Veroilmoituksesta

tietamaton

Olen vasta aloittanut sijoittamisen. Nyt tuli eteen veroilmoitus. Olin hieman ihmeissäni heti alkuun, kun tuli ihmeen suuri vero mätky. En vielä kerennyt tarkemmin perehtyä ja siksi ensin kysynkin asiaa.

Eli tein osakkeillani vaihdon osuuspankista -> nordnetiin. Nopeaa vilkaistuna ilmoituksessa ilmeni, että siirron osakkeet jotka sitten möin nordnetissä jo pois, olisivat koko summalla ollut voittoa. Eli osakkeen ostot puuttuivat. Onko tämmöistä sattunut jollekkin muulle ? Eikö osuuspankin olisi pitänyt ilmoittaa verottajalle myös osakkeiden hankinta ?

Toinen kysymys. Jos minulle tulee tappiota jostain osakkeesta ja tämä on väärin ilmoitettu verottajalle, niin voiko tämän korjata vaikka vuoden päästä, jos sattuu huomaamaan asian ? Tämä lähinnä sisksi, että saisi nuo tappiot mahdollisesti hyödynnettyä myöhemmistä voitoista.

Ja jos käy verotoimistossa, niin kai he siellä opastavat lomakkeiden täytössä ?

Kiitos

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Välittäjät eivät ilmoita verottajalle pelkkiä ostoja, sillä niillä ei ole mitään veroseuraamuksia. Myynnistä ilmoitetaan ja samalla myös myytyjen osakkeiden hankintahinta, jos se on välittäjän tiedossa.

      Osuuspankki ei edes tiedä, että olet myynyt osakkeet, eikä asia kiinnostakaan siellä enää, kun olet siirtänyt tilisi muualle. Nordnet vuorostaan ei tiedä, milloin ja millä hinnalla olet ostanut ne. Näitä ongelmia sinulla riittää siihen asti, kunnes olet päässyt eroon kaikista Pohjolan kautta ostetuista osakkeista.

      Joudut itse etsimään hankintahinnat ja -ajat ja ilmoittamaan ne 9A-lomakkeella verottajalle. Muuten kaupat verotetaan hankintameno-olettamalla tiukimman mukaan. Ilmoittaminen saattaa nykyisin sujua jo verkossakin. En tiedä varmaksi, kun en ole vaihtanut välittäjää viime aikoina ja tiedot ovat liikkuneet automaattisesti ja oikein.

    • sfjskldgjklsdjgkldf

      Itse olen Nordnetissä aloittanut osakesäästämisen pienillä summilla viime vuoden lopulla ja olen kirjannut ylös kaikista ostoistani kappalemäärät ja hinnat per osake sekä palkkiot mahdollista myöhempää tarvetta varten. Jos ei muuten niin ainakin voi tarkistaa onko tiedot oikein veroehdotuksessa.
      Olen tässä vaiheessa pitänyt summat vielä pieninä jottei oppirahat muodostu kovin kalliiksi :P

      • pörssihai

        Ei taida olla 9-lomakkeella mahdollista ilmoittaa pelkästään hankintahintoja, tuskin verottajalla on edes systeemejä niiden tallentamiseen ennakolta.


    • NVP

      Sinun olisi silloin heti pitänyt ilmoittaa nordnettiin osakkeitesi ostohinnan kun teit siirron niin kaikki olisi mennyt verottajalle oikein (eivät saa niitä automaattisesti OP:stä).

      • gsdf

        Mikään välittäjä ei taida lähettää verottajalle asiakkaan itse ilmoittamia hankintahintoja. (ei ainakaan aiemmin ole ilmoittanut) Välittäjä ilmoittaa vain ne tiedot, jotka se tietää varmasti oikeiksi.


    • sikkeli

      Ihan normi käytäntö. Nyt vaan ilmoitat verottajalle osakkeiden hankintahinnat , onnistuu verkossa tai sitten marssit verotoimistoon niin tulee varmasti oikein. Mahdolliset ilmoitus virheet tappiosta näihin voi myöhemmikin vaatia oikasua.Taisi olla 5vuoden aikana. Verotäti kyllä neuvoo.

    • oma_kirjanpito

      Välittäjää vaihatessa saa olla tarkkana, että kirjaa ylös huolella kaikki hankintansa, sillä kuten ketjussa jo maninittu, niin harva välittäjä ko. tietoja seuraavalla ilmoittaa salkunsiirron yhteydessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe