Taliköhnä kasvoissa

punanokka

Olen vuosia kärsinyt nenän ympärillä olevasta ihottumasta. Vihdoin viimevuonna kävin ihotautilääkärillä tutkimuksissa ja lääkäri sanoi taliköhnäksi. Sain reseptin Elidel voiteeseen jota käytin n. 2kk. Tulosta ei tullut ja lopetuksen jälkeen ihottuma meni aivan kamalaksi! Kudosnestettä tihkui ja kipu oli kamala!
Ostin myös apteekista nizoral 2% voiteen ja pesuaineen. Tälläkään ei ollut tehoa, ehkä hieman parempi oli.
Aamuin illoin käytin lisäksi aqualan L voidetta.
Ja pesin kasvoja lisäksi happamalla saippualla, niin kuin lääkäri oli neuvonut.
Kaikenmaailman halvat ja kalliit rasvat on kokeiltu.. Ja kortisonit.. Ja poppakonstit (omenaviinietikka ym.). Meikkiä en käytä kuin ripsiväriä.
En tiedä onko tämä nyt kohtalo kärsiä tästä ikuisesti. Kamalalle näytän ja tämä syö itsetuntoa ihan kamalasti.
Lääkäreihin ja rasvoihin on uponnut pieni omaisuus..
Olisiko täällä kohtalontovereita tai vinkkejä hoitoon?

10

2163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punanokka

      Jälleen lääkäriaika tilattuna..
      Lisään vielä että vettä juon päivittäin vähintään sen 1,5-2l ja sinkkiä syön..

    • koitaees

      Käsidesiä missä on glyserolia, hieroppa sitä. monella auttaa talikohnään.

    • Sekamuoto

      Minulla on todettu Ruusufinni, mutta tiedän, että myös Seborrea vaivaa. Jo ala-asteella nenänpieleni punoittivat ja hiukset alkoivat voimakkaasti rasvoittua. Nykyään hiukset pysyy kunnossa Head&Shouldersilla. Antibiootteja on tullut syötyä pari-kolme kertaa, ensimmäisen kerran jälkeen ne auttoivatkin finnin tapaisiin paukamoihin. Kortisonivoide auttoi aluksi vähän, mutta pahensi lopulta tilanteen kauheaksi. Ei ainakaan ruusufinniin sovi. Roaccuttania en ole uskaltanut syödä. Viime viikolla aloitin juomaan havupuu-uutejuomaa ja nyt on tarkoitus jättää pois sokeri ja viljat. Tervapihkasalvaa en ole vielä kokeillut, mutta sekin on ollut harkinnassa.

      • Sekamuoto

        Löytyykö kohtalotovereita??


    • kdksjöla

      Mitäs jos pesisit ruususuolavedellä?
      Sellainen rauhottaa ihoa.

    • punanokkataas

      Minulla veikattiin myös tuota taliköhnän lisäksi ruusufinniä. Nyt kokeilussa RIHA voide joka hieman helpottanut, mutta punoittaa edelleen kovasti..
      Joku toinenkin voide on mutta sen käytön aloitan myöhemmin, kun tuossa on ettei saa auringon kanssa olla tekemisissä (ihosyöpäriski). Tämä siis eri voide kuin se elidel.

    • vinegar

      Kannattaa kokeilla omenaviinietikkaa sisäisesti päivittäin. Minulla alkoi aluksi puskea talia ulos ihosta niin että nenään tuli kivuliaita finnejä, jotka lopuksi katosivat. Iho alkoi vähitellen kuivua, kun töhnä oli poistunut ihosta. Aluksi myös silmääni tuli iso näärännäppy eli finni. Myös ääreisverenkierto parani ja käteni olivat mukavan lämpimät, kun olen aikaisemmin kärsinyt kylmistä sormista. Otin tuon omenaviinietikka annoksen iltaisin ja se myös rauhoitti mukavasti ja aloin nukkua paremmin yöt. Minulla on omenaviinietikasta hyviä kokemuksia.

    • Parantunut

      Viljat kokonaan pois ruokavaliosta, kannattaa kokeilla. Minulla auttoi jo muutamassa päivässä, enpä olisi uskonut.

    • kotikemisti

      Voi olla myös ihokeliakiaa. Minulla lääkäri epäili keliakiaa, mutta sitten se parani lääkkeillä.

      Nyt olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla kun vatsa meni ihan sekaisin. Neljässä kuukaudessa on tapahtunut ihan selvä muutos ihoon ja ruuansulatukseen, eli oma vaiva silloin iholla oli varmaan keliakiaa niin kuin lääkäri epäili.

    • minulla auttoi Bepanthen anti-exem. tosi hyvä, taliköhnä ihottumaa ollut kasvoissa noin 7 vuotta. vähentää punoitusta tosi hyvin :) yöksi laitan, alueet nenä ja nenän ympäristö ja kulmakarvat. parran seutu myös vähän.
      ei sisällä kortisonia niin ei ohenna ihoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      64
      2655
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      342
      2500
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2160
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      67
      1844
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1523
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1503
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe