Kenelle mudi sopii?

Henkka

Eli kenelle mudi mielestänne sopii? Tarviiko sen mielestänne päästä paimentamaan ja sopiiko se mitenkään ensimmäiseksi koiraksi? Olen lukenut erilaisia koirakirjoja, mutta kaikista saa hieman erilaista infoa, joten ajattelin,että omistajat tietävät parhaiten.

7

1016

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulituuri

Kannattaisi ottaa yhteyttä Unkarinpaimenkoirat ry:n rotuneuvojaan, Terhi Multamäkeen. Email: [email protected]. Saat varmaan asiantuntevinta ja parhainta tietoa

• ohhoh

On sopimatonta laittaa toisen henkilön emailosoitetta, ainakin tänne keskustelupalstalle. Siitäkin huolimatta, että kyseinen henkilö tietää paljon mudeista.

• Mudinaa

Mudi sopii aktiiviselle ihmiselle joka pystyy tarjoamaan erilaisia virikkeitä ja aktiviteettejä koiralle! Illan tullen mudista saa kyllä löhöilykaverin sohvalle :) Mudin omistajana kannattaa olla myös huumorintajuinen,sillä mitä kummallisempia kepposia mudit keksivätkin ;) Jos tällasisia piirteitä löytyy suosittelen rotua ehdottomasti! Huippukoira kaikin puolin :)

• mudinaa

sen verran vielä lisäisin että periaatteessa ensimmäiseksi koiraksikin sopii,mutta mudin kasvatuksessa tulee olla hyvin johdonmukainen ja määrätietoinen. Siten mudista saa tottelevaisen ja luotettavan kaverin!

• Riikka-Liisa

Periaatteessa minkä tahansa rotuinen koira voi olla ensimmäinen koira. Riippuu aivan omista valmiuksista koiranomistajaksi.

• ABC

Täältä löytyy tietoa mudista: http://www.mudi.info/mudi/

Mieti millaiseksi kaveriksi mudia ajattelet. Nykyisen rotumääritelmän mukainen mudi on liian pieni palveluskoiraksi, mutta agilityyn ja Tokoon se sopii hyvin. Mikäli löydät isokokoiseksi kasvavan pennun, se sopii PK-käyttöön, mutta ei menesty näyttelyissä, koska yli 47cm korkeus on hylkäävä virhe.

• bisQet

Hei,

mudi sopii aktiiviselle, määrätietoiselle ja huumorintajuiselle ihmiselle. Mudin - kuten muidenkaan paimenkoirien - ei välttämättä todellakaan tarvitse päästä paimentamaan. Suomessa ei yksikään mudi tee leipätyötä paimenkoirana, mutta sitäkin enemmän koiria näkyy tottelevaisuus, agility, palveluskoira- ym. kisoissa ja harjoituksissa. Jos haluaa ehdottomasti paimentaa, kannattaa hankkia mudi paimenkäytössä olevista linjoista, ja niitä taas löytyy rodun kotimaasta - mutta ilmeisesti et tarvitse paimenkoiraa?
      Koirakirjojen ja internetin info on sekalaista, ja tuntuu, että jokainen kirjoittaa omanlaisestaan mudista. Kannattaa tutustua eri kasvattajien kotisivuihin, ja kysellä ihmisiltä suoraan.
      Meillä on mudeja ollut kymmenkunta vuotta, tällä hetkellä kolme kpl. On minun mieleiseni koira, josta en usko luopuvani.
      Täällä on ollut keskustelua mudin ja sukulaisrotu pumin eroista
      http://pumiforum.proboards41.com/index.cgi?board=Yleist&action=display&num=1108052477

ja täällä on mudifoorumi:
      cybermudi.board.dk3.com

ja täällä rotujärjestön sivut:
      www.unkarinpaimenkoirat.com

ja täällä ainakin yksi kennel:
      www.netikka.net/laitinen/mudi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe