Moro,
Olisin laittamassa maasähkölaturin kaksiakkujärjestemään jossa on 4-asentoinen päävirtakytkin. Linkissä sähkökuva ja katkoviivalla miten ajattelin laturin kytkeä.
https://drive.google.com/file/d/0B1nwt3Y13YSgYjB1b1RzTzJqOUE/view?usp=sharing
tarkoitus olisi että kytkimellä voi valita mitä akkua lataa. Onko parempia ideoita? Tai meneekö tuo yleensäkin päin arsea?
Laturi on CTEK M200, maasähkö myö CTEKin plug n play akut boschin 95Ah AGM:t.
Maasähkölaturin asennus
50
1823
Vastaukset
- Hfjhkggch
Parempi idea on laittaa akkulaturi kahdella tai useammalla ulostulolla, riippuen akkujen määrästä.
Laturi kytketään kaikkiin akkuihin ja kaikki tapahtuu automaattisesti ilman turhia ja hankalia valintakytkimiä.amok666 kirjoitti:
Laturi on jo hommattu.
Siinä tapauksessa kytke laturi suoraan siihen akkuun mitä käytät hupiakkuna. Jos tarpeen ladata myös starttiakkua niin käännät pääkytkimen asentoon both.
Jatkokehitysehdotus: laitat nykyiset akut samaan ryhmään rinnakkain isoksi hupiakustoksi ja hommaat pienemmän starttiakun.- varman_päälle
spkoo kirjoitti:
Siinä tapauksessa kytke laturi suoraan siihen akkuun mitä käytät hupiakkuna. Jos tarpeen ladata myös starttiakkua niin käännät pääkytkimen asentoon both.
Jatkokehitysehdotus: laitat nykyiset akut samaan ryhmään rinnakkain isoksi hupiakustoksi ja hommaat pienemmän starttiakun.Kompaan osin tätä ideaa. Osta/irroita tuosta moottorille oma käynnistysakku ja erota se hupiakuista joko diodilla tai esim. releellä, joka ohjataan päälle, kun moottori on käynnissä. Näin varmistat käynnistysakun toiminnan joka tilanteessa. Kytke sitten maasähkölaturi suoraan hupiakkuihin, koska laiturissa ollessa moottoriakku ei tyhjene, eikä sitä siis tarvitse ladata.
Diodi laskee latausjännitettä 0,7V, mikä tekee sen, että hupiakut eivät lataudu moottorillä täyteen. Relekytkennällä kaikki akut kytkeytyvät rinnakain ja latautuvat täyteen. Ongelma tässä on varmistaa releen ohjaus niin, että se ei jää koskaan vetämään, kun moottori sammutetaan. Tässä voi hyödyntää öljynpaineanturia, virtalukkoa tai tehdä esim. oman katkaisijan ja merkkivalon, joka loistaa kojelaudassa kun hupiakut on kytketty moottorin laturiin.
Talveksi voit kytkeä sitten kaikki akut rinnan erillisillä kaapeleilla ja laittaa nipussa ylläpitolataukseen.
- ehkeikuitenkaan
Jos tuo COM on kytkin, niin ei mene ihan kuin strömsöössä.
Moottorin laturin pitäisi olla aina kiinni moottorin akussa ja moottorin akun pitäisi latautua aina ensin. Siitä voi laittaa syötön hupiakuille (diodi tms), kun moottori on käynnissä ja laturi lataa.
Kytkimellä voi sitten halutessaan ohjata maasähkölatausta joko moottoriakulle tai yhdistämään akut. Miksei myös erikseen moottoriakullekin, mutta tavoite on, että moottriakku on aina täynnä. - joskotossa
Voist myös harkita toisen pienemmän Ctekin ylläpitolaturin laittamista moottoriakulle ja kytkeä M200:n suoraan vain hupiakuille. Moottoriakulle voisi käydä vaikka joku MSX 5 versioista. Silloin ei tarvitse pitää huolta moottoriakun latauksesta kääntelemällä kytkintä.
Diodilla tai releellä voi ohjata moottorin latausvirtaa myös hupiakulle. Esim: http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/jakorele-12v-p-3081.html - masterAB
Kahden akun systeemissä voisit hyvin sijoittaa siihen että ostat kaksi laturia.
Sitten ihan perus 4asentoinen kytkin, pidä järjestelmä yksinkertaisena ja simppelinä.
Ymmärrän kyllä jos veneessä on 4-8 akkua ettei joka akulle voi ostaa omaa laturia.- Yksinkertainensysteemi
4-asentoinen pääkytkin on huono ja vain näennäisesti yksinkertainen, koska se vaatii käyttäjältä muistin varaisia asioita. 4-asentoinen pääkytkin kun pitää muistaa kääntää käyttöakuille kun kone ei käy jne. muuten sillä on mahdollista tyhjentää starttiakku huomaamatta kun kytkin onkin unohtunut both asentoon.
Erotusrele hoitaa homman automaattisesti, eikä käyttäjän tarvitse muistaa missä asennossa pääkytkin milloinkin sattuu olemaan.
- jsdgd5
Minulla on normaali 0-1-B-2 pääkytkin, jolla valitaan käytettävä akku(t), jolla moottori starttaa ja jota lataa ja jota käytetään. Maasähkölaturi lataa vain hupiakkuja. Hupiakkujen ja starttiakun välissä on diodi&kytkin, joka on yleensä aina kytkettynä. Tällöin starttiakku lataantuu aina, kun hupipuolen jännite on suurempi kuin starttiakun jännite.
- 292929
Toimiiko oikeasti? Diodi syö jänniteestä 0,7V, mikä akussa on melko paljon. Tällöin starttiakkua ei saa maasähköllä kovin täyteen.
- Kyllä_toimii
292929 kirjoitti:
Toimiiko oikeasti? Diodi syö jänniteestä 0,7V, mikä akussa on melko paljon. Tällöin starttiakkua ei saa maasähköllä kovin täyteen.
Laturin latausjännite on noin 14.4 V (moottorin vaihtovirtalaturilla jännite on vielä tuotakin suurempi) ja vaikka diodi pudottaa 0.7 V, jännite on yli täyden akun napajännitteen, latausaika akun täyttymiseen vain hieman pitenee.
- laitarelesitten
292929 kirjoitti:
Toimiiko oikeasti? Diodi syö jänniteestä 0,7V, mikä akussa on melko paljon. Tällöin starttiakkua ei saa maasähköllä kovin täyteen.
Diodin voi korvata releellä, se ei syö jännitettä, hiukan virtaa kylläkin, mutta voihan väliin laittaa mekaanisen kytkimen, niin ei mene sekään sähkö hukkaan.
- ljhgf2
292929 kirjoitti:
Toimiiko oikeasti? Diodi syö jänniteestä 0,7V, mikä akussa on melko paljon. Tällöin starttiakkua ei saa maasähköllä kovin täyteen.
Diodi ei tiputa jännitettä 0,7V(tämä on niitä urbaani yleistyksiä) , mitattu ero n. 0.4V.
- Joakim1
ljhgf2 kirjoitti:
Diodi ei tiputa jännitettä 0,7V(tämä on niitä urbaani yleistyksiä) , mitattu ero n. 0.4V.
Diodin jännitehäviö riippuu diodin tyypistä, mitoituksesta ja virrasta. Yleensä käytetään Schottky-diodeja, kun pyritään matalaan jännitehäviöön, mutta niilläkin jännitehäviö on suuri suuremmilla virroilla.
Tässä esimerkiksi 300A Schottky-diodi: http://ixapps.ixys.com/DataSheet/DSA300I100NA.pdf
Hyvin pienellä virralla jännitehäviö on n. 0,4 V, mutta 100 A on jo 0,7 V ja 300 A 1 V. Nuo lukemat 25 C lämpötilassa. 300 A virralla tuo varmasti jo kuumenee tuonne 125 C paikkeille, jolloin jännitehäviö n. 0,9 V.
Tässä vastaavasti 100 A Schottky-diodi: http://www.vishay.com/docs/94581/100bgq10.pdf
Silläkin on 0,4 V jännitehäviö pienellä virralla, mutta jo 10 A kohdalla n. 0,6 V ja 100 A yli 1 V ellei diodi kuumene reilusti.
Hyvä puoli tuossa on se, että akun tullessa täyteen (jos muuta kulutusta ei ole) virta pienenee ja samalla jännitehäviö on tosiaan vain 0,4 V luokkaa. Kovin suurta kulutusta/latausvirtaa ei kuitenkaan tarvita, jotta jännitehäviö olisi yli 0,6 V.
Kiitoksia kommenteista. Taidan kytkeä laturin suoraan hupiakkuun ja jos joskus sitten jaksan niin laitan oman starttiakun ja nykyiset akut hupiakuikut yhteen ja erotusrele väliin.
Minua ei ole ikinä kytkimen käyttö haitannut eli kai se on mihin tottuu.
Bonuksena vielä kysymys että mitä tapahtuu jos maasähkö kiinni, säädin "both" asennossa laturi päällä ja sitten starttaa veneen?- starttimartti
Startteri alkaa pyörittää moottoria ja moottori saattaa mahdollisesti käynnistyä.
- Eskoo
Et oo tosissas
- citekiäseteettää
Ctekillä ei todennäköisesti tapahdu mitään pahaa. Monella isommalla laturilla palaa käämit, hihat ja laturi. Maasähkölaturin ohjessa lukee yleensä ettei pidä käyttää mitään suurta kuormaa latauksen aikana. Mikä sitten on suuri, niin ankkurivinssi tai keulapotkuri on ainakin, voisi kuvitella, että iso invertteri täyttää myös tuhoon vaadittavat mitat.
Mitä, jos lukisit asennusohjeet ennen savun hälvenemistä? No käyttöohje on tässä eikä siell mainita mitään kuormasta jne... Muutenkin tälläiselle pässinpäälle aika kevyehköö ohje...
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/M 200_FI.pdf- äläpiilota
amok666 kirjoitti:
No käyttöohje on tässä eikä siell mainita mitään kuormasta jne... Muutenkin tälläiselle pässinpäälle aika kevyehköö ohje...
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/M 200_FI.pdfSittenhän kaikki on hyvin.
Ohjeet on mun mielestä ihan riittävät, eihän siitä laittesta tule ulos kuin töpseli ja kaksi johtoa. Mulla on ollut joskus vastaava.
Ihan vinkkinä, laita se sellaiseen paikkaan, josta näet sen hyvin. Penkin alta on ikävä käydä painelemassa nappeja ja tarkkailemassa akkujen varausta. Minä tein niin ja hiukan jäi harmittamaan, mutta pysyypä ketteränä :D
- 10-14
Komppaan noita vastaajia, joiden mielestä riittää, kun maasähkölaturi lataa vain hupiakkua/-akkuja. Kun starttiakku ja hupiakusto on erotettu toisistaan diodilla tai releellä, on starttiakku käytännössä jokseenkin aina täynnä (käynnistyksen viemä lataus palautuu kyllä melko lyhyen ajon aikana).
- kompaavaan
Akuilla on myös taipumus tyhjentyä. Yleensä prioriteetti on niin, että käynnistysakku on aina ladattu ja hupiakuille johdetaan ylimäärävirta. Niinhän siinä tapahtuu kuitenkin kun laturi laitetaan moottoriakulle ja siitä diodilla tai releellä hupiakuille.
Ilmeisesti vallalla on uusi tyylisuuntaus, jossa oluen täytyy olla kylmää eikä veneilystä ole niin väliä :D - 10-14
kompaavaan kirjoitti:
Akuilla on myös taipumus tyhjentyä. Yleensä prioriteetti on niin, että käynnistysakku on aina ladattu ja hupiakuille johdetaan ylimäärävirta. Niinhän siinä tapahtuu kuitenkin kun laturi laitetaan moottoriakulle ja siitä diodilla tai releellä hupiakuille.
Ilmeisesti vallalla on uusi tyylisuuntaus, jossa oluen täytyy olla kylmää eikä veneilystä ole niin väliä :DJos starttiakku on edes kohtuullisessa kunnossa, niin ei se kesän aikana omia aikoja tyhjene. Tai no, en mene vannomaan, miten käy, jos veneen käyttökertojen välissä olisi vaikkapa 2-3 kuukautta. Mutta miksi yleensä pitää venettä silloin?
Ja kyllä, maasähkön tarvehan tulee juuri hupiakun/-akkujen virrankuluttajista. Oluen kylmentämisestä, valaistuksesta, viihde-elektroniikasta, lämmittimestä jne. Oletko joskus nähnyt maasähkölaturia veneessä, jossa on vain yksi akku? - TajuatkoEron
Joo sanon helpommin tajuttavasti:
Jos kytket laturin moottoriakkuun, saat aina varmasti koneen käyntiin koksa ylimenevä virta menee hupiakkuihin. Menetät vain moottoriakun lataamiseen tarvittavan viiran, joka on pieni.
Jos taas lataat vain hupiakkua, ei ole mitään takeita, että moottriakku on täynnä - vaikka pitäisi olla jos mikään ei ole unohtunut päälle. - 10-14
Moottoriakkuhan ON käytännössä aina täynnä. Turha siitä on huolehtia.
Pitää tietysti muistaa se, että starttiakku on nimensä mukaisesti vain siihen tarkoitukseen, siihen ei pidä kytkeä mitään sellaista, jonka on tarpeen olla päällä silloinkin, kun moottori ei käy. Ainoa tapa saada se tyhjenemään on silloin jättää virta-avain tai moottoripaneelin virtakytkin siihen asentoon, jossa paneeliin tulee virta.
En ole erityisen vakuuttunut siitä, että noita CTEK:n kaltaisia älykkäitä latureita kannattaa kytkeä lataamaan sellaista pakettia, jossa on erikokoisia akkuja. Todennäköisesti se niiden kyky haistella akuston varaustilaa ei silloin toimi kunnolla. Tyypillisestihän hupiakusto on kaksin-kolminkertainen tai jopa isompi kapasiteetiltaan starttiakkuun nähden. - UupsjaOhh
TajuatkoEron kirjoitti:
Joo sanon helpommin tajuttavasti:
Jos kytket laturin moottoriakkuun, saat aina varmasti koneen käyntiin koksa ylimenevä virta menee hupiakkuihin. Menetät vain moottoriakun lataamiseen tarvittavan viiran, joka on pieni.
Jos taas lataat vain hupiakkua, ei ole mitään takeita, että moottriakku on täynnä - vaikka pitäisi olla jos mikään ei ole unohtunut päälle.Ei ne rinnan kytketyt akut lataudu siinä järjestyksessä missä latauspiuha on.
Virta kulkee sinne missä on suurempi jännite-ero, eli tyhjempi akku latautuu ensin .
Diodin takana olevan akun napajännite jää sen diodin jännite-eron verran pienemmäksi eli sen täyteen latautuminen on hieman hitaampaa. - starttihupi
10-14 kirjoitti:
Moottoriakkuhan ON käytännössä aina täynnä. Turha siitä on huolehtia.
Pitää tietysti muistaa se, että starttiakku on nimensä mukaisesti vain siihen tarkoitukseen, siihen ei pidä kytkeä mitään sellaista, jonka on tarpeen olla päällä silloinkin, kun moottori ei käy. Ainoa tapa saada se tyhjenemään on silloin jättää virta-avain tai moottoripaneelin virtakytkin siihen asentoon, jossa paneeliin tulee virta.
En ole erityisen vakuuttunut siitä, että noita CTEK:n kaltaisia älykkäitä latureita kannattaa kytkeä lataamaan sellaista pakettia, jossa on erikokoisia akkuja. Todennäköisesti se niiden kyky haistella akuston varaustilaa ei silloin toimi kunnolla. Tyypillisestihän hupiakusto on kaksin-kolminkertainen tai jopa isompi kapasiteetiltaan starttiakkuun nähden.kyse onkin siitä että on tilanne missä starttiakku on TYHJÄ! jos maalaturi kytketty startti akkuun niin se ei voi olla tyhjä ja moottori lähtee käyntiin jos hupiin niin startti akku on lähes tyhjä eikä starttaa. mahtaa vituttaa sitten.
- Kannettuvesi
10-14 kirjoitti:
Moottoriakkuhan ON käytännössä aina täynnä. Turha siitä on huolehtia.
Pitää tietysti muistaa se, että starttiakku on nimensä mukaisesti vain siihen tarkoitukseen, siihen ei pidä kytkeä mitään sellaista, jonka on tarpeen olla päällä silloinkin, kun moottori ei käy. Ainoa tapa saada se tyhjenemään on silloin jättää virta-avain tai moottoripaneelin virtakytkin siihen asentoon, jossa paneeliin tulee virta.
En ole erityisen vakuuttunut siitä, että noita CTEK:n kaltaisia älykkäitä latureita kannattaa kytkeä lataamaan sellaista pakettia, jossa on erikokoisia akkuja. Todennäköisesti se niiden kyky haistella akuston varaustilaa ei silloin toimi kunnolla. Tyypillisestihän hupiakusto on kaksin-kolminkertainen tai jopa isompi kapasiteetiltaan starttiakkuun nähden.No, ei kannettu vesi kaivossa pysy. On olemassa syy, helppo ja yksinkertainen sille, miksi starttiakku on ensi, mutta yksinkertainenkin voi olla liian monimutkaista.
- Joakim1
starttihupi kirjoitti:
kyse onkin siitä että on tilanne missä starttiakku on TYHJÄ! jos maalaturi kytketty startti akkuun niin se ei voi olla tyhjä ja moottori lähtee käyntiin jos hupiin niin startti akku on lähes tyhjä eikä starttaa. mahtaa vituttaa sitten.
Jos starttiakku on tyhjä, on akku rikki tai sitä on käytetty aivan väärin. Moottori lataa starttiakkua ja mikään muu kuin startti ja moottorin käyttöpaneeli ei kuluta sitä. Eihän autonkaan akkua ole tarpeen latailla, vaikka sitä sentään kuluttavat sisävalot, radio, mahdollinen lämmitin jne.
Jos starttiakku sitten on tyhjä, veneestä löytyy kytkin tai apukaapeli, jonka avulla hupiakulla voi startata. - seliselii
Dream on :D
- masaesbosta
Minulla on kokemuksia starttiakun kestosta. Vuosia sitten eräässä työpaikassani jouduin kalustovastaavaksi ja meille tuli ongelma erään pienen traktorin laturin kanssa.
Käytimme tuota traktoria tiapäisesti omalla alueellamme pieniin hinaustehtäviin, joskus kerran viikossa, joskus kaksi kertaa - siis lyhyesti.
No siitä hajosi laturi, joka oli tasavirta tyyppinen ja uusi olisi pitänyt tilata ulkomailta, eikä kukaan halunnut lähteä sitä tilaamaan. Sanoin työnantajalle, että laitan vähän tehokkaamman akun siihen koneeseen ja lupasin sen olevan aina valmis ajoon - latasin sen akun n. kerran kuussa - eikä se mikään tyhjä siiloin ollut.
Se traktori palveli useita vuosia tällä järjestelyllä ilman mitään ongelmia, sinakin niin pitkään kun olin sen firman palveluksessa. Kun kone on kunnossa niin se lähtee melko vähällä pyörittämisellä käyntiin ja kun mitään muuta kuormaa ei ole niin se akku kestää lyhyitä startteja mooonta kertaa. - Maselesbosta
masaesbosta kirjoitti:
Minulla on kokemuksia starttiakun kestosta. Vuosia sitten eräässä työpaikassani jouduin kalustovastaavaksi ja meille tuli ongelma erään pienen traktorin laturin kanssa.
Käytimme tuota traktoria tiapäisesti omalla alueellamme pieniin hinaustehtäviin, joskus kerran viikossa, joskus kaksi kertaa - siis lyhyesti.
No siitä hajosi laturi, joka oli tasavirta tyyppinen ja uusi olisi pitänyt tilata ulkomailta, eikä kukaan halunnut lähteä sitä tilaamaan. Sanoin työnantajalle, että laitan vähän tehokkaamman akun siihen koneeseen ja lupasin sen olevan aina valmis ajoon - latasin sen akun n. kerran kuussa - eikä se mikään tyhjä siiloin ollut.
Se traktori palveli useita vuosia tällä järjestelyllä ilman mitään ongelmia, sinakin niin pitkään kun olin sen firman palveluksessa. Kun kone on kunnossa niin se lähtee melko vähällä pyörittämisellä käyntiin ja kun mitään muuta kuormaa ei ole niin se akku kestää lyhyitä startteja mooonta kertaa.Minulla taas oli pienenä polkupyörä, johon laitoin pyykkipojilla kiinni pahvin, joka otti pinnoihin kiinni. Leikin, että se oli moottoripyörä.
- u_r_i
Kyllä minullekin mainitsemasi räpätti oli tuttu peli silloin ennenmuinoin, mutta en ole sitä enää moneen vuoteen käyttänyt.
Hyppää hyvä ihminen pois varjostasi ja hyväksy se käytännön tosiseikka, että jos sähköjärjestelmä on oikein tehty niin starttiakun jänniteongelmat ovat erittäin harvinaisia:) - Joakim1
Ja vielä niin, että parempi sen akun on hyytyä siinä maasähköä tarjoavassa laiturissa, kuin seuraavan päivänä luonnonsatamassa/merellä. Jos starttiakku pysyy "hengissä" vain maasähkölaturin avustuksella, on se täysin loppu ja epäluotettava.
Sama juttu talvisin. Jos akut eivät kestä talvea syksyllä tehdyllä latauksella, eivät ne tule toimimaan kunnolla kesälläkään. - Järkevintapa
Joakim1 kirjoitti:
Ja vielä niin, että parempi sen akun on hyytyä siinä maasähköä tarjoavassa laiturissa, kuin seuraavan päivänä luonnonsatamassa/merellä. Jos starttiakku pysyy "hengissä" vain maasähkölaturin avustuksella, on se täysin loppu ja epäluotettava.
Sama juttu talvisin. Jos akut eivät kestä talvea syksyllä tehdyllä latauksella, eivät ne tule toimimaan kunnolla kesälläkään.Miksi ihmeessä aikuiset??? miehet kinastelee siitä kannattaako akkua ladata vai ei?
Alkuperäiselle kysyjälle. Laita se hankkimasi laturi lataamaan käyttöakkuja ja hanki joku 5A Ctek lataamaan starttiakkua, ei maksa paljon ja kaikki akut on aina täynnä kun lähdet laiturista. - ntesla
Tässä asiassa ei kannata aloittaa pyörän uudelleen keksimistä. Uskon ketjun aloittajalle jo selvinneen mitä oikea ja asiallinen veneen sähköjärjestelmä pitää sisällään.
En pidä hyvänä ajatuksena sen starttiakun säännöllistä akkulaturissa pitämistä. Jos veneilijä ei pidä sitä akkua silmällä nin voi käydä sellainen vahinko sen kanssa, että kun/jos se menettää "henkensä" ja lähtee kyllä kotirannasta nöyrästi, mutta saaressa onkin sitten voimaton.
Parasta on pitää kunnoliset starttikaapelit mukana, joilla voi sitten tarvittaessa antaa käyttöakuilta starttiapua. Minulle on em. tapaus n. 30v sitten tapahtunut. Kotoa lähti aivan normaalisti, mutta kauimassa kääntöpisteessä ei sitten suostunut pyörittämään. Mitään merkkejä kunnon heikentymisestä ei ollut aikaisemmin näyttänyt. - EnuskoHaittoihin
Josolen oikein näitä perusteita lukenut, niin maasähkölaturia ei pidä kytkeä normaalilla tavalla koska:
- akku hajoaa joskus ja sen on parempi tapahtua kotirannassa
- jotain on unohtunut päälle, jos akku tyhjenee ja siksi se saakin olla tyhjä ikään kuin opiksi ja ojennukseksi uhohtajalle.
Onko näyttöä siitä, että jos akku hajoaa, niin se ei tapahdu muualla kuin kotirannassa, jos laturia ei käytä moottoriakulla? Käsittääkseni akku voi silti hajota koska se tekee sen kuitenkin joskus.
Jos akkku tyhjenee vaikka siksi, että unohtaa virran tms päälle, niin onko näyttöä siitä, että uuden akun hankkiminen on paras keino nostaa elämisen laatua? Vaatiiko se todella koko akun tyhjentynmisen ja uuden hankkimisen vai riittääkö pienempi havainto?
On tutkittu, että akku pysyy paremmassa kunnossa, kun sen pitää latauksessa oikealla laturilla. Se antaa paremmin virtaa, kestää pitempään, on luotettavampi ja säästää vieläpä rahaa.
Mielestäni on enemmän seikkoja, jotka puoltavat akun lataamista kuin niitä, jotka ovat sitä vastaan. Erityisesti en usko tuohon "rangaistuksen" positiiviseen vaikutukseen. En usko myöskään siihen, että akun luotetavuus kotirannan ulkopuolella paranisi sillä että sen kytkee vastoin vakiintunutta tapaa. - Joakim1
EnuskoHaittoihin kirjoitti:
Josolen oikein näitä perusteita lukenut, niin maasähkölaturia ei pidä kytkeä normaalilla tavalla koska:
- akku hajoaa joskus ja sen on parempi tapahtua kotirannassa
- jotain on unohtunut päälle, jos akku tyhjenee ja siksi se saakin olla tyhjä ikään kuin opiksi ja ojennukseksi uhohtajalle.
Onko näyttöä siitä, että jos akku hajoaa, niin se ei tapahdu muualla kuin kotirannassa, jos laturia ei käytä moottoriakulla? Käsittääkseni akku voi silti hajota koska se tekee sen kuitenkin joskus.
Jos akkku tyhjenee vaikka siksi, että unohtaa virran tms päälle, niin onko näyttöä siitä, että uuden akun hankkiminen on paras keino nostaa elämisen laatua? Vaatiiko se todella koko akun tyhjentynmisen ja uuden hankkimisen vai riittääkö pienempi havainto?
On tutkittu, että akku pysyy paremmassa kunnossa, kun sen pitää latauksessa oikealla laturilla. Se antaa paremmin virtaa, kestää pitempään, on luotettavampi ja säästää vieläpä rahaa.
Mielestäni on enemmän seikkoja, jotka puoltavat akun lataamista kuin niitä, jotka ovat sitä vastaan. Erityisesti en usko tuohon "rangaistuksen" positiiviseen vaikutukseen. En usko myöskään siihen, että akun luotetavuus kotirannan ulkopuolella paranisi sillä että sen kytkee vastoin vakiintunutta tapaa.Ei siitä ole oleellista haittaa, että myös starttiakkua ladataan aina maasähkössä ollessa, mutta ei myöskään oleellista hyötyä. Jos laturi on kunnollinen, akun kesto on ihan sama laturilla tai ilman. Molemmissa tapauksissa starttiakku on aina täysi.
Kyllä starttiakku voi pettää myös reissun aikana, vaikka ei olisikaan laturia, mutta sen todennäköisyys pienenee.
Starttiakkuun ei saisi kytkeä muuta kuin moottorin käyttöpaneelin ja startin. Jos käyttöpaneeliin unohtaa virrat päälle, starttiakun tyhjeneminen kestää monta vuorokautta. Omassa veneessäni käyttöpanaali kuluttaa n. 0,5 A ja starttiakku on reilut 60 Ah. Itse en ainakaan koskaan ole edes maasähköön kytkettynä niin kauaa kuin akun tyhjeneminen kestäisi.
Omissa veneissä on ollut ostettaessa lataus myös starttiakulle, mutta en olisi sellaista hankkinut, jos olisi ollut vain hupiakulle. - Näin_se_vaan_on
EnuskoHaittoihin kirjoitti:
Josolen oikein näitä perusteita lukenut, niin maasähkölaturia ei pidä kytkeä normaalilla tavalla koska:
- akku hajoaa joskus ja sen on parempi tapahtua kotirannassa
- jotain on unohtunut päälle, jos akku tyhjenee ja siksi se saakin olla tyhjä ikään kuin opiksi ja ojennukseksi uhohtajalle.
Onko näyttöä siitä, että jos akku hajoaa, niin se ei tapahdu muualla kuin kotirannassa, jos laturia ei käytä moottoriakulla? Käsittääkseni akku voi silti hajota koska se tekee sen kuitenkin joskus.
Jos akkku tyhjenee vaikka siksi, että unohtaa virran tms päälle, niin onko näyttöä siitä, että uuden akun hankkiminen on paras keino nostaa elämisen laatua? Vaatiiko se todella koko akun tyhjentynmisen ja uuden hankkimisen vai riittääkö pienempi havainto?
On tutkittu, että akku pysyy paremmassa kunnossa, kun sen pitää latauksessa oikealla laturilla. Se antaa paremmin virtaa, kestää pitempään, on luotettavampi ja säästää vieläpä rahaa.
Mielestäni on enemmän seikkoja, jotka puoltavat akun lataamista kuin niitä, jotka ovat sitä vastaan. Erityisesti en usko tuohon "rangaistuksen" positiiviseen vaikutukseen. En usko myöskään siihen, että akun luotetavuus kotirannan ulkopuolella paranisi sillä että sen kytkee vastoin vakiintunutta tapaa.Olet ymmärtänyt väärin. Joakim ja 10-14 nimenomaan suosittelevat maasähkölaturin kytkemistä NORMAALILLA tavalla eli lataamaan VAIN hupiakkuja.
- Puoliplaanari
Joakim1 kirjoitti:
Ei siitä ole oleellista haittaa, että myös starttiakkua ladataan aina maasähkössä ollessa, mutta ei myöskään oleellista hyötyä. Jos laturi on kunnollinen, akun kesto on ihan sama laturilla tai ilman. Molemmissa tapauksissa starttiakku on aina täysi.
Kyllä starttiakku voi pettää myös reissun aikana, vaikka ei olisikaan laturia, mutta sen todennäköisyys pienenee.
Starttiakkuun ei saisi kytkeä muuta kuin moottorin käyttöpaneelin ja startin. Jos käyttöpaneeliin unohtaa virrat päälle, starttiakun tyhjeneminen kestää monta vuorokautta. Omassa veneessäni käyttöpanaali kuluttaa n. 0,5 A ja starttiakku on reilut 60 Ah. Itse en ainakaan koskaan ole edes maasähköön kytkettynä niin kauaa kuin akun tyhjeneminen kestäisi.
Omissa veneissä on ollut ostettaessa lataus myös starttiakulle, mutta en olisi sellaista hankkinut, jos olisi ollut vain hupiakulle.Samaa mieltä Joakimin kanssa, niinkuin yleensä. Itselläni maasähkölaturi lataa kytkennästä johtuen myös starttiakkua mutta en pidä tätä ollenkaan optimaalisena ylempänä mainitusta syystä, jos starttiakku pettää sen on parempi pettää kotisatamassa. Muualla en moottoriveneessä edes tarvitse maasähköä. Talvisin en lataa ja jos kone ei suostu keväällä käynnistymään vaihdan akut.
Tutusta koneesta vieläpä kuulee äänestä kuinka kevyesti se lähtee pyörimään ja voi yrittää arvioida akun varaustilaa ja sitä kautta kuntoa. Suoraan laturista hyvinkin huono akku saattaa pyörittää vielä iloisesti.
Päävirtakatkaisimena minulla on tällainen: https://www.bluesea.com/products/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch/featured . Varsin hieno ja helppokäyttöinen mööpeli, Common-asentoa voisi ajatella tarvitsevansa jos starttiakku kaikesta huolimatta pettää.
https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A Releenä on tämä, siitä syystä starttiakku latautuu myös maasähköllä. Olen suunnitellut käyttäväni maasähkölaturin starttiakulle tarkoitettua muutaman amppeerin lähtöä pudottamaan releen pois pelistä.
Noita molempia on saanut motonetista. Eivät ole ihan halpoja mutta ihan asiallisesti tehdyn oloisia. Itse olen kai sen verran laiska että haluan kaiken olevan mahdollisimman automaattista ilman ylimääräisiä kytkimiä, varsinkaan sellaisia jotka voi unohtaa epähuomiossa.
Makuasioista ei silti parane kiistellä. Joku muu voi tykätä vipujen kääntelystä tai valmiiksi täyden starttiakun lataamisesta eikä se ole väärin.
- wattipatti
Nykyään on keksitty maasähkölaturit joissa on startti akulle 2A lataus ja esim hupi puolelle 15A. Ja jos ei riitä niin löytyy 2x25A 2A jne... Ei tule ongelmia akkujen kanssa. Entisessä veneessä oli ctek m200 vaan hupi akkuun ja aina kone starttasi ongelmitta. Tosin veneessä oli rele ohjattu kaksiakkujärjestelmä niin kun kone kävi latasi se molempia akkuja. Veneen vaihtumisen myötä siirryin waecon tuotteisiin laturin osalta.
- pkjgf3
Olen mietiskellyt, että minkälaisia kytkentöjä teillä on, jos teilläon dedikoitu starttiakku? Mitenkä lataat moottorilla 1. starttiakun, 2. hupiakun?
Minun moottorissa laturin latausjohto menee starttiin ja siitä pääkytkimen kautta valittuun akkuun. Startti käyttää valittua akkua oli sen nimi startti tai hupi.- mietittävää
Moottorin laturin pitäisi olla aina kytkettynä siihen akkuun, mistä jännitteenohjain ottaa tietonsa. Muussa tapauksessa jännite voi nousta liian suureksi ja paikat alkaa hajota.
Muutenkin akun irrottaminen lennossa voi olla mielenkiintoista. Ainakin kytkeminen pitää tehdä niin, että jännitetieto on katkaisijan laturin puolella JA kytkeminen tapahtuu A -> AB ->B eikä A -> 0 -> B - Joakim1
Kytkentätapoja on monia, mutta erillisen starttiakun tapauksessa starttikaapeli tulee aina suoraan starttiakulta.
Latauskaapeli voi mennä myös suoraan starttiakkuun, jolloin tarvitaan latausrele, joka kytkee startti- ja hupiakun rinnakkain moottorin ladatessa.
Latauskaapeli voi myös mennä hupiakkuun, josta rele tai diodi starttiakkuun. Diodin tapauksessa starttiakulle tulee alempi latausjännite, mutta se ei ole kovinkaan haitallista, koska starttiakku on kuitenkin aina täysi.
Kolmas vaihtoehto on laittaa latauskaapeli diodien kautta molempiin akkuihin. Tällöin hupiakun latausjännite tippuu, jolloin on syytä joko nostaa latausjännitettä tai kytkeä ulkoinen latausjännitteen sense-piuha hupiakkuun. Tällöin tosin starttiakun latausjännite voi olla turhankin korkea, koska sinne menee vain pieni virta ja diodin jännitehäviö on pienempi starttiakkuun kuin hupiakkuun.
Erillisen startti- ja hupiakun pääkytkimet voivat olla erillisiä tai myös 1,2,both, off -kytkintä voi käyttää. Tuo jälkimmäinen pitää kytkeä erilailla kuin normaalisti, jotta startti- ja hupiakut olisivat erillisä eikä kytkimestä valittavia. Se onnistuu ainakin siten, että "-"-kaapelin tuo kytkimen kautta ja " "-kaapelit kytketään kiinteästi kuhunkin akkuun (siis starttikaapeli starttiakkuun ja muut hupiakkuun). Tällöin kytkimestä valitaan onko virrat päällä vain startti- tai hupipuolella vai molemmissa. 1-asennolle (pelkkä startti) ei juuri ole käyttöä, mutta satamassa voi käyttää 2:sta ja liikkeellä ollessa both.
- tupladiodi
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/38915/Leander_Tommi.pdf
Olisko tossa sopiva ja ongelmaton kytkentä?
Tosin on vaikea tajuta miksi ei voi hankkia yhtä muutaman kympin ylläpitolaturia käynnistysakkua varten. Tässä säästetään väärissä asioissa. - Joakim1
Kävin veneellä ja katsoin starttiakun jännitteen. Se oli 12,82 V. Viimeksi ladattu lokakuun alussa. Hupiakku oli reilut 13 V, mutta sitä lataa aurikopaneeli pressun läpikin. Molemmat akut ovat vähintään 4 vuotta vanhoja, eli eivät minun hankkimia, ja perusakkuja ei AGM tms.
- ntesla
Minulla on ollut pakkomielteenä raahata akut pois vaneestä, jotta saan ne talvella kotona ladattua. Tähän asti on kunto riittänyt, mutta vuodet vierivät ja voimat hupenevat.
Olen saanut sen kuvan että teen turhaa työtä niiden kanssa. Ilmeisesti kevättalven aurinko riittäisi antamaan aurinkopaneelille tarpeeksi tehoja tuohon talvilataukseen - jos sitä ylipäätään tarvitsee tehdäkkään. - Uskookentahtoo
Napjännite ilman kuormaa ei kerro paljoa akun kunnosta. Pitää kuitenkin onnitella koska tuon jännitteen mukaan akun varaustila on yli 100% :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akkutesteri - mittarivika
Uskookentahtoo kirjoitti:
Napjännite ilman kuormaa ei kerro paljoa akun kunnosta. Pitää kuitenkin onnitella koska tuon jännitteen mukaan akun varaustila on yli 100% :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/AkkutesteriOlisiko aika vaihtaa mittari?
- Joakim1
Uskookentahtoo kirjoitti:
Napjännite ilman kuormaa ei kerro paljoa akun kunnosta. Pitää kuitenkin onnitella koska tuon jännitteen mukaan akun varaustila on yli 100% :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/AkkutesteriNiin, ko. taulukko on perinteisille huollettaville akuille. Nykyisin suurin osa akuista on "huoltovapaita", jolloin kemia on hiukan eri 100% varaustila on 12,65 V sijasta 12,80 V. Molemmissa on akkukohtaisia eroja. Usein lyijyakuille sanotaan 100% varaukseksi 12,72 V.
Jännite on itsetehdyn akkumonitorin mittaama. On verrattu useampaan kertaan 0,05% tarkkuiseen Flukeen ja eroa oli vasta tuhannesosissa.
Lokakuusta lataamatta olleen akun täyden akun lepojännite kertoo siitä, että akku ei ole itsepurkautunut talven aikana juuri lainkaan. Lepojännite kertoo hyvin varaustilan, muttei toki akun kuntoa muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793