Ongelmakoirakouluttaja Turusta?

sajdl

Minulle tuli n. vuosi sitten kodinvaihtajana American bulldog narttu, joka on agressiivinen muita koiria kohtaan. Agressio perustuu tietojeni mukaan pelosta, koska on saanut melko pahasti selkään toiselta koiralta vanhassa kodissa.

Koira on sisällä todella hyväkäytöksinen niin minua, kuin vieraitakin kohtaan. Iloinen, nöyrä ja kilttiluontoinen muutenkin, valehtelematta kilteimpiä koiria mihin olen ikinä törmännyt. Kontaktin saa koiraan todella helpolla.

Ulkona asiat kuitenkin muuttuu; koira menee omaan kuplaansa ja kontaktin saaminen on vaikeaa, varsinkin jos näkökentässä on muita koiria. Olen koittanut saada kontaktia leluilla, herkuilla ja äänillä - kuitenkin aika huonolla menestyksellä. On niitä parempia päiviä kun koira kulkee nätisti vierellä eikä juurikaan välitä muista koirista, sitten on taas niitä päiviä kun koira kiskoo vimmatusti, on hermostuneen oloinen ja koittaa hyökkiä jokaista koiraa päin. Koitan itse aina olla täysi tyyni ja määrätietoinen, mutta koska hihnan päässä on voimakas koira niin niitä hermostuttaviakin tilanteita tulee.

Toisten koirien kanssa tulee juttuun aika huonosti. Parin uroksen kanssa on leikkinyt, mutta yksikin väärä liike tai katse niin koira muuttuu agressiiviseksi. Suuria tummia koiria ei siedä ollenkaan. Tiedän, että tämä rotu ei ole ns. koirapuistokoira, mutta olisi ihanaa jos voisi kulkea koiran kanssa ulkona niin, ettei tarvitsisi pelätä että mitä jos pääseekin irti ja toisen koiran kimppuun.

Koska omat taitoni eivät riitä tämän poiskoulutukseen, olen päättänyt hakea apua ammattilaiselta. Onko jollain kokemusta hyvästä ja sopuhintaisesta ongelmakoirakouluttajasta Turun seudulta? Saa suositella!

Asiallisia kommentteja, kiitos! :)

5

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17plus4

      Kaikki koirat eivät tule toimeen vieraiden koirien kanssa, mikä ei sinällään ole ongelma, paitsi jos haluaa koiran joka heiluttaa häntää jokaiselle. Mutta koska otit AB:n, tiedostit varmaan asian. On vaan huolehdittava, ettei koira joudu tilanteisiin, missä jotain voi sattua.

      Näkisin ongelman lähinnä hihnakäyttäytymisessä. Koiran ei niinkään tarvitse tykätä toisista, mutta kunhan hihnakäytös on ok, eli ei ala riuhtomaan kohti eikä aloita rähjäämistä.

      Kontaktin ottoa ulkona kannattaa treenata alkuunsa, mieluummin ilman suurempia häiriötekijöitä. http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/koira-kotona/ohjeita-tarkeimpien-taitojen-opettamiseen/kontakti-aloita-koulutus-tasta Tuossa ihan hyviä ohjeita. Ja tietenkin mukavat kokemukset muista koirista, joita voi koulutusryhmistä saada.

      Amerikanbulldoggilla esiintyy vieraskoira-aggressiivisuutta, eivät siis välttämättä hyväksy tuntemattomia koiria reviirillään tai ihollaan. Eivätkä ne helposti alistu muille dominoiville koirille. Tämä on luonteenpiirre, ja siihen on mukauduttava. Älä siis saata koiraa tilanteisiin, jotka se kokee luonteelleen uhkaavaksi. Leikitä koiraa vain sellaisten koirien kanssa, jotka eivät rupea dominoimaan sitä.

      Koiran hallintaan voi harkita myös kuonopantaa, mutta jos se ei näytä hillitsevän kiskomista ja hyökkimistä, lopeta sen käyttö.

    • pahapahempipahin

      Halvasta tulee pian kallis, kun asiat ei etene. Näin se usein menee :( Aloitetaan halvalla, ja lopulta maksetaan mielipuolisia summia, useista käynneistä samalle kouluttajalle. Rahat pois on prioriteetti numero 1. Ystäväni tutustui turun suunnalla 3:n kouluttajaan turhaan. Yhden luona kävi aurassa, toisen luona liedossa ja kolmas oli turussa. Greta ei ole yhtään valmiimmaksi tullu.

    • mipe

      koirakas.net, siellä on koiralähtöistä ongelmakoirakoulutusta, ei pakottamista ja peloittelua.

    • eisunauta

      kuin lähettää se jenkkeihin Cesar Milanin oppeihin. Se taitaa olla ainut joka hommansa osaa. Ei nämä kotimaiset namipalakouluttajat pysty tuollaista poistamaan. Se on pitkä prosessi.

    • Kokeiltu

      Koirakoulu Kitiska, Vantaa tai Koirataito, Turun alue.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      76
      4948
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      40
      1650
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1557
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1243
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      66
      1179
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1000
    7. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      997
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      914
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      50
      810
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      778
    Aihe