VP 2002:n tilalle olen uutta moottoria hankkimassa. Vanha vetolaite ja potkuri on tarkoitus säilyttää, joten pienin 16 hp versio riittänee. Kaikki mainitut pohjautuvat
Mitsubishin peruskoneeseen, mutta mitä eroja noilla käytännössä on ?
Sitten on tietysti myös useita Kubota -pohjaisia moottoreita, mutta näista
olen tähän mennessä saanut edullisimmat tarjoukset.
Moottoriksi Sole, Vetus vai Craftsman ?
30
3917
Vastaukset
- karhu33
Ota huomioon, että vanha Volvo 2002 koneesi on "vasenkätinen" ja uudemmat koneet ovat pääosin "oikeakätisiä", joten potkuri mennee uusiksi ja maksaa. Uusien koneiden vaihteiston välityksetkin ovat yleensä erilaiset kun vanhan vaihteiston välitykset. Sekin on syytä huomata potkuria valittaessa.
- kfghs
Kaikki nuo koneet pyörii vasemmalle, vaihteistossa se ero on. Eihän vaihteistoa tai vetolaitetta tarvitse välttämättä vaihtaa
Omat kokemukseni neljännesvuosisadan ajalta Sole`:sta pääosin varsin myönteisiä. Siihen vaan haluan kiinnittää huomiota että Sole`:ssa on merivesipumppu tällätty koneen oikealle kyljelle ruiskutuspumpun alle. Nämä L-sarjan koneethan ovat käsittääkseni alualkujaan suunniteltu työkoneisiin ja tuossa paikassa lienee ollut mahdollisesti hydraulipumppu tms.. Mikäs siinä muuten vaan jos kone on asennettava johonkin luoksepääsemättömään monttuun jossa ei pääse käsiksi ylhäältä ja/tai sivulta voipi siipipyörän vaihto olla hankalaa. En tosin tiedä josko senor Enrique Sole`n tehdas muuttanut pumpun paikkaa nykyisin.
- OoSolemio
Ainakin isommissa Soleissa merivesipumppu on paapuurin puolella!
- ollaantarkkoja
Sole Mini26:ssa konetta takaapäin katsottaessa oikealla poskella.
- sflöjfasöljasföljfs
Olis pitänyt näköjään mainita, että Sole 33
Mitsubishi ja Kubota -pohjaiset koneet on hyviä molemmat. Kiinnitä erityisesti huomio siihen, miten useimmin huoltoa kaipaavat kohteet on sijoitettu moottorin ympärille. Mulla on Sole asennettuna vanhan VP:n S120 -vetolaitteen eteen. Toimii mainiosti, mutta öljytikku, suodatin ja vesipumppu ovat kaikki väärällä puolella ja huoltotoimenpiteet vaatii gynekologin sormia. Se mikä on oikea puoli riippuu luonnollisesti veneen konetilasta. Jos nyt valitsisin, niin laittaisin ilman muuta Kubotan.
- starboardside
Miksei voi merimiehet käyttää parpur ja styrpuuri käsitteitä, niin ei mene pää pyörälle sitten keneltäkään vaikka olisi kone huoneessa tai kannella...
- näsäviisasvenkoilija
starboardside kirjoitti:
Miksei voi merimiehet käyttää parpur ja styrpuuri käsitteitä, niin ei mene pää pyörälle sitten keneltäkään vaikka olisi kone huoneessa tai kannella...
Vaikka siksi että kone voi periaatteessa veneessä olla vaikka poikittain (hydrauli-tai sähköinen voimansiirto).
- Indiakone
Vetus ja Craftsman ovat pitkälti samoja koneita. Vain valmistusmaa on eri. Craftsman marinoidaan Intiassa ja Vetus Hollannissa.
- mika_kone
Tämä oli tiedossa. Intiassa uudempi tehdas, joten laatu saattaa olla jopa parempi. Lohkolle
antavat 6 vuoden takuun. - vetukseentyytyväinen
Aika rohkeasti arveltu, että intialainen laatu olisi parempi kuin hollantilaisen Vetuksen!
Itselläni ei ole minkäänlaisia kaupallisia intressejä, mutta on hiukan yli 5000 käyttötunnin kokemus Vetuksen marinoimasta mitsun dieselistä. Kone on toiminut tähän asti luotettavasti, ilman matkantekoa keskeyttäviä vikoja. Vain tiivisteitä olen joutunut uusimaan sekä tavanomaisia kulutusosia (impelleri, kiilahihna). Vetuksella on toimiva varaosapalvelu netissä.
Moottoreiden tekniset tiedot on helppo tsekata ja katsoa mitat ym.
http://www.vetus.com/engines-and-around-the-engine/engines/vetus-marine-diesel-engine-m2-18.html - globalengineer
Valmistusmaalla ei nykypäivänä ole juurikaan merkitystä. Kaikki valmistajat eivät edes kerro missä tuotteet teetetään. Craftsmanin perusti Vetukselta irronnut joukko, jotka perustivat tehtaan Intiaan. Pääkonttori on edelleen Hollannissa.
- varaosapalvelu
globalengineer kirjoitti:
Valmistusmaalla ei nykypäivänä ole juurikaan merkitystä. Kaikki valmistajat eivät edes kerro missä tuotteet teetetään. Craftsmanin perusti Vetukselta irronnut joukko, jotka perustivat tehtaan Intiaan. Pääkonttori on edelleen Hollannissa.
Olet siinä oikeassa, että moottoreiden ja osien tai vaikkapa akkujen valmistusmaata ei useinkaan ilmoiteta. Kuluttajan (purjehtijan) kannalta oleellista on, että kaikkia venemoottorin varaosia on helposti saatavissa ja että ne ovat hyvälaatuisia.
En tunne intialaisen firman huolto- ja varaosapalvelua.
Tunnettuihin japanilaismoottoreihin (mitsu, kubota, yanmar ym) ja niiden marinointiosiin (Sole, Vetus, BetaMarine, Yanmar jne) on melko helppo saada varaosia ja tarvikkeita. - Vetuksenkoneet
Vetus konsernin omistaa nykyään japanilainen yanmar. Vetuksen koneet kasataan nylyään samalla yanmarin tuotantolinjalla ja tehtaassa, kuin muutkin yanmarin koneet. Tehdas on erittäin moderni ja koneet laadukkaita. Kun vetuksen ja craftsmaninnlaityaa vierekkäin, huomaa eron. Cm on paljon pelkistetympi ja hieman vrutaalimmin marinoitu.
- Volvossapysyy
Ostin talvella volvon kampanjasta d1 20 vetolaitteella: 6000 eur. Silloin oli halvin vaihtoehto uudell vetolaitteella. Kysy tarjousta myös SUVltä. Siellä asennushinta olisi tuplannut hinnan, koten asensin itse.
- AlbinNova
Mietittiin vastaava muutama kuukausi sitten. Vanhan Yanmar 2GM:n tilalle jotain. Katsottiin venemessuilla ja pyydettiin tarjouksia. Craftsman oli Mitsubishi vaihtoehdoista halvin.
Samankokoinen (siis asennusmitat) on myös kolmesylinterinen Kubota. Myydään sinisenä Nanni merkkisenä ja punaisena Beta Marine. Jostain syystä Nanni ilmoittaa siitä 21hv ja Beta Marin 20?
Yanmarilta ja Volvolta ei saatu tarjoukisa. Molempien messuosastoilla kolme myyjä, ei muita asiakkaita.
Ilmeisesti kaksi 40v naista ei voi olla ostamassa dieselmottoria ilman miesseuraa?
Ostettiin Veneakselistosta Beta Marine 20. Huomenna se nostetaan veneeseen, koeajo kuukauden päästä. :)- mulle.kelpasi
Olin edellistä kirjoitettaessa melkein samassa tilanteessa. Vanha moottori lähti heti veneen noston jälkeen syksyllä 2015 ja samalla kannelle nousi Beta Marine 30. Vanha Bukh oli olevinaan kuuluisa tasaisesta käynnistään, joka perustui isoon vauhtipyörään ja vastapainoakseleihin. Silti uusi kolmisylinterinen käy vielä vähäisemmin tärinöin, eikä ainakaan isommalla äänellä. Syyshuolto kiinteine öljynvaihtopumppuineen oli todella helppo operaatio. Tärkein valintaperuste muutenkin oli saada huoltokohteet oikein sijoiteltuina veneen rakenteisiin nähden. Niin tietysti pitää uuden moottorin kanssa ollakin, ettei konetilassa näy öljytippaakaan. Ostaessa sattui Betasta saamaan halvimman tarjouksen, mikä ei pahasta ollut sekään. Toistaiseksi siis hyvinkin tyytyväinen hankintaan. Nousihan siinä jopa vesilinja samalla millin verran, koneen paino on suhteessa sen verran pienempi kuin teho suurempi entiseen verrattuna.
- raunoks
Solen ensimmäinen Mini-17 asennus Volvo vetolaitteeseen on tehty vuonna 1991. Tähän mennessä niitä on Suomessa käytössä muutama sata. Moottorit on toiminut hyvin. Tietyt huoltokohteet vähän hankalasti sijoitettu.
- Fiskarikuski
Ainakin itse kiinnittäisin ostoksessa huomiota myös siihen maahantuojan palvelutasoon valintaa tehdessä. Viittaan tällä siihen että parin satasen säästö on moottorin elinkaarikustannuksessa pikkuraha jos vaihtoehtona on hyvä after sales palvelu tai huono after sales palvelu. Tuo Craftsman käsittääkseni Tapimerin Keravalla maahantuoma kone niin uskaltaisin ostaa sieltä sellaisen huoletta vaikka olisi kuinka intialaisen marinoima perusmoottori. Taustana tälle on että sain sieltä niin hyvää ja asiantuntevaa palvelua ihan alusta loppuun käsittääksen firmani omistajalta/myyntipäällikkö Markulta pari vuotta sitten kun ostin potkurin veneeseen jossa ei ollut edes heidän myymä moottori eikä heillä ollut mitään muuta kaupallista intressiä kuin potkurin myynti. Jos alle tonnin arvoisessa artikkelissa palvelu on noin asiallista ja parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pyrkivää, ei olisi itsellä mitään heikkoa hankkia sieltä jotain arvokkaampaa. Vastaavat kokemukset esimerkiksi eräästä Espoossa toimivasta moottoritukusta ovat olleet aivan päin vastaiset enkä sieltä todellakaan ostaisi mitään konetta vaikka sen olisi koonneet ruotsalaiset kirurgit ja hinta sama kuin toisaalla perusvehkeillä koska mikäli et osaa hoitaa pieniä asioita, tuskin kannattaa isommilla resursseja vaivata. Tämä on vain tällaisen yksittäisen kuluttajan oma kokemus eri konekauppiaista.
- Fiskarikuski
käsittääksen firmani = käsittääkseni firman också på finska :)
- kaukopurjehtija
Paikallisten veneliikkeiden palvelut eivät kovin paljon auta pitkänmatkanpurjehtijaa. Varaosia kuten impellereitä, kiilahihnoja, stefoja, suodattimia ym pitäisi saada myös vaikkapa Whangareissa tai Richards Bayssä. Siksi on suuri etu, jos venemoottori on sellainen, johon saa kaikkia tarvikkeita ja osia purjehdusreittien varsilta. Etukäteen ennen pitkää reissua on hyvä selvittää esim. se, mikä autoliikkeen myymä öljynsuodatin sopii omaan koneeseen kuten myös marinointiosien valmistaja (esim. vesipumpun valmistaja on monessa eri merkkisessä koneessa on saman valmistajan vesipumppu stefoineen) jne.
- ekologia
Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen, paljonko koneen co2 päästöt ovat sekä että toimiiko biodieselillä
- tyhmä
Mitä merkitystä co2-päästöillä ja biodieselillä on purjeveneen moottorin kannalta?
- mika_kone
Kiitoksia kommenteista. Suurempia eroja ei moottoreiden välille saatu, mutta
seuraavilla valintakriteereillä mennään:
- Myyjän asiakapalvelu
- Huoltokohteiden sijainti
- Varaosien saatavuus
- Väri
Nyt olen vähän kallistumassa siniseen moottooriin :)- Jeanneau
Näissä kommenteissa jo kehuttiinkin Tapimaren / Crafman maahantuojan palvelua ja täytyy todeta tason säilyneen. Ostin Crafmanin 42 heppaisen ja kaikki sujui erittäin hyvin. Konetta asennettaessa täytyy todeta liitäntöjen yms hyvä laatu, eiköhän Perkinssiä ikuisesti vaivannut vuotaminen loppunut tähän.
- Jeanneau
Nyt on koneella ajettu ensimmäiset 50 tuntia ja kokemukset erittäin positiiviset. Aikaisempi kone oli Perkins 4.108 49 hp. Käyntiääni huomattavasti hiljaisempi, ikuiset öljyvuodot loppuivat siihen ja pienemmästä ilmoitetusta tehosta huolimatta vene kulkee selkeästi paremmin, mm matkanopeus solmun parempi. Eipä ole Perkins enää legendan arvoinen.
- Ikiliikkujamäoon
Jeanneau kirjoitti:
Nyt on koneella ajettu ensimmäiset 50 tuntia ja kokemukset erittäin positiiviset. Aikaisempi kone oli Perkins 4.108 49 hp. Käyntiääni huomattavasti hiljaisempi, ikuiset öljyvuodot loppuivat siihen ja pienemmästä ilmoitetusta tehosta huolimatta vene kulkee selkeästi paremmin, mm matkanopeus solmun parempi. Eipä ole Perkins enää legendan arvoinen.
Kulkee "paremmin" polttoaineenkulutukseen vaikuttamatta? Melkein ikiliikkuja on nyt keksitty!
- Tarkk
Ikiliikkujamäoon kirjoitti:
Kulkee "paremmin" polttoaineenkulutukseen vaikuttamatta? Melkein ikiliikkuja on nyt keksitty!
Minulle ei oikein aukea tämä vastauksesi edellisen kaverin raporttiin koneensa ominaisuuksista.
Etkö mahdollisesti pysty tuntemaan myötäiloa tästä uudesta moottorista saadusta positiivisesta ensikokemuksesta?
Tästä tulee helposti mieleen vanha tarina karvaista Pihlajanmarjoista. Ikiliikkujamäoon kirjoitti:
Kulkee "paremmin" polttoaineenkulutukseen vaikuttamatta? Melkein ikiliikkuja on nyt keksitty!
Vaidoin viime kesänä omaan veneeseen Fordin 4,2 litran tärisevän, meluisan ja haisevan 82 hp koneen tilalle 42hp Vetus Mitsbishi koneen. Vanha Ford oli marinoitu sen ajan tavan mukaan suoralla 1:1 suunnanvaihtajalla. Se aiheutti sen, että tuollaisen pullean uppoumarunkoisen veneen nopeusalue ja potukurin koko ei ollut paras mahdollinen suhteessa välitykseen. Uuden välitys on nyt 1:2 ja alle saatiin isompi huiska. Vene kulkee järkevästi muutaman solmun kymmenyksen paremmin, kone käy hieman isommilla kierroksilla, mutta juuri oikealla kierrosalueella. Polttoaineen kulutus tippui mailille huomattavasti. Tarkkaa mittausta oli viime kesänä vaikea tehdä, kun pa-tankki on 500l ja kulutus suhteessa löpömäärään minimalistinen. (tankkasin kerran tankit täyteen ja kamaa oli jäljellä vielä vaikka kuinka paljon syksyllä) Kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa noissa erittäin suuresti kaikki se, mitä on moottorin jälkeen, ja tietenkin se moottori. En ihmettele tuota kulutuksen puoleen tippumista. Ei savua, ei käryä, ei tärinöitä, ei vuotoja. Minun mielestä nuo jeesuksenaikaiset Fordit, Perkinsit ja Leylandit joutaa pikkuhiljaa sulattoon, sitä mukaa kun niitä laukeilee. Maine on kenties legendaarinen - tai oli silloin, kun paremmasta ei tiedetty.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822