Kaularangan tyra/ välilevyn pullistuma kaulassa

adeldina

Hei!

Sain kuulla tuossa noin viikko sitten tuloksen magneettikuvauksestanu koskien kaularankaa. Ja sain "tuomion" että minulla on välilevyn pullistuma eli kaularangan tyra ja minut täytyy leikata jo kiireellisesti heti ja nyt olenkin sitten menossa toimenpiteeseen nyt kolmen päivän päästä torstaina. Jännittäää ja pelottaa kovasti kun en ole ollut leikkauksessa ja muutenkin kun pään alueella leikataan... Eli minulle sanottiin että kaularangan välilevy painaa selkä ydintä, minkä vuoksi tila on kiireellinen ja vakava, ja olisin jopa voinut halvaantua!? (tämäkin kuulosti todella pelottavalle) Tuossa potilaskertomuksessa lukee näin: "Potilas käynyt MRI:ssä jossa C V-VI -tasolla medullaa painava prolapsi hentoa medullopatiasignaalia tällä tasolla. vasenvoittoisesti hermojuuriaukot ahtaalla. muutoin ei poikkeavaa."
En ymmärtänyt tästä oikein mitään, on niin hankalaa lääkärikieltä? Lisäksi siinä lukee näin: M50.0 Prilapsus disci iv C V-VI cum myelopathia.

Oirehistoriani ja tarinani kuuluu näin:
Viime vuonna helmikuussa jouduin auto onnettomuuteen, jossa ajettiin ja suistuttiin tieltä noin 90km/h vauhdissa ns. "perse edellä ojaan ja puuhun". Istuin edessä pelkääjän paikalla ja käytin turvavyötä. Niskani ja pää kuitenkin heilahti eteen päin niinkuin kolarissa ja kovassa äkki pysähdyksessä yleensä voi käydä. Onneksi kaikki säilyi hengissä! Mutta minulle meni tämän jälkeen niskat noin kahden viikon ajaksi pahasti jumiin. ambulanssi oli paikalla ja kysyi meiltä onko kellekään sattunut mitään? No, ei ollut vielä eikää mitään tuntunut vielä, joten asiaan ei puututtu sen enempää. Niskani jumiutui vasta seuraavana päivänä sitten tietenkin. Parin viikon kuluttua jumit hellitti ja kaikki hyvin. Mutta sitten kesäkuussa noin kolmen kuukauden jälkeen alkoi ilmetä ihmeellisiä oireita. Ensin pudottelin tavaroita käsistäni huomaamatta, nämä oireet kuitenkin helpottivat mutta sen jälkeen alkoi mennä niin että Niskat ja hartiat jumiutui pysyvästi ja sormeni alkoivat puutumaan vähän väliä ja olivat välillä jatkuvasti puutuneena jopa niin etten tunne sormenpäitä. Lisäksi aloin tuntemaan outoja väristyksiä tai vähän kuin "sähköiskuja" liikkuessani töissä ja muutenkin. Nämä ulottuivat välillä käsiin ja selkään ja sitten jalkoihinkin asti vaihdellen. Pään heilautuksesta tulee myös melkein välittömästä tämä jalkoihin asti.
Luulin tämän kaiken johtuvan raskaasta fyysisestä työstäni jossa käytän käsiä ja jalkoja ja nostelen tavaroita ym. (nyt kuitenkin lääkäri epäilee että aiheutui kuitenkin onnettomuudesta) Ja menin asiasta silloin valittamaan lääkäriin (heinäkuun alku -14). Ohjasivat vain fysioterapeutille kahteenkin otteeseen. Kävin sen 5 kertaa mutta ei auttanut. Fyssari epäili välilevyn pullistumaa, mutta lääkärit eivät uskoneet todennäköiseksi. Röntgenissä ei näkynyt mitään tietenkään. Työterveys ei suostunut maksamaan magneettikuvausta pitkän kyselyn jälkeen, eikä lääkäri uskonut todennäköiseksi, niin ravasin fyssarilla. Sitten olisi pitänyt itse maksaa magneetti mutta ei ollut rahaa, lopulta sain lääkärin laittamaan minut kunnalliseen jonoon magneettiin, johon jonotin n. 3 kuukautta johon pääsin vasta nyt helmikuussa. Ja kappas, sieltä löytyikin se pahin ja äkkiä kiireelliseen leikkausjonoon, kunpa vaan olisi heti kuvattu! :-[ Ikävää kun täytyy oman asian eteen näin vahvasti ajaa jos haluaa selville mikä on! :( sanotaan vaan että "jumppaa ja liiku ja fysioo niin kyllä se siitä" ... >:(

Onko muilla ollut onnettomuuden aiheuttamana tätä vaivaa?

Noh, hyvä nyt kuitenkin että asia selvisi. nyt vaan jännittää ja pelottaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Millainen toipumis aika muilla ollut tästä? Minulle sanottiin että vähintään kuukausi saikkua. ja minulla kun on fyysinen työ, niin en tosiaan voi liian ajoissa palata töihin. Ja toinen mietityttää, että milloin pystyy taas alkaa harrastaa liikuntaa? Käyn salilla/jumpat juoksulenkillä ja harrastan taistelulajia Krav Magaa. Maga on kyllä aika "raju' laji, että pelkään pahoin etten pääse tätä harrastamaan sitten pitkään aikaan.. =/ harmittaa.

4

1787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Olin viime syksynä kaularanka leikkauksessa ja olen parantunut kohtalaisesti. Mulla oli 5-6 väli kerenny puhjeta ja painautua selkäytimeen ja leikattiin kiireellisenä. Samassa leikkauksessa jouduttiin leikkaamaan myös 4-5 välikun oli madaltunut niin paljon että ois käynyt samoin tällekkin välille. Onhan se ilkeä leikkaus kun leikataan kaulan puolelta ja kurkku todella kippeä muutaman päivän että voi niellä. Paranemiseen menee noin 3-6kk. Kaula jäykistyy kun luutuu kiinni ja on varottava ettei loukkaasitä uudelleen. Itse olen kuitenki joutunut olemaan saikulla yli vuoden ja kohta lähden yrittämään että selviäisin neljän tunnin työpäivistä.Toivotaan sulle onnea leikkaukseen.

    • ei.löydy.tietoa

      Onko kellään tietoa missä neurokirurgi Kari Sulkko leikkaa. On kuulemma myös kivun lievityksen ammattilainen ja hyvä lääkäri. Leikkaa kaula- ja selkärankoja ja asentaa myös jotain kipupumppuja.

      • etsinyt

        Olen myös etsinyt kyseistä lääkäriä kun on leikannut minulta kaularangan. Oireilee taas ja ois hyvä käydä samalla lääkärillä ettei tarvis aina selittää uudelleen kaikkea. On todella hyvä lääkäri ja ottaa potilaan huomioon. Netistä ei löydy yhteistietoja.


    • jersei

      sinut on leikattu jo muutama kuukausi sitten. Miten leikkaus meni ja miten toivuit? Itselläni on tulossa syksyllä kaularangan välilevyn pullistuman leikkaus. Olen lypsykarjatilallinen ja olen miettinyt, että kuinka pitkän sairasloman tuollainen leikkaus vaatii. Oliko kipuja leikkauksen jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe