Joskus on ollut mediassa juttua siitä, että keinokuituiset vaatteet voivat syttyä nuotion / ulkotakan kipinöistä. Tämä tosin oli aikaa, jolloin puhuttiin tuulipuvuista. Miten on nykyään esim. Haglöfsin ja Fjällrävenin keinokuituisten (polyesteri, polyamidi yms.) vaatteiden kanssa? Voiko vaatteilla olla nuotion / ulkotakan lähellä vai voivatko vaatteet syttyä kipinöistä tai tulla vaatteeseen reikiä?
Tuli (nuotio) ja vaatemateriaalit?
7
1871
Vastaukset
- Eirigurh
juu, on ihan mahdollista polttaa vaatteisiinsa reikiä kipinöistä tai isommista kekäleistä, parit tuulipuvun housut on tullut reijitettyä entistä ilmavimmiksi. Ja kerran kuivumassa olleet puuvillasekoitekalsarit alkoivat kyteä oikein kunnolla, tuli niihinkin uusi leikkaus kun toinen lahje otti damagea. Ei sinänsä haitannut käyttöä kun rapsutti karstat pois, kusella käyminenkin helpottui yllättävän paljon. Jos tuli pelottaa niin suosi luonnonmateriaaleja kuten nahkaa, villaa ja puuvillaa.
- kesämökkitakki
Kommentistasi päätellen puuvilla on syttyvämpää kuin keinokuitu eli keinokuituun tuli reikiä, mutta puuvillasekoite alkoi kyteä.
- 35y35y
Mulla onkin flame resistant - maastopuku, ei hätää. Värinä UCP ja torjuu hyttysiäkin koska on permetriinikäsitelty kangas.
- oijoi
Itse käytän nuotioreissuilla jotain halpoja, vaikka kirpparilta ostettuja vaatteita. Harvemmin sateessa istuu tulilla niin jottei tartte goreja pilata kipinöillä.
- jrgnpirg
Itse käytän risukeitintä joka pienentää polttopuuntarvetta oleellisesti.
- safhsdhf
Lämpö tuhoaa GTX-kalvon ja kipinät tekee reikiä. En suosittele. Fjellun G1000-kangas ei mene lämmöstä pilalle, eikä useimmat muutkaan. GTX ei sovi vaatteisiin joita käytetään nuotiolla. Itse en ostaisi GTX:ää enää ollenkaan.
- 5246u8
G1000= 65% polyesteriä ja loput puuvillaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872