Tuli mieleen vaihtaa maston huipussa oleva ankkurivalon hehkulankapolttimo virran säästämiseksi LED- polttimoon. Aquasignalin ankkurivalossa on BAY15d- kanta. Olen ymmärtänyt että LED -polttimo tulee kytkeä juuri oikein päin toimiakseen, ja se kytkentähän selviää tietysti vasta kun masto on pystyssä ja virrat kytkettynä. Onko ideoita, kuinka saisi varmistettua ennen maston pystytystä että polttimo on oikein päin siellä topissa? Ettei tarvitsisi lähteä kiipeilemään...yksi vaihtoehto lienee vaihtamalla BAY 15d- kanta adapterin välityksellä G4- kannaksi, se taitaa toimia miten päin vaan?kokemuksia?
Ankkurivalo LED
25
1643
Vastaukset
- seppomartti
Kokemuksia on. Voit pienellä patterilla tarkistaa ennen maston nostoa, mikä on ja - ja varmistaa , että palaa. Eikä ole suuri vaiva maston noston jälkeen vaihtaa johdot päin vastoin.
Isompi ongelma on, että viritys ei ole laillinen. Valosektorit ovat aivan pielessä. Näitä näkee maailmalla ja olipa venenäyttelyssä myynnissäkin. Kaksi valoväriä näkyy leveässä sektorissa. Syy on LED:n leveys verrattuna pystyssä olevaan hehkulankaan. - seppomartti
Sorry, olikin kyseessä ankkurivalo. Siihen ledi sopii hyvin muttei tricoloriin
- 2223665
Meidän seuran katsastajat eivät millään muotoa hyväksy omaviritteisiä led-valoja edes ankurivaloon katsastetussa veneessä. Se on ehdoton ei. Sama on SPV:n virallinen kanta No itselläkin on 3w ledpoltin kyllä, mutta toisaalta eipä se 10w normipoltinkaan niin hirveesti kuluta ja voihan keulaan laittaa vaikkapa vanhan kunnon myrsykylyhdyn...
- Gftj
2223665 kirjoitti:
Meidän seuran katsastajat eivät millään muotoa hyväksy omaviritteisiä led-valoja edes ankurivaloon katsastetussa veneessä. Se on ehdoton ei. Sama on SPV:n virallinen kanta No itselläkin on 3w ledpoltin kyllä, mutta toisaalta eipä se 10w normipoltinkaan niin hirveesti kuluta ja voihan keulaan laittaa vaikkapa vanhan kunnon myrsykylyhdyn...
10W kulutus ei ole mitään ja sitten täällä itketään kun lämmitin kuluttaa vaikka 20W
- 32171221
2223665 kirjoitti:
Meidän seuran katsastajat eivät millään muotoa hyväksy omaviritteisiä led-valoja edes ankurivaloon katsastetussa veneessä. Se on ehdoton ei. Sama on SPV:n virallinen kanta No itselläkin on 3w ledpoltin kyllä, mutta toisaalta eipä se 10w normipoltinkaan niin hirveesti kuluta ja voihan keulaan laittaa vaikkapa vanhan kunnon myrsykylyhdyn...
Perustuuko tämä johonkin säädökseen vai katsastajien mielivaltaan? Tietääkseni LED-valot ovat ihan hyväksyttyjä veneilykäyttöön.
- taasyksi
2223665 kirjoitti:
Meidän seuran katsastajat eivät millään muotoa hyväksy omaviritteisiä led-valoja edes ankurivaloon katsastetussa veneessä. Se on ehdoton ei. Sama on SPV:n virallinen kanta No itselläkin on 3w ledpoltin kyllä, mutta toisaalta eipä se 10w normipoltinkaan niin hirveesti kuluta ja voihan keulaan laittaa vaikkapa vanhan kunnon myrsykylyhdyn...
Pskapuhetta!
Hella on hyväksyttyjä led-valoja yhtä montaa sorttia kuin sinulla onqivosoluja. - 789999
taasyksi kirjoitti:
Pskapuhetta!
Hella on hyväksyttyjä led-valoja yhtä montaa sorttia kuin sinulla onqivosoluja.Lukekaa tollot kirjoitus. Omatekoiset led valot eli normi hehkupoltin vaihdettu led-polttimoon ovat SPV katsastus sääntöjen mukaan kiellettyjä. Ja taitaapa ne olla lain puitteissakin kun valaisin hyväksytty tietynlaisella polttimolla.
- ymmärtäkää_asia
789999 kirjoitti:
Lukekaa tollot kirjoitus. Omatekoiset led valot eli normi hehkupoltin vaihdettu led-polttimoon ovat SPV katsastus sääntöjen mukaan kiellettyjä. Ja taitaapa ne olla lain puitteissakin kun valaisin hyväksytty tietynlaisella polttimolla.
Käytännössä on aivan sama, mistä lampusta valo ankkurivaloon tulee, kunhan valotehoa on vaaditun verran. Eikä yksikään katsastusmies kiipeä mastoon katsomaan, mitä siellä on, en minä ainakaan. Enkä muuten välittäisi, vaikka omistaja tunnustaisikin siellä lediä polttavansa. Tricolori on aivan eri juttu, siinä menee sektorit sekaisin polttimon vaihdolla, kuten seppomartti jo sanoi.
- ValoaKansalle
789999 kirjoitti:
Lukekaa tollot kirjoitus. Omatekoiset led valot eli normi hehkupoltin vaihdettu led-polttimoon ovat SPV katsastus sääntöjen mukaan kiellettyjä. Ja taitaapa ne olla lain puitteissakin kun valaisin hyväksytty tietynlaisella polttimolla.
Höpö höpö.
http://www.spv.fi/documents/10644/23049/Katsastussaannot 2013.pdf/1085b65d-30e3-4ba5-b6a1-7d9cb47cc9d1
Kohta 5.1. Ankkurivalo ei ole kulkuvalo, ja ankkurivaloksi kelpaa vaikka myrskylyhty.
Alkää nillittäkö, lediä ei ole erikseen kielletty joten se on sallittu. - eituuleimaaei
Katsastelumiehen penteleet yrittävät vain pelata itselleen tilaa vesillä. Katsastamattomalla veneellä ajeluhan on laitonta. Sanoohan sen jo spv:n perustuslakikirja.
- Tarkistavatko
2223665 kirjoitti:
Meidän seuran katsastajat eivät millään muotoa hyväksy omaviritteisiä led-valoja edes ankurivaloon katsastetussa veneessä. Se on ehdoton ei. Sama on SPV:n virallinen kanta No itselläkin on 3w ledpoltin kyllä, mutta toisaalta eipä se 10w normipoltinkaan niin hirveesti kuluta ja voihan keulaan laittaa vaikkapa vanhan kunnon myrsykylyhdyn...
Kun masto on pystyssä ja vene vesillä, niin mistä katsastajat tietää onko ankkurivalona led vai hehkulamppu?
- lexlex
eituuleimaaei kirjoitti:
Katsastelumiehen penteleet yrittävät vain pelata itselleen tilaa vesillä. Katsastamattomalla veneellä ajeluhan on laitonta. Sanoohan sen jo spv:n perustuslakikirja.
Mikä LAKI sen kieltää????
- LED_kyllä_tai_ei
ymmärtäkää_asia kirjoitti:
Käytännössä on aivan sama, mistä lampusta valo ankkurivaloon tulee, kunhan valotehoa on vaaditun verran. Eikä yksikään katsastusmies kiipeä mastoon katsomaan, mitä siellä on, en minä ainakaan. Enkä muuten välittäisi, vaikka omistaja tunnustaisikin siellä lediä polttavansa. Tricolori on aivan eri juttu, siinä menee sektorit sekaisin polttimon vaihdolla, kuten seppomartti jo sanoi.
Ei se ole aivan sama, mistä polttimosta valo tulee. Ankkurivalolle on määritetty etäisyys, jonne sen pitää näkyä, 2 nm.
Ankkurivalon polttimessa hehkulanka on 1 suora lanka valaisimen keskipisteessä ja valaisimen lasikupu on tavallisesti Fresnel-linssin muotoinen. Linssi suuntaa valon voimakkaimmin horisontin tasoon.
Jos valaisimen keskellä olevan hehkulangan korvaa LED-polttimolla, kuvun Fresnel linssi ei enää toimi halutusti ja valokeilan muoto muuttuu. Horisontin suuntaan ei ehkä enää lähde riittävästi valoa, 2 nm vaatimus ei enää täyty.
On aivan toinen juttu, jos käyttää LED-valolle suunniteltua valaisinta, silloin LED on Ok. - pöööö
ValoaKansalle kirjoitti:
Höpö höpö.
http://www.spv.fi/documents/10644/23049/Katsastussaannot 2013.pdf/1085b65d-30e3-4ba5-b6a1-7d9cb47cc9d1
Kohta 5.1. Ankkurivalo ei ole kulkuvalo, ja ankkurivaloksi kelpaa vaikka myrskylyhty.
Alkää nillittäkö, lediä ei ole erikseen kielletty joten se on sallittu.Kohta 5.1 kyllä, ankkuri valo voi myös olla kulkuvalo ja toisin päin, moottoriveneessä joka on alle 12m
- ledirulettaa
LED_kyllä_tai_ei kirjoitti:
Ei se ole aivan sama, mistä polttimosta valo tulee. Ankkurivalolle on määritetty etäisyys, jonne sen pitää näkyä, 2 nm.
Ankkurivalon polttimessa hehkulanka on 1 suora lanka valaisimen keskipisteessä ja valaisimen lasikupu on tavallisesti Fresnel-linssin muotoinen. Linssi suuntaa valon voimakkaimmin horisontin tasoon.
Jos valaisimen keskellä olevan hehkulangan korvaa LED-polttimolla, kuvun Fresnel linssi ei enää toimi halutusti ja valokeilan muoto muuttuu. Horisontin suuntaan ei ehkä enää lähde riittävästi valoa, 2 nm vaatimus ei enää täyty.
On aivan toinen juttu, jos käyttää LED-valolle suunniteltua valaisinta, silloin LED on Ok.Mimmonen valo tulee hehkulankavalosta joka on syönyt akun tyhjäksi 5x isommalla virrallaan vs. LED-lampusta joka jatkaa loistamistaan? Voi olla että jossain asetuksessa puhutaan 2nm etäisyydestä, mutta uskallan epäillä ettei kukaan 2nm päästä vielä väistä ankkurissa olevaa. Jos sillä on toimiva ledivalo joka näkyisi vaikka vain 0.5nm niin homma on hanskassa, mutta jos akku on hehkuvalon vuoksi tyhjä, niin voi voi, silloin asiat on huonosti. Noista syistä kannatan ledivaloa, sanoi katsastusmies mitä lystää.
- 6ja6
ledirulettaa kirjoitti:
Mimmonen valo tulee hehkulankavalosta joka on syönyt akun tyhjäksi 5x isommalla virrallaan vs. LED-lampusta joka jatkaa loistamistaan? Voi olla että jossain asetuksessa puhutaan 2nm etäisyydestä, mutta uskallan epäillä ettei kukaan 2nm päästä vielä väistä ankkurissa olevaa. Jos sillä on toimiva ledivalo joka näkyisi vaikka vain 0.5nm niin homma on hanskassa, mutta jos akku on hehkuvalon vuoksi tyhjä, niin voi voi, silloin asiat on huonosti. Noista syistä kannatan ledivaloa, sanoi katsastusmies mitä lystää.
Näin tuo käytännössä menee. Pilkun viilarit yrittävät vedota fresneliin ym. Käytännössä ledi toimii eri tilanteissa kuitenkin paremmin. En nyt muista ledini wattimäärää, mutta se on huomattavasti kirkkaampi kuin 10 W:n hehkulanka, joten vaikka valo hajaantuu ympäri taivasta, se näkyy silti riittävästi kaikissa Suomessa ja lähivesillä tulevissa tilanteissa sekä pesee korkean sijaintinsa takia hyväksytyn myrskylyhdyn kirkkaasti. Ei voi kuin ihmetellä suomalaisten pykäläintoa, seisovat jopa keskellä yötä kaupungin liikennevaloissa, vaikka yhtään autoa tai muutakaan liikettä ei näy alle kilometrin etäisyydellä!
- ValoaKansalle
LED_kyllä_tai_ei kirjoitti:
Ei se ole aivan sama, mistä polttimosta valo tulee. Ankkurivalolle on määritetty etäisyys, jonne sen pitää näkyä, 2 nm.
Ankkurivalon polttimessa hehkulanka on 1 suora lanka valaisimen keskipisteessä ja valaisimen lasikupu on tavallisesti Fresnel-linssin muotoinen. Linssi suuntaa valon voimakkaimmin horisontin tasoon.
Jos valaisimen keskellä olevan hehkulangan korvaa LED-polttimolla, kuvun Fresnel linssi ei enää toimi halutusti ja valokeilan muoto muuttuu. Horisontin suuntaan ei ehkä enää lähde riittävästi valoa, 2 nm vaatimus ei enää täyty.
On aivan toinen juttu, jos käyttää LED-valolle suunniteltua valaisinta, silloin LED on Ok.Tärkeä kysymys;
Onko myrskylyhdyissä fresnel-linssit tai 2mpk näkyvyys? - ValoaKansalle
pöööö kirjoitti:
Kohta 5.1 kyllä, ankkuri valo voi myös olla kulkuvalo ja toisin päin, moottoriveneessä joka on alle 12m
...vaan muissa tapauksissa myrskärikin riittää.
- 32171221
Jos vedät uudet piuhat, niin laita sellainen parikaapeli, josta näkyy napaisuus. Jos on vanhat ja samanväriset, niin tuolla patterilla ja yleismittarilla selviää helposti, kumpi on kumpi.
- Ankkuriled
Kuten jo yllä kerrottiin, plus ja miinusjohdon voi koska tahansa kytkeä alhaalta toisin päin, jos valo ei syty.
- SRD
Motonetin BA15 led-polttimo ei välittänyt napaisuudesta, ja vastaavat tehokkaammat tilasin http://www.js-tuning.com/. Kun jenkissä on väärinpäin kaikkien valojen napaisuus.
- ValoaPimeyteen
Ilmeisesti 10w on perinteiselle polttimolle näkyvyyden kannalta aivan riittävä.Helpoimmalla pääsisi kun vaihtaa nykyisen 25 wattisen 10 w:een.eiköhän akusto sen kestä..
- watit_paikoilleen
Värillisiin valoihin kuuluu se 25 W polttimo, valkoisiin 10 W. Se 10 W vie silti noin ampeerin verran, mikä ei ole vähän sekään. Ledit kuluttavat vain murto-osan.
- pop0709
Esim 9v patterilla voi tarkastaa napojen oikein tulemisen, ja todeta että polttimo palaa, jos käy vahinko, niin johtojen kääntö mastonjalassa ja taas toimii. Aivan kuin on neuvottu.
Jos tuikku on mielestäsi sopivan kirkas, täyttää se käytännössäkin kaikki lain tarkoittamat kriteerit ainakin lähivesillä.
Jos katsastusmies kieltäytyy leimaamasta veneesi tästä syystä, on varmasti fiksuinta vaihtaa seuraa tai ainakin katsastajaa. - ValoaPimeyteen
Testasin jo aiemmin,ei pala 9v patterilla 12v polttimot.Auton akulla syttyi.Johtoja voi tietysti toki mastonjalasta koplata,tosin siinä on testaamista koska sinne tulee 6 johtoa,koska topissa on ankkurivalo,tricolor ja strobo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897