Kuinka moni sulkee pohjan läpi tulevan jäähdytysveden venttiilin , kun vene jää vaikka viikoksi laituriin? Monissa ohjeissa noin kehotetaan tekemään, mutta en ole uskaltanut noin tehdä siinä pelossa , että unohtuu kiinni.
Suljetko jäähdytysvesihanan
48
145
Vastaukset
- 1ooooooooooooooooooooo
Aina ,kun on niin helpossa paikassa .
- 818
Aina eikä kertaakaan ole unohtunut kiinni - ainakin 1500 starttia.
- Popeyethesailorman
En ole kuullutkaan että pitäisi sulkea. Pelkäätkö että jos putki halkeaa niin vene uppoaa vai mistä on kyse?
- Käyttöävarten
Sitä varten se hana on. Hyväkin venttiili juuttuu ajan myötä jos ja kun sitä ei ikinä käytä, ikävämpi juttu silloin kun se oikeasti tarvitsisi sulkea nopeasti.
- 211099
Mulla on jokaisen vesirajan alapuolisen läpiviennin yhteydessä puinen kartiotappi sidottuna venttiiliin mahdollista katastrofia varten.
- Antilla-36
Kukas tapin laittaa, jos vene on yksin laiturissa ja letku irtoaa tai hajoaa? Itse suljen aina kaikki pohjan läpiviennit, jos vene jää yksin laituriin. Ovat tosin kaikki helpossa paikassa. Vakuutus ei muuten korvaa, jos vene uppoaa letkun tai liitoksen petettyä ja hana on ollut auki.
- 211099
Mun vakuutuksessa ei tuollaista ehtoa ole . Jos keväisin käydään venttiilit ja letkut liittimineen läpi , niin mikähän ne poksauttaisi rikki veneen ollessa laiturissa? Kaikkihan hajoaa aikanaan ja huoltamattomat ennen aikojaan . Kyllä joka keväisen huollon yhteydessä alkavat viat paljastuu.
- jgsäösdk
Kyllä siinä sinunkin vakuutuksessa ihan sama ehto on, voi olla ettet vain ole sitä ymmärtänyt kun sitä ei suoraan sanota. Vakuutus ei korvaa huolimattomuudesta johtuneita vahinkoja. Letkun tai klemmarin pettäminen ei äkillinen vahinko, vaan huolimattomuus, jota ei korvata. Samoin huolimattomuutta on jos kiinnitysköysi katkeaa ja vene hakkautuu rantakivikkoon ja uppoaa.
- sitävartenvakuutus
jgsäösdk kirjoitti:
Kyllä siinä sinunkin vakuutuksessa ihan sama ehto on, voi olla ettet vain ole sitä ymmärtänyt kun sitä ei suoraan sanota. Vakuutus ei korvaa huolimattomuudesta johtuneita vahinkoja. Letkun tai klemmarin pettäminen ei äkillinen vahinko, vaan huolimattomuus, jota ei korvata. Samoin huolimattomuutta on jos kiinnitysköysi katkeaa ja vene hakkautuu rantakivikkoon ja uppoaa.
Viime vahingossa ilmoitin karilleajon syyksi huolimaton kartanluku. Kaikki korvattiin. Myös kotona sanotaan että astianpesukoneen hana pitää aina laittaa kiinni, jotta vakuutus korvaa. No meillä kävi vahinko juuri ko. syystä ja vakuutus korvasi. Varmaan on ihan hyvä nuo on sulkea, mutta vakuutuksen korvaus on kyllä toteutunut ilmankin.
- Joakim1
sitävartenvakuutus kirjoitti:
Viime vahingossa ilmoitin karilleajon syyksi huolimaton kartanluku. Kaikki korvattiin. Myös kotona sanotaan että astianpesukoneen hana pitää aina laittaa kiinni, jotta vakuutus korvaa. No meillä kävi vahinko juuri ko. syystä ja vakuutus korvasi. Varmaan on ihan hyvä nuo on sulkea, mutta vakuutuksen korvaus on kyllä toteutunut ilmankin.
Vakuutus kyllä korvaa sinun hölmöilysi vesillä, mutta ei veneen hajoamista omia aikojaan satamassa huonon ylläpidon tai valmistusvian takia. Yleensä venevakuutukset eivät korvaa mitään hitaasti kehittyvistä syistä tapahtuvia vahinkoja, kuten uppoaminen läpiviennin syöpimisen tai putken haurastumisen takia.
Kotivakuutuksen ja taloyhtiön kiinteistövakuutuksen ehdot ovat aivan erilaiset. - Joakim1
Jatketaan vielä, että sama pätee maston katkeamiseen (ellei ole erillistä mastoturvaa), köysien pettämiseen satamassa jne. Nuo vakuutus korvaa vain, jos syyksi tulkitaan myrsky, jolle on yleensä tuuliraja.
- 09665
Jos letkut , venttiilit ja klemmarit (ruostumattomat) tsekataan keväisin huollon yhteydessä niin millaisesta huolimattomuudesta on kysymys ? Vaikea kuvitella vahinkoa , mutta jos , ja korvaus evätään , kyseenalaistan koko vakuuttamisen . Tässä nyt tuntuu olevan kysymys enemmänkin siitä pilkun nu....misesta . Maailmassa on miljoonia "hanoja" joiden mahdollinen pettäminen aiheuttaa mittasuhteiltaan aivan eriluokan vahingot ,eikä niitä suljeta joka " rantautumisen" yhteydessä. Kuka niin haluaa tehdä , eihän siinä mitään väärinkään tee.
- Veneensuunnittelu
09665 kirjoitti:
Jos letkut , venttiilit ja klemmarit (ruostumattomat) tsekataan keväisin huollon yhteydessä niin millaisesta huolimattomuudesta on kysymys ? Vaikea kuvitella vahinkoa , mutta jos , ja korvaus evätään , kyseenalaistan koko vakuuttamisen . Tässä nyt tuntuu olevan kysymys enemmänkin siitä pilkun nu....misesta . Maailmassa on miljoonia "hanoja" joiden mahdollinen pettäminen aiheuttaa mittasuhteiltaan aivan eriluokan vahingot ,eikä niitä suljeta joka " rantautumisen" yhteydessä. Kuka niin haluaa tehdä , eihän siinä mitään väärinkään tee.
Hyvin suunnitelluissa veneissä pohjaventtiilien sulkemiseen kuluu alle minuutti. Huonosti suunnitelluissa veneissä sitä ei viitsi tehdä. Edellisessä veneessäni suljin ainoastaan moottorin läpiviennin, koska muut venttiilien sulkeminen olisi vaatinut sitloodan tyhjennyksen. Nykyisessä veneessäni suljen kaikki. Tulee samalla testattua niiden toimivuus. Seuraavassakin veneessäni tulen sulkemaan kaikki pohjaventtiilit.
- 09665
Mulla mahdollisten vuotojen kannalta haavoittuvin on akselitiiviste , hyvin on sekin pitänyt , ei tippaakaan 3v aikana. http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Parts brochures/Rubber Stuffing Box - Fin.pdf
- Yanmarilla
Aina kun lähden pois veneeltä pidemmäksi aikaa. Olen joskus ajanut tyhjäkäynnillä vajaan mpk:n hana kiinni, tajusin kovenevasta äänestä, että hana on kiinni.Kumisiipi ei kärsinyt, vesipumppu on laskevan ja nousevan letkun välissä.
- hanatkiinni
Aina, kun käynnistän koneen, katson, että pakoputkesta tulee vettä. Myös äänestä kuulee, jos vesi ei toimi äänenvaimetimena. Ota tämä rutiiniksi.
- Fiskarikuski
Sama, hyväksi havaittu rutiini käytössä. Suosittelen!
- Mikähänhana
Onko tuo koneen jäähdytysveden hana kriittisempi kuin muiden läpivientien hanat? Näyttää monessa paatissa olevan useita reikiä vesirajan alapuolella, lisäksi kaiku-ja lokianturit yms..
- EnSulje
En laita missään nimessä kiinni.
Sitä hanaa ei suljeta kuin glykoliajon yhteydessä tai jos remonttia pitää tehdä.- perustelusi
siihen ettet missään nimessä sulje?
- EiSeKäytössäParane
En sulje ettei jäisi vahingossa kiinni eikä sen jatkuvalla vääntelylä saavuteta mitään hyvää etenkin, kun generaattorin jäähdytys tulee samaa kautta. Venttiili ja vesirajan alapuoliset suodattimet ja putket ovat sen verran järeitä ettei niitä saa hajalle vahingossa.
- aaau
Aina kiinni kun vene jää laituriin päivää pidemmäksi ajaksi. Ota tavaksi niin ei unohdu kiinni ajoon lähtiessä. Tavaksi kuten lippu pois, akut, ovet lukkoon jne...
- Ehkenkuitenkaan
aaau kirjoitti:
Aina kiinni kun vene jää laituriin päivää pidemmäksi ajaksi. Ota tavaksi niin ei unohdu kiinni ajoon lähtiessä. Tavaksi kuten lippu pois, akut, ovet lukkoon jne...
En taida ottaa.
Ei ole mitään todellista syytä sulkea niitä. Kiitos kuitenkin huolenpidosta. - Vpd6
Vesilinjan alapuolella on hyvin varustetuissa matkaveneissä muitakin pohjan läpi meneviä suljettavia venttiilejä kuten wc:n vedenotto, wc:n mereen tyhjennys, mahdollinen keittiön altaan kylmä huuhteluvesi ym. Noissa kaikissa on sama vuotoriski kuin moottorin jäähdytysveden venttiilissä. Itse en ole pitänyt kesän aikana kiinni muita kuin wc:n tyhjennysventtiiliä. Jumiutumisen estämiseksi käyn kokeilemassa kaikkien läpivienti venttiilien liikkuvuutta muutaman viikon välein. Kuuluu minulla säännöllisiin rutiineihin kuten moottorin öljyn tarkastus ym. asiat. Perävetolaitteella olevassa veneessä ei tietääkseni missään ole moottorin jäähdytysveden sulkuhanaa.
- 10-14
aaau kirjoitti:
Aina kiinni kun vene jää laituriin päivää pidemmäksi ajaksi. Ota tavaksi niin ei unohdu kiinni ajoon lähtiessä. Tavaksi kuten lippu pois, akut, ovet lukkoon jne...
Ja sinäkö uskot, ettei sellaista asiaa voisi koskaan unohtaa, jonka on yrittänyt ottaa tavaksi? Hyvin monet vahingot johtuvat juuri siitä, että jokin "tavaksi otettu" asia on unohtunut kerran tekemättä.
Paras tapa olisi kirjoittaa "checklist" ja vaikkapa laminoida se & ripustaa näkyvään paikkaan. Oikein pedantti kaveri vielä ruksaisi vesiliukoisella tussilla listan ja pyyhkäisisi sen sitten puhtaaksi, kun kaikki on tehty tai seuraavan kerran veneelle tullessaan. (Tämä siis muistamisen kannalta paras, en ota kantaa hanojen sulkemiseen.)
- ainakun
Monet säilyttä virta-avainta roikkumassa vesihanassa.Aina kun pitää startata ja ottaa avaimen niin muistaa avata hanan.
- venttaali
Jäi mainitsematta , että luonnollisesti telakointikautena käyn venttiilit läpi , että kaikki toimii. Mutta vesihana on niin syvällä moottoritilan pohjalla , että sekin on osasyynä ettei tule suljettua sitä. Ja sama asia koskee WC:n merivedenottoa.
- Maksaakovakuutus
Sinulla on sitten riskialttiimmat paikat avoinna. Onko moottorisi merivesipumppu veden pinnan yläpuolella? Vastaus: tuskin on. merivesipumpun stefa on kulutustavaraa. Se vuotaa ennemmin tai myöhemmin. Pahemmin käy, jos pumpun laakeri hajoaa, veneesi voi upota viikossa. Onko WC:n pytyn reuna veden pinnan yläpuolella? Tuurilla jätät veneesi, toivottavasti onnesi jatkuu.
- ÄläOleta
Muista en tiedä, mutta minulla on moottorien vesipumput vesirajan yläpuolella ja samoiten vessat.
- venttaali
Koko WC on reilusti vedenpinnan yläpuolella, mutta merivesipumppu vain pari senttiä ehkä. Onhan siellä sitten 2 kpl sähköisiä pilssipumppuja , joissa molemmissa oma anturi. Konetilan kansi on sen verran hankalasti avattavissa, etten ihan joka kerta jaksa öljyä ja jäähdytysnestettäkään tarkistaa. Ja se venttiili on sitten vielä siellä pohjalla , että joutuisi menemään itse sinne konetilaan. Pitäisiköhän rakentaa siihen jatkovarsi.
- jopukka
En sulje. Tänään sain juuri asennettua vesivuotohälytin systeemin purjeveneeseeni. Hälyttää gsm-puhelimeen pelkällä soitolla ja/ tai tekstiviestillä. Summeri soi veneessä myös kun vuoto tapahtuu.
Vähän on rauhallisempi mieli kun tuleva veneilykausi alkaa.
Pienet vuodot eivät ole äkillisiä ja odottamattomia tapahtumia, joten siinähän sitten väännät kättä vakuutusyhtiön kanssa korvauksista. - vetwet
Suljen hanan aina kun pidemmäksi aikaa vene jää seisomaan,
samalla tulee konehuone katottua päällisinpuolin.
Aina kun starttaan veneen katon että pakoputkesta tulee vettä,
vielä ei ole hana unohtunut kiinni.- notyetbutsoon
niin ei vielä
- kokemustaon
Suljen jos jätän veneen pidemmäksi aikaa ilman huolenpitoa, pitää olla kuulossa vikaa jos ei erota äänestä tyhjän/täyden pakoputken ääntä.
- enemmänkokemusta
Tuo pätee tietenkin pieniin veneisiin.
Kun pakoputki on usean metrin etäisyydellä oven ulkopuolella, sitä ei kuule samalla tavalla. Koneissakin on eroja, isot koneet eivät putputa kuten pikkukoneet eikä vesi tule ulos "sylkemällä".
Pitää olla järjessä vikaa, jos ei tajua eroja veneiden välillä. - kokemustaon
Isoissa veneissä onkin viisainta haaroittaa "merkkivesi" tulemaan vaikka kyljestä ulos sellaisesta paikasta että kippari ei voi sitä olla näkemättä, jos kuulo ja järki on jo karannut. 40ft veneissä äänen kuitenkin vielä helposti erottaa vaikka olisikin lievästi heikkokuuloinen.
- EiVoiOlllaTotta
kokemustaon kirjoitti:
Isoissa veneissä onkin viisainta haaroittaa "merkkivesi" tulemaan vaikka kyljestä ulos sellaisesta paikasta että kippari ei voi sitä olla näkemättä, jos kuulo ja järki on jo karannut. 40ft veneissä äänen kuitenkin vielä helposti erottaa vaikka olisikin lievästi heikkokuuloinen.
Siis mitä?
Ottaisin moottorien merivesipumppujen painepuolelta T-haarat ja laittaisin niistä letkut ylös ohjaamon seinään niin, että näen ruorin takaa kun niistä tulee vettä?
Tämäkö oli sinun mielestäsi kuningasajatus???
- vesille
aina suljen kerran on jäänyt hanat kiinni.kaksi moottori asennus parin kolmen minuutin lämmitys käyttö ja ajoon tyhjäkäynillä 50 metriä alkoi pieni vitinä kuulumaan hanat auki omaa rantaan takaisin.seuraus molemmat siipipyörät rikki.korjaus molempien koneitten öljy ja veden lauhduttimet irti putsaus myös letkujen kulma yhteet auki.seuraavana aamuna taas mentiin.jos taas seuraavat 27v muistais.
- älyhoiiii
Olet tainnut olla äidinkielen tunneilla sairaana. Kirjoituksesi on säälittävää yhtäpötköääää......
- surkeaoletsinäkin
älyhoiiii kirjoitti:
Olet tainnut olla äidinkielen tunneilla sairaana. Kirjoituksesi on säälittävää yhtäpötköääää......
Ilmeisesti et ymmärrä veneilykes mitään koska viestisi koskee ihan eri aihetta. Äidinkieleen kuuluu myös luetun ymmärtäminen. Olet siinä ehkä huonoin, mihin olen törmännyt. Siksipä ei kannata paljon Elvis jos yksi osa-alue menee hyvin, toisessa tulee kuitenkin i
- huugooo
Nyt hyvä ihminen rauhoitu ja pyydä joku läheinen tarkastamaan nämä tuotoksesi. Voit ehkä saada asiaankuuluvia oikeinkirjoitusneuvoja:)
- vesille
älyhoiiii kirjoitti:
Olet tainnut olla äidinkielen tunneilla sairaana. Kirjoituksesi on säälittävää yhtäpötköääää......
Luetun ymmärtäminen on näköjään heikko lenkkisi.tarvitaan myös merellä,satamissa!!oletkin varmaan se kuka on aina väärässä laiturissa,väärään aikaan menossa saunaan,reimarin väärällä puolella,väärällä väylällä ym pärjäilehän.
- Pilkunnunssija
huugooo kirjoitti:
Nyt hyvä ihminen rauhoitu ja pyydä joku läheinen tarkastamaan nämä tuotoksesi. Voit ehkä saada asiaankuuluvia oikeinkirjoitusneuvoja:)
Mitä, jos menisist sinne anaalisten pilkunviilaajien palstalle katselemaan kirjaimien kokoa ja välimerkkien paikkaa? Se. kirrrjoitankoi minä vihreetöntä tekstiä ei korreloui sisällön oikeellisyuuden kanssa. Sinä olet kuin kissa, jok tuijottaa sormea eikä sitä, mhin silllä osoitetaan. Olen siis yhtä älykäs kuin kissä. Koira katsaa siihen suuntaa, mihin sormella osoitetaan ja kiran älykkyys on n. nelivuotiaan tasolla. Et ole siis edes koira
- akselivenemies
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja.
Veneessäni kaikki pohjan läpiviennit tulevat putkella vesirajan yläpuolelle. Myös peräsinakselin läpivienti. Näin ollen vene ei uppoa vaikka jotain hajoaisi vaikka jotain hajoaisi. Moottorin raakaveden ottoputkessa on kolmitiehana joka mahdollistaa syystelakoinnissa glygoliseoksen ajamisen järjestelmään erillisellä letkulla kanisterista. - vesille
Hanahan on yleensä ensimmäisenä läpiviennin jälkeen,kierteillä läpiviennissä.
Vaatii pitkän putken vannaputken jatkoksi että on vedenpinnan yläpuolella.Mitä hyötyä haet kyseisellä asennuksella?hanat ja läpiviennit kestävät kyllä pitkää todella pitkään jos on sinkkeihin (maadoitettu) - Ainakiinni
Itse suljen pohjaventtiilin aina, ellei ole pelkoa "pikalähdöstä" keskellä yötä.
Vuosien mittaan on tullut tietoon muutama joka on uponnut kun esimerkiksi joustava kumiletku on pettänyt, tms.- Muutamaliikaa
Mutama, siis enemmän kuin kaksi?
- vesille
En veneellä ollessa sulje hanoja onhan pilssipumput jos nukun ja olen muualla Käymässä.30mm läpiviennistä/letkusta tulee paljon vettä,onhan paine jo metrin syväysellä 0,1 kiloa.itsellä on kolme pilssi pumppua,pitää pinnalla kunnes akku loppuu,jos ei kukaan huomaa esim Viikon aikana.eihän läpiviennin tuho ole yleensä täydellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1694759
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1254333- 262821
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281911"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla231774Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151689Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak221680Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????951641Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301593Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181541