Muurahaisten hävittäminen

asunnosta

Millä saa muurahaiset kaikkoaman kerrostalo asunnosta.
Yhdessä asunnossa on joukkomarssikomppania, kahdessa muussa muutama joskus. Kellaritiloissa harvoin, ja juuri sen paljon muurahaisia olevan asunnon alapuolella.
Monia keinoja käytetty, mutta aina ne palaa. Kulkureittejä myrkytetty, kuitenkin samoista kohdista tulevat sisälle.
Millä ne saa pois lopullisesti, vai onko ikuinen riesa?

66

2328

    Vastaukset

    • muumuumurkku

      Ärtsympää myrkkyä reikiin mistä kulkevat ja sitten reiät kiinni.

      • Kulkureitille kanelia.Voi säästää kanelissa kun laittaa ensin sumutin pulloon veden kanssa likoomaan reilusti,sitten vain sumuttelemaan.


    • testannut

      Aspartaamia sisältävää kevytmehua (laimentamattomana) käytin viime kesänä ja ainakin hyvin vähenivät.

      • yitr67

        Jep, aspartaamihan on hermomyrkky (jota jostain syystä on useissa juomissamme), sitä kun laittaa tarpeeksi, muurahaiset vievät sen makeana aineena pesäänsä jälkikavulleen, vähän ajan kuluessa koko pesä kuolee.


      • yitr67
        yitr67 kirjoitti:

        Jep, aspartaamihan on hermomyrkky (jota jostain syystä on useissa juomissamme), sitä kun laittaa tarpeeksi, muurahaiset vievät sen makeana aineena pesäänsä jälkikavulleen, vähän ajan kuluessa koko pesä kuolee.

        Jatkoja, eli linkki jäi pois uutisesta.

        "Yllättävä myrkkyniksi! Näin helposti pääset eroon muurahaisista

        Alun perin sokerittoman mehutiivisteen hyödyn muurahaisten hävittämisessä huomasi ruotsalainen terveyskirjailija Lars-Erik Litsfeldt, joka kertoi löydöstä blogissaan.

        Sittemmin asiaa on tutkinut myös mikroverenkiertoon erikoistunut professori Karl E. Arfors.

        - Olen testannut sitä monta kertaa, viimeksi muurahaiskekoon. Tulos on aina sama, muurahaiset kuolevat, Arfors kertoi Expressen-lehdelle.

        Arfors selittää ilmiötä sillä, että sokerittomien mehutiivisteiden sisältämä keinotekoinen makeutusaine, aspartaami on hermomyrkky..."

        http://www.iltalehti.fi/asuminen/2014050718275400_an.shtml


      • luuttu

        Kun pidät kodin siistinä. Luuttuat lattiat seinälistoja myöten, esim klorittipesuvedellä säännöllisesti. keittioön pöydät, tasot ,puhtaana niin että ei jää mitään muruja. Kaikki sokeripitoiset suljettava hyvin.
        Murkut ei tule kun ei ole mitään syötävää.. On muuten tosi, ja kokemuksesta puhun.


      • jmarkus

        kulkuväylälle sunlight "valli", eivät pääse siitä yli, mut joutuu pitämään "tuoreena" - saippua pääsee niiden kuoren ilmakäytäviin eivätkä ne saa happea - murkut osin kelluvat vedessä siihen asti, kun laittaa saippuaa veteen - lapioin muutaman pesällisen murkkuja pesuvesisaaviin ja sieltä eivät tule takaisin


      • murgh

        tatakanki syksyllä pesän keskelle talvexi, tanko jäätyy ja murkut heittää veivinsä


    • outoa

      Tähänkö aikaan?

      • pinnatpuhtaiksi

        Meidän rivarissa niitä on riittänyt jo kolmen kuukauden ajan. Imuroin niitä. Mulla on keittiössö imuri lähtövalmiina koko ajan.


      • Murkku2

        Minä ripottelin kanelia ! Hävisivät pois nopeasti ja nyt parina viime vuonna ei ole näkynyt.
        Olen opastanut muitakin ja on tehonnut hyvin !


      • Kokeillut

        Vahvempaa Raidia kulkuaukolle ja polulle niin pitäis tunnin sisällä kulku loppua tai huomattavasti vähentyä, siinä vaiheessa sitten lisää raidia niin häviää loputkin, itse ainakin onnistuin hävittämään sillä.


      • Murkuille_kanelia
        Murkku2 kirjoitti:

        Minä ripottelin kanelia ! Hävisivät pois nopeasti ja nyt parina viime vuonna ei ole näkynyt.
        Olen opastanut muitakin ja on tehonnut hyvin !

        Kyllä kaneli on paras! 10 v sitten käytin, eikä murkkuja ole sen koommin näkynyt.


      • natriumkloridia

        Muistan, kun vanhassa kerrostaloasunnossa muurahaiset kiipesivät ulkoseinää pitkin kolme kerrosta partsille. Ne oli helppo torjua. Nykyisessä rivarissa muurahaiset tulivat jo sisälle.
        Etsittiin pihalta niiden pesä, kaadettiin siihen pari kertaa muutama kattilallinen kiehuvaa vettä ja ripoteltiin ihan tavallista ruokasuolaa pesän ja meidän talon ympärille.
        Nyt ei ole muurahaisia näkynyt muutamaan vuoteen (paitsi lentomuurahaispäivinä joku hyljätty sulho putoaa pihalle).


    • EImasennuta

      Valkopippuri, hunaja, laimentamaton mehu (esim. light fun) sekä kiehuva vesi (asuin maantasolla ja käytin nestepitoisia parvekkeella). Mitkään sumute-myrkyt eivät tehonneet eikä ansat mutta rae-malli tehosi yllättävän hyvin. Keväisin kun alkoi ensimmäiset muurahaiset näkymään viljelin raetta ympäri kulkureittejä ja pysyivät poissa kunnes loppukesästä yrittivät uudelleen ja silloin turvauduin siihen mitä keittiön kaapeista löytyi eli kotikonstein ja pärjäsin hyvin.

      Tässä yksi esimerkki, itse totesin heikkolaatuiseksi
      http://www.hyonteismaailma.fi/tuotteet/baygon-muurahaissirote-250-g/

      Ja tässä toinen, aivan loistava apu ainakin minulle!!
      http://www.hyonteismaailma.fi/tuotteet/baygon-muurahaissirote-250-g/

      Minulla esiintyi keko- sekä sokerimuurahaisia. Silloin tällöin myös sokeritoukkia. Kaikki pysyivät poissa kun käytin lopulta ympäri vuoden ongelmakohdissa raetta... Asuin kyseissä kerrostalossa viitisen vuotta ja joillain muillakin talon asukkailla oli ongelmia, teimme yhdessä kyselyn josko taloyhtiö tekisi tehomyrkytyksen mutta eivät suostuneet joten omin neuvoin piti pärjätä ;)

      Hyvää kevään alkua kaikille!!
      Ja erityisesti aloittajalle voimia taistelua muurahaisia vastaan, toivottavasti vinkeistäni on hyötyä!

      • EImasennuta

        Siis fun light :)

        ja linkit on näköjään samat, tässä uusi yritys toiseen tuotteeseen:
        http://www.bayergarden.fi/Tuotteet/B/Baition D Pulveri
        se parempi on tämä!!


    • luomusirotin

      Itse sain muurahaiset lähtemään ilman myrkkyjä :) Kanelia niiden kulkureiteille ja asumispaikkoihin. Muurahaiset vihaavat kanelin tuoksua!!!

    • Muurahais-killeri

      Meillä oli muurahaispulma 3-4 vuotta sitten. Ostimme 2 Loxiran-nimistä muurahaisrasiaa ja muurahaisille ne kelpasivat tosi hyvin. Parissa päivässä muurahaiset katosivat. Muutama viikko sitten muurahaisia taas ilmestyi. Loxirania emme löytäneet, mutta samannäköinen Raid-muurahaisrasia löytyi. Ostimme 2 kpl ja ne maksoivat 3,5e/kpl. Sama vaikutus, muurahaiset hävisivät n. vuorokaudessa. Kyseessä oli tuo tuote :

      https://varuste.net/Raid Muurahaisrasia?_tu=30509

    • uhoaniitä

      Minä puin niille nyrkkiä !

      • asunnosta

        Ei ne mulla ole riesana, mutta tehtävääni ja toimenkuvaani vedoten tuo on jotenkin minun ratkaistavana.
        Kaikkia noita yllämainittuja on kokeiltu, jopa tuota nyrkinkin puimista ;o), mutta ei tehoja. Jopa ammattilaiset on käyneet myrkyttämässä, mutta sekin oli vain hetken hurmio. Palasivat saman tien kun myrkyttäjät lähti paikkakunnalta. Varmaa murkut heilutteli kamuilleen lappua missä teksti : Vaara ohi!
        Kahteen kertaan myrkytetty oletetut pesäpaikat, mutta ei vaan apua ole ollut. Kivahan se on jo kamu on sängyssä mukana, mutta ei silloin kun huomaa että murkkuhan se on joka olkapäätä kutittelee.


      • veksi
        asunnosta kirjoitti:

        Ei ne mulla ole riesana, mutta tehtävääni ja toimenkuvaani vedoten tuo on jotenkin minun ratkaistavana.
        Kaikkia noita yllämainittuja on kokeiltu, jopa tuota nyrkinkin puimista ;o), mutta ei tehoja. Jopa ammattilaiset on käyneet myrkyttämässä, mutta sekin oli vain hetken hurmio. Palasivat saman tien kun myrkyttäjät lähti paikkakunnalta. Varmaa murkut heilutteli kamuilleen lappua missä teksti : Vaara ohi!
        Kahteen kertaan myrkytetty oletetut pesäpaikat, mutta ei vaan apua ole ollut. Kivahan se on jo kamu on sängyssä mukana, mutta ei silloin kun huomaa että murkkuhan se on joka olkapäätä kutittelee.

        Minulla oli aikoinaan rivitaloasunnossa muurahaisongelma. Yht'äkkiä, eräänä keväänä niita ilmaantui sinne todella paljon ja ne kiipesivät jopa erääseen keittiön kaappiin. Otin käyttöön oman käden oikeuden, peukalon, ja survoin hengiltä muutaman päivän aikana satoja muurahaisia. Kun sain selville niiden kulkureitin, josta ne kulkivat keittiöän kaapiston sokkeliin, suljin kyseisen raon teipillä. Lopulta muurahaisia oli niin vähän, että "kuningattarienkin" oli tultava esiin keittiön kaapiston alta - peukalotaktiikka jälleen käyttöön! Sen jälkeen en ko. asunnossa muurahaisista nähnyt vilaustakaan. Tosin muutimme siitä jo kohtapuoliin, muutaman kuukauden kuluttua pois.


    • kastulumyrkky

      Kesällä reilusti kastelumyrkkyä vaan sinne ulkopuolelle. Muutama rasia sisälle niin sillä lähtee. Palaahan ne varmasti joskus, mutta sitten vaan uusinta käsittely. Mulla oli hiekkakasassa just niitä pieniä ja mustia murkkuja hirveä yhdyskunta. Muutaman kertaa kastelumyrkytys niin kasa rauhoittui. Ulkoahan ne tulee keväällä ruokaa hakemaan sisälle. Kaikki makea kelpaa...

    • 544

      Sähköputkia pitkin niitä lontii noissa asunnoissa. Minä seurasin mistä tuli ja sitten sähkörasiat auki ja silikonia täyteen.

    • kgckhgckhc

      Jos ei ne muurahaiset pääse taloon puuta pitkin, niin sitten luulisin kyseessä olevan ihan tavallinen montunkaivuu ja kalkitus edessä. Sun talonmiehes pitäis asia osata hoitaa.

    • kAUHEETA

      Minun mielestä tässä ko, asiassa pitää senkin osakehuoneiston rakenteet tarkistaa,eli repiä rakenteita niiltäosin missä muurahaisten kulkureitti ilmenee.Tuntuu näin maalikolta että kosteudesta muurahaiset tykkää ja sehän on poissuljettava toimenpide.Olin kerran lomalla Unkarissa balaton järvellä, hotellissa , 5-kerros siellä oli meidän huoneistossa muurahaisia patjan ja- tyynyn alla jopa. Olihan se kauhukokemus onneksi sain paremman huoneiston.Minulle jäi Unkari ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi,

      • murkut

        Minä olin Fidzi saarilla pari viikkoa mökissä jossa oli noin 2 miljardia pientä mustaa muurahaista.
        Eivät ne minua häirinneet.
        Eikä kukaan edes yrittänyt niitä hävittää.
        Turhaa touhua olisi ollutkin


    • Wernerska

      Muurahaismyrkkyä ruiskutettavaa ja siroteltavaa ja rakeita, jotka kantavat pesäänsä, muutoin ei pääse lopullisesti koskaan eroon muurahaisista.

    • Kallionorppa

      Kun maa on kuiva keväällä niin talon kivijalan juurelta pitää baition rakeella tuhota pesät. näin yks kiinteistöhuoltaja kertoi.

    • Kannattaisi selvittää niiden kulkureitti, mistä ne tulee ja laittaa sinne muurahaissirotetta.

      Meillä on ollut pitkään riesa, kun sokerimuurahaisia tuli kellariin (saunaan, pannuhuoneeseen, pesuhuoneeseen). Osa lattioista uusittiin lattialämmitysputkirempan yhteydessä. Viime kesänä kun meni viemäri tukkoon ja yritin ronkata auki, niin saunan lattiakaivossa alkoi veden pinnalle nousta muurahaisenmunia. Ne pirulaiset olivat pesineet pääviemäriin, ilmeisesti pannuhuoneen mutkaan, kun sitä ei edes muistettu olevan, niin kuivahan se oli. Kaadoin muutamana päivänä viemärirakeita joka rööriin ja sen jälkeen tilasin huuhtelun. Saa nähdä nyt, olisiko vähentynyt. Vielä ei olla nähty. Tosin kussakin kerrarikerroksen kopperossa pesii muutama hämähäkki - kaiken varalta.

      • natriunkloridi

        Hämähäkit kertovat talon kosteusvaurioista tai erittäin pimeästä paikasta.
        Muuten ihan hyötyeläimiä, syövät pikkuhyönteisiä, parempia kuin myrkyt.


      • Ei siellä kosteutta ole kuin suihkun ja saunan jälkeen ja aika nopeasti vesikiertolattialämmitys sen kuivattaa. Kellarikerrokseen kulkeutuu joskus saunapuiden mukana salamatkustajana öttiäisiä, joten siksi olen antanut hämähäkkien huolehtia niistä. Pimeää siellä toki on suurimman osan aikaa ja betoniseinän ja panelin välissä on hyvä lymyillä.


    • Ikimurkku

      Taloyhtiön toimisto on velvollinen hoitamaan murkkumyrkytyksen, mulla se toimi kun ohjeiden mukaan asetin rasiat kulkureiteille keittiössä viime kevään ja kesän ajan.

    • Ihmeellistä

      Häätäkää asukas, tai siivotkaa joskus asuntonne! Tässä kerrostalossa ei ole muurahaisia, eikä muitakaan ötököitä......

      • santamaa

        Ei se siivottomuudesta johdu,vaan maaperästä.Muurahaiset viihtyvät määrätynlaisessa maassa. Niitä on torjuttu myös maanvaihdolla kivijalassa kerrostaloissa. Mutta se maksaa.


    • Muurah

      Meillä oi kesämökki metsässä ja hevosmuurahaiset olivat ns. ikuinen riesa.

      Myrkytimme vuosittain kulkureitit, etsimme pesiä jne. jne.

      Ajoittain onnistuimme pitämään murkut poissa jopa vuoden, mutta kyllä ne aina lopulta löysivät tiensä metsästä asuntoon. Ne eivät voi vastustaa kuivaa hirsitaloa.

      • Piolooki

        Ei se ole kuiva jos hevosmuurahaiset siellä viihtyy. Ne syö jotakin home- tai sienikasvustoa, jota märässä lahoavassa puussa on.


    • Liisa53

      Meillä oli muuraisia jotka tulivat ulkoa. Kun löysin niiden pesän, kaadoin suolaa, johan lähtivät. Tosin nurmikko siitä kohdin lähti myös, mutta se oli pikkujuttu.

    • Kyllä ne muurahaiset saa hävitettyä kun käyttää oikeita torjunta-aineita.
      MUURAHAISTUHO ON LUOTETTAVA JA TEHOKAS MYRKKY.

    • Murkuton

      Myrkyt ja ammattilaiset ja muutkin poppakonstit pieniin mustiin pirulaisiin kokeiltuani olin jo menettänyt toivoni, mutta sitten löysin ulkoa pesän maan sisästä, 1-2m etäisyydeltä kivijalasta. Siihen kunnon myrkytykset ja eipä ole sen jälkeen näkynyt! Auringon puolelle muuten tykkäävät sen pesän tehdä kuulemma.

    • Lahopää

      Jos kyse on vuokra-asunnosta, ette juuri voi muuta tehtä kuin hoitaa oiretta. Oireen hoitaminen on juuri esimerkiksi hyönteisten myrkyttäminen yms. Varsinainen syy hyönteisten viihtymiseen rakennuksessa jää useimmiten taka-alalle.

      (Tilannetta voi verrata vaikka näin: Sinuun koskee 5 vuotta. Syöt kipuun 5 vuotta ibua ja ketoa. Kivun syytä ei 5 vuoteen selvitetä. 5 vuoden jälkeen joku tulee sanomaan, että sinulla on pitkälle kehittynyt syöpä, jonka olisi voinut hoitaa 4,5 vuotta sitten tosi nopeasti, helposti ja kerralla, mutta nyt hoitaminen onkin jo hankalaa, kallista ja epävarmaa. Alunperin jäi selvittämättä vain pikkujuttu, MIKSI kipua on)

      Voitte toki ottaa yhteyttä vuokranantajaan, jonka velvollisuutena olisi ryhtyä tilanteen vaatimiin tutkimuksiin tai toimenpiteisiin.

      Mikäli kyse on omistusasunnosta, kannattaa ottaa kirjallisesti yhteyttä asoy:n hallitukseen, ja vaatia hallitusta käsittelemään asiaa omassa kokouksessaan, sekä tuomaan asian käsittelyyn taloyhtiön kokouksessa, mikäli asian laajuus sitä vaatii.

      Ainahan voi ottaa yhteyttä rakennus- tai terveysviranomaiseen, jos on epäily rakennuksen vauriosta tai mahdollisesta tarveyshaitasta. Ennen viranomaisten paikalle kutsumista ehkä kannattaa käydä ns. omat kanavat läpi asian eteenpäinviemiseksi.

      Rakennusta kannattaisi tutkia vaikka rakennusasiantuntijan, tai rakennusterveysasiantuntijan, tai jonkun hyönteistutkijan avulla, että MIKSI niillä muurahaisilla on niin mukavaa siellä lattianne alla tai seinienne välissä. Sen jälkeen selvitettäväksi tulee, MIKSI olosuhteet muodostuvat elukoille suotuisiksi, ja sen jälkeen KUINKA elukoille suotuisia olosuhteita voidaan muuttaa.

      Hyönteiset viihtyvät siellä, missä niillä on hyvä olla.
      Muurahaiset, kuten muutkin hyönteiset tarvitsevat sopivasti kosteutta, sopivasti lämpöä ja energiaa/ravintoa riittävän läheltä.

      Hyönteisten massoittain rakenteissa viihtyminen kertoo jotakin rakennuksen tai rakennuksen osan tilasta.

      • asunnosta

        Kyllä meistä jokainen jotka asumme tätä taloyhtiötä, olemme maksaneet sievoisen summan siitä että olemme saaneet palan paperia tiedoksi siitä minne ne rahat on kadonneet millä ei ulkomaanmatkoja tehty.
        Kaikkia hävityskeinoja on kokeiltu, muta tehot nolla. Oudosti niita on vain kolmessa asunnossa, ei kellaritiloissa eikä ulkoseinilläkään ole koskaan nähty. Piha-alueen päällysteellä niitä kyllä kipittää, mutta kaukana rakennuksesta.


      • natriumkloridi

        Etsikää niiden pesät, luultavasti kivien/ pihalaattojen/ tms.päällysteen alla.
        Missä muurahaisia parveilee, pesä on lähellä.
        Paljon kiehuvaa vettä ja suolaa päälle! Myrkytöntä, eikä maksa paljon, toimii ! (tosin paikan mahd. kasvillisuus kuolee muurahaisten lisäksi).


    • toimivakonsti

      Osta esim.supermarketin tilpehööriosastolta rasia joka on tarkoitettu muurahaisten surmaan. Meillä pieniä mustia muurahaisia meni pitkin huoneita jonooina. Ostin nurkkiin reiteille kolme rasiaa a maksoi n.4 e . Yhdessä vuorokaudessa hävisi kaikki muurahaiset.Kuljettivat myrkyn rasiasta pesäänsä ja koko pesä hävisi.Annan olla rasiat lattialla koko kevään ja osan kesästä.Niin tein viimevuonnakin.Asumme omakotitalossa ja ongelma on alakerrassa. Olen koettanut kanelia ja muuta mutta ne ei auta mitään.Kerrostalossa pitää hallituksen puheenjohtajan ottaa asia omakseen. Kaupungilta tai kunnalta saa tuholaisten torjuntaa kun osaa kysyä.Älkää aikailko enää ne ovat kohta jo ruokakaapissanne.

    • wernerska

      Eiköhän se jo tullut selväksi, että mikään muu ratkaisu ei ole pysyvä paitsi myrkytys.

      • asunnosta

        Paitsi se että ei ole ollut myrkytyksestäkään mitään apua ollut. Siksi kyselenkin vinkkejä jos joku kansanvinkki voisi auttaa, kun ei ammattilaistenkaan tekemä myrkytys auttanut.


    • MurkkuMimmi

      Ei, ei ne myrkyt mitään auta. Tiesittekö että murkut kuolee aspartaamiin eli ihan tavalliseen makeutusaineeseen? Luin lehdestä viime kesänä ja sirottelin ihan tavallisia Canderel-makeutusainetabletteja murkkujen reitille. Ne kun eivät tiedä mikä makea on mitäkin. Ei tullu koko kesänä murkkuja kun laitoin kriittisiin paikkoihin niitä ryynejä.

      Kannattaa kokeilla!

    • konstaaaaa
      • Houkutella

        murkut sisälle, vai ;o)?


    • Muurahais

      Karhu, lipoo pitkällä kielellä murkut pois. Näin helppoa muurahaisten hävittäminen.

    • mooo

      baygonilla myrkytin kerran niin katosivat. olin viikonlopun matkalla ja myrkytin lähtiessä, sitten tietysti kova läpiveto tuuletus kämpässä kun tulin takaisin. en tiedä sitten saako tuota käyttää esim. keittiössä kun siellä on ruokaa.

      kaveri myrkytti omakotitalon ulkoportaiiten edessä olevat reitit bygonilla ja sitten eivät enää tulleet sisälle omakotitaloon.

      suola ei toiminut ja teippaamalla listat ainahan ne kaivo jonkun kulku reijän takaisin. kuulemma kaneli, suola ja keinomakkeutusaineet toimii. suolasta ei ole itsellä kyll'ä hyviä kokemuksia ei tunnu niitä haittaavan.

    • puupeukalo

      Alunajauhetta kun ripottelet kulkuteille, niin häviävät vähitellen. Aluna ei ihmiselle ole mikään erityinen ympäristömyrkky, mutta muurahaisiin se tehoaa.

    • illis

      Itellä oli muurahais-ongelma omakotitalossa, tuholaistorjujan neuvosta suihkutin BIO KIL nimistä hyönteismyrkkyä lattialistojen viereen, murkut hävis kerrasta eikä tullu takas, myrkyn kuivuttua ei ole vaaraksi kotieläimille mutta tehoaa pidemmän aikaa, tuotetta myy mm. agri market tai k- maatalous

      • thunderotto

        Tyhjennä kaikki tuhkakupit ja liota nikotiinia kuumalla vedellä,siilaa ja vedä murkuille raja niin eivät tule yli,tupakkaa ei siedä kuin ihminen ja Pesukarhu.Tietysti jos käytät Raidin spreimurkun torjuntaa,siis se sininen joka vain muurahaisille niin kokeen mukaan pesämuurahaiset kiersi paikan yli kaksi kuukautta vaikka oli sateita,toimii kai muihinkin minä rajoitin krilli paikalta niitten polun,ja tuo ällöttävä tupakan tumppien keräys ei maksa mitään ja estää kaikkien myös etanoitten kulkemisen eikä haise kuin päivän verran vaikuttaa vaikka miten kauan.


    • Ei onnistu kun kaikkien yhteis toiminnalla,se täytyy aloittaa laittamalla paperia lattialle ja siihen niitten herkkua,siis kaikki kellä niitä on,ja kun ne tulee syömään otetaan spreimaalia ja varovasti merkataan kävijät.Tässä on tärkeää että kaikilla on eri väri,niin löydätte ne murkut ja niitten tulo paikan joka on yleensä ulkona talosta,käsitys on että talo on niitten ruuan haku paikka ei pesä.Rivarissa toimi ja ok-talossa,kerrostalo vaatii ehdottomasti koko talon väen hommiin.Niin ja jos pihalla laatoitusta tai muuta maan peittoa niin poistakaa,murkut ottaa ne kutsuna kylään,tai pesivät alla.

    • ufo75

      Muurahaisia oli jo ennen ihmistä, miljoonia vuosia sitten.
      Antakaa muurahaisten elää.

      • Ei.muurahaisten.muutolle

        Ei niiden kodeissa tarvitse elää. meillä tapetaan kaikki nämä "perheen pienimmät".


    • ojzhnosj

      tissi maito ja suola auttaa. ja rapin kuunteleminen.

    • 1Taija

      Murkut elelevät mm. kosteusvarioisen asunnon vuorauksissa, ja asunnossa ne kulkevat minne kiinnostaa pitkin putkien ja säklöjohtojen viereisiä tiloja. Tämä tuli nähtyä, kun edellisen rivitaloasunnon rakenteet osaksi purettiin ja rakennettiin uudelleen kylppäriremontin yhteydessä. Erityisesti oviaukkojen vieressä ja ulkotöpselin lähellä niitä tunkee myös sisään matalassa rakennuksessa.
      Parhaiten meillä on toiminut siroteltava torjuntajauhe (meillä Raid) kulkureiteillä ja pitkin seinänviertä oven tuntunassa ulkona ja sisällä sekä tunnistettujen kulkureittien lähtökohdissa. Mitään makeaa ei myökään saa jättää sisätiloihin tuoksumaan murkkujen houkuttimeksi.

    • jat68

      suolaa kulkureitille reilusti

    • ttmmttmm

      Mun vuokramökissä oli russakoita vuosia. Yhtenä kesänä sinne ilmestyi mustia muurahaisia ja russakat hävisi kuin kuppa Töölöstä. Muurahaiset söi niiden russakoiden munat ja russakatkin. Sitten hävisi muurahaisetkin.
      Muurahaiset varmaan hävittää muutkin syöpäläiset kuten sokeritoukat, täit, turkiskuoriaiset, viemäriötökät ym.. . Eli muurahaiset on hyviä ystäviä.

    • Päivittäin

      Maissijauhoa murkkujen reitille. Ne syövät sitä eikä niiden ruoansulatuselimistö sulata sitä, joten...Hävinneet on.hyvä konsti, eikä kotieläimet joudu vaaraan jos sitä nuolevat...

    • kokeiltu

      Tuloreitti voi olla vaikka pistorasian reikä. Kun kulkureitti on löytynyt ruokalusikallinen rommo-kolaa tms. aamulla löytyy läjä kuolleita murkkuja, tappavat kännipäissään toisensa.

    • kosteutta

      Normaali asunto on muurahaisille liian kuiva paikka eli todennäköisesti talossa on jossain kosteusvaurio.

    • ergerhegrh

      Miten täällä toisten mainosspämmit pysyvät kun toisten poistetaan? Vai ovatko modet niin puusilmiä?

    • Halpa

      Banaanin kuoret auttaa ulkona kirvoihin ja muurahaisiin,hautaa 2-3cm syvyyteen,Varmaan sisällä riittää kun niitä on lattialla ,eivät tykkää etyleenin hajusta.

    Ketjusta on poistettu 434 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe