Eli oon 12v, ja oon saamassa kesyhiiriä. Oon lukenu jo 2 vuotta niistä.
Mut kysymyksiä:
1. Löysin hyvän juoksupyörän, tiheä metalliverkko, turvallinen ja toisedta jalaksesta kiiinni. Kokoja on 17cm ja 28cm. Jaksaako hiiri pyörittää noin isoa, ja vääntyykö selkä/häntä siinä pienemmässä?
2. Käykö vanha akvaario asumukseksi? 71*36/42*40 on mitat. Tulisi kolmelle tai kahdelle naaraalle.
3. Kuinka paljon ruokaa illalla pitää antaa kolmelle tai kahdelle naaraalle?
4. Onko naaraiden haju sietämätön? Ainakin urosten on
5. Voiko niille antaa hunajanappeja, mansikkanappeja, kuivattuja banaani/mansikka lastuja, tms?
6. Ovatko kovia jyrsimään muovia?
Kiitos. Olen keskustellut vanhempieni kanssa ja näyttävät suostuvan :D jee, vuoden suostuttelun tulos!
hiirelle juoksupyörä 17cm vai 28cm?
1
1633
Vastaukset
- Sedä
1. Juoksupyörän suosituskoko on 20cm. Näkemättä en pysty sanomaan onko löytämäsi pyörä turvallinen, suositeltavin on umpinainen, mutta en usko että 17cm on merkittävästi liian pieni. Mulla ei ole juoksupyörää ollenkaan.
2. Hyvin :) Mulla on 70x30x35 kolmella tytöllä, ja se on mun mielestä kivan kokoinen siinä mielessä että sinne mahtuu laittamaan kaikkea sisustusta. Hiiret tykkää sekä kaivaa, että kiivetä, eli kannattaa laittaa pohjalle reilusti purua, esim 10cm että mahtuu vähän tonkimaan, ja sitten oksia ja naruja kiipeilyyn.
Mä tein kanneksi sellaisen ratkaisun, jossa katon sivuilla on akvaarion lasikannet, keskeltä poistin siinä olleen reikäpellin, ja vaihdoin sen hiiren pitävään metalliverkkoon. Nyt terran kumpaankin päähän pääsee käsiksi helposti kun nostaa lasit pois, ja keskelle verkkoon voi ripustaa virikkeitä. Perinteinen kansi, jossa on puukehikkoon viritetty metalliverkko on hankala, koska silloin koko kansi virikkeineen pitäisi aina nostaa ylös, elei siihen tee erikseen luukkuja... Suosittelen, jos sun akvaariossa on lasit tallessa!
3. Hiiri syö päivässä noin ruokalusikallisen, mukaanlukien tuoreruuat. Jos hiiret ei opi jemmaamaan ruokaa, seuraa ruuan vähenemistä ja vaihda se sitten kun edelliset on syöty. Etenkin siemensekoituksen kanssa on tärkeää, ettei hiiret syö pois pelkkiä herkkuja. Kuivaruuan lisäksi kannattaa antaa päivittäin joitain tuoreita kasviksia. Mun hiirillä on myös aina tarjolla heinää, jota ne tykkää kovasti nakertaa, mutta joka ei sinänsä ole välttämätöntä.
4. Ei ole. Niillä on kyllä oma hiiren hajunsa, ja pakko myöntää, että mun yksiö ei tuoksu maailman raikkaimmalle, vaan kyllä huomaa että täällä on eläimiä (5 rottaa, kolme hiirtä) :D Lähinnä hiiren hajun huomaa ihan terran päällä. Mun mielestä se ei ole edes mikään erityisen ikävä haju. Uroksista mulla ei ole omaa kokemusta. Riippuu vähän ihmisestäkin, miten herkkä eri hajuille on.
5. Kuivatut hedelmät ja kasvikset on hyviä, osta mieluiten sellaisia, joissa ei ole lisättyä sokeria vaan ainoastaan hedelmien omaa :) Nuo napit on ilmeisesti jugurttinappeja? Maito ei ole kovin luonnollista ruokaa jyrsijälle (kalsiumia hiiri saa siemensekoituksesta tai pelletistä, ja vihreistä lehtivihaneksista, esim. lehtikaali, parsakaali, persilja, basilika, minttu...) Ei ne sinänsä kiellettyjä ole, mun mielestä vain aika turhaa. Itse annan houkutteluherkkuna kädestä auringonkukansiemeniä, myös vaikka pienet pähkinänpalat on hyviä. Hiiret tykkää myös kovasti proteiiniherkuista (itse annan vaikkapa keitettyjä linssejä ja papuja, tai jo mainittuja pähkinöitä ja siemeniä). Keitettyä pastaa, riisiä, perunaa tai puuroa voi myös antaa toisinaan. Eläinkaupasta saa myös vaikka hirssin ja muiden viljojen tähkiä joita voi ripustaa häkkiin nakerrettavaksi. Herkkutikkuja pidän myös aika turhana :D Kaikessa pitää muistaa kohtuus, ja seurata ettei hiirut ala lihoa :)
6. Mulla ei ole terrassa muuta muovista kuin vesipullo, mutta yleensä kesyhiiret ei ole kovin pahoja tuhoamaan muovia, eikä ne silppua pahviakaan samalla raivolla kuin vaikka gerbiilit, vaikka kyllä laatikoihin uusia reikiä tehdään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384350Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3382184Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071800
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571449Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4821343Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316