onko kokemusta kalaisan tekniikasta lähinnä perävetolaite onko kestävä ja hyvä ratkaisu mikä niissä mättää ettei ne ole suosiossa kannattako hankkia vene jossa on kyseinen tekninen ratkaisu
kalaisa 8000
11
3594
Vastaukset
- kokemustaon
Kalaisassa käytettiin pääsääntöisesti S -vetolaitetta, vain muutamia tehtiin perävetolaitteella ja akselivedolla.Moottoritehoa saisi olla minimissään 100hv silloin matkanopeus olisi 13-15s. Omistin kyseisen veneen aiemmin ja voin suositella sitä.
- kalaisa
kiitos kommentista vene minkä ajattelin ostaa on 48 hv buch diisseli ja s -vetolaite sun kirjoituksesta päätellen moottori on alitehoinen mutta mua kiinnostaa s-vetolaite sen tekniikka ja kestävyys onks s-laite kehitetty paremman ohjattavuuden takia vai mitä hyötyä siitä on verrattuna akselivetoon
- kokemustaon
Osta pois jos hinta on kohdallaan, todennäköisesti moottori on alkuperäinen ja vetolaite myös, kyllä sillä uppoumavauhtia ajelee ihan mukavasti. Tuon veneen ominaisuudet tosin kestää myös reilumman koneen ja vauhdin.
Yleisesti näyttää noissakin olevan hintapyynnöt aivan yläkanttiin. Itse ostin konevaurioisen muuten siistissä kunnossa olevan yksilön 4500€lla.
Älä turhaan pelkää S-vetolaitetta, sellainen löytyy lähes jokaisesta purjeveneestä, hyöty kalaisassa on se että avotilasta saadaan iso ilman keskellä olevaa konekoppaa.
- wwxx
Juu alkuperäiselle buckille ei kannata paljoa arvoa laskea, jonkinlainen käyttöarvo korkeintaan. Varaosien saanti noihin on melko mahdottomuus nykyään.
- onko8000
Eikös kalaisa 8000 ole akselivetoinen keskimoottoorilla, ohjaamon ovi reunassa ja hytissä vessa.
Tuo mitä ilmeisesti nettiveneestä ostat on kalaisa 8 eli vanhempi versio.- kokemustaon
Näin se on, tosin näitä akselivetoisia on tehty vain vähän.
- galaisa
Ei huono. Itsellä kokemuksia Kalaisasta S-vetolaitteella ja Bukhilla. Tärinätön ja suhteellisen hiljainen. Keulan muoto häiritsee vastaiseen ajettaessa, sillä se hieman pulleana "töksähtelee" ja nostaa vettä veneen ylitse. S-vetolaite toimi kiitettävästi ja siihen saa osiakin (volvo). Vaihdettaessa eteen-taakse-eteen on kuitenkin maltettava olla rauhallinen. Pienellä harjoittelulla Kalaisan hallitseminen on kohtalaisen sulavaa ahtaissakin paikoissa. Kalaisan olemus on rauhallinen ja vakaa, etenkin muksuille se on turvallinen, sillä sen avara ja tilava avotila on mukava leikkipaikka. Avotilan keskellä oleva "ruuma" täyttyy helposti sadevedestä, sillä sen tiivisteet vuotavat ja itsetyhjennys ränni on aina pidettävä täysin tyhjänä. Varsinkin syksyisin, jolloin ränniin ajautuneet lehdet tukkivat sen. Kalaisan runkoon laminoidut palkistot ovat kohtuullisen järeät joka osaltaan tuo veneeseen tukevuutta. Palkistot muodostavat useita koloja ja syvennyksiä, jotka kannattaa muistaa/viitsiä tyhjentää ennen pakkasia. Lisäki kölin takapää on syvä ja kapea. Sen tyhjentämiseksi on Kalaisassa pumppu, mutta jos sen haluaa kokonaan tyhjäksi on takakajuutan lattia poistettava. Jos kyydissä on useita henkilöitä on heidän sijainnillaan kohtuullisen suuri merkitys ajettavuuteen ja suuntaan. Eli jos kaikki ahtautuvat perään on Kalaisan kulkuasento kohtalaisen pysty ja nopeus kärsii huomattavasti. Väen ollessa avotilassa on Kalaisa mukava ja helppo ajaa. Matkaveneeksi ei mielestäni Kalaisan etukajuutta-avotila-takakajuutta mallista ole. Se vaatisi jonkin verran muutoksia. Sen sijaan malli, jossa avotila on takan on oikeasti mukava. Joskin niiden hinnat ovat viimeaikoina olleet suhteettoman kovia. Jos vanhasta Kalaisasta pyydetään reilusti yli kymppiä on se mielestäni liikaa.
- kokemustaon
Asiallista tietoa, mielestäni kuitenkin tuo 48 pukki on vaan liian tehoton tuohon veneeseen, lisätehon ja nopeuden turvin tuo perän painumis-ongelma poistuu.
Hinnoitteluasiasta olen galaisan kanssa samaa mieltä.
- ubvsobv
Kalaisan S-vetolaitteen omaavassa mallissa on moottori ja vetolaite omassa konehuoneessaan veneen takapäässä. Konehuone vaikuttaa varsin tilavalta, mutta on asentamisen ja huoltojen kannalta kohtuullisen ahdas. Esimerkiksi laturi (Bukh) on moottorin keulan puolella ja pelkästään sen hihnan vaihtaminen on akrobaattinen suoritus. Moottorin alla on allas, johon kerääntyy vuosien saatossa moskaa ja sen tyhjentäminen on hankalaa, koska väli on ahdas. Öljynvaihtopumppu on onneksi koneen takapäässä. Yleesä tästä pumpusta on männän kumi hapertunut, mutta ei hätää. Motonetissä myytävässä messinkisessä pumpussa on sama mäntä. Jos veneessä ei ole kunnollista uimatasoa on pelkkä kulkeminen konehuoneeseen vaikeata. Bukhin koneeseen saa osia, kokeile vaikkapa kooklettaa bukh parts. Bukhin moottorit ovat kohtuullisen kestäviä ja värinättömiä. Kiitos hyvien tasapainoakseleiden. Jos moottori on edes kohtuullisesti huollettu on se hyvä vaihtoehto. Vetolaitteen öljynvaihto kannattaa muistaa.
- kokemustaon
Itse tein koneenvaihdon yhteydessä avattavan luukun ajohytin ja konetilan väliseen seinään, agrobatia loppui siihen.
- turbokalaisa
Minulla olisi kalaisa myynnissä volvon 110hp turbodieselillä ja vetolaitteella kunnon varusteilla todella halpaan hintaan.laita spostia jos kiinnostaa. [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703