Liikunta ja sydän(?) oireet

voimaton

Heippa. Kaipaisin nyt hieman mielipiteitä ja kenties kohtalontovereita. Olen liikunnallinen nuori nainen. Nyt viimeset neljä kuukautta on liikunta valitettvasti ollut hyvin vähäistä koska on tullut ihmeellisiä oireita, ja nimennomaan rasituksessa! muutaman kerran alkanut tykytyskohtaus kovemmassa kuntosali sarjassa. Tykytyskohtausta ei ole nyt vähään aikaan tullut koska en ole säikähdyksen jälkeen uskaltanut edes kuntosalille. Kotona olen välillä yrittänyt tehdä ihan kevyitä harjotuksia, mutta lähes aina n. 15-30min päästä alkaa tulee ihan todella huono olo. Pulssi hakkaa niin eettä päässä asti jyskyttää. Tuntuu että ei saa kunnolla happea. Tuntuu kun tulisi myös yksittäisiä lisälyöntejä välissä. Siihen se pienikin kuntoilu sitten päättyykin :(. Lisäksi kestää tosi kauan että pulssi laskee normaaliksi! Hakkaa pitkään yhtä kovaa kokoajan. Olen tosi huolissani ja peloissani! Olen aina rakastanut liikuntaa ja se on minulle elämässä todella tärkeä asia. Olen tämän asian takia ollut nyt todella masentunut ja kuolemanpelko on ihan päivittäistä. Voimat ihan loppu, henkisesti ja fyysisesti!
Minulla on kuukauden päästä aika rasituskokeeseen. Silloin toivottavasti asia selviää. Mutta kuukaus tässä pitäis vielä kestää ahdistuksen ja pelon kanssa..

10

1525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsiäinen

Hei,

Onko sinulta otettu sydänfilmiä? Siitä näkyisi ettei kysymyksessä ole eteisvärinä joka on vaaraton mutta täytyy aina hoitaa.
      Itse olen kova kuntosali liikkuja ollut viimeiset 10 v siihen tuli kerralla stoppi kun yks aamu olin menossa spininkiin sydän löi 214 jonka tietenkin huomasin sykemittarista ranteessa. Tämä johti suoraan sairaalaan ambulanssilla ja sydänfilmissä näkyi eteisvärinä. Tämä on hoidettavissa joko beetasalpaajalla tai flimmeriablaatiolla missä olen omlut tämän vuoden maaliskuussa. Tiedän eteisvärinän olevan erittäin kiusallinen vaiva se rajoittaa normaali arkea ja elämää. Älä pidä vaivaa vaan hakeudu tutkimuksiin lääkärit kyllä auttavat sinua. Tarvittaessa antavat lääkehoidon joka helpottaa oloasi. Odotan itse innolla salille pääsyä ja hikistä liikkumista, vielä en uskalla mennä koska toimenpiteestä on vain muutama viikko aikaa. Hyvää kevättä sinulle ja toivon että rytmisi saadaan kohdalle....ihan varmasti saadaan kun pääset asiasta kertomaan lääkärille.

• voimaton

Kiitos kommentistasi pääsiäinen! Valitettavasti rytmihäiriötä ei ole saatu koskaan kiinni sydänfilmissä. Osaatko sanoa voiko eteisvärinä loppu myös ihan itsestään? koska minulla tämä "kohtaus" menee aina itsestään hetken päästä ohi. Mutta vointi on kyllä koko loppu päivän vähän heikko ja tulee yksittäisiä lisälyöntejä häiritsevän paljon (vaikka ei muuten olisi tullut moniin päiviin!). Tosiaan kohatus alkaa ainoastaan rasituksessa, voiko eteisvärinä alkaa myös rasituksen seirauksena? Mukavaa kevättä myös sinulle :)

• 1707

Kuntosaliharjoituksessa jos esim. joku tietty asento laukaisee tykytyskohtauksen niin kyse voi olla esim. yleensä vaarattomasti eteisperäisestä svt-rytmihäiriöstä.

Olennaista näiden selvittämisessä on se, onko kohtaukseen liittyviä oheisoireita (tajunnanmenetys tms) ja onko sydän rakenteeltaan terve tai onko suvussa periytyviä sydänsairauksia.

Oirekuvasta voi päätellä paljon. Alkaako kohtaus yhtäkkisesti ja loppuu samoin kuin seinään? Onko pulssi tasainen kohtauksen ajan? Eteisvärinässä rytmi saattaa tuntua "kaoottiselta" kun taas tiheälyöntisyydessä syke on todella korkea mutta tasainen.

Hyvä kun menet rasituskokeeseen ja toivottavasti holter-nauhoitus otetaan myös.

• Pumpum11

Moi!
      Minulla on tällä hetkellä ihan sama ongelma, kuin sinulla onneton! Aloin saada muutama kuukausi takaperin urheillessa todella rajun tuntusia rytmihäiriöitä joiden aikana pulssi kiihtyy noin 200 ja tuntuu, että sydän tulee rinnasta ulos!
      Ole asian takia joutunut monta kertaa ensiapuun, mutta rytmihäiriö on ollut ohitse jo kun ekg on saatu kytkettyä! Nyt odotan aikaa elektrofysiologiseen tutkimukseen, jossa rytmihäiriöiden syy yritetään selvittää sydämmen sisäisesti!
      Ikää minullakin on vasta 26v ja olen koko ikäni urheillut, joten ymmärrän mitä käyt läpi! Itsekkään en uskalla tällä hetkellä urheilla, koska tuntemus rytmihäiriön aikana on niin hurja.

• sydänsarkoidoosi

Minulla ilmeni kuntonyrkkeilyn alkulämmittelyissä sellaista ettei syke laskenut,vaan läähätin vielä pitkän aikaa.Tälläisiä kertoja oli rasitustilanteissa pari kertaa aiemminkin,sitten kotona sain syönnin jälkeen sairaskohtauksen,joka oli ilmeinen sydänkohtaus,mutta meni ohi eka kerralla,eikä näkynyt sydänfilmissä.Toisella kerralla olotila jäi päälle,siihen liittyi myös puristavaa kipua vasemmassa käsivarressa,ja oksensin.Soitin ambulanssin,syke oli jo 228,rytmi käännettiin mutta se ei pysynyt,vaan kiersi ihan omaa,uutta rataansa.Olin sairaalassa kaikkiaan 2 viikkoa,tehtiin angiografia,ei tukoksia.Magnettikuvassa näkyi laaja-alainen vasemman kammion seinämävaurio ja pullistuma.Asennettiin defilloiva rytmiöhäiriötahdistin.Diagnoosiepäily oli sydänsarkoidoosi,joka vahvistettiin kliinisten löydösten perustella vuoden kuluttua.Tahdistin pelasti henkeni monta kertaa.Aloitettiin kova kortisonikuuri,joka kesti 18kk.Se auttoi.Suhtaudun siis vakavasti kun luen tälläisiä tarinoita,monetkaan tuntemukset ei valitettavsti näy kokeissa eikä sydänfilmissä.

• Syränrikki1

Pystytkö vielä urheilemaan tahdistimen kanssa? Rytmihäiriöiden tutkinnassa lepo-ekg:stä ei ole paljon höytyä. Tietenkin välittömästi henkeä uhkaavat häiriöt saadaan kohtauksen jälkeisessä ekg:ssä ja veriarvojen perusteella selville, näin ainakin olen itse ymmärtänyt.

• kiinnostunut222

Näkyykö sydänsarkoidoosi ultralla? Minkä ikäinen olit kun sait kohtauksen?

• Sydänsarkoidoosi

Pystyn nykyisin urheileen,lähinnä sauvakävelen,beetasalpaaja estää sykkeen nousua,jarruttaa tehokkaasti.Se onkin ainoa lääkkeeni nykyään.Väsyn myös herkästi.Tahdistin ei estä mitenkään liikkumistani,se on vain siltä varalta että tulee rytmihäiriö,tai kammiovärinä.Sairauteni ei näy verikokeissa,ultrassa näkyi ettei sydämen tyvessä ole liikettä niinkuin pitäisi,itsekääntyneitä rytmihäiriöitä tuli usein kumartuessa,istuessa,eli joku liike provosoi niitä.Sairastuin nelikymppisenä.

• Kiinnostunutw

Kiitos kommenteistasi sydänsarkoidoosi ja kiva kuulla, että sinun elämänasenteesi vsikuttaa noin positiiviselta! Hyvää kevään jatkoa sinulle :)!

• Sydänsarkoidoosi

Kiitos!Eteenpäin sitä pitää vain elämässä mennä vaikka takapakkia joskus elämässä tuleekin,kun sydän sairastuu!Sohvalle ei auta jäädä makaamaan,sillä tekee itselle vain hallaa...yritän pudottaa kortisonin tuomaa painoa tällä hetkellä.ajattelen että helpotan sydämeni kuormitusta,ja ehkäpä tulevaisuudessa sydämen siirtokin tulee ajankohtaiseksi.Mutta onneksi on sellainenkin mahdollisuus elämän jatkua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      68
      3791
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      64
      3524
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3207
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      64
      3020
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      53
      2611
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      36
      2182
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2149
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      2012
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      50
      1937
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51