Viron- ja suomekieli

ylpeä_suomalainen

Kävin jokin aika sitten erään Suomessa asuvan amerikkalaisen ystäväni kanssa Tallinnassa päiväristeilyllä. Hän ihmetteli suomen- ja vironkielen sukulaisuutta, koska hänen korviinsa viro kuulosti niin erilaiselta -rumalta ja suomenkieli taas soljuvan kauniilta, kuten hän itse sanoi. Vironkieli on läheinen suomen sukulaiskieli, mutta ilmeisesti ulkomaalaisen korvaan ero on huomattava.

23

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapureitahanolivat

      Muistikuva minullakin. Elettiin 90-luvun alkua. Nousin Singaporesta lentokoneeseen, joka oli tulossa Australiasta ja Eurooppaan menossa. Pian huomiotani herätti pari heppulia, joiden puhuma kieli oli kovin sointuvaa ja tutun oloista. Kaksi virolaista siinä lasketteli juttuja aika kovaan ääneen äidinkielellään. Hauska oli sivusta kuulostella, vaikka en ymmärtänytkään.

    • fhjjjbbkm

      Viro tosiaankin kuulostaa järkyttävältä. Itsehän he eivät välttämättä sitä ymmärrä tai huomaa. Suomessa kuultuna siitä tulee mieleen parasiitti jossain muodossa, mikä nostaa niskakarvat heti pystyyn useimmilla suomalaisilla.

      • ketlin

        Ootko sä miettinyt sitä että suomen kieli saattaa myös kuulostaa jäkyttävältä ulkomaalaisten mielestä? Vaikka te suomalaiset ette sitä ymmärrä.mutta niinku alkaoleva kirjottaja mainitsi että virolaiset osaa yllättävän hyvin suomen kieltä.vaikka ne asuis ja eläis virossa.mut ku tulee suomeen niin kukaan ei puhu sanaakaan.no ehkä se on just sentakia sit et kukaan ei viiti opettella sitä ku se kuulostaa niin "järkyttävältä" :D


      • käkätys
        ketlin kirjoitti:

        Ootko sä miettinyt sitä että suomen kieli saattaa myös kuulostaa jäkyttävältä ulkomaalaisten mielestä? Vaikka te suomalaiset ette sitä ymmärrä.mutta niinku alkaoleva kirjottaja mainitsi että virolaiset osaa yllättävän hyvin suomen kieltä.vaikka ne asuis ja eläis virossa.mut ku tulee suomeen niin kukaan ei puhu sanaakaan.no ehkä se on just sentakia sit et kukaan ei viiti opettella sitä ku se kuulostaa niin "järkyttävältä" :D

        Totta. Olen asunut Ranskassa ja tullut tavaksi "opettaa" ja puhua suomea. Sanoivat se olevan peräisin Afrikasta. Miksi? puhuttaessa päällimmäisinä ovat a(ä)-vokaalin ja k-konsonantin yhdistelmät. "kuka käki mikä mäki joku käki mäkämäkä. Jouduin vastaamaan, että kielemme on slaavilainen ja harvinainen sieltä Volgan mutkasta. Päkäpäkä.


      • Nuin
        käkätys kirjoitti:

        Totta. Olen asunut Ranskassa ja tullut tavaksi "opettaa" ja puhua suomea. Sanoivat se olevan peräisin Afrikasta. Miksi? puhuttaessa päällimmäisinä ovat a(ä)-vokaalin ja k-konsonantin yhdistelmät. "kuka käki mikä mäki joku käki mäkämäkä. Jouduin vastaamaan, että kielemme on slaavilainen ja harvinainen sieltä Volgan mutkasta. Päkäpäkä.

        Kieli jossa puhuminen on rääkimistä kertoo kaiken! Piste.


      • ei_slaavi
        käkätys kirjoitti:

        Totta. Olen asunut Ranskassa ja tullut tavaksi "opettaa" ja puhua suomea. Sanoivat se olevan peräisin Afrikasta. Miksi? puhuttaessa päällimmäisinä ovat a(ä)-vokaalin ja k-konsonantin yhdistelmät. "kuka käki mikä mäki joku käki mäkämäkä. Jouduin vastaamaan, että kielemme on slaavilainen ja harvinainen sieltä Volgan mutkasta. Päkäpäkä.

        ".......Jouduin vastaamaan, että kielemme on slaavilain-en......."
        Harmi, että "jouduit" niin tekemään ja samalla virheellisesti "opettamaan."


    • wwddd

      En minä ainakaan ymmärrä juuri mitään Viron puhekielestä enkä kirjoitetusta tekstistä sen paremmin. Se on kuitenkin selvä että siinä samoja rakenteita on ja sanastokin selvästi osin sinne päin, joskin myös ihan erilaisiakin sanoja on ja erikoisia kielellisiä tapoja asioiden ilmaisuun. Mutta virolaiset ainakin Tallinnassa osaavat yllättävän paljon ja hyvin suomenkieltä, tuskin suomenkieli heille on sen helpompaa ollut oppia.

    • Insinöörienkesken

      Tuli juuri sähköpostia eläkeläistuttavalta Tallinnasta. Pieni ongelma on kieli, hän kun vanhana ihmisenä osaa suomea opittuaan sitä miehitysvuosina Suomen TV:stä. Minä taas olen aika avuton vironkielen suhteen, aikoinaan suunnittelin kesäkurssille menoa, mutta ei toteutunut. Aika paljon ymmärrän ja loppuja arvailen. Tiukan paikan tullen kirjoitamme englanniksi.
      Nytkin lähetti laatimansa lehtiartikkelin tieteellisestä aiheesta, komeasti meni yli meikäläisen hilseen.

    • wweee

      No onhan vironkielessä kiistatta ihan samoja rakenteita ja samantapaisia sanojakin. Kuka hyvänsä voi näitä helposti havaita. Mutta ei ainakaan ummikko-suomalaisena kyllä virolaiseten puheesta saa mitään selvää, teksteistä nyt puhumattakaan. On se vaan sen verran erilaista kieltä. Ja Tallinnassa kun se toinen yleisessä käytössä oleva kieli on venäjänkieli, niin englanniksi sitä usein pitää asioita yrittää selittää. Toki hämmästyttävänkin monet virolaiset osaavat ja puhuvat hyvin suomenkieltä, ja monissa firmoissakin on vaihtoehtona sumenkielinen palvelun tarjoaja.

    • Lissukkka

      Minä taas pidän viron kielestä, sehän on hauska! Olen opiskellut viroa nyt parin vuoden ajan. Viro on myös suosikkimatkakohteeni, tottakai. On mukavaa päästä harjoittelemaan kieltä käytännössä. Vielä kun tutustuisi virolaisiin.

    • ikiopiskelija

      Olen myös opiskellut viroa, tosin ihan omatoimisesti. Kieli on suomalaiselle helppo oppia. Viron kielen avulla kykenee tutustumaan virolaisiin paremmin. En osaa sanoa olenko tulkinnut oikein, mutta minulla on näppituntuma siitä, että virolaiset osaavat enemmän suomea kuin suomalaiset viroa. Joka tapauksessa kannattaa viroa opiskella jo ihan oman osaamisenkin vuoksi.

    • Kalkkiskominäkin

      Vanhan ihmisen, 74v, tuntuu olevan helpompi oppia ymmärtämään jonkin verran viroa esim. sanomalehdistä kuin itse rääkimään, saati kirjoittamaan. Monissa sanoissa on viittausta esim. ruotsiin, joten merkitystä voi itse kehitellä. Sanan toistuessa sitten kohta oivaltaa eli muistaa äsken oppimaansa.

      • meeskeelega

        Siis me soomlased hakkame kirjutama siin foorumil eesti keeles, sest peale lugemise on väga olulist et inimene kirjutab. Ainult see kaudu oleks tulemus parem kui eelmisel korral jne. Kohtume siis siin foorumil eesti keeles!


    • Keski-Uusimaa

      Olen eestlane Soomes ja mulle meeldib soome keele kõla. Teil on stand up koomik Ismo Leikola. Tal on head väljendid. Suomen hauskin mies. Mulle meeldisid Yle areenas saade Retrolissun ysärit. Veel meeldib Putous, Kingi, 1001 Rikua ja viimati vaalasin mängufilmi: Luokkakokous. Olen finnofiil :)- inimene kellel meeldib soome kultuur

    • JPAA

      Mielestäni viron kieli kuulostaa suomalaisen korviin samalta kuin suomalainen kehitysvammainen puhuisi suomea. Eräs ulkomaalainen tuttuni totesi näin kerran.
      P.S. En halua mitenkään halventaa kehitysvammaisia.

      • minä_ja_hän_

        Siis "sinun mielestä" vai ulkomaalaisen mielestä?

        Miten ulkomaalaisen mielestä viro voi kuullostaa kehitysvammaisen suomalaisen puheelta? En oikein ymmärrä näitä kahta lausettasi.


      • JPAA
        minä_ja_hän_ kirjoitti:

        Siis "sinun mielestä" vai ulkomaalaisen mielestä?

        Miten ulkomaalaisen mielestä viro voi kuullostaa kehitysvammaisen suomalaisen puheelta? En oikein ymmärrä näitä kahta lausettasi.

        Ulkomaalainen tuttuni puhuu kohtuullisen hyvää suomea, koska hän on ollut naimisissa suomalaisen kanssa jo parikymmentä vuotta. Tarkennan että kuulostaa sekä hänen, että minun mielestäni ja varmasti monen muun suomalaisen.


    • PenttiMäättänen

      Kun keskustelee viroloisen kanssa tai kuulee heidän puhettaan joko heidän omalla kielellään tai puhumassa suomea, heitä ei voi jotenkin ottaa vakavasti. Viron kieli ja heidän tapansa puhua suomea saa heidät vaikuttamaan hieman vähä-älyisiltä ja lapsellisilta.

    • 1Eestlane

      Muistan jo lapsuudestani kun puhuttiin, miten ruman kuuloista on suomen kieli verrattuna viroon. Virolaiset, jotka ei osaa suomea ollenkaan, ovatkin sitä mieltä- samoin, kuten suomalaiset näköjään viron kielestä.

      Suomen kieli kuulosti minustakin rumalta. Ei muuten kuulosta enää, koska joudun sitä käyttämään ja oon tottut siihen. Mutta sitä mieltä olen kuitenkin, että suomen kieltä ( siis ihan kirjankieltä ) on käytännössä vaikea puhua. Puhekieltä ei taas kaikkialla sovi käyttää.

      • etymologi

        Pitää kuitenkin muistaa, että virokin on suomalais-ugrilainen kieli. Oikeastaan suomi on ainoaa oikeata suomalais-ugrilaista kieltä ja viro on vain epätäydellinen heijastus oikeasta suomen kielestä.


      • Anonyymi
        etymologi kirjoitti:

        Pitää kuitenkin muistaa, että virokin on suomalais-ugrilainen kieli. Oikeastaan suomi on ainoaa oikeata suomalais-ugrilaista kieltä ja viro on vain epätäydellinen heijastus oikeasta suomen kielestä.

        1300-luvulla vanha suomalaisten ugri-kieli vahtui pohjois-viroon, kiitos vahvan Etelä-Suomen ja Pohjois-Viron välisestä kaupasta. Suomi on siis alunperin pohjosi-viron murretta, nykysuomi muistuttaa enemmän alkuperäistä vironkieltä kuin nyky-viro, nykyvirossa on tapahtunut paljon kielenkulumitsa kuten loppuvokaalien häviäminen. Suomenkielen (ainakin kirjakielen) pysyminen alkuperäisempänä johtuu siitä ettei kirjakieltä ole uudistettu sitten 1800-luvun.


    • Anonyymi

      Saan päris hästi soome keelest aru ja mulle selle kõla meeldib. Eesti keel on tegelikult kõlalt kõige sarnasem liivi keelega, mis on kahjuks välja surnud. Eeslasena oli mul väga lihtne ära õppida soome keel, sest grammatika on palju lihtsam.


      http://kauneushoitolacare.ee

    • Anonyymi

      Olkaa mitä mieltä hyvänsä, mutta tanskankieli on ylivoimaisesti karmeinta mongerrusta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe