Veronmaksajien huijaus

hölmöt_kyykkyyn

Saabin Suomen tehtaan historia on uskomatonta veronmaksajien huijausta. Aikoinaan valtio maksoi satoja miljoonia markkoja siitä, että Suomi sai "tehdä" autoja. Mm. poliisi osti niitä koska ne olivat "suomalaisia". Kytkin- ja vaihteistovioilla ei ollut mitään väliä. Petrolisaabbien takia piti rakentaa uutta polttoainejakelua sen takia että tätä saatiin kaupaksi. Toivottavasti tällainen kusetus ei enää tule uudestaan!!

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomen autoileva kansa ja teollisuus on kiitollinen kaikesta siitä mitä Saab on sille antanut ja antaa yhä sillä se on mahdollistanut ja luonut hienon alihankintateollisuuden ja autonsuunnitteluosaamisen Suomeen. Hyvä Saab - et häviä ikinä mielestämme.

    • TimJonic

      Vielä suurempi huijaus tehtiin Nokian kanssa. Olisi ollut parempi vaan valmistaa Nokian Gummitehtaassa saappaita ja polkupyörän sisäkumeja. Mutta kun ruvettiin veronmaksajien tuella vääntämään puhelimia ja puhelinkeskuksia...Mm. poliisi osti niitä koska ne olivat "suomalaisia". Kytkentä- ja puhelinkeskusvioilla ei ollut mitään väliä. Naurettavia NMT-luurejakin varten piti rakentaa "jakeluverkko" eli niitä tukiasemia sen takia että niitä saatiin kaupaksi. Toivottavasti tällainen kusetus ei enää tule uudestaan!!

      • Valcoakinsuurempimunaus

        Juu sit innostuttiin että valloitetaan koko maailma ja ostettiin demareiden johdolla 4 000 000 000 Eur edestä Saksan lisenssejä ... käteisellä. Sattu kassassa olemaan hiukka ylimääräistä. Myöhemmin todettiin et kaik män ja vähä enemmänkii eli tuli ostettua pelkkää ilmaa !


    • aikakokenutsaabisti

      Tällä hetkellä kusetetaan lupaamalla ilmaista sähköä sähköautoille. Odotas kun ne yleistyvät. Ihan takuulla ilmaista sähköä tulee joka tolpasta...Saab ei sen sijaan ollut lainkaan kusetus. Se työllisti kymmeniä tuhansia ja raha pyöri Suomessa, valtionvelka pysyi kurissa ja autoilu oli lämmintä ja huollot toimi joka kylässä. Jaa että kytkinviat...no jotkut rikkoivat V4:n vapaakytkimen hampaat ajamalla kiinteällä asennolla.

    • tiedääläluule

      Kuitenkin Saabilla ajneiden polisiisen mielestä ei poliisilla ole ollut parempaa merkkiä kuin Saab. Menee siis juttusi vähän ristiriitaiseksi totuuden kanssa. Mistä ihmeen kytkin- ja vaihteistovioista mahdat puhua?? Oletko nähnyt pahaa unta?

    • Saabbeja

      tehtiin helvetin paljon enemmän ja tarpeeseen kuin Valcon kuvaputkitehtaalla kuvaputkia, jotka ei kelvanneet minnekään. Ei sekään demarien seikkailu maksanut veronmaksajille kuin 1 000 000 000 markkaa eli tuhat miljoonaa markkaa.
      Poliiseilla oli aika paljon automaattivaihteisia Saappeja joihin olivat hyvin tyytyväisiä.

      • CRT-robotteja_tehnyt

        Valcon kuvaputket kyllä kelpasi, mutta tehdas oli alkujaankin liian pieni muiden vaikeuksien lisäksi. Ei hanke silti kokonaan persnetoksi mennyt, sillä se oli hyvä harjoittelukohde kuvaputkirobottien valmistukselle. Niitä robotteja sitten Cimcorp myi paljon ympäri maailmaa, esim. Etelä-Koreaan, kunnes litteät näytöt syrjäyttivät CRT-näytöt.


      • Jaapajaa

        Kyllähän se meni veronmaksajien osalta täysin persnetoksi. Se että joku yksittäinen firma sai siitä hyötyä ei paljon lohduta. Ai niin , jos valtio maksaa tappiot sehän ei ole keneltäkään pois!


      • Juupajoki

        Mainitun firman liikevaihto oli jotain kymmeniä miljoonia joka vuosi. Kyllä siitä valtio sai palkkojen ym. veroina miljoonan poikineen. Sitä paitsi toimiihan se firma vieläkin automaatioprojekteissa.


      • Yhteenveto

        Tässä keskustelussa on selvinnyt, että Suomessa kannattaa tehdä
        - hevoskärryjä, ei autoja. Enintään Lada 1200L-mallin käynnistyskampia voi tehdä venäläisten lisenssillä
        - polkupyörien renkaiden sisäkumeja, ei puhelimia eikä verkkolaitteita
        - kideradioita, ei telkkareita eikä muutakaan elektroniikkaa
        - kattopäreitä, niitä tarvitaan myös valaistukseen.

        Näin ei veronmaksajille tule persnettoa, ja täystyöllisyys on taattu.


      • hyvähyvä

        hyvä yhteenveto tämän palstan ammattilaisten knowhowsta


      • Sevarmakotimainen

        Eivät jotkut näköjään ole kuulleet mitään Uudenkaupungin tehtaan tuotoksista. Viimeksi tehdas on ollut Metson voittoa tuottava tytäryhtiö kymmenet vuodet.
        Ehkä olette unohtaneet senkin, että kun Nokian matkapuhelimet aloittivat huikean kasvunsa, toimintatapoja lainattiin ja väkeä palkattiin Uudestakaupungista mm. tekemään huippuluokan materiaalihallintoa, tuotannon ohjausta ja laadunkehitystä. Nämä järjestelmät olivat Saabien tekijöiden kehittämiä parhaiden japanilaisten ym. mallien mukaan. Trollhättanin tehdas jatkoi elämäänsä pitkään perinteisten ruotsalaisten ym. teollisuuskäytäntöjen mukaan.
        Itse kävin vuonna 1976 ensimmäisen kerran perehtymässä Uudenkaupunginn tehtaan toimintaan, hieman vaikeaa oli päästä kun ovilla oli uteliaitten opintomatkalaisten ruuhkaa.
        Valtio tietenkin korotti Valmetin osakepääomaa tehdasta rakennettaessa, mutta sai varmaan huomattavat verotulot tuotannon ja myynnin kasvaessa.
        Lyhyesti sanottuna Saab-Valmet oli pitkään esikuvana tehokkaasta sarjavalmistuksesta metalli-ja muussakin teollisuudessa. Ja siinäkin mielessä tärkeä maallemme.
        Ja hyvin näyttää menevän taas nykyäänkin.


      • Scraab
        Sevarmakotimainen kirjoitti:

        Eivät jotkut näköjään ole kuulleet mitään Uudenkaupungin tehtaan tuotoksista. Viimeksi tehdas on ollut Metson voittoa tuottava tytäryhtiö kymmenet vuodet.
        Ehkä olette unohtaneet senkin, että kun Nokian matkapuhelimet aloittivat huikean kasvunsa, toimintatapoja lainattiin ja väkeä palkattiin Uudestakaupungista mm. tekemään huippuluokan materiaalihallintoa, tuotannon ohjausta ja laadunkehitystä. Nämä järjestelmät olivat Saabien tekijöiden kehittämiä parhaiden japanilaisten ym. mallien mukaan. Trollhättanin tehdas jatkoi elämäänsä pitkään perinteisten ruotsalaisten ym. teollisuuskäytäntöjen mukaan.
        Itse kävin vuonna 1976 ensimmäisen kerran perehtymässä Uudenkaupunginn tehtaan toimintaan, hieman vaikeaa oli päästä kun ovilla oli uteliaitten opintomatkalaisten ruuhkaa.
        Valtio tietenkin korotti Valmetin osakepääomaa tehdasta rakennettaessa, mutta sai varmaan huomattavat verotulot tuotannon ja myynnin kasvaessa.
        Lyhyesti sanottuna Saab-Valmet oli pitkään esikuvana tehokkaasta sarjavalmistuksesta metalli-ja muussakin teollisuudessa. Ja siinäkin mielessä tärkeä maallemme.
        Ja hyvin näyttää menevän taas nykyäänkin.

        Ne matkapuhelimet kehitti Mobira, Saloran tytär. Gummitehdas tai paremminkin Kaapelitehdas tuli kuvioihin vähän myöhemmin. Metsokin taisi myydä autotehtaansa..?


    • Veteraanipilkkijä

      Venäjän trollitehtaan tuotoksia alkaa näkymään jo näilläkin saiteilla.

    • fiuhahtaja

      Terve. Suomi maksoi viimeisen sotakorvauksen ruotsille, wallanberg ohjaamana tietenkin. Suomella oli ajatus valmistaa henkilöautoja 1960 luvulla, ja asiasta oltiin myös yhteydessä bmw, joka ei siihen aikaan ollut ns. Luksusmerkki. Kaksi mallia oli loppusuoralla bmw 2002i ja saab 96. Lopputuloksen tiedämme kaikki, mutta mitä olisi tapahtunut jos olisimme valinneet 2002 mallin.....olisiko maahamme syntynyt hieman isompi kokoonpano tehdas...

      • Jotainmuistelen

        Eikös se BMV 2002 ollutkin kummallinen saksalainen keksintö: 4-ovinen kahden hengen auto. Näyttää vastaavia olevan markkinoilla vieläkin.
        Muistaakseni BMW ei ollut Valmetin autotehdaskisassa mukana, muita oli Volvo, Renault ja joku brittiläinen. Saabin iso etu oli, että se lupasi ottaa vientiin ison osan tuotannosta, Suomen markkinaahan varten ei tehdasta tarvittu, eikä Venäjällekään ollut mahdollisuutta viedä.


      • Prööötti

        Kannattaisi varmaan googlata enne kommentointia ettei muistaisi/arvaidi noin väärin. 2002 oli koko bmw pelastus.


    • Sivustaseurannut

      Saabin tehdas saatiin Suomeen edullisesti, koska muuten Saab olisi joutunut rakentamaan paljon uutta Trollhättaniin: tehdastilaa uudelle 99-mallille, asuntoja suomalaisille uusille työntekijöille. Uusikaupunki oli ratkaisu ongelmaan, ja valtio auttoi alussa mm. kehitysaluetuen kautta.
      Ja olennaisen tärkeää oli, että Uudenkaupungin tehtaan toiminnan suunnittelivat Trollhättanissa pitkään tutustuneet suomalaiset teknikot ja insinöörit. Tekivät modernit systeemit eivätkä kopioineet perinteisiä ruotsalaisia vanhoja toimintatapoja.

    • Huuto_koski

      Ei kyllä tämä aloittaja on Suomalaisääliö jolla ei ole muuta tekemistä

    • FASNITA

      99 JA 900 MALLIT ON TODELLISIA KLASSIKKOJA

    • ASIANTUNTIJAA

      99 JA 900 MALLIN SAABEJA ON OLLU MYÖS TAKSINA....
      AINAKI 99 MALLIA
      900 MALLI TAIS OLLA SUOSITTU POLIISIEN PIIRISSÄ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe