Litiumakun kuolleista herättäminen

tyhjäpatteri

Oli tommenen muutaman kuukauden tyhjänä eikä ala ottaa vastaan virtaa. Onko mitään konstia herättää akku kuolleista? Tää on tommen pieni akku helikopterista, jota ladataan mikron usb johdon kautta.

3

4061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusionhalpa

Ei taida olla, varsinkaan jos se on jo turvonnut.

• kaputtia

Akussa voi olla eristevika jonka takia se on tyhjentynyt. Ei siinä enää lataus pysy. Kierrätykseen vain!

• Litium_akkutietoa

Riippuu vähän akkusi (Li-Ion = Litium-Ion tai Li-Po = Litium-Polymeeri) rakenteesta ja valmistajasta. Sekä laturistasi. Minulla näytteinä olleet eri valmistajien akut käyttäytyivät vastaavassa tilanteessa vaihtelevasti. Kaikki olivat kymmenessä vuodessa tyhjentyneet. Osa oli säilynyt paisumatta lähes alkuperäisissä mitoissaan. Näistä jotkut latautui aivan sivistyneesti, osa ei enää ottanut latausta vastaan. Osa oli tyhjennyttyään paisunut, joka onkin Li-Ion akun ikävä ominaisuus, varsinkin tehokkaimmilla samassa ulkomittaluokassa. Yleensä Li-Ion akuilla on nykyään oma suojapiirinsä, joka pyrkii estämään akulle turmiollisen täydellisen tyhjentymisen katkaisemalla sähköisen yhteyden ulkomaailmaan, kun jännite on laskenut n. 2.3V paikkeille. Tällöin suojapiiri estää akkua antamasta ulos jännitettä ja akku tuntuukin aivan tyhjältä, vaikka itse kennossa vielä pieni jännite olisikin. Sama suojapiiri yrittää myös estää latauksen ylijännitteeseen yli 4.25V sekä toimii oikosulkusuojana. Suojapiiri myös estää tyypistä riippuen latauksen, jos kennon jännite on jo liian alhaalla tai täysin nollassa. Suojapiirikään ei pysty estämään akun täydellistä tyhjentymistä pitkällä aikavälillä.
      Ja miksi kaikki tämä? Jos Li-Ion kenno ehtii paisumaan tyhjänä ollessaan, voivat akun sisällä olevat miinuksen ja plussan väliset eristeet murtua aiheuttaen oikosulkuvaaran latausta yritettäessä. Muistathan takavuosien kännyköiden akkujen räjähtämistapaukset.
      Kaiken tämän vuoksi en itse suosittelisi latausta jo aivan tyhjäksi päässeelle akulle, varsinkin, jos ikää on jo ehtinyt kertyä. On vielä muistettava, että akun kapasiteetti laskee iän karttuessa tasaisesti jopa silloin, jos akkua ei käytetä. Käyttämätön akku säilyy parhaiten huoneenlämpöä hiukan viileämmässä, osaksi ladattuna. Täysi lataus nopeuttaa vanhentumista.
      Litiumakkua ei koskaan saa ladata ylijännitteellä eikä päästää aivan tyhjäksi. Valitettavasti jodenkin laitteiden käyttöohjeet ovat edelleenkin suoraan kopioitu vanhan Ni-Cd-akkutyypistä, joka n. muisti-ilmiönsä takia tuli ensin käyttää tyhjäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe