssa voi seurustella ja he kykenevät oikeaan parisuhteeseen, toki se suhteen toimimaan saaminen ja jatkuminen on aina haasteellista kun toisella osapuolella on mt-ongelmia, mutta ei bipo mikään skitsofrenia tai psykopatia ole, kyllä sen kanssa suurin osa kykenee elämään ja puolison kanssa suhteessa olemaan

      varmasti osa bipoista ei kykene suhteeseen tai lähtevät kävelemään siitä tai tekevät toisen elämästä yhtä helvettiä, mutta ainakin minun käsitykseni on että vain pieni osa bopoista noin toimii ja tekeehän ne ihan terveidenkin kirjoissa olevat tuollaista toiselle parisuhteessa varmaan samoissa määrin kuin bipotkin

      itse en ole ikinä kuullu kenenkään bipon menevän sairautensa taakse, mutta sitä olen kyllä nähnyt ettei osa koe itseään mitään tarvetta selitellä tai kanna tai edes välttämättä muistele menneitä tekojaan. Toki se mania voi viedä/heikentää muistia, mutta osalle nuo menneisyydet manian teot ovat vain menneisyyttä eivätkä he koe olevansa niistä mitenkään vastuussa tai halua niitä selvitellä vaan jatkaa elämäänsä

    • JuoskaaMetsään

      Hullun kanssa ei voi olla kuin toinen hullu.

    • N29_____________

      Se onko biposta haittaa parisuhteen kannalta, varsinkin sen syntymisen kannalta riippuu täysin siitä miten bipo diagnoosin omaava osapuoli käyttäytyy juuri tuolloin. Kyllähän sitä itselläkin on tasaisia kausia joskus vuosienkin ajan ja silloin ihan hyvin voi parisuhteeseen päätyä, kuten myös lievän hypomanian aikana, masennuksissa taas ei varmaan tee mieli mitään suhteita edes solmia, eikä aina riitä voimat niiden ylläpitämiseenkään. Sairauden huonoina hetkinä se kumppanin rakkaus sitten punnitaan, osa katoaa, osa tukee ja ymmärtää ja suhde jatkuu. Kyllä minä vastuuni aina kannan ja jos näen aihetta niin tekojani ja sanomisiani anteeksipyytelen ja yritän niitä jotenkin hyvittää. Tosin minulla ei ikinä maniaa ole ollut, hypomaniaa aina välillä, mutta sen kanssa kykenen elämään enkä ole esimerkiksi ikinä pettänyt enkä kaikkia rahojani tuhlannut tämän takia. Mutta joskus on vain henkiset paukut niin vähissä ettei saa mitään tehtyä ja sitä vain haluaa toisen työntää pois jotta riittää voimat edes hengittämiseen. Sitä olen usein anteeksipyydellyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe