Väärät tiedot elatuslaskelmaan

Kysymys11111

Eli kysymyksessä olisi elatuslaskelmaan annetut väärät tiedot. Minulla ja exällä on yhteishuoltajuus jossa ollaan sovittu että lapset on minulla pidennetyn joka toisen viikonlopun. Samalla ollaan sovittu elatusmaksusta jonka olen hoitanut niin kuin kuuluukin. Molemmat meistä vanhemmista ollaan työelämässä ja meistä ex-vaimollani on huomattavasti isommat tulot. Eron aikaan exä ja lapset jäivät asumaan meidän entiseen taloon joten heidän asumiskulut on kohtuullisia huomattavasti suuremmat. Samalla nuo asumiskulut vähentää vaimoni tuloja ja toisesta päästä kasvattavat lasten elatus tarvetta. Exä on kuitenkin asunut nyt puolitoista vuotta uuden miehensä kanssa 24/7. Ainut asia mitä eivät ole tehneet niin tämä uusi mies ei ole siirtänyt kirjojaan saman katon alle. Miten minun kannattais edetä? sillä tiedän että exäni nostaa kelalta yh korotettua lapsilisää ja tietää varsin hyvin tämän että noilla asumiskuluillaan saa pienennettyä omaa elatus vastuuta.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

34

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys11111

      Ketju hävisi joten koitan nostaa sitä.

    • veikkaanpa

      mun tietääkseni ilmotus kelalle niin tarkistavat asian ja tekevät ilmotuksen

      • kysymys11111

        Tällästä ohjetta olenkin saanut. Samalla on tullu ilmi että lapset todennäköisesti joutuvat jonkinlaiseen kuulusteluun ja äidillekin tulee maksuja sitten vähän reippaammiin. Sillä kelan kannalta kyseessä on jonkunlainen etuuspetos. Tähän en kuitenkaan olis halukas menemään.. mutta nyt kun ollaan asiaa otettu puheeksi viimeisten kuukausien aikana niin mitta alkaa olemaan täynnä. Äidin vastaukset kun on luokkaa että elä heidän asumisestaan ja rahoistaan huolehdi.. Jätetään summat mainitsematta mutta nuo asumiskulut on 50% suuremmat kun täällä kohtuuliseksi katsotaan. Joten ne todellakin vaikuttavat varsin merkittävästi tämän hetkiseen laskelmaan...


      • HUIHAIHOI
        kysymys11111 kirjoitti:

        Tällästä ohjetta olenkin saanut. Samalla on tullu ilmi että lapset todennäköisesti joutuvat jonkinlaiseen kuulusteluun ja äidillekin tulee maksuja sitten vähän reippaammiin. Sillä kelan kannalta kyseessä on jonkunlainen etuuspetos. Tähän en kuitenkaan olis halukas menemään.. mutta nyt kun ollaan asiaa otettu puheeksi viimeisten kuukausien aikana niin mitta alkaa olemaan täynnä. Äidin vastaukset kun on luokkaa että elä heidän asumisestaan ja rahoistaan huolehdi.. Jätetään summat mainitsematta mutta nuo asumiskulut on 50% suuremmat kun täällä kohtuuliseksi katsotaan. Joten ne todellakin vaikuttavat varsin merkittävästi tämän hetkiseen laskelmaan...

        Lapset kuulusteluun?? Mihin helkkarin kuulusteluun? Ei varmasti joudu, alaikäisiä lapsia ei kuulustella. Kyllä se on teidän kahdenvälinen asia, ei lasten.


    • ohjeistus

      Haaasta sossu ja äiti oikeuteen ja leimaa ne hulluksi paskanjauhajiksi:)

    • KYSYVÄ

      Lähinnä nyt kiinnostaa että paljonko sitten maksat elatuapua per lapsi ja minkä ikäisiä ovat?

      • enmaksa

        mitään..


      • kysymys11111

        Tällä hetkellä maksan kahdesta lapsesta yhteensä 440€ ja omat tulot on 1650€. Elatusprosentti on molemmilla 50/50. Tosin äidillä on aika paljon paremmat tulot muuta noilla asumiskuluilla saa niitä kikkailtua pienemmäksi. Ja samalla ne nostaa lasten elatustarvetta. Vertailun vuoksi minun asumiskulut on pienemmät kuin lasten. Asun kuiteski siistissä omistus kaksiossa...


      • perustaomaketju
        enmaksa kirjoitti:

        mitään..

        Kukaan ei kysynyt sinulta Kari.


    • KYSYVÄ

      Mutta elatusapulaskelmassa hyväksytään vain kohtuulliset asumismenot...

      Olet siis aikoinasi hyväksynyt äidin asumismenot todellisten, etkä kohtuullisten mukaan??

      • kysymys11111

        Kyllä.. tosin muutoksista molemmilla on velvollisuus ilmoittaa jolloin laskelma menee uusiks.


    • KYSYVÄ

      Mutta vaikka äidin luona nykyään asuisisikin uusi puoliso, ei se vaikuta kuin hyvin vähän hänen menolaskelmaansa.

      Lasten menot asumiskuluissa pysyvät silti samana.

      Joten jos ei lasten kuluissa ole tapahtunut jotain oleellista muutosta, ei varmaankaan ole syytä tarkistaa elatusapua?

      Vai haluatko kuitenkin käräyttää hänet Kelalle?

      • kysymys11111

        Jos halu olisi käräyttää niin sen olisin varmaan tehnyt. Se miten vaikutta niin onhan se aika huomattava summa kun puhutaan kuitenkin 50% asumiskuluista. Enemminkin olen koittanut äidille kertoa että hoitas asiat niinkuin kuuluu ja jättäis nuo tuloilla ja asumisilla kikkailut pois.


    • minävvvv

      Kun tiedät äidin asumiskulut, niin pystyt siitä laskemaan paljonko lasten asumiskulut pienenisivät

      Paljonko sait?

      Ja sitten otat huomioon sen, milloin elatussopimus on tehty ja minkä ikäisiä lapset olivat silloin ja ovat nyt...?

      • kysymys11111

        Näin olen laskenutkin ja jos asuisivat virallisesti niin silloin äidin asumis menot olisivat juurikin kohtuulliset. Niistä sitten lapsille laskettaisin uusi elatustarve asumisen osalta. Lasten asumiskulut pienee sellaiset 220€ kuussa.. ja kun se kerrataan monilla vuosilla niin puhutaan aikamoisista summista jos sama meno jatkuu.


      • oijeprjtopg
        kysymys11111 kirjoitti:

        Näin olen laskenutkin ja jos asuisivat virallisesti niin silloin äidin asumis menot olisivat juurikin kohtuulliset. Niistä sitten lapsille laskettaisin uusi elatustarve asumisen osalta. Lasten asumiskulut pienee sellaiset 220€ kuussa.. ja kun se kerrataan monilla vuosilla niin puhutaan aikamoisista summista jos sama meno jatkuu.

        Ei lasten asumiskulut pienene mihinkään, vaikka exälläsi on uusi kumppani... Vaan ainoastaan exäsi asumiskulut pienenee. Eli siis exällesi jää isompi elatuskyky kuin nyt. Sitä kautta se vaikuttaa jonkin verran myös elariin. Mutta lasten asumiskulut lasketaan ihan samalla tavalla riippumatta siitä, asuuko siinä talossa 1 vai 2 aikuista. Eli vaikutus elariin on luultavasti hieman pienempi kuin luulet.


      • kysymys1111111
        oijeprjtopg kirjoitti:

        Ei lasten asumiskulut pienene mihinkään, vaikka exälläsi on uusi kumppani... Vaan ainoastaan exäsi asumiskulut pienenee. Eli siis exällesi jää isompi elatuskyky kuin nyt. Sitä kautta se vaikuttaa jonkin verran myös elariin. Mutta lasten asumiskulut lasketaan ihan samalla tavalla riippumatta siitä, asuuko siinä talossa 1 vai 2 aikuista. Eli vaikutus elariin on luultavasti hieman pienempi kuin luulet.

        Sen verran pienenee koska vaadin että jatkossa asumiskuluihin ei lasketa muuta kuin ne kohtuulliset. Muun äiti hoitaa itse, eikä niitä huomioidaa laskelmassa.


      • pokåeokrgt
        kysymys1111111 kirjoitti:

        Sen verran pienenee koska vaadin että jatkossa asumiskuluihin ei lasketa muuta kuin ne kohtuulliset. Muun äiti hoitaa itse, eikä niitä huomioidaa laskelmassa.

        Se että jos asumiskulut eivät ole kohtuulliset, niin sitten juu pienenee lastenkin osuus. Mutta koska exälläsi on puoliso, niin kohtullisiksi asumiskuluiksi lasketaan siis 4 (?) hengen asumiskulut (siis exäsi, puoliso ja kaksi lasta.) Tuosta summasta sitten lasketaan ne lasten asumiskulut. En tiedä tarkkaa summaa, ja asuinpaikka vaikuttaa siihen mikä summa on laskennallisesti kohtuullinen, mutta n. 1000e/kk on ainakin kohtuullinen 4 hengen asumismeno. Jos menot ovat luokkaa 3000e/kk, niin ei sinun todellakaan niitä tarvitse hyväksyä. Jonkin verran kuitenkin kannattaa käyttää harkintaa. Talo on lasten tuttu ja turvallinen koti... Tuskin haluat sitä heiltä riistää, joten on hyvä että exäsi pystyy yhä talossa asumaan lasten kanssa, jos se on kohtuudella mahdollista.

        Uudesta puolisosta on toki ilmoitettava.


    • öhömöh

      Sanoit, että äiti jäi lasten kanssa entiseen asuntoonne... Omistusasunto?

      • kysymys1111111

        Omakotitalo


    • Pe_te_te

      Tässä taas hyvä esimerkki kuinka YH-äippänät rasittaa Valtion kassaa, hyväksikäyttävät etuisuuksia.

      Mene ja hae ne lapses luoksesi asumaan, jos tulee haloota niin esitä tietosi. Kiristää heitä nyt ainakin aluksi voisi.

    • HUIHAIHOI

      Tuo haiskahtaa petokselta ja näitä petoksen tekijöitä on maa pullollaan. Jos sinulla on todisteet, että oikeasti asuvat yhdessä (vaikkei virallista muuttoa ole tehty) kysy asiaa Kelalta. He tietävät miten menetellä. Nämä petoksentekijät pitää saada aisoihin, eikä koske ainoastaan lapsinlisän yksinhuoltajakorotusta. Yhteenmuutto ei vaikuta elatusmaksun määrään, mutta tämän varmasti tiedätkin jo.

      • Kysymys111111

        Vaikka virallista muuttoa ei olekkaan tehty niin kelalla on käsittäkseni melko tiukat rajat jotka määrittelee vierailun ja asumisen. Siis silloin kun nostetaan etuja, Meidän tapauksessa tuo yhteenmuutto vaikuttaa myös elatusmaksuun sillä äidille tulee isompi elatus % ja lasten € määräinen elatustarve pienenee. Sillä lasten asuminen lasketaan vain äidin asumismenoista jotka on yhteen muutettaessa 50% nykyisestä.


        Onhan tämä omaa tyhmyyttä kun suostuin tähän asumis järjestelyyn kun erottiin.


    • kysymys11111

      Nyt on saanut asiasta virallistakin näkökantaa koska asian tiimoilta olin varannut ajan lastenvalvojalle. Eli kyllähän äiti nyt hiukan tuntuu vedättävän.. niin kelaa kun minuakin. Sillä noilla tiedoilla saa ihan selkeää rahallista hyötyä. Samalla tämä lastenvalvoja oli ihmeissään että miten hänen edeltäjänsä on voinut tuollaiset asumismenot hyväksyä. Sillä ne on kaukana kohtuullisesta ja jos äiti haluaa asua omakotitalossa niin häneen kuuluu se hoitaa itse. Minun kohdalla tuo asia sopimuksen oikasemiseksi menisi käräjien kautta jos äiti ei sitä suostuisi muuttamaan. Mutta kun hän on nostanut kelan tukea.. niin voin hakea oikasua kelan selvityksen jälkeen. Tosin tässä vaiheessa ei mitään selvitystä vielä lähdetä tekämään vaan lastenvalvoja keskustelee äidin kanssa ja sellittää mitä seuraa kun kela alkaa asiaa tutkimaan. Jolloin äidille jää mahdollisuus oikasta tietonsa ja lopettaa korotuksen nostaminen.
      Edelleen minun tapauksessa tuo yhteisasumisen pimitys johtaa siihen että äiti saa taloudellista hyötyä niin elatusmaksuissa kuin kelaltakin.

    • outoaon

      Ei lastenvalvoja ole alunperin mitään sopimusta hyväksynyt vaan SINÄ.

      SINÄ olet aikoinaan hyväksynyt nuo asumiskulut, etkä voi niitä jälkikäteen vaatia pienemmäksi vain siksi että sinua harmittaa äidin uusi puoliso.

      Ja niin kuin joku täällä jo sanoikin, niin lasten osuus asumiskuluista ei pienene vain äidin menot pienenevät uuden puolison myötä.

      Se, että onko äiti nostanut Kelalta turhaan yh-korotuksia, on Kelan selvitettävä ei lastenvalvojan.

      Tuntuu hiukan erikoiselta, että vaikka lastesi elatuksentarve on pysynyt samana, niin sinä etävanhempana haluat elatusmaksuja pienennettävän vain sen takia että äidillä nyt uusi puoliso.

      • kysymys111111

        Kyllä MINÄ olen hyväksynyt ja nyt haen oikaisua tuohon. Oikaisun jälkeen äidille ei lasketa kun ne kohtuulliset asumismenot. Äidin uusi puoliso ei harmita yhtään sillä itsellänikin on uusi puoliso. Asumme ihan virallisesti saman katon alla vaikka minun tuloni kasvoi ja näin minun elatuskyky parani. Mikä tässä ottaa päähän niin on nimen omaan se että äiti kikkailee asumisjärjestelyillä vain ja ainoastaan sen takia koska se hyödyttää häntä taloudellisesti.

        Eli sinun mielestä minun on maksettava isompaa elatusmaksua jotta hyvätuloinen äiti saa pidettyä uuden puolisonsa kanssa vähän kevyemmin tuota omakoti taloa?


      • Ymmyrkkä

        Jos uudella miehelle on oma asunto, niin vaikea Kelan tai kenenkään muun on toisitaan, että asuvat yhdessä, ja onhan silloin kahden asunnon menotkin.
        Itse olet todella asuntomenot hyväksynyt. Voit sitä paitsi ajatella, että lapsesi saavat asua vanhassa kodissaan tilavassa omakotitalossa. Eikö kannattaisi ajatella heitä? Enkä usko että tuo maksu oikeudessa paljon laskee ja ne rahat menevät asianajakuluihisi.


      • kysymys11111

        Kelalla näitä asioita joudutaan kuuleman mukaan tutkimaan aika usein ja yleensä ihmiset asuu eri osotteissa. Kuitenkin etuuksia nostetaan yhdessä samasta osoitteesta, sillä kai sinne on rajatkin määritelty mikä katsotaan asumiseksi ja mikä vierailuksi.

        Vaikka summat ei mitään isoja ole niin kyse on periaatteesta. Itse olen huolehtinut lapsistani niin hyvin kuin pystynyt. Maksan elatusmaksujen lisäksi joka ikisestä harrastuksesta puolet ja koitan hoitaa kaiken muunkin niinkuin se kuuluu. Mitä lapsiin tulee niin pitäisi olla reilupeli eikä mitään pimitystä.Sopimusta tehtäessäki kyseessä oli reilupeli lapset saivat jäädä vanhaan kotiin ja tiesin että äidillä oli tiukkaa. Tilanne on kuitenkin muuttunut joten niin pitää muuttua tuon sopimuksenkin.


      • ymmyrkkä

        Jos miehellä on oma asunto, eivät asu yhdessä. Ei Kelalla ole mitään urkkijoita, jotka seuraisivat kuinka kauan joku "vierailee".


      • kysymys11111

        No katsotaan kuinka käy. Lupaan päivittää tilanteen kunhan ovat asiansa selvittäneet.


    • outoaon

      Siis kerrotko nyt vielä, että mikä on se syy miksi haluat maksaa vähemmän elatusapua lapsistasi?

      Minulle ei ainakaan auennut, koska et ole tuonut yhtään sellaista asiaa ilmi mihin perustuisi se että LASTEN elatuksenTARVE olisi pienentynyt...

      Se, että äidillä jää nyt ehkä enemmän rahaa käteen, ei vaikuta siihen maksamaasi elatusapuun.,

      Ja jos äiti asuu omistamassaan omakotitalossa, jonka kulut sinä olet jo aikoinaan hyväksynyt, niin ei tarkoita että äidin uusi mies maksaa hänen lainakulujaan tms.

      Perusteletko siis vielä,miksi haluaisit pienentää lapsiltasi LASTEN tulot?

    • HannuLössinen

      Mitkä mahtaa olla elatusta arvioitaessa kohtuulliset asumiskulut yhdelle ja parisuhteessa elävälle?..entäpä jos he asuvat eri kaupungeissa, sillä varmasti kaupunkien välillä huomattavia eroja?

    • yhteysasianajajaan

      - ja ilmianto kelalle.
      lastenvalvoja/ sosiaalitoimi ei ole lapsia- ja lapsen elatusta
      ym. koskevvassa asiassa asianosainen- ja sopimusosapuoli.
      asianajajat; mm. Juha Manner, Lotta Kroneld-Virtanen

      • Anonyymi

        Lopeta tuo paskanjauhantasi


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe