Elkää kusko raha-asioitanne.

paksukallo

Heippa kaikille,

Täällä on ollut paljon puhetta luottotietojen menettämisestä, lainoista, vipeistä ym.rahahuolista.Haluaisin vain kertoa, että jos sulla on raha-asiat perseellään, ne saa aina jotenkin hoidettua, jos pikkusen näkee (oikeastaan paperisotia saaattanee olla palionki, jos on esimerkiksi samanlainen tilanne ku mulla, että olen monelle yritykselle velkaa.) Mutta perkula, iteppä oon ne sotkenu, ja voi jumanpersus sitä välillä miettii, että on sitä ollu ja on edelleenkin tyhmä, kun on alkanu joskus aikanaan elämään yli varojen, eikä ole ottanu asioista tarpeeksi aikaisin selvää.Oon ollu ikäni töissä, välillä oon saanu vähä parempaa palakkaa ja välillä ei niin hirmusesti, sosiaalitoimistosta hain ensinmäistä kertaa rahaa joulukuussa 2014 (olen nyt 25v ja muuttanut kotoa pois 16-vuotiaana). En ole hakenu koskaan asumistukea, kyllä sitä pittää lla oikiasti aika vajakki, jos ei muutamaa lappua täytä, varmasti olisin ainakin jonkunverran sitä asumistukea saanu. Laiskuus. Mutta aina oon vuokrat maksanu, paitsi tässä kuussa, ja tosiaanki olen nyt 9vuotta asunu vuokralla. Jotaki 18-19 vuotiaana se alako, alko tulemaan niitä pikavippejä, osamaksujuttuja, pankkilainaa.. sitä ajatteli,että kun maksan vuokran, niin eihän se ole paha, jos tuo osamaksu maksaa 17e/kk ja tuo 25.90e/kk,mutta kun niitä alko kertymään aika paljon. (Oon todella köyhästä perheestä lähtösin, kädestä suuhun ollaan menty ja välillä oli pentuna oikiastaan ihan oikia näläkäki monesti. Siihen aikaan oli se lama, ja vaikka meilläkin vanhemmat kävi töissä,pamahti naapurin pankkilaina omien velkojen päälle, kun olivat takaamassa. ) niin, mulla tuli jotenki semmoinen tunne, että kun ollaan kittuutettu pennusta alkaen,niin ostelin vanhemmille kaikkea kivaa, maksoin laskuja, kävin reilusti kaupassa, ja itelle sama homma, uusia vaatteita, kampaamokäyntejä, kaikkea semmosta tyhjänpäivästä. Palakka ku tuli, niin sehä meni samantien, laskuihin,vippeihin,lainanlyhennykseen... ihan paskaa. Jossaki vaiheessa, oliskoha menny pari vuotta semmosta rataa, niin annoin yksinkertasesti periksi. En maksanu enää mittään. Velkaa alko olla jo niin paljon, että laskupino oli varmaan jo kilometrin mittanen.Vuokra ja puhelinlasku, siinä oli mitä kuussa maksoin. Loput palkat juopottelin aika railakkaasti, mutta töissä kävin koko ajan. Pelasin rahapelejä paljon, veikkasin. Yritin vakuuttaa itelle,että minä vielä kuule voitan tässä pelissä ja maksan velat pois. Paskanmarjat. Autosta lähti kilivet ku en jaksanu katastaa, ei menny kauaa niin autoliike haki sen takasi, ku en maksanu osamaksuja, vaikka neki olis varmasti saanu sovittua. Siinä vaiheessa mulla oli vaan jo ihan hällä väliä asenne.

En ole koskaan oikein ajatellut tulevaisuutta, mitä teen. Olisi pitänyt suunnitella enempi,olla tavotteita. Ulosottomies on vieny multa aina sen 1/3 palkasta, suurinpiirtein nyt viitisen vuotta, eikä loppua meinannu näkyä. Siitä oon itelle nostanu hattua, että en ole kavereille velkaa, tai olenhan joutunut lainaamaan, mutta tosi harvoin, ja aina maksanu sillon ku sovittu. Ja asunto on ollut.

Tässä alkoi jo tulemaan aikalailla valoa tunnelin päässä raha-asioitten suhteen, kun aloin niitä selvittelemään. Pääsin velkasaneeraukseen, siinä oli melkonen paperisouvi että huhhhhuh. Pääsin uuteen työpaikkaan, vuokrasin aivan tosi mukavan yksiön, ja alko elämä kirkastumaan pikkuhiljaa.No joo, äkkiä sitä rysähettiin alaski. En saanut tietää ku viimeviikolla, että tässä uudessa työpaikassa palkka tulee ns."kuukauden jälessä", ja minä ku en ollu kerenny olla,niin saisin ekan palkan vasta viimeinen päivä kuukauden päästä. Tuli vähän hätä, vuokranmaksu on tulossa, rahat muutenkin tiukilla kun takuuvuokrat piti maksaa (ja kun ei ole sitä puhasta nimeä, niin sitähä joutu maksamaan 2kk) ja vuokra siihe päälle.Sitte oli vielä eka maksu sinne velkajärjestelyyn. Sähköt katkesi, seki ommaa tyhmyyttä ku entisessä kämpässä oli kolome tosi mitätöntä laskua jääny maksamatta,niin eihä ne kytkeny uuteen paikkaan niitä enneku ne maksais,tai maksais sen takuurahan sinne. Hipsuttelin sosiaalitoimistoon että voisko ne vähän auttaa, kerroin tilanteen ja no sain kuitenki heti samalla kertaa sellaisen ostokuitin että sain ruokaa vähän. Nyt oon odottanu sitä päätöstä,että saisin edes vähän rahaa,että pärjäisin sinne ekaan palkkaan. vuokranantaja soitti vuokrasta, meillä lukee sopimuksessa,että jos vuokraa ei maksa 7.arkipäivän sisään eräpäivästä,vuokranantaja irtisanoo sopimuksen. Yritin selittää tilanteen,etä mulla ei yksinkertaisesti vielä ole rahaa,ja pyysin saada aikaa. En saanut.
14.p pitäs olla sitte vielä taas velkajärjestelyyn rahaa,sen jos jättää kerranki maksamatta,niin se lystii loppuu siihen.En saa kottia,vanhemmilla ei yksinkertaisesti ole rahaa, ja olen en voi sellaista summaa keltään lainata, tai en edes kehtais kysyä.
Nyt sitten päätin,että tämä on tässä.Game over.Halusin tällä kirjotuksella vaan antaa esimerkin,että elkää tehkö näin, ei saa antaa periksi.Tsemppiä kaikille, puhukaa huolista.

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullaon

Pienestä kyl annat periks, pankin päällhä sä istut... joten ota lisätienesti.......

• paksukallo

No mulla on vuokra 515e, velkajärjestelyyn pitäs olla rapiat 600e, että jos meikäläisen persuksesta joku maksas nii jovain, vaan eppäilen vahavasti. Ei vaan tosipuheessa, ei enää jaksa tätä.

• Olet maksanut jopa 2-3 kk vuokran "förskottia". Miten niin vuokranantaja ei voi odotella tuoda ekaa vuokraa kun syykin noin hyvä? Mitä tarkoittaa palkanmaksu kk jäljessä?

• Elämän_realiteetit

Yleensä palkat maksetaan jälkikäteen. Omassa työpaikassani on peruspalkan maksupäivä aina kuukauden lopussa, mutta ylityöt ja päivärahat eivät tietenkään ehdi siihen. Huhtikuun palkka siis tulee 30.4. mutta huhtikuun ylityöt maksetaan vasta 31.5.

• speedlimit100

Hassua. En lukenut ap. viestiä, mutta kommentoin. Luottotiedot on ihmiselle arvokkainta mitä voi olla. Itse kun olen elänyt aikuisena jo 1990-luvun laman ja saanut olla osana helvettiiä... niin ihmettelen nykymenoa. Ihmettelen jos kaikki eivät ole kuulleet jo vuosia sitten, että Suomessa on ollut kokoajan liki 400 000 maksuhäiriömerkintäistä. Nyt luku on tarkkaan 365 000, mutta todellisuus lienee lähempänä 400 000e, sillä kokoajan pukkaa varmasti päin punasta tuo 10%. Kun lukuun otetaan näiden ihmisten lähipiiri, niin luottohäiriöt vaikuttavat varmasti yli 1 000 000 ihmisen elämään. Noissa ihmisissä on vielä se jokavuotinen n. 10 000 ihmistä jotka ovat järjestelyissä. Järjestely kestää jotain 5v ja sit on toinen aika päälle kun asioita seurataan. 30v ikänen periaatteessa saa elää lähelle 50v ikää ennenkuin on kuivilla ja sen jälkeen vasta pääsee säästämään asuntoa ja kaskummaa, tuleekin biologinen elämä vastaan ettei saa enää luottoa 20v ajalle.

Luottotiedot on muutakin kuin sitä, että saat luottoa!

• Omalla kohdalla luottotiedot tarkoittavat juuri sitä että en saa mitään velaksi. Mikä on ollut ihan parasta näiden 2,5v aikana. Osaan elää sillä mitä tilillä/kukkarossa on ja kaikki extramenot säästö(jemma)tililtä...

• näinköhänon

Ylläolevalle kirjoitukselle. Mielestäni ylikorostat liikaa luottotietoja. Jos minulla menee luottotiedot, niin ei se välttämättä vaikuta toisen ihmisen elämään. Yhteiskunnalle se voi olla rasite, mutta ei se välttämättä muuta toisen ihmisen elämää suuntaan tai toiseen. Yleensä ottaen rahalla on liian suuri merkitys nyky-yhteiskunnassa ja ihmisen elämässä. Tottakai sitä tarvitaan esim. vuokranmaksuun ja että vähän saa ruokaa, mutta moni on silläkin onnellinen. Kyllä arvokkain asia elämässä on elämä itsessään. Sitten on terveys, rakkaus, välittäminen, ihmissuhteet jne. Raha ja luottotiedot tuskin tulee tärkeimpänä asiana kenenkään listalla. Mikä elämässäsi on tärkeintä? Kuka vastaisi että luottotiedot?? Raha asiat ovat tärkeitä ja tottakai olisi optimaalista että kaikki hoitaisivat ne hyvin ja jämptisti. Mutta ei se ole tärkeintä elämässä ja maailmassa.

• bmkdfkbfgdkih

Miten ihmeessä pääsit velkajärjestelyyn? Siihen voi päästä vain painavin perustein, nuori ikä ei ole riittävä peruste. Laissa nimenomaan sanotaan, että edesvastuuton velkaantuminen on velkajärjestelyn este. Laki ei ole näköjään kaikille sama.

• paksukallo

Vuokranantaja ei ilmeisesti luota minun sanomisiin, vaikka sanoinkin heti kun häneltä asunnon vuokrasin, että minulla on nimi menny ja velekaa. Ja sain semmoisen käsityksen, että sen aikaisemmat vuokralaiset oli jättäny ihan tahallaan vuokrat maksamatta, ja rikkonu vasitella paikkoja ja valehdelleet ym. niin kai hän nyt luulee, että minä olisin samanlainen. Ja niin, En tiiä perkele, minua ei sinänsä ole estänyt luottotietojen menetteminen muuta kuin sen, että en saa velaksi mitään, ja se on minusta hyvä. Tietenkin se harmittaa ja vituttaa, että aluksi maksoin palakasta monta vuotta ison osan velekoja, ja niin, en minä heti sinne velekajärjestelyyn ihan nuin vain päässy. Ja jos ne olisi ollut pelkästään näitä höpöhöpö tilausjuttuja ja oikeasti kaikki vain sellaisia ite otettua velekaa, niin en varmasti olis päässy. Pankkilainaahan minä otin minun sukulaiselle, en itelle, ja se on taas niin pitkä juttu, että jos alkaisin kertomaan niin tulisi kirja tästä.Mutta se summa oli iso, ja jouduttiin sitte käräjöimään ja kaikkea siitä sitte tuli.
        Meikä on ite ollu aina pieneen sinänsä tyytyväinen, varsinki viime vuosina. Kunhan on evästä saanu jääkaappiin ja muuten asioita hoijettua, oltua perheen kanssa,niin mitä sitä muuta tarttee, kunhan on pärjänny.
        Aattelin vielä soittaa kerran sille vuokra-antajalle, että eikö sitä saatas vähän sovittua, aamulla kuulosti kyllä että huomenna tullee irtisanomisilmoitus jos ei maksua näy, tai kuittia, jos jostakin sen rahan pierasen. Mutta eipä näy niitä rikkaita sukulaisia, enkä kyllä varmaan ilikiäis ees pyytää. Eikai tässä voi sanoa ku että voi helevetinperse, mutta ommaa tyhymyyttähä tuo on, eestäpäinhä ne kaikki aina löytyy.

• sopankeitit

Mitä jos valkka nyt huomenna kysyisit sossusta onko niistä apua,ne yleensä vippaa ettei ihminen lennä kämpästään. Ja onko tuo uusi työ jotain markkinointia että joudut odottamaan provikkoja vai mikä?Kantsii myös siihen velkatoimistoon joka hoitaa velkajärjestelyt kertoa että nyt on niin että tilitulee vasta kuukauden viiveellä.Ehkä sais silloin lykkäystä.

• paksukallo

Joo,minä otin sinne sosiaalitoimistoon heti yhteyttä, ku tajusin että mikä tilanne, sain vain sen 60e ostokortin kauppaan. Ei kuulema kerkiä tekemään sitä päätöstä, edes kiireellisenä, ja kun mulla on kuulemma liian kallis vuokra (515 kaikkineen) niin seki hidastaa sitä, ja kun en ole hakenut asumistukea ja mitähä siinä kaikkia oli. Sanoin että minun vuokranantaja on tarkka, ja näkihän se työntekiäkin siitä vuokrasopimuksesta, että se voi sen purkaa. Mietin oikiasti, että kuinka kauan siinä päätöksen teossa niillä mennee, tai miten se ylipäätään tapahtuu, kun se ei sitä kerenny tekemään, olihan tuosa kyllä perjantai pyhä, mutta kävin siellä tiistaina. Ja ku en minä ole hakenu ku aikasemmin sieltä kerran,niin luin jostaki että niitä päätöksiä voidaan tehä jotenki kiireellisenäki, ja joku ennaltaehkäsevä,en ees muista.

• Jos vuokranantaja pitää päänsä niin hae uusi vuokra-asunto kaupungilta. Ei vuokraennakkoja(yleensä) ja saat takaisin 2kk takuuvuokrat. Voit kertoa samanlaiset terveiset vuokranantajallekin, on ihme jos ei saa sovittua.

• Niimiiimerkki

Vuokrasit sitten asunnon vaikka sulla ei ole rahaa maksaa vuokraa?

• paksukallo

Minähän tuossa alussa ilmoitin, että aina olen vuokrani maksanut, ja tiiättekö, niin tein nytkin, kylläkin velkarahalla, mutta maksettu on. Helpotus oli suuri, kun ex-pomo lainasi sen rahan, vaan olipa taistelu sen vuokranantajan kanssa.. saa nähä mitä tuleman pittää. Vaan periksi ei sittenkään anneta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2428
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1716
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1198
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1168
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe