On täysin kohtuutonta kun velkajärjestelyn loputtua luottotiedot puhdistuvat HETI. Kun maksat ulosoton kautta joka ikisen centin niin silti tiedot pysyvät luottorekisterissä useita vuosia. Kuka rupeaisi keräämään nimiä adressin eduskunnalle tästä järjettömästä epäkohdasta?
luottotietojen puhdistuminen
7
627
Vastaukset
Omasta mielestäni luottotietojen menetys oli positiivinen asia johon olin tosin varautunut pidemmän aikaa. Ainoa mihin vaikuttaa on ettei saa velaksi esim verkkokaupoista. Toisaalta olen jotain oppinutkin ja nyt muutaman vuoden ajan kerryttänyt vararahastoa josta voi ottaa tiukan paikan tullen. Tollanen velkajärjestelyhän kestää 3-5 v ja omalla kohdalla kun olen oman järjestelylainani(4v) maksanut niin samoihin aikoihin myös viimeinen YVK-merkintä poistuu. Mikä kiire taas alkaa kerryttää taas velkasaldoa?
- pöyristynyt
Kysymys onkin tasa-arvoisuudesta velkajärjestelyn ja ulosoton välillä.Velkajärjestelyssä joutuu esim.takaajat silti maksumiehiksi kuten meillekin kävi ja sitä kautta asiamme pakosta joutuivat ulosottoo. Maksut maksettu ulosottoon mutta silti rangaistus jatkuu kohdallamme. Velkaa ei ole tarkoitus ottaa vaikka tiedot puhdistuvat aikojen päästä.
- opihjortjhm
Äly hoi! Ei pidä edesvastuuttomasti taata, jos ei pysty suoriutumaan takauksistaan. Kumma, ettei takausvelkaa pidetä enää nykyään minään velkana. Syytä on myös pankeissa, kun kelpuuttavat takaajiksi ilmeisen maksukyvyttömiä ihmisiä. Takausvelkaa, vielä vähemmän kulutusluottovelkaa, ei pitäisi ikinä hyväksyä velkajärjestelyyn.
- omakokemus
Jos et tiennyt niin ulosoton asiakkaan luottotiedot puhdistuvat myös vaikka olisi ulosottoa jäljellä. Velkajärjestelyyn joutuneella puhdistuu vasta sen jälkeen kun ohjelma on loppu. Itse maksoin ulosottoa säännöllisesti 9 vuotta ja suurrimmilta osin vapaaehtoisesti ilman palkan ulosmittausta. Tietämättäni pankki ilmoitti että luottotietoni olleet puhtaat jo 7 vuotta kun asuntolainaa hain. 9 vuoden aikana ei mitään uutta ollut mennyt ulosottoon joten 3 vuoden vanhenemisjaksoja ei ollut syntynyt.
- sdgsert
Ei toimi enää nykyään, jos uo kestää yli 18kk niin tulee merkintä pitkäkestoisesta ulosotosta.
- eriarvoisuus
saman kokenut kuin aloittaja,tosi kohtuutonta kun velallisen luottotiedot velkajärjestelyn jälkeen heti puhtaat ja takaajan ei puhdistu kun joutunut maksaan uo kautta,laki päin peetä
- reinikaine
hei eriarvoisuus, kannattais varmaan suunnata se kiukku siihen henkilöön jonka lainan takasit. Hänhän on se syyllinen kun kävi miten kävi. Tai no, olet itsekin osasyyllinen. On siinä ja siinä lähtisinkö itse takaamaan edes asuntolainaa esim perheenjäsenelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412518Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101878Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761843Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913