Vaalikoneen tuloksista, haastatteluihin...

Koska minulla on aikaa kaksi päivää äänestää tulevissa eduskuntavaaleissa, päätin vahvistaa tuntojani olenko oikeassa ehdokkaassa vai en. Lisäksi katselin muutaman vaalihaastattelun. No, testiä tekemään. Yllätyksekseni tulos vastasi odotuksiani. Oma ehdokkaani pääsi finaaliin. Välissä oli kokoomuksen edustaja parin pinnan etumatkalla.
Kokoomus, mmm... mietin ja menin katsomaan vaalihaastattelua. Sieltä putkahti Lola Vallinkosken (kok) vaalihaastattelu/vastaan Olli Immonen (ps).

Lola hyökkäsi, veti heti rasistikortin hän oli kokenut henkilökohtaisesti rasismia joskus 70-luvulla. Suomalainen mies oli pussissa osoittanut kädellään tummalle pienelle tytölle, että älä tule lähemmäksi.

Ei siis kokoomusta. Minun ehdokkaani ei kuulu kumpaankaan puolueeseen joten huomenna lähtee Amsterdamista ääneni Korven edustajalle ; )

Oletteko testailleet vaalikoneita tai katselleet kanditaattien haastatteluja?
Mitkä asiat ovat pistäneet positiivisesti ja mitkä negatiivisesti silmiinne?

42

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus.... ei siis leipäpussissa, ei muovipussissa vaan bussissa siis linja-autossa ; ))

• YksiKysymys

Tärkeintä on päättää toivomasi hallituspohja! Minkä tai mitkä puolueet haluaisit hallitukseen? Tämä kysymys on parhaiten esitetty täällä:

https://sites.google.com/site/oikeisto/

Klikkaa ja mieti mitä sinä vastaisit?

• korppis1
        YksiKysymys kirjoitti:

Tärkeintä on päättää toivomasi hallituspohja! Minkä tai mitkä puolueet haluaisit hallitukseen? Tämä kysymys on parhaiten esitetty täällä:

Sivustolla käsiteltiin vain kahden puolueen mokia. Ei riitä valinnan tekemässä.

• ent.siivoojaparka
        YksiKysymys kirjoitti:

Onko ne nuo vaalikoneet miten luotettavia?
        Testasin ennen meidän vaaleja ja minulle tuli lopputuloksena, että olen melkein sataprosenttinen Sverigedemokraatti. Tai ehkä minä sitten sisimmässäni olenkin, mutta en minä niitä kuitenkaan äänestänyt vaan samaa tuttua puoluetta kuin aikaisemminkin.

• korppis1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Onko ne nuo vaalikoneet miten luotettavia?
        Testasin ennen meidän vaaleja ja minulle tuli lopputuloksena, että olen melkein sataprosenttinen Sverigedemokraatti. Tai ehkä minä sitten sisimmässäni olenkin, mutta en minä niitä kuitenkaan äänestänyt vaan samaa tuttua puoluetta kuin aikaisemminkin.

Vaalikoneet antavat sellaisen keskiverto tuloksen mikä vastaa ajatuksiasi jos olet rehellinen. Minäkin kiikuin kokoomuksen ja persujen välimaastossa vaikka vierastan ainakin vielä joitakin heidän ideologioitaan. Onneksi lempparini oli siinä neljän parhaan joukossa joten se helpotti.

• HelvetinkojeSisälläni

Itse olen rakentanut helvetinkoneen ja joka kerta se antaa oikeat vastaukset. Yhtään poliitikkoa ei ole päässyt koneeni uumeniin.

• seurapiiri

Vaalikoneet ovat nykyisin hyviä kun voi rajata itselle tärkeät kysymykset esiin. Pari ehdokasta on noussut keskusteluissa esiin. Konetesti on tekemättä vielä.

• ö-Öö

Muutama sopiva ehdokas sattunut silmiin.

Puolue tavallaan helppo valita poissulkevalla menetelmällä. Jäljelle jääneistä mieluusti sopiva ehdokas. Ainahan tuo on löytynyt. Pyrin valitsemaan jonkun, joka tietenkin osaava ja pätevä, mutta ei kehäraakki. Vähän häiritsee vaalipiirijaot, olisi muutama kova ehdokas, jossain muussa piirissä, joten pitäisi kai koittaa laskeskella, kenelle ääni loppupeleissä menee.

Lopullisesti päätös menee aika viime tinkaan, vaalipelin seuraaminen kiintoisaa ja voi ilmaantua jotain uutta tietoa viime metreillä.

Olen muuten sitä mieltä, ulkosuomalaisten äänioikeutta pitäisi rajoittaa. Just ulkomailla asuvilta loispummieläkeläsiltä. Ja on niitäkin paljon, joilla suomen passi, mutta tuskin osaavat kieltä, koska eivät täällä juuti koskaan edes käy.Sen sijaan suomessa vakituisesti asuvien maahanmuuttajien kansalaisuuden saamista pitäisi helpottaa, koska vain niin he voivat vaikuttaa itsekin asioihinsa aktiivisemmin.

Sinällään mielenkiintoiset vaalit. Tympii toi SLP-hypetys, olemassa mahdollisuus saada lestaati pääministeri, joka liian kokematon asioista ja politiikasta, etenkin kv- jutut. Se nyt riippuu hallituksesta, millainen tulee, epäilen kolmikantaa.

=DW=

• Oletko tehnyt testin?

Kirjoituksiasi tulkiten olet suvaitsematon joten joku sinun tulee etsiä puolue joka syrjii suomalaisia ulkomailla ja tukee mamuja kotimaassa. passit pois ulkomailla eläviltä ja Suomen passi ulkolaisille. Oletko tietoinen, että jo vuonna 2020 alkaa kansojenvaellus miljardit kolmannen maailman kansalaisista suuntaavat Eurooppaan. Syy, sodat, ruoka ja vesi sekä ilmastonmuutokset.. Mutta sen tosiasian edessä silmät ummistetaan ja lässytetään kuten Lola Vallinkoski suvaitsevuudesta ja ihmisarvosta sekä ulkomaalaisten loispummien oikeuksista vaikka periaatteessa Vallinkoski hyväksyy vain työperäisen maahanmuuton.

Vallinkoski/Immonen väittelyssä ps. Immonen, ihmetteli kuinka Lolan puolue (kokoomus) onnistuisi siinä missä Euroopan muut maat ovat epäonnistuneet, sopeuttamisessa. Vastaus oli yhtä pyöreä kuin vastaaja.

Mutta takaisin ehdokkaisiin.

Olet sitä mieltä, että vaalipiirien ulkopuolella olisi hyviä ehdokkaita. Minusta, oman kylän naiset ja miehet eduskunnassa pitävät huolta paikkakuntani asioista niillä resusseilla jotka ovat heille mahdollisia.

Olet sitä mieltä, että ei kehäraakkia eikä kokemattomia saisi valita. Samainen syrjintä on työelämässä yleistä ja johtanut loispummiuteen. Nuorella pitää olla työkokemusta ja vanha nyt vaan on vanha.

Hallitus on eduskunnan renki ja päinvastoin he työskentelevät enempi tai vähempi yhteistyössä. Kontrolli on molemminpuolista. Isot päätökset tehdään tapellen valtapuolueet vastaan oppositio vaikka tarkoitusperät olisivat ihan samat. (Opin tuon jo seitkytluvulla ammattiliiton asioita hoitavana ja politiikkaan osallistujana) jos olet oppositiossa pääasia, että äänestät vastaan.

Jokaisen velvollisuus on äänestää oman paikkakuntansa edustajaa vai siten voi vaikuttaa paikallisiin ongelmiin. Esim. Kajaanin julkinen liikenne on ollut usein uhattuna, niin lentokentän toiminnan supistamisaikeina tai junayhteyksien lakkauttamisina. Pottuviljelijöiltä ja jyväjemmareilta sekä lestaadeilta on pyritty rajoittamaan liikkumista.

Ei Korven asiat kiinnosta oululaisia saati hesalaisia edustajia. Vai paikalliset pystyvät toimimaan siten, että palvelut säilyvät syrjäpaikkakunnilla ei toivotuilla loispummeilla.

• ö-Öö
        korpikirjailija kirjoitti:

Oletko tehnyt testin?

Kirjoituksiasi tulkiten olet suvaitsematon joten joku sinun tulee etsiä puolue joka syrjii suomalaisia ulkomailla ja tukee mamuja kotimaassa. passit pois ulkomailla eläviltä ja Suomen passi ulkolaisille. Oletko tietoinen, että jo vuonna 2020 alkaa kansojenvaellus miljardit kolmannen maailman kansalaisista suuntaavat Eurooppaan. Syy, sodat, ruoka ja vesi sekä ilmastonmuutokset.. Mutta sen tosiasian edessä silmät ummistetaan ja lässytetään kuten Lola Vallinkoski suvaitsevuudesta ja ihmisarvosta sekä ulkomaalaisten loispummien oikeuksista vaikka periaatteessa Vallinkoski hyväksyy vain työperäisen maahanmuuton.

Vallinkoski/Immonen väittelyssä ps. Immonen, ihmetteli kuinka Lolan puolue (kokoomus) onnistuisi siinä missä Euroopan muut maat ovat epäonnistuneet, sopeuttamisessa. Vastaus oli yhtä pyöreä kuin vastaaja.

Mutta takaisin ehdokkaisiin.

Olet sitä mieltä, että vaalipiirien ulkopuolella olisi hyviä ehdokkaita. Minusta, oman kylän naiset ja miehet eduskunnassa pitävät huolta paikkakuntani asioista niillä resusseilla jotka ovat heille mahdollisia.

Olet sitä mieltä, että ei kehäraakkia eikä kokemattomia saisi valita. Samainen syrjintä on työelämässä yleistä ja johtanut loispummiuteen. Nuorella pitää olla työkokemusta ja vanha nyt vaan on vanha.

Hallitus on eduskunnan renki ja päinvastoin he työskentelevät enempi tai vähempi yhteistyössä. Kontrolli on molemminpuolista. Isot päätökset tehdään tapellen valtapuolueet vastaan oppositio vaikka tarkoitusperät olisivat ihan samat. (Opin tuon jo seitkytluvulla ammattiliiton asioita hoitavana ja politiikkaan osallistujana) jos olet oppositiossa pääasia, että äänestät vastaan.

Jokaisen velvollisuus on äänestää oman paikkakuntansa edustajaa vai siten voi vaikuttaa paikallisiin ongelmiin. Esim. Kajaanin julkinen liikenne on ollut usein uhattuna, niin lentokentän toiminnan supistamisaikeina tai junayhteyksien lakkauttamisina. Pottuviljelijöiltä ja jyväjemmareilta sekä lestaadeilta on pyritty rajoittamaan liikkumista.

Ei Korven asiat kiinnosta oululaisia saati hesalaisia edustajia. Vai paikalliset pystyvät toimimaan siten, että palvelut säilyvät syrjäpaikkakunnilla ei toivotuilla loispummeilla.

Äänimäärät ratkaisevat.

Olet käsittänyt jotain aivan väärin eduskuntavaaleista. siinä valitaan suomen hallitus. Toisekseen, just parjaamani vaalipiirijako takaa, että kansanedustajia tulee eri puolelta suomea. Vaalipiirijaon suurin heikkous on pätevien ja pystyvien ehdokkaiden vaara pudota pois. Mikä taas suosii nurkkapatriotismia. niin monet kerrat nähty, kansa vaan äänestää ties mitä kummallisimpia rötöstelijöitä, Kanerva, Juhantalo, Lindel, vaikka kuinka paljon tyyppejä, jotka tyrineet raskaasti, mutta aina ne vaan äänestetään uudelle kaudelle.

Huvittaa Slp. Puolue jakautumassa kahtia, lestaateihin ja alkiolaisiin. Just hajaannuksen takia suosio suuri ja olettavasti vaalimenestyskin. Ei se uusia äänestäjiä ole pahemmin saanut, rivijäsenet aktivoitu sisäisen valtataistelun takia. Ja vaikka puolueessa olisikin jyviiä ehdokkaita, koko lestaatijengi marssii eduskuntaan ja näin vääristää kansan tahtoa.

Erittäin hyvä, että Sinut on potkittu pois ammattiyhdistyksestä ja politiikasta.Just tollaset vänkyttäjät pilaavat asiallistenkin luottamushenkilöiden maineen kansalaisten keskuudessa.

=DW=

• korppis1
        ö-Öö kirjoitti:

Äänimäärät ratkaisevat.

Olet käsittänyt jotain aivan väärin eduskuntavaaleista. siinä valitaan suomen hallitus. Toisekseen, just parjaamani vaalipiirijako takaa, että kansanedustajia tulee eri puolelta suomea. Vaalipiirijaon suurin heikkous on pätevien ja pystyvien ehdokkaiden vaara pudota pois. Mikä taas suosii nurkkapatriotismia. niin monet kerrat nähty, kansa vaan äänestää ties mitä kummallisimpia rötöstelijöitä, Kanerva, Juhantalo, Lindel, vaikka kuinka paljon tyyppejä, jotka tyrineet raskaasti, mutta aina ne vaan äänestetään uudelle kaudelle.

Huvittaa Slp. Puolue jakautumassa kahtia, lestaateihin ja alkiolaisiin. Just hajaannuksen takia suosio suuri ja olettavasti vaalimenestyskin. Ei se uusia äänestäjiä ole pahemmin saanut, rivijäsenet aktivoitu sisäisen valtataistelun takia. Ja vaikka puolueessa olisikin jyviiä ehdokkaita, koko lestaatijengi marssii eduskuntaan ja näin vääristää kansan tahtoa.

Erittäin hyvä, että Sinut on potkittu pois ammattiyhdistyksestä ja politiikasta.Just tollaset vänkyttäjät pilaavat asiallistenkin luottamushenkilöiden maineen kansalaisten keskuudessa.

=DW=

Sinä vaihdat mielipidettäsi kuin mustilainen hevosta.

• ö-Öö
        korppis1 kirjoitti:

Sinä vaihdat mielipidettäsi kuin mustilainen hevosta.

Omituista.

Harvoin tapaa ihmisiä, jotka osaavat kirjoittaa, mutta eivät ajatella. Eikä lukemisen ymmärtämistäkään ole havaittavissa. Että siinä suhteessa olet harvinainen eläin. Kokeillut kurjoittaa eläin-palstoille ?

=DW=

• korppis1
        ö-Öö kirjoitti:

Omituista.

Harvoin tapaa ihmisiä, jotka osaavat kirjoittaa, mutta eivät ajatella. Eikä lukemisen ymmärtämistäkään ole havaittavissa. Että siinä suhteessa olet harvinainen eläin. Kokeillut kurjoittaa eläin-palstoille ?

=DW=

Kurjotan ja kärvistelen, mutta nyt olen tehnyt velvollisuuteni ja äänestänyt. Muista äänestää
        Älä kehäraakkia älä kokematonta älä lestaadia tai pottuviljelijää saati loispummia. Mitähän jää jäljelle...sdp

• Minäkin tein ton vaalikonetestin, ihan huvin vuoksi, kun en ole viitsinyt ostaa takaisin Suomen kansalaisuutta.
      Nyt tiedän ketä olisin voinut mahdollisesti äänestää kunnallisvaalissa entisessä kotikunnassani ;)

Kiinnostavaa oli että kaikkein huonoin vaihteehtoni löytyi juuri sieltä mistä ystäväni korppiksen paras vaihtoehto .

Perussuomalaiset poikkeavat sen verran sverigedemokraateista että persuilla ei ole samaa vit makt/neonazi/kansallissosialistitaustaa kuin sverigedemokraateilla, mikä tekee teidän persut enemmänkin samaan luokkaan kuuluviksi kuin esim. Tanskan Kansanpuolue (Dansk Folkeparti), elikkä kansalliskonservatiivinen ja oikeistopopulistinen. ja hieman vähemmän rasistinen kuin sverigedemokraatit.

• äänestä-sinäki

Alottajalle tiedoksi Olli Immonen on tietääkseni perussuomalainen ei kokoomuslainen,
      mä äänestä Olli Immosta !
      Perusuomalaiset ei ole rasisteja NE ON REALISTEJA ei realismi ole rasismia,
      perussumalaisten vihamiehet sekottaa reaali maailman ja keksityn rasimin sekasi,
      ei rasismia ole jos suomi ei voi ottaa kaikkia pakolaisia vastaan, suomi on köyhä pieni maa meillä ei ole varaa älyttömyyksiin, vain työperäistä muuttoa suomi voi ottaa vastaan ei loisia ,,

• korppis1

Luit sitten aloituksen juosten kusten.

• AlliOllinenjunior

Perseet olalle vie, lepo :D

• Vaali-koneet ovat kuin lasten väritys-kirjoja.
      Minua huvittaa lukea aikuisista jotka ovat niitä käyttäneet.
      Minäkin olen käyttänyt niitä.
      Mutta minä en innostu niiden valjuista ääri-viivoista.
      Ajatukseni kun ovat jo täyteläiset.
      Tämän aloituksen katson olevan naurettava aasin-silta, jolla aloittaja pääsee
      perustelemaan mitä tahansa mieleensä juolahtaa.
      Jota sitten kommentoijat käyttävät myös samaan tarkoitukseen.
      Politiikan tekemiseen.
      Monta kertaa on todettu politiikalle olevan oman palstansa.
      Mutta onhan se yhtä tuskaa, kun niissä hukkuu harmaaseen massaan.
      Antakaamme siis aloittajalle anteeksi, edes pikkuisen sielun verran.

H.

• bessie-

"Tämän aloituksen katson olevan naurettava aasin-silta, jolla aloittaja pääsee perustelemaan mitä tahansa mieleen juolahtaa."

No jos mielestäsi asia on, niin siinähän sinulle tulee mahdollisuus antaa asiallisesti oma perusteltu vastineesi ja tehdä omaa politiikkaasi. Sitähän sinä olet tehnyt muutenkin jo vuosikausia, tosin asiallisuus ja perustelut ovat enimmäkseen loistaneet poissa olollaan.

Sitä teit taaskin. Kyseenalaistit ajankohtaisesta ja yleisesti kiinnostavasta aiheesta tehdyn aloituksen ja ketjuun osallistuneiden mielipiteiden arvon. Menit jopa niin pitkälle, että sanoit politiikalle olevan oman palstansa. Sinullako muka on se oikea tieto siitä millaisten kirjoitusten oma palsta tämä on?

• bessie- kirjoitti:

"Tämän aloituksen katson olevan naurettava aasin-silta, jolla aloittaja pääsee perustelemaan mitä tahansa mieleen juolahtaa."

No jos mielestäsi asia on, niin siinähän sinulle tulee mahdollisuus antaa asiallisesti oma perusteltu vastineesi ja tehdä omaa politiikkaasi. Sitähän sinä olet tehnyt muutenkin jo vuosikausia, tosin asiallisuus ja perustelut ovat enimmäkseen loistaneet poissa olollaan.

Sitä teit taaskin. Kyseenalaistit ajankohtaisesta ja yleisesti kiinnostavasta aiheesta tehdyn aloituksen ja ketjuun osallistuneiden mielipiteiden arvon. Menit jopa niin pitkälle, että sanoit politiikalle olevan oman palstansa. Sinullako muka on se oikea tieto siitä millaisten kirjoitusten oma palsta tämä on?

"bessie-"

Kerroinhan että huuleni ovat jo täyteläiset.
        Pussa sulle.

Toisin sanoen.

"Kaikelle on omat palstansa" ei ole minun keksintöni.
        Tautofonia vain.

Minä kestän hyvin lyhyet mainokset, mutta en jatkuvaa blogia ja paatosta.
        Minä EN ala jokaista ajatustani vääntämään rautalangasta.
        Edellytän palstallakin oman pään käyttöä :)

Siks kolmanteen, tein kommentistani ilki-kurisen ystävälleni korppikselle.
        ettei hän unohda minua siellä Hevosen-Liha-Patojen äärellä...

H.

• bessie-
        hunksz kirjoitti:

"bessie-"

Kerroinhan että huuleni ovat jo täyteläiset.
        Pussa sulle.

Toisin sanoen.

"Kaikelle on omat palstansa" ei ole minun keksintöni.
        Tautofonia vain.

Minä kestän hyvin lyhyet mainokset, mutta en jatkuvaa blogia ja paatosta.
        Minä EN ala jokaista ajatustani vääntämään rautalangasta.
        Edellytän palstallakin oman pään käyttöä :)

Siks kolmanteen, tein kommentistani ilki-kurisen ystävälleni korppikselle.
        ettei hän unohda minua siellä Hevosen-Liha-Patojen äärellä...

H.

"Siks kolmanteen, tein kommentistani ilki-kurisen ystävälleni korppikselle."
        Juupa juu ja se että kirjoitit ilkikurisesti ystävällesi korppikselle ei minua ärsyttänytkään, ei niin pätkän vertaa.

Nämä lauseet ärsyttivät:
        "Jota sitten kommentoijat käyttävät samaan tarkoitukseen.
        Politiikan tekemiseen.
        Monta kertaa on todettu politiikalle olevan oma palstansa.
        Mutta onhan se yhtä tuskaa kun niissä hukkuu harmaaseen massaan."

Nuo lauseet minua vituttivat, koska niissä tavallaan mitätöit muiden kommentit ollen tietävinäsi miksi ja missä hengessä ne on (juuri tälle palstalle) kirjoitettu. Kommenttien (näkyvissä olevan) tekstin sisältö ja keskustelu ei sinua useinkaan kiinnosta. Olin itsekin jo kirjoittanut yhden kommentin keskustelun jatkumisen toivossa, se tosin katosi jonnekin.
        Tajuan kyllä ettet ehkä edes kykene ymmärtämään sitä ilmeisintä syytä miksi muut kirjoittelevat kommenttejaan. Siitä huolimatta joskus ärsyttää. Tuokin "Mutta onhan se yhtä tuskaa kun niissä hukkuu harmaaseen massaan" on niin nähty niin nähty. Ei aina samoin sanoin mutta nähty on kyllästymiseen saakka.

• henkilön_voitto

Katsoin yhdellä vaalikoneella, mutta ei muuttanut valintaani. Käteen jäi pari täysin tuntematonta ehdokasta ja eri puolueista molemmat. Eli ehdokkaan mielipiteet voivat erota täysin ja olla jopa vastakkaiset perinteisten puolueen arvojen kanssa.
      Ei siinä mitään, sillä olen jo vuosia äänestänyt henkilöitä, en puoluetta. Valintani oli selvä jo ennen vaalikoneen antamaa "tietoa". Olen varmaan tyypillinen äänestäjä nykymitalla. Liikkuva äänestäjä joka antaa piupaut puolueelle. Jossain lehdessä oli haastateltu ketä ääenstät. Viidestä haastatellusta neljä vastasi, että äänestää henkilöä, ei puoluetta.

• ö-Öö

Tuo on ongelma.

Nimittäin jonkin yksittäisen ehdokkaan äänestäminen, puolueesta välittämättä. Puolueiden rankkaus menee puolueen saamien äänimäärien mukaan ja siitä hyötyvät vain ja ainoastaan puolueissaan eniten ääniä saaneet ehdokkaat. Useimiten pelkästään henkilöä äänestäneen ääni menee aivan jonkun muun henkilön eduksi.

Pressanvaalit ainoat vaalit, missä äänestetään henkilöä. Ja siinäkinhän usein käy niin, oma suosikki tippuu, sitten pitää äänestää toisella kierroksella varamiestä. Kansanääänestyksiä suomessa olematon määrä, kunnallis-, ja eduskuntavaalit, myös kirkollisvaalit, ne one jengisotia. Ja sodissahan yksilö ei meinaa yhtään mitään.

=DW=

• aastaöööhön

En tullut vaalikoneessa hurskaammaksi, vanhoista puolueista se löytyy.
      Lupauksilla ei ole merkitystä ehkä naama näöllä ?

• tyhjätlupaukset

Kuuntelin juuri paikallisradiosta kuinka useat ehdokkaat mainostivat itseään ja sitä, mitä tekevät ja mitä asioita ajavat jos tulee valituksi. Aivan huuhaata. Jokainen tietää, ettei yksi ihminen tai hänen lupauksensa päde. Tyhjiä lupauksia, joille ei ole katetta tulevaisuudessa. Lupaukset rikotaan, koska kukaan valittu ei äänestä omantuntonsa ja arvojensa mukaan eduskunnan äänestyksissä.

• bessie-
        tyhjätlupaukset kirjoitti:

Kuuntelin juuri paikallisradiosta kuinka useat ehdokkaat mainostivat itseään ja sitä, mitä tekevät ja mitä asioita ajavat jos tulee valituksi. Aivan huuhaata. Jokainen tietää, ettei yksi ihminen tai hänen lupauksensa päde. Tyhjiä lupauksia, joille ei ole katetta tulevaisuudessa. Lupaukset rikotaan, koska kukaan valittu ei äänestä omantuntonsa ja arvojensa mukaan eduskunnan äänestyksissä.

On äänestäjän omalla vastuulla hankkia tietoa/olla perllä siitä miten homma toimii ja mihin yksittäinen kansaedustaja pystyy, mihin ei. Aika pihalla on ehdokas joka antaa 'täsmälupauksia' ja vielä enemmän pihalla äänestäjä joka ottaa ne tosissaan ja odottaa saavansa äänelleen sellaisen vastineen että joku yksittäinen lupaus varmasti toteutuu. Ei se niin mene demokratiassa, ei edes demokraattisessa korruptiassa.
        Ainoa lupaus jonka toivo oman ehdokkaani antavan on lupaus noudattaa ryhmäkuria, vain näin saan 'tuotetakuun' ja sen haluan.

Jos äänestän vasemman laidan kokoomuslaista, niin en voi edellyttää hänen noudattavan muuta kuin kokoomuslaista politiikkaa. Jos äänestän oikean laidan demaria niin en voi edellyttää hänen ajavan muuta kuin demarien linjan mukaista politiikkaa. Yhtään enempää en siis odotakaan, mutta 'vähimmäisvaatimukseni' on että ehdokas noudattaa puolueen linjaa. Vain oikeissa 'omantunnon' kysymyksissä voi jokainen tehdä oman päänsä mukaan, ja niitähän lopulta ei kovin paljon ole.

Melkein saman sisältöisen kommentin kirjoitin sinulle jo yli kaksi tuntia sitten, mihin lie katosi. Ilmeisesti ei enää pulpahda pinnalle, mutta jos niin tekee niin sorry.

• Oon melkein koko päivän tutkinut ehdokkaita, tein pari vaalikonetestiäkin, ihan muuten vaan. En mä niitä usko.

Tosi vaikeeta, ei oikein ketään sopivaa tällä kertaa. Ei viittis jättää äänestämättäkään.

• ö-Öö

Nuot vaalikoneet auttavat kyllä. Lähinnä sopivien puolueitten valitsemiseen. Ja yksittäisiä ehdokkaita voi putkahdella muistakin puolueista, niitä ei kannata äänestää, ääni menee puolueelle.

Ehdokkaat hankalampia. Jos on jo kokenut edustaja, siitä olemassa mielipide. se rajaa ajattelua, niistä on muodostunut mielikuvia ja mielikuvat vaarallisia. Voi olla ihan vääränlainen käsitys ehdokkaan omista mielipiteistä, koska noudattavat tiukasti ryhmäkuria eduskunnassa, eihän äänestäjiä saa pettääkkään.

Ja oudoista nimistä hankala saada sselkoa, vaalimainokset puoluejargonia, josta erotety muutama teema esille.

Että ositttain lottoamista äänestää vaalikoneiden perusteella, ainakin jos etsii uusia nimiä. Vaan koneet suuntaa-antavia kuitenkin. Suosittelen karsimis-menetelmää, kaikki pois, joita ei aio jostain syystä äänestää ja valitsee sitten sopivimman/sopivimmat puolueet, joitten ehdokkaista kattelle jollain perusteella omasta mielestään sopivimman. Näin ainakin takaa se, ääni ei mene väärälle puolueelle ja tuurillaan ehdokaskin voi mennä joskus läpi.

Kuten sanottu, kyseessä lähinnä puoluevaali, henkilöt sivuseikka, valitettavasti.

=DW=

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Nuot vaalikoneet auttavat kyllä. Lähinnä sopivien puolueitten valitsemiseen. Ja yksittäisiä ehdokkaita voi putkahdella muistakin puolueista, niitä ei kannata äänestää, ääni menee puolueelle.

Ehdokkaat hankalampia. Jos on jo kokenut edustaja, siitä olemassa mielipide. se rajaa ajattelua, niistä on muodostunut mielikuvia ja mielikuvat vaarallisia. Voi olla ihan vääränlainen käsitys ehdokkaan omista mielipiteistä, koska noudattavat tiukasti ryhmäkuria eduskunnassa, eihän äänestäjiä saa pettääkkään.

Ja oudoista nimistä hankala saada sselkoa, vaalimainokset puoluejargonia, josta erotety muutama teema esille.

Että ositttain lottoamista äänestää vaalikoneiden perusteella, ainakin jos etsii uusia nimiä. Vaan koneet suuntaa-antavia kuitenkin. Suosittelen karsimis-menetelmää, kaikki pois, joita ei aio jostain syystä äänestää ja valitsee sitten sopivimman/sopivimmat puolueet, joitten ehdokkaista kattelle jollain perusteella omasta mielestään sopivimman. Näin ainakin takaa se, ääni ei mene väärälle puolueelle ja tuurillaan ehdokaskin voi mennä joskus läpi.

Kuten sanottu, kyseessä lähinnä puoluevaali, henkilöt sivuseikka, valitettavasti.

=DW=

Sattuikin.

Sopivasti vastaan artikkeli, jossa elkeästi kerrotaan vaalien lopputuloksista. Parin demarin laskujen mukaan, viime eduskatavaalit ratkesivat kokoomuken eduksi 300 sadalla äänellä Pohjanmaalta- sen verran siellä laski demareita äänestäneet ja meni ainoa edustajanpaikka. Saattoi hyvinkin ratkaista pääministerin ja hallituksen voimasuhteet.

Ja nukkuvien puolueen äänethän ne eniten merkitsevät, jäsenkirjalaiset ja muut fanaatikot äänestävät kuitenkin. Jos saa nukkuvat vaalikoppiin, siitä sitten seuraakin jytky. Paarien miehethän ne persuille äänet antoi viime vaaleissa, eri asia, kuinka käy nyt, persuthan voi romahtaa ja se taas muuttaa vaalien lopputulosta radikaalisti.

Linkki artikeliin äänimääristä maikkarin saitille:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kerrostalopihallinen-aanestajia-voi-ratkaista-nama-vaalit/4977998

=DW=

• de-meter

Ei tarvi turvautua vaalikoneeseen, kun ehdokkuutta empinyt tuttuni asettui sittenkin ehdolle.
      Puolue on väärä mutta mies on oikea. Minulle nämä ovat henkilövaalit.

• ö-Öö

"Puolue on väärä mutta mies on oikea. Minulle nämä ovat henkilövaalit."

Ääni menee sitten väärälle puolueelle ja lähes täysin varmasti väärän henkilön hyväksi.

=DW=

• de-meter
        ö-Öö kirjoitti:

"Puolue on väärä mutta mies on oikea. Minulle nämä ovat henkilövaalit."

Ääni menee sitten väärälle puolueelle ja lähes täysin varmasti väärän henkilön hyväksi.

=DW=

Niinhän tuossa voi käydä. Asiaosaaja ei ole välttämättä ääniharava, mutta mediassa näkyminen voi auttaa...

• yhdentarvitsee

Ulkomailla äänestävillä on neljä äänestyspäivää.

• Korppis1

Äänestetty. Amsterdamissa on kaksi päivää aikaa äänestää, muista ulkomaista en tiedä en edes muista Hollannin kaupungeista, lähin äänestypaikka minulle oli Amsterdam, josta juuri palasin kotiin. Ihan päivä ja ilta ihanassa Amsterdamissa. Nyt on puumerkki piirustettu.

• seilaaja
        Korppis1 kirjoitti:

Äänestetty. Amsterdamissa on kaksi päivää aikaa äänestää, muista ulkomaista en tiedä en edes muista Hollannin kaupungeista, lähin äänestypaikka minulle oli Amsterdam, josta juuri palasin kotiin. Ihan päivä ja ilta ihanassa Amsterdamissa. Nyt on puumerkki piirustettu.

.Kaikilla ulkomailla äänestävillä suomalaislla on neljä äänestyspäivää, koska demokratiassa toimitaan näin.

• 161616
        seilaaja kirjoitti:

.Kaikilla ulkomailla äänestävillä suomalaislla on neljä äänestyspäivää, koska demokratiassa toimitaan näin.

Näin on, mutta välttämättä se lähin äänestyspaikka ulkomailla ei ole auki neljää päivää.

• ö-Öö
        161616 kirjoitti:

Näin on, mutta välttämättä se lähin äänestyspaikka ulkomailla ei ole auki neljää päivää.

Toi totta.

Periaatteessa äänestykselle varattu aikaa viisi päivää, neljä ennakkoäänestykseen ja varsinainen vaalipäivä. Vaan ei kaikille kansalaisille, on poikkeuksia, jolloin äänestyså'ivi on vähemmän. Ja tämä ei ole tasa-arvoista, ei demokraattista, ei oikeudenmukaista. se nyt vaan käytännössä joskus on näin. Pitää muistaa, suoellakaan ei ole kaikkien maapallon maitten kanssa diplomaattisuhteita, ei edustustoja, sekin tietenkin vaikuttaa asiaan.

Aivan käsittämätöntä, että sähköistä äänestystä ei saada aikaiseksi.Ja taas, ei internet toimi kaikkialla. Ei edes suomessa. Mutta se lisäisi mahdollisuuksia. Ja vähentäisi huomattavasti fyysistä hommaa, siis äänestys lippusten käsittelyä ja nopeuttaisi laskentaa. Eikä tarvitsisi riidellä niistä hiton kynistäkään :D

Yksi vaalipäivä on antiikkinen ajatus, siitä kertoo ennakkoäänien suuri määräkin. Kun eihän äänellä ole eroa, onko se annettu ennakkoon, vai virallisena äänestyspäivänä.

=DW=

• korppis1
        seilaaja kirjoitti:

http://tulospalvelu.vaalit.fi/E-2015/fi/uap_528.html

Turha tehdä numeroa, kantsii googlettaa. Eilen oli kaunis ilma lallailla Amsterdamin katuja. Tänäänkin aurinko porottaa, olemme vihdoin saamassa kevään, joka on ollut tänä vuonna hieman jäljessä.

• Korppis1
        korppis1 kirjoitti:

http://tulospalvelu.vaalit.fi/E-2015/fi/uap_528.html

Turha tehdä numeroa, kantsii googlettaa. Eilen oli kaunis ilma lallailla Amsterdamin katuja. Tänäänkin aurinko porottaa, olemme vihdoin saamassa kevään, joka on ollut tänä vuonna hieman jäljessä.

Olin tänään koko päivän Haagissa, joten äänestäminen olisi onnistunut sielläkin. Mutta hyvä, että äänestin eilen Amsterdamissa jäi koko päivä aikaa hengailla upeassa Haagin kaupungissa.

• 1eero

Varmaan ihanaa , olette edellä kevään tulossa mutta tulemme jälkijunassa.
      Puumerkin annoit velvollisuutesi täytit, minäkö en tiedä vielä tai osittain.

• Tiedän kyllä, ketä äänestän, koska hän on nyt ministeri ja minun vaalipiiristä. Palstan innoittamana täytin minäkin vaalikoneen kyselyn ja sain sentään äänestämäni puolueen ehdokkaita esiin.

Mutta sitten kun aloin kokeilla eri paikkakuntia, missä voisin asua j.n.e. tulikin aivan uskomattomia vaihtoehtoja, siis puolueita, joista en ole kuullutkaan. Vastaukseni oli siis samoja, vain paikkakunta vaihtui. Harmi, että en kokeillut Lappia! Varppina sieltä olisi putkahtanut Paavo Väyrynen, joten voisin jättää äänestämättä.

Hyvä, että tuli tänne muistutus ennakkoäänestyksestä, koska mielestäni se oli jossain k a u k a n a , siis huhtikuun puolessa välissä? Minä siis jatkan elonpäiviäni menemällä niitä hitaammin!:=))))

Mietin nyt,...tai...tulipa mieleeni, että kuinka Ulkomailla asuville määräytyy vaalipiiri? Lapseni on asunut jo 20 vuotta X-maassa, mutta ilmeisesti..ja onkin edelleen Suomen kansalaisuus?

• Testasin eilen kolme vaalikonetta. Tuli kolme täysin eri tulosta. Mitä ihmeen tekemistä sillä on politiikan kanssa pitääkö kissaa koiraa älykkäämpänä vai toisinpäin?
      Eka kone ehdotti kokoomusta. Seuraava SDP:tä. Kolmas kristillisdemokraatteja. Ainut yhtenäinen linja oli että vähiten mulle sopisi STL. Ei helpotusta valintaan.
      Aiemmin olen äänestänyt lähinnä puoluetta eduskuntavaaleissa, sellaista joka ajaa mun matalapalkkaisen asiaa. Tänä vuonna aion äänestää ihmistä, sellaista josta voin olla varma että pääsee eduskuntaan saakka. Tietty, siinä on riskinsä, mun ääni voi vetää jonkun toisen samasta puolueesta mukanaan kun saa tarpeeksi ääniä. Jonkun törpön. Luotan siihen että ryhmäkuri jyllää.
      Oikeastaan ainut kriteeri mun ehdokkaalle on ettei enää kasvata valtion lainaa. Vaikka meniskin mun selkänahasta.
      Se puolue on vielä hukassa. Jos ei löydy, olen äänestämättä. Parempi tekemätön päätös kuin huono sellainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4298
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      136
      2989
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2332
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      44
      2218
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1873
    6. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      91
      1792
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1586
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1529
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      147
      1367
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      32
      1200
    Aihe